Jump to content
Annons

Skapa musik under drogpåverkan


Pluffo

Recommended Posts

😆 Starion!

en grej som kan va bra för kreativiteten (iallafall för mig) är sex.

Ibland blir jag väldigt kreativ efter en omgång i kammaren (brukar bli piano dur). likaså om jag varit utan i några månader (då blir det en atmosphere pad i moll eller heavy metal på guran som man öppnar med).

hmm...varför är det så många ambient låtar i moll och heavy metal projekt i datorn för... kanske ska klippa av mig håret och bli civiliserad. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Benny Bong (oregistrerad)

😉 Alright Benny ger sin syn!

Jag har förlorat många år pga hårt missbruk först av Tjack, ni vet Johnny Winter vibben, Öva dag som natt speeda speeda,,,,

Åkte till sist på en tjackpsykos,,fick ta ett uppehåll med guran när jag slutade.

Landade på rätt köl sakta men säkert. Men började nu dricka istället.

Spelade på en resturangbåt 4 ggr i veckan fri sprit u know, så då börja jag min Keith Richards era.

Kom på att fram mot elva på kvällen fick man ta paus för att stämma gitarren i öppna ackord och gräva fram sliden istället.

Jag kunde efter år av träning nästan hålla takten efter tolv, men its a death end.

Höll på fucka upp mitt gitarr spel igen, Nu KÄNDE jag inte för o spela odrogad 😄

Längre. JA MENAR. Hjärnan är vårat kraftigaste redskap och när den får för sig någe!!! Det tog tid att bli av med problemen som alkoholen gav,,,låååång tid.

Sen fick man för sig att de där Horse eller va de hette de e ju inte så farligt då´rå, jag e glad att jag inte fastnade. I mean the KURT COBAIN Story.

Nu har jag varit HEL sen 2 år, (nu kommer drogmotståndarna dra sitt hår).

Och enda sättet för mig att bli hel,,,jag menar att trivas med mitt liv ,,,var att röka brass. Jag hör själv hur torsk det låter. Men det gav mig insikten om livets mening,, gav inte svar men ställde många frågor.

Fick mej att bli medveten om vad mitt eget EGO var ute på för tripp.

Nu kan jag absolut inte rekomendera nån att ens prova nån drog, inte med mina erfarenheter. Allt har ett slut, men droger har oxå smekmånad.

Och under smekmånaderna har det väl hänt att det blivit BRA när man varit hög o spelat. MEN MEN.... Tin Pan Alley.... Stevie Ray Vaughan.

Kanske jag kommer till insikten att jag måste sluta röka nån dag men fram till dess håller jag hårt på vad Mark Knopfler sa efter att spelat in Love over Gold plattan, ni vet den med 16 min Telegraph Road som första låt,

"Den här plattan skulle aldrig ha kommit till om det inte vore för MARIjUANA, och framför allt inte blivit släppt om det inte var så att jag bjöd skivbolagsgubben på en PHET JOINT skunk. Allt han sa efter det var,,

de här va de bästa han någonsin hört nån spela. NÅGONSIN.

Kollar man på musik branchen så dom enda som verkar klara sig helskinnade e dom som RÖKER.

Ja säger Bara BOBBAN, hellre cancer än flygplansolycka (Randy Rhoads pilot och randy höga som hus på COLA störtdök rätt ner i turne bussen OOOOPPPS)

Men ja e partisk ju ja föll i grytan som liten i HAMPETORP.

NÄÄ håll er ifrån statens knark i form av TREOs o Psykofarmaka, alkohol.morfin.

och har ni aldrig rökt finns det ingen anledning att göra det nu heller.

😎 STONED Benny Bong

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol/droger och musik hör inte ihop.

Jag är fullständigt övertygad om att det finns några psy-tomtar och svampplockare som inte håller med 😄 (Infected mushroom?)

Jag är rätt säker på att Infected Mushroom INTE använder droger under sitt musikskapande. Däremot emellanåt på andra håll har det nog hänt. Deras musik är inte särkilt skruvad eller psykedelisk egentligen - finns bättre (eller värre om man tycker så: typ Shpongle som jag själv sett röker på i studion under en tv-intervju).

Själv prövade jag alkohol och göra musik = funkar inte alls så bra för jag drack ngt för mkt och fattade knappt vad jag lyssnade på/gjorde. Men det kan vara bra för att få upp konsentrationen/glömma vardags oron för vissa 😉

Har även prövat att röka på en gång när jag skulle göra musik (av ren nyfikenhet),. det funkade väldigt dåligt för mig. Blev mest bara avslagen och ville hellre slappa framför tv:n (och jag som inte ens har en tv i studion).

Jag röker _väldigt_ sällan (2-3 ggr om året utomlands) så ingen tror att jag är nån jävla knarkare eller så. 😎

Droger ger trotsallt en erfarenhet som vissa kan behöva för att komma igång (alltså efter en tid efter själva "highet") med sitt liv. Men det kan bli raka motsatsen som ngn sagt här tidigare: att drogerna tar över livet. O dit vill INGEN komma (jag har kompisar som är helt nere i sitt rökande). Bättre att hålla sig borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det rätt gött med Covergig när man har tagit några öl (för mycket). Man blir helt plötsligt hur grym som helst. Det värsta är att ingen värkar märka det för utom de andra som också studerar musik som råkar vara där. Har till och med spelat med en trummit som ramlade av stolen pga fylla, alla tycke fortfarande det var jvligt bra den gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm intressant ämne detta 😉

Har också gjort ett grymt gig en gång där betalningen var i bira och virre. Allt var tajt, stämmorna satt som knivar, ljudet som kristall, vi var helt enkelt bäst. Efteråt var vi svettiga, fulla och skitnöjda. Dagen efter var vi nyduschade, bakfulla men fortfarande skitnöjda. Vi pratade länge om denna magiska kväll. Tills vi såg en videoupptagning som nån idiot hade gjort. Den visade fyra fulla snubbar som alla försökte sola på respektive instrument....SAMTIDIGT. Det hela ackompanjerades av ett momentant brölande, ibland i micken, men oftast vid sidan av. Fummel, felgrepp och pinsamma rockposer kryddat med konstanta attacker mot tonhöjder där stämbanden aldrig tidigare varit...hujedanemig, jag ryser fortfarande. 😕

Men visst, någon enstaka bira för att lugna premiärnerver, det är en helt annan pryl. 🙂 Dock tror jag att man hela tiden ska ligga under sin publik i promillen, håller man sig till den regeln så sover publiken när bandet börjar att bröla bredvid mickarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock tror jag att man hela tiden ska ligga under sin publik i promillen, håller man sig till den regeln så sover publiken när bandet börjar att bröla bredvid mickarna...

Ha, ha, ha.... Jag hade tänkt posta något i den här diskussionen men efter det där inlägget har jag inget att tillägga ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ibland upptäckt låtideér inspelade på min bandare som jag sjungit in i fyllan. Det har oftast låtit skit. Ibland har jag hittat små textsnuttar på papperslappar där det står något i stil med "yeah baby shake that ass" även dom skrivna i fyllan.

En gång skrev jag en låt när jag hade rökt gräs. Den hette "waiting for the Buzz"

den blev sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en kul diskussion att läsa ;-) Jag har spelat med massor av musiker som drogat och så gott som alltid har de spelat sämre under inflytande av gräs. Speciellt den rytmiska förmågan blir sämre. Men de vet själva inte om det förrän man spelar upp en inspelning för dem.

Men somliga musiker, ofta sångare, har ibland kunnat få till det lite bättre med knark i kroppen. Det har då handlat om människor som i sitt nyktra tillstånd är gravt hämmade.

Droger har ju förkommit i musiksammanhang under lång tid, så vi sitter faktiskt med facit på hand. Min tolkning är att man, om man är seriös med sitt musikskapande, måste bränna bort de psykologiska hämningarna med kraften i sitt eget liv, de medvetna handlingar man hela tiden utför. Det är nog därför så många musiker blandar ihop musik och religon, skulle jag tro. Vad det handlar om, i båda fallen, är att "leva med öppna ögon" och se verkligheten som den är utan att skönmåla den. I vanliga livet går det till viss del att "fuska" med detta men i musikens värld låter det bara kristallklart dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta när jag kommer hem på fyllan och saknar mänsklig kontakt, kompenserar jag det hela genom att smeka fiolen en stund. Ibland går det faktiskt riktigt bra, förutsatt att man inte är för full.

Har bara försökt skapa musik en gång efter att ha rökt gräs, märkte nog ingen skillnad, mer än att jag kände mig rock n rollig och cool som spelade gitarr med en joint i mungipan. Tyvärr lät det lika illa som vanligt (jag suger på gitarr) :rolleyes:

Någon gång har jag haft kroppen full med benzopreparat och spelat. Lyckligtvis (?) kommer jag inte ens ihåg hur det lät.

För mig känns det som att resultatet blir bäst när man gör det nykter. Eventuellt en konjak vid sidan om, för inspirationens skull 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en låt för några år sen riktigt berusad. Satt liksom 1cm från skärmen för att se vad jag egentligen gjorde. Detta funkade alltså inte alls. Låten har jag dock kvar i min privata gömma för de stunder man vill ha en rejäl portion humor och en skrattfest utan like (så det finns inte en chans att jag postar upp den :rolleyes: )

Annars så kan ett glad rödvin vara riktigt trevligt att sippa på medans tonerna flödar. Funkar som lite lugnande. Men man får inte låta det blir 3-4 glas, för då kan det skita sig rejält.

Vanligtvis kör jag bara Coca Cola och Snus, det är grejer det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är iofs sant att droger i vissa fall spelat en central roll i olika grupper och artisters krarriärer och säkert har många gamla hits komponerats "under the influence".

Anyway, det finns ju väldigt många olika droger och droger handlar ju egentligen om att påverka signalsubstanderna i hjärnan för att sedan uppleva vissa känslor.

Att droger i vissa fall kan öka kreativiteten hos människor genom att denne överskrider hämningar etc, som personen normalt skulle ha, är ju inte någon nyhet.

Visst har man hamnat i studion efter att man druckit alkohol och hur bra det än lät kvällen innan så är det inte lika kul dagen efter. Man kan ju märka att rösten kanske låter lite cool, eftersom man antagligen saftar i lite mer på fyllan, men generellt sätt så är nog inte alkohol studiorävens bäste vän...

Att komponera då? Jag har då själv aldrig skrivit något riktigt bra när jag har varit berusad, men för all del då man varit deppig eller kanske rent av glad? 😉

Jag är nog själv mer inne på att om man inte kommer på något bra så är det bättre att ge fan i det än att se om det funkar bättre med olika droger. Det funkar nog mest om man normalt sett är ganska hämmad, och behöver något för att kunna uttrycka känslor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tycker jag att en lagom joint, helst gräs kan göra susen, dvs jag glömmer bort 😉 den tekniska biten och koncentrera mig på den musikaliska istället..

eller flowar låter kanske bättre.

fast som många av er säger, detta varierar stort, ibland så kan man få för sig att det låter bra och märker nästa dag att man va ju helt ute och cykla. Därför är ju konstant drog användade aldrig bra, i vilket syfte den än må vara.

Under en låt tillkommst då jag hade tillgång till mycket mycket bra gräs så blev det faktiskt en helt okej låt och det bara hände, utan att jag hade så mkt kontroll på det, det är vad jag kallar flow! =) eller nu ljuger jag, jag hade kontroll, men jag hade ett flow i kontrollen som gjorde det mkt naturligare

_______________________________________________________________

*Offtopic*

Droger är ju kända för att förändra ditt sinnes tillstånd och ger dig chansen att utforska dig själv lite djupare, eller utforska andra saker lite djupare, nu talar jag enbart om psykadeliska droger, tror inte man kommer långt på amfetamin, heroin, extacy osv. sådana droger förkastar jag(men jag ser inte ner på dess användare, de är ju trots allt ofta fast i ett beroende eller en "hype"), men alla har ju sin uppfattning om saker och ting, vissa tycker att dessa droger är en guda gåva, men vilken gud har då framställt dem? nej naturen är det ända rätta som den är. att vi alltid ska in och fingra med allt, hade det inte räckt med opium och ephedra? nå visst, om något är väldigt viktigt, rent medicinskt, så är det en annan femma, men nu är det ju så att alla mediciner kommer till allmänhetens förfogande på ett eller annat sätt.

Alla vill ju ha pengar och det finns ingen moral som hindrar det, iaf inte för vissa!

_______________________________________________________________

En annan intressant sak är ju att med psykadeliska drogers hjälp kan man komma in i en "state of mind" som gör det möjligt att föreställa sig innre visioner som man nog aldrig hade kunnat utan just denna drog/denna dag/detta tillfälle.

nu säger inte jag att det är omöjligt utan droger, nej nej, men det går liksom inte att jämföra med droger, det finns många sätt att ändra sitt sinnes tillstånd.

detta leder mig till nedanstående text om surrealism. Det finns många som försöker att komma i ett sinnestillstånd med hjälp av droger där de kan frigöra sig från vardagen och skapa en annan verklighet, vilket vi vet inte är nyttigt att göra om man ständigt är ute efter det, men i ett konstnärs syfte kan det bli intressant.

Men att notera är att ingen kan fly från drogers negativa effekter för all evighet, men man kan balansera detta med sunt förnuft och avhållsamhet och därmed få en sundare relation, man bör vara medveten om att man inte är någon super människa som kan undgå det uppenbara...

"Surrealismens fader är fransmannen André Breton som skrev ett surrealistiskt manifest 1924. Surrealisterna skapar en ny verklighet där man blandar förnuft och traditionell verklighetsuppfattning med drömbilder och andra starka "effektscener". Ofta framställdes verken med en sorts "automatism" där konstnären ville frigöra sig från gängse normer och skapa en ny verklighet.

Framstående namn inom surrealismen är Dali, Duchamp, Ernst, Magritte, Man Ray och Tanguy. I Sverige är Halmstadgruppen en av de främsta företrädarna för surrealismen."

(http://www.artglobe.se/Ism/i_surreali.htm)

nu har jag fått babbla lite skit, hade velat skriva mkt mer, men vardagen kallar och alla dess plikter, jag försöker inte fly från den 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Även tråkiga upplevelser kan mynna ut i bra musik. Man vaknar på akuten efter en överdos, skickas hem och tänker "fan, livet suger stort, nu ska jag göra en låt". På ungefär samma sätt som när man träffar en vacker flicka och tänker "fan, hon var vacker, nu ska jag göra en låt". För att inte tala om när man blir arg på någon och tänker "fan, jag hatar honom/henne, nu ska jag göra en låt".

Ja, ni fattar poängen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

förr i tiden kunde jag tända en joint och göra beats, men det är väl ingen hit...man kan ta några bloss bara, då blev man i fint "mood".

det skulle vara kul om någon kan berätta om en lsd -eller svamptripp med musikskapande tema. 😉

kanske inte de vettigaste drogerna i musiksituationer. inte heller helt allmänt 🙂

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag bli sämre på allt när jag druckit. Spelar sämre, hör sämre (mixa funkar inte alls), har svårare att va kreativ. Den enda drogen som jag testat och som påverkar positivt är svart kaffe.

Fast dricker gärna ett par öl om jag är ute o spelar covers och sånt då det liksom kvittar om man är på topp eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, en och en annan 4/4 har man väl kastat ihop en Lördagnatt då man förmodligen inte varit i alltför nykter, så är det helt klart.

Vissa gillar och gå hem och ligga med tjejer efter krogen, andra försöker sig på krångliga ackord helt i onödan....... 😆

Vet inte vilken kategori jag tillhör, förmodligen båda. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...har suttit och läst igenom tråden nu. Intressanta synpunkter och erfarenheter. Fyfan, Benny, glad att du tog dig ur det.

När jag spelar in Elias Fredriksson så träffs vi , jag och ett par polare i studion. Dricker mycket öl, snusar och tuggar snacks. Sen lirar vi in till långt inpå nätterna. Det är ett suveränt sätt att göra det på för mig iallafall. Sällan man hinner träffas men när det är en ny Elias på g så brukar man kunna ta sig tid för en liten fylleinspelning 😆 Det funkar prima för mig/oss. Och är grymt socialt.

jag gissar att det hänger kvar sen jag gick folkis 😱

När jag pillat med undermood har det hänt att jag själv sitter i studion med captain alcohol och jobbar.

Anser mig inte vara alkolist men jag skulle inte vilja avstå från att dricka en bärs vid skapandet heller. Fast som med allt annat, det hänger på tillfället.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG HATAR DROGER!

Jag har sett vänner med hela livet framför sig försvinna för gott. Jag har sett vänner försvinna in i missbruk. Jag har sett barn till missbrukare drabbas. Hårt.

Och det handlar om människor med extremt goda förutsättningar till ett bra liv. Med föräldrar som varit etablerade i samhället, med mycket pengar, med mycket kontakter, med god utbildning, med fina skolor och hög social status. Intelligenta personer med fördelaktigt utsende. Sociala och sympatiska.

Liv som förstörts, helt i onödan.

Jag tycker heller inte om alkoholberusning.

Jag tycker det är mycket gott med EN whisky. EN snaps. Eller ett eller två glas vin. Men jag gillar personligen inte effekten. Så därför blir det mycket små mängder...

Jag kan vara lika galen i alla fall om andan faller på.

Så något skapande tillsammans med droger är inte aktuellt här... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tyvärr svara nej på frågan om jag har varit full och proddat. Att dricka alkohol annars är väl inget problem, gillar att dricka mycket öl o sprit och ha kul med polarna. Men däremot har jag ett gäng polare som röker både brunt och grönt (hash och marijuana för den som inte visste) Och det gillar jag inte (hatar) . Trots att min musikstil förknippas med halucinations droger (eller hur det nu stavas) svampar etc.

Säger bara en sak: Do Trance, Not Drugs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog det kan vara bra nån gång ibland, när man får en chans att göra musik i ett annorlunda sinnestillstånd, eftersom musik handlar väldigt mycket om känsla. Däremot brukar ju koncentrationen sjunka rätt rejält, så man får sitta efteråt och putsa på det man gjort, så det inte bara låter som nån kotte som i fyllan och villan plockat upp ett musikinstrument 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag och några polare skulle göra musik en gång på fyllan, vi skrev spelade in och tyckte att det var det bästa vi någonsin hade gjort. Men 2 dagar senar så lät det inte alls lika bra, vi spelade skit illa och låtarna sög verkligen.

Blev av med en bra sångare och låtsrivare pga droger och alkohol för många år sedan, han är inte död, vi skulle precis få ett kontrakt med ett bolag dom betalade oss för att spela in 4 st låtar som senare skulle bli en skiva men allt detta blev för stort för min polare så han började leva det riktiga rock n roll livet alla Mötley och Guns n Roses.

Nu sitter han på bänken i parken och dricker billigt vin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En av de största myterna inom musiken (och litteraturen) är att droger skapar genialitet! Säger inte att det inte kan inspirera men allt snack

om att utan droger skulle inga mästerverk ha skapats är enbart nys! Väldigt många att dom konstnärer som brukar/missbrukar droger skapar

faktiskt när dom är nyktra... sen intoxikerar dom sig! I snitt är jag ganska övertygad att droger förhindrat betydligt fler musikaliska mästerverk

än dom inspirerat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att åtminstone pennan flyter lättare vid berusning. Hämningarna släpper. Med musik är det väl så att man blir sugen på att vara kreativ efter några glas. Men motoriken och det kritiska omdömet haltar. Inspirationen ökar men förmågan minskar med alkohol. Andra droger har jag aldrig testat. I livesituationer tror jag de flesta - åtminstone bland oss amatörer - styrker sig. Först innan för att lugna nerverna, och sedan efter för att relaxa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om andra droger är väldigt övervärderade som inspirationskälla så är nog ändå alkohol den allra sämsta av dom alla!

Oekj, om man vill ha en shysst drunken-style på sitt pianospel/pop sång/trummspel, osv så ja eventuellt men annars inte 😄!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...