Jump to content
Annons

Delay med "stereoefterklang"


Bluemoon

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har funderat nu ett tag på vart jag kan finna ett sånt där delay som lägger sig i stereo? Vill minnas att Rihannas "Umbrella har den effekten på sina verser. (är ju i nån monovers jag vill prova detta). Jag använder Sonar LE, och brukar köra med ett vanligt slapback delay. Har försökt att trixa med det, men verkar inte som man kan fixa det med ett vanligt delay? Nån vst kanske finns?

Tack på förhand!

...Jodp, här hör man det jag menar.--->>> http://www.dailymotion.com/video/x3o03h_ri...-umbrella_music

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan!

Jag har funderat nu ett tag på vart jag kan finna ett sånt där delay som lägger sig i stereo? Vill minnas att Rihannas "Umbrella har den effekten på sina verser. (är ju i nån monovers jag vill prova detta). Jag använder Sonar LE, och brukar köra med ett vanligt slapback delay. Har försökt att trixa med det, men verkar inte som man kan fixa det med ett vanligt delay? Nån vst kanske finns?

Tack på förhand!

Hur menar du? Du kan ju skapa 2 delays och panorera ut åt varsitt håll? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag har funderat nu ett tag på vart jag kan finna ett sånt där delay som lägger sig i stereo? Vill minnas att Rihannas "Umbrella har den effekten på sina verser. (är ju i nån monovers jag vill prova detta). Jag använder Sonar LE, och brukar köra med ett vanligt slapback delay. Har försökt att trixa med det, men verkar inte som man kan fixa det med ett vanligt delay? Nån vst kanske finns?

Tack på förhand!

Hur menar du? Du kan ju skapa 2 delays och panorera ut åt varsitt håll? 😄

Hej! Kolla in videon jag just lade upp, om man lyssnar på versen så hör man hur delayet skiftar mellam vänster och höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag har funderat nu ett tag på vart jag kan finna ett sånt där delay som lägger sig i stereo? Vill minnas att Rihannas "Umbrella har den effekten på sina verser. (är ju i nån monovers jag vill prova detta). Jag använder Sonar LE, och brukar köra med ett vanligt slapback delay. Har försökt att trixa med det, men verkar inte som man kan fixa det med ett vanligt delay? Nån vst kanske finns?

Tack på förhand!

Hur menar du? Du kan ju skapa 2 delays och panorera ut åt varsitt håll? 😄

Hej! Kolla in videon jag just lade upp, om man lyssnar på versen så hör man hur delayet skiftar mellam vänster och höger.

- Du kan automatisera panoreringen på delayet.

- Eller kan du skapa 2 delay enheter. TEX. En som ekar varannat beat, och en var 3:e, om du förstår vad jag menar? Då måste man panorera åt varsitt håll. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja delay i stereo går ju inte, eftersom ekona tar ut varandra. Närmaste tricket jag kan tänka på är att sätta ett av delayen typ 10 ms senare/tidigare än det andra. Då kan man få en lite halvskaplig stereo effekt.

Och på videon så hörs det att delayet skiftar mellan höger och vänster om vartannat, och det kan nog vara flera delay samtidigt där, för det är inte konstant. Dom har bakat in det lite snyggt på rätt ställen mellan de starkare ljuden så man inte ska kunna uttyda ekona så tydligt. Men vid en snabb ytlig lyssning så låter det likt stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...