Jump to content
Annons

jde1211

Recommended Posts

Hej, undrar varför det blir så mycket rundgång när jag använder el gitaren... brukar det bero på vad man använder för kablar eller blir det mindre rundgång ju bättre gitarr man har eller vad är det egentligen som brukar vara problemet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, undrar varför det blir så mycket rundgång när jag använder el gitaren... brukar det bero på vad man använder för kablar eller blir det mindre rundgång ju bättre gitarr man har eller vad är det egentligen som brukar vara problemet ?

Akustisk rundgång

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

Akustisk rundgång (eng. Acoustic feedback) uppstår då en mikrofon tar in det en högtalare ger ut, då denna högtalare ger ut mikrofonens signal. Ljudet hamnar då i en cirkel genom att gå från högtalaren till mikrofonen till högtalaren igen tills man drar ned mikrofonens ingående ljudstyrka. Karaktäriseras oftast som ett kraftigt tjut och kan vara öronbedövande.

Den akustiska rundgången kan emellertid också kontrolleras och, till exempel, användas som konstnärligt uttryck. Bland andra kan nämnas gitarristen och virtuosen Jimi Hendrix som var känd för att använda sig av tekniken vid sina framträdanden, där han lät högtalarljudet återkopplas till vibrationer (resonans) i gitarrsträngarna som togs upp av gitarrens mikrofon och sändes vidare till förstärkaren och högtalarsystemet i ett kretslopp, det vill säga rundgång.

Dist & volym ( som egentligen är samma sak ) påverkar. Sänk något av dom. Eller njut av det

Link to comment
Dela på andra sajter

Volym är ju egentligen ett mått på en tredimensionell kroppsform även om det används för ljudstyrka inom musiken.

Dist är slang för distortion och betyder egentligen förvrängning.. Alltså att man förvränger en ljudsignal (adderar övertoner) I gitarrsamanhang handlar detta om att man (genom att vrida på Gainratten) överdriver signalen och därmed skapar distortion.

jde: Pröva att inte vända gitarrmickarna mot högtalaren.. det är det ända jag kommer att tänka på

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hände alltid mig i replokalen förut, så fort man vände gitarren mot förstärkaren när man inte spelade så blev det världens pip, men låter ju inget när man spelar. Det jag gjorde var att jag var snabb med volymknappen och vred av så fort jag inte spelade nåt. Men sen försvann det bara helt plötsligt, ingen aning om hur, var inte min förstärkare.

Men se till att vara snabb med volymen så ska det nog gå bra, man vänjer sig efter ett tag. eller så kanske det fungerar om man köper en Noise gate pedal??

Link to comment
Dela på andra sajter

En orsak kan vara mikrofonen/mikrofonerna i gitarren. Kan vara för mycket dist. Kan vara att gitarrmikrofonen riktas mot högtalaren - vänd ryggen mot högtalaren. Kan vara för hög volym. Kan vara att man har kompressor inkopplad på ett distljud - kan bli svårrattat. Prova att köra utan kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, jag tänkte gain och volym, blev lite slarvigt uttryck i farten. Men det kanske inte heller är samma sak?

Hepp, får nog tänka efter mer i fortsättningen. tack för påpekningen

gain som begrepp känns mer som involym (iaf på en förstärkare) å genom att höja den så kan man få stegen att dista

men det är nog volym precis som du säger egentligen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickarna betyder väldigt mycket, typ allt. Singelcoilar på Fenderkopior kan gärna ge pipig jobbig rundgång. Bra Fendrar med bättre singelcoils tjuter inte alls på samma sätt, de ger bara en underbar sustain som får alla stackare som spelar på trästockarna gibb-son blir veka i knäna av.

Förr vet jag att en del smälte stearin runt spolen för att ta bort det akustika tjutet. Gitarrbyggare idag använder nån sorts vax tror jag.

Dåliga kablar kan göra det hela etter värre också, liksom skräp distpedaler.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Backa av disten lite, det blir snyggare med mindre dist.

Om du har 2 eller tre vägars switch på gitarren t ex les paul, så kan du ha uppläget (frammicken) helt utan volym så är det bara att andra på mickläget när du inte spelar, snabbt och enkelt. Isolering är väldigt nyttigt.

Om du har en väldigt liten replokal utan speciellt mycket möbler och så så studsar ljudet väldigt lätt och rummet kan även brumma när mycket bas är påvridet. Sladd har jag ingen erfarenhet av ska kunna påverka detta, bara brum.

mickarna på gitarren spelar väl även roll. Fendrar han ett väldigt irriternade frekvensbrum tycker jag, runt 600Hz fast på fender är det nog inte ljud nog att skapa rundgång. Det här sista jag nämnde spånade jag bara lite i, inga säkra siffror bara det där med fenders brumfrekvens 🙂 irriterande iallafall ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...