Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Min förstärkare lade av nyss helt. Det är en Marshall Valvestate 8100, som jag kör genom en 4x12:a. Jag har inte spelat tidigare idag, men när jag kom hem från flickvännen och startade förstärkaren lät den inget alls. Efter ett tag märkte jag att det lät som fjädrar som darrar, om man drar på volymen rätt mycket, och distar lite. Jag vet inte om förstärkaren har fjäderreverb, eller någon annan typ, men kan det vara den som spökar isf?

Hur som helst. Om nu förstärkaren har pajat kanske jag försöker kränga lådan, och eventuellt förstärkaren, som defekt, och köper ett PA istället. Funkar det? Jag spelar med en Vox Tonelab LE, som ju har inbyggd förstärkarsimulering, och därför har jag alltid pluggat gitarren i "Effect Return" på förstärkaren, för att slippa det mesta av förstärkarens egenskaper ändå.

Vilken typ av högtalare ska man ha, aktiva eller passiva, och vad är skillnaden? Jag antar att jag behöver någon form av mixer också, så att jag kan kontrollera volym och eventuell panorering.

Jag har tittat på lite olika paket hos 4Sound. Kan någon beskriva skillnaden mellan det här och det här? Kustomen har ju 80W mixer (slutsteg?) medans Yamahan har 150W. Men skiljer det mycket annars, i kvalitét och ljud? Ett mellanting som det här? Det har ju högre wattantal, så vad skiljer då?

Alla mixrar är ju rätt överflödiga, kanalmässigt. Jag behöver ju inte mer än 2 mono, eller en stereokanal, med panoreringsmöjlighet. Inga effekter behövs, antar jag. Någon som har ett förslag på ett "handplockat" paket?

Sen duger det väl med något billigt stativ som detta, för att sätta högtalarna på, då jag mest ska ha grejerna ståendes hemma, elelr på mindre gig.

Hoppas jag får svar på någon av mina frågor 🙂. Fråga gärna om något var oklart.

//Fredrik

Annons
Postat

Ett tips innan du börjar kika på PA. Ta din topp till närmaste musikbutik med en gitarrtekniker. Har du tur går en lagning på under 1000 lappen och dina problem är lösta

Postat
Ett tips innan du börjar kika på PA. Ta din topp till närmaste musikbutik med en gitarrtekniker. Har du tur går en lagning på under 1000 lappen och dina problem är lösta

Ja, det ska jag göra.

Postat (redigerat)

Hej, checka in Crates Powerblock. Koppla in Voxen i cd inputen på Powerblocken så är det kirrat. En väldigt portabel topp. Men jag håller med Thulesius, försök först att hitta felet på den förstärkare du redan har, om inte annat så får du ju mer pengar för den om den fungerar om du ska sälja den.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat

Ja för sjutton, Crate Powerblock in i din 4*12 blir ju alla tiders. Sen kan du ju komplettera med en 1*12-låda (t ex Crates egna), så har du en rigg som är lite lättare att släpa på när det behövs.

Sådana där billiga PA-system låter bara som en lite tillkrånglad idé. Hellre då att du köper en eller två aktiva PA-högtalare från t ex Mackie. Men det blir ju lite dyrare.

Postat
Ja för sjutton, Crate Powerblock in i din 4*12 blir ju alla tiders. Sen kan du ju komplettera med en 1*12-låda (t ex Crates egna), så har du en rigg som är lite lättare att släpa på när det behövs.

Sådana där billiga PA-system låter bara som en lite tillkrånglad idé. Hellre då att du köper en eller två aktiva PA-högtalare från t ex Mackie. Men det blir ju lite dyrare.

Jag tänkte att om jag ändå ska köpa nytt så ville jag ha stereo... Det var väl därför jag tänkte på ett PA. Om jag köper två sånna aktiva PA-högtalare från Mackie, kan jag koppla min Tonelab direkt i dom, utan något slutsteg?

Postat
Powerblocken fungerar i stereo. Om du menar att du vill ha två högtalar-lådor så kan du ju tex sälja 4x12:an och köpa 2 st 2x12:or istället?

Ja, det har du rätt i. Jag har inte prövat så många olika lådor förut. Hur skiljer sig ljudet från en 4x12:a mot en 2x12:a? Eller kanske en 2x10?

Postat

Använder du några effekter som är i stereo? Annars gör det ju ingen större nytta. Men t ex chorus kan ju låta extra fint om man kör i stereo. Tänk bara att inte mycket ditt spel för mycket på den möjligheten, när man mixar live så är det ju vanligt att ljudet körs ut i mono, så att man ungefär likadant i hela lokalen.

Aktiva lådor betyder att det är slutsteg inbyggt i lådan 😄

Du klarar dig garanterat igenom de flesta situationer med max 2x12. Utom för de som kör modern metal med rejält nedstämda gitarrer, då kan det vara bra med lite extra botten.

Postat
Använder du några effekter som är i stereo? Annars gör det ju ingen större nytta. Men t ex chorus kan ju låta extra fint om man kör i stereo. Tänk bara att inte mycket ditt spel för mycket på den möjligheten, när man mixar live så är det ju vanligt att ljudet körs ut i mono, så att man ungefär likadant i hela lokalen.

Aktiva lådor betyder att det är slutsteg inbyggt i lådan 🙂

Du klarar dig garanterat igenom de flesta situationer med max 2x12. Utom för de som kör modern metal med rejält nedstämda gitarrer, då kan det vara bra med lite extra botten.

Tack för svaret! Jag har märkt att vissa distar låter bättre i stereo än mono, när jag har spelat in i stereo. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det, men det låter fylligare. Vi får se hur jag gör, men tack så mycket för alla svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.