Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag tÀnker gÄ el elektronik som inriktning pÄ gymnasiet. DÀr fÄr jag lÀsa om ljudteknik och ljudanlÀggningar.

Men min dröm Àr ju att bli musikproducent.

Är det fel att ta det valet dĂ„?

Ska jag kanske vÀlja estet??

Vad för kunskaper behövs?

eller vet ni kanske nÄgot Ànnu viktigare inom detta?

Jag önskar pÄ svar sÄ snabbt som möjligt.

Ska nÀmligen göra mitt gymnasium val den 26 senast

MVH

Redigerat av Beppen
Annons
Postat
Jag tÀnker gÄ el elektronik som inriktning pÄ gymnasiet. DÀr fÄr jag lÀsa om ljudteknik och ljudanlÀggningar.

Men min dröm Àr ju att bli musikproducent.

Är det fel att ta det valet dĂ„?

Ska jag kanske vÀlja estet??

Vad för kunskaper behövs?

eller vet ni kanske nÄgot Ànnu viktigare inom detta?

Jag skulle absolut rekommendera dig att gÄ estet, eller samhÀlle/natur med musikinriktning om det finns dÀr du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det Àr klart att det finns undantag) Àr att icke studiemotiverade killar med 140 poÀng och nÄn form av koncentrationsstörning Àr klart överrepresenterade dÀr, och det Àr inte direkt inspirerande att gÄ i samma klass som sÄna. GÄ nÄnting dÀr du fÄr lÀsa musik pÄ ett eller annat sÀtt. Jag gÄr sjÀlv sista Äret pÄ samhÀlle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man gÄr estet sÄ Àr det mÄnga som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som gÄr dÀr ocksÄ (och det ger sÀmre behörighet till högskolan).

Men lÄngt lÄngt viktigare Àn vilken linje du vÀljer till gymnasiet Àr att du Àr intresserad av musikproduktion och musik i allmÀnhet, inte bara som ett medel för att bli nÀsta Anders Bagge, utan för att det Àr sÄ himla kul sÄ du inte kan lÄta bli hur mycket du Àn försöker. I sÄ fall kan du gÄ hÀstuppfödningslinjen och bli stjÀrnproducent i slutÀndan ÀndÄ.

Postat
Jag skulle absolut rekommendera dig att gÄ estet, eller samhÀlle/natur med musikinriktning om det finns dÀr du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det Àr klart att det finns undantag) Àr att icke studiemotiverade killar med 140 poÀng och nÄn form av koncentrationsstörning Àr klart överrepresenterade dÀr, och det Àr inte direkt inspirerande att gÄ i samma klass som sÄna. GÄ nÄnting dÀr du fÄr lÀsa musik pÄ ett eller annat sÀtt. Jag gÄr sjÀlv sista Äret pÄ samhÀlle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man gÄr estet sÄ Àr det mÄnga som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som gÄr dÀr ocksÄ (och det ger sÀmre behörighet till högskolan).

Men lÄngt lÄngt viktigare Àn vilken linje du vÀljer till gymnasiet Àr att du Àr intresserad av musikproduktion och musik i allmÀnhet, inte bara som ett medel för att bli nÀsta Anders Bagge, utan för att det Àr sÄ himla kul sÄ du inte kan lÄta bli hur mycket du Àn försöker. I sÄ fall kan du gÄ hÀstuppfödningslinjen och bli stjÀrnproducent i slutÀndan ÀndÄ.

Okej Tack för svaret! Ă„terkommer,ska Prata med syo pĂ„ skolan i morgon( Om det inte Ă€r fullt) och höra vad hon har att sĂ€ga. För bor i en liten hĂ„la i Södermanland (Flen ^^) och har inge bra gymnasie inriktning som pekar Ă„t musikproducent mer en Elektroniken ,Estet finns ju men som du sĂ€ger tror dem allra flesta bara bryr som om Musiken, Och dem bryr sig bara mera om kör och att leka pĂ„ scener( Inge fel med det). I Elektronik fĂ„r man lĂ€ra sig ljudteknik a/b i estet bara a. Men det Ă€r typ inget pluggande i Elektronik som jag tycker det lĂ„ter :S. Och tog bara Bagge som ett förslag för det han gör Ă€r nĂ€stan precis vad jag vill göra 😼 tack igen!

Postat

Okej Tack för svaret! Ă„terkommer,ska Prata med syo pĂ„ skolan i morgon( Om det inte Ă€r fullt) och höra vad hon har att sĂ€ga. För bor i en liten hĂ„la i Södermanland (Flen ^^) och har inge bra gymnasie inriktning som pekar Ă„t musikproducent mer en Elektroniken ,Estet finns ju men som du sĂ€ger tror dem allra flesta bara bryr som om Musiken, Och dem bryr sig bara mera om kör och att leka pĂ„ scener( Inge fel med det). I Elektronik fĂ„r man lĂ€ra sig ljudteknik a/b i estet bara a. Men det Ă€r typ inget pluggande i Elektronik som jag tycker det lĂ„ter :S. Och tog bara Bagge som ett förslag för det han gör Ă€r nĂ€stan precis vad jag vill göra 😼 tack igen!

Hejsan

Kolla upp om du kan vĂ€lja de kurser du saknar i estet pĂ„ individuellt val. I sĂ„ fall kan du ju fĂ„ det du saknade pĂ„ det estetiska programmet 🙂 Gymnasiet har sĂ€kert en individuellt-val katalog.

MVH

Anders

Postat

Okej tack för alla svar.

Gymnasiet jag ska gĂ„ i om jag kommer in ligger i Norrköping heter Film & musik gymnasiet ska gĂ„ med inriktning musik och ljud 🙂

Postat

Anders Bagge hade ju en farsa som var musikproducent sÄ han hade jÀvligt flyt med kontakter antagligen. Men han Àr ju en grym lÄtskrivare och tjÀnade sin första miljon nÀr han var 23. Lyckades med det som vÀldigt fÄ lyckas med!

Musikprogram ftw! Jag gick det och det gav vÀldigt mycket faktiskt. Det bidrog nog inget till mitt lÄtskrivande men man trÀnas musikaliskt sÄ det Àr vÀldigt bra. Och finns det studiokurs sÄ gÄ den. Fast försök lÀra dig sÄ mycket du kan sjÀlv, det Àr det man vinner pÄ! Tro inte att du blir grym automatiskt om du gÄr ljudteknikkurser osv. Det krÀver att du skriver massa lÄtar, spelar in hemma, lÀr dig mixa osv.

Lycka till 🙂

Postat

Jag tÀnker sÄhÀr istÀllet. GÄ elteknik. En elektriker kunde i a f förra Äret fÄ uppÄt en 25 000 i ingÄngslön, om man har lite tur. En bra och vettig utbildning som du har nytta av hela livet. En slags backup i sÀmsta fall (om du inte blir framgÄngsrik musikproducent).

Om du vill bli nÀsta Anders Bagge, sÄ handlar det nog dels om en jÀklans massa talang (inget man lÀr sig pÄ nÄgot gymnasieprogram) och oÀndligt mycket mera hÄrt arbete och dedikation till det man vill uppnÄ (vilket du kan Àgna dig Ät oavsett vad du gÄr för gymnasieprogram).

Om man kollar bakgrunden hos berömda och framgÄngsrika musiker, sÄ tror jag det blir svÄrt att hitta nÄgot slags samband mellan utbildning och framgÄng. Ta Benny Andersson t ex, han lÀr ju inte ens kunna lÀsa noter.

Slutsats: Om du vill bli en ny Anders Bagge sÄ har du förmodligen lika stor/liten chans till att bli det oavsett vad du gÄr för gymnasieprogram.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Slutsats: Om du vill bli en ny Anders Bagge sÄ har du förmodligen lika stor/liten chans till att bli det oavsett vad du gÄr för gymnasieprogram.

+1

Jag lĂ€ste ett brett program med naturvetenskap trots att jag brann (brinner) för musiken. Ångrar jag det? Jag vet inte Ă€n, haha! Har varit bĂ„de arbetslös och haft diverse skitjobb Ă€n sĂ„ lĂ€nge, jag har inte lĂ€st nĂ„got efter gymnasiet Ă€n. Om jag inte fĂ„r nĂ„t jobb inom musik sĂ„ kĂ€nns det bra att man har lĂ€st en vettig utbildning dĂ„ denna Ă€r mycket mer meriterande för andra jobb Ă€n en musiklinje. Dessutom har jag möjlighet till att lĂ€sa civilingenjörsutbildningar (inom it, teknik, natur etc) pĂ„ högskolan om jag vill, fast det kommer det nog knappast bli sĂ„... 😄

SvÄrt detta.

Hursomhelst sÄ Àr det ju generellt bra mycket bÀttre att satsa pÄ nÄt annat Àn musik om man vill vara sÀker pÄ att fÄ jobb och kunna tjÀna pengar. Menar inte att det Àr dÄligt att jobba inom musikbranschen, men det Àr grymt mycket svÄrare att fÄ jobb dÀr. Det gÀller att vara bÀst, ha kontakter osv, annars har man nog inte stor chans.

Det Àr ju sjukt mÄnga kids (jag bl.a. haha) som drömmer om att bli nÄt inom musik. Kan alla dessa kids bli det? Svar nej.

Redigerat av creel
Postat

Mjo dĂ€r har du en poĂ€ng. Musik Ă€r ju bara studieförberedande. Titta pĂ„ mig, jag blev fotograf (dock utan utbildning). 😄 Men jag tycker faktiskt att musik pĂ„ gymnasiet inte Ă€r sĂ„ dumt. Jag lĂ€rde mig en hel del om musikteori som jag inte kunde nĂ€r jag började. Jag kunde höra en intervall i huvudet men jag visste inte ens vad intervall betydde. Sen fĂ„r man spela och utvecklas pĂ„ sitt (eller sina) intrument helt gratis, det Ă€r bra. Sen var det antagligen jĂ€vligt mycket roligare Ă€n att gĂ„ typ natur, hehe. GĂ„r man samhĂ€ll sĂ„ fĂ„r man ungefĂ€r samma möjligheter som en estet eftersom man i princip lĂ€ser samma kurser Ă€ven om samhĂ€ll Ă€r lite mer fördjupande.

Jag sjĂ€lv har ju faktiskt bestĂ€mt mig för att börja satsa pĂ„ musiken nu efter jag flyttat. Har aldrig satsat pĂ„ musiken riktigt utan skrivit lite "svĂ„rare" musik med vissa undantag, lagt upp hĂ€r och fĂ„tt kommentarer.. Men jag ska sĂ€lja mig lite och skriva nĂ„gra hits tĂ€nkte jag. 😆

Postat

Precis som flera tidigare varit inne pÄ tycker jag att du ska vÀlja den linje du kÀnner mest för, det som skulle vara roligast och sedan satsa pÄ att skriva, spela in och mixa lÄtar hemma sÄ mycket du kan. Jag gick IB (International Baccalaureate) och lÀste ingen musik alls, men utvecklades mycket genom att ha ett brinnande intresse och att göra musik nÀr jag inte var i skolan. Du kan alltid lÀsa en tillÀggsutbildning senare, hellre det Àn tre Är pÄ en linje du inte trivs pÄ bara för att fÄ lÀsa lite ljudteknik.

Om du vill det tillrĂ€ckligt mycket kommer det att hĂ€nda. 🙂 Kör hĂ„rt!

Postat

VÀlj i första hand en gymnasieutbildning du tror du kommer trivas med under tiden du gÄr dÀr.

I andra hand en utbildning som ger dig möjlighet att studera vidare, om du skulle vilja göra det i framtiden.

Postat
Tro inte att du blir grym automatiskt om du gÄr ljudteknikkurser

A-fucking-men to that. Och dÄ inte för att du Àr den enda medlemmen i min lÄtsasfanclub.

Fan va trött jag Àr pÄ SAE-ungar som besserwissrar sig och tror att genelec Àr obligatoriskt.

Faktum Àr att utbildning förmodligen inte betyder ett skit; det Àr erfarenhet, talang och en stenhÄrd drivkraft som gÀller!

Postat
Tro inte att du blir grym automatiskt om du gÄr ljudteknikkurser

A-fucking-men to that. Och dÄ inte för att du Àr den enda medlemmen i min lÄtsasfanclub.

VadÄ lÄtsas! Jag brukar stÄ pÄ torget i Eskilstuna och vÀrva medlemmar.

Postat (redigerat)

Tja! Lite input frÄn min sida.

Jag funderade pÄ media/ljudteknik eller estet/musik för jag ville bli filmkompositör/musikproducent men valde istÀllet en tung teknikutbildning pÄ gymnasiet för att fÄ en stabil grund och bra valmöjligheter till eventuellt senare studier. Var visserligen ocksÄ teknikintresserad sÄ jag tyckte det vara ganska kul och jag hade musiken vid sidan av skolan och utvecklades mycket ÀndÄ. Jag hade iofs haft mycket mer tid till musiken om jag gÄtt estet och kanske varit Ànnu bÀttre Àn jag Àr idag men jag Ängrar inte alls att jag gick teknik. För nu efter gymnasiet har jag insett hur svÄrt det kommer vara att jobba och f jobb inom musikbranchen. Jag vill nu istÀllet lÀsa till maskiningenjör och kommer göra det till hösten men kommer alltid ha musiken vid sidan av. Min poÀng Àr att det Àr kanon att ha en utbildning i bakrunden ifall man Ängrar sig senare. Men om du kÀnner att det verkligen Àr vad du vill satsa pÄ och inte kan tÀnka dig nÄgot annat sÄ ska du sÄklart göra sÄ! Man ska ska tro pÄ sig sjÀlv och sina drömmar. Att bli maskiningenjör Àr min andra dröm.

Hade jag varit i din position hade jag valt el elektronik dÀr man kunde lÀsa om ljudteknik och ljudanlÀggningar. Kanske mer tidskrÀvande till andra Àmnen och kanske inte lika rolig som estet men dÄ fÄr du en bra utbildning i bagaget som ÀndÄ Àr nÄgorlunda inom Àmnet. Och skriv isÄfall sÄ mycket musik du kan vid sidan om och lÀr dig sÄ mycket om musikproduktion/inspelning som möjligt samt försök skaffa dig mÄnga kontakter med folk inom branchen och gör sammarbeten med olika personeer sÄ har du sÀkert stora chanser att lyckas!

Gör vad som kÀnns rÀtt helt enkelt, ingen kan göra valen Ät dig. Peace och lycka till!

/M

Redigerat av Memphis
Postat
Fan va trött jag Àr pÄ SAE-ungar som besserwissrar sig och tror att genelec Àr obligatoriskt.

Faktum Àr att utbildning förmodligen inte betyder ett skit; det Àr erfarenhet, talang och en stenhÄrd drivkraft som gÀller!

NÀr jag jobbade i musikaffÀr sÄ va inte SAE-snubbarna de roligaste kunder att ha att göra med direkt. Bara för att de hade gÄtt dÀr i 3 mÄnader sÄ trodde dom att dom kunde en massa genom att rabbla upp massa proutrustning.

NĂ€r man sedan gick in pĂ„ mer djupare frĂ„gor kring varför dom skulle ha vissa saker sĂ„ kunde dom aldrig förklara det utan refererade alltid till att "alla pro kör med det" 😆

FörlÄt för sidospÄret men det stÀmmer som nattvaktaren skriver!

Postat

Jag vill bara tilllÀgga att pÄ estetiska programmet kan du utan nÄgra som helst hinder lÀsa ljudteknik B som IV-val. jag gör sjÀlv det nÀmligen!

Postat

Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đŸ˜Č DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd.

Postat
Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đŸ€Ș DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd.

Precis. Har man bra lÀrare kan man fÄ mycket bra kunskap frÄn dem, men det som Àr mest vÀrt Àr ju att man fÄr ett eller flera Är pÄ sig att bara Àgna sig Ät musik. Förhoppningsvis trÀffar man ocksÄ andra som satsar pÄ att komma in i branschen och det Àr ju inte helt fel.

Postat
Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar 🙂 DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd.

Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PÄ ett estetprogram utbildas man med siktet pÄ musikhögskolan och pÄ musikhögskolan lÀr man sig spela som alla andra. Jag kan tÀnka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nÀr man Àr ung och blir pÄverkad av lÀrare/andra elever som bestÀmmer vad som Àr bra / dÄligt / rÀtt / fel.

Postat
Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar 🙂 DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd.

Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PÄ ett estetprogram utbildas man med siktet pÄ musikhögskolan och pÄ musikhögskolan lÀr man sig spela som alla andra. Jag kan tÀnka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nÀr man Àr ung och blir pÄverkad av lÀrare/andra elever som bestÀmmer vad som Àr bra / dÄligt / rÀtt / fel.

SÄ lÀr det vÀl dock inte vara pÄ programmet trÄdstartaren ska gÄ. Hans Àr vÀl mer ljudteknikinriktat tror jag.

Postat

SÄ lÀr det vÀl dock inte vara pÄ programmet trÄdstartaren ska gÄ. Hans Àr vÀl mer ljudteknikinriktat tror jag.

Tror inte det spelar nÄgon större roll. En musikproducent mÄste vÀl ha sitt unika konstnÀrskap precis som vilken musiker som helst?

Postat
Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar 😄 DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd.

Jag gĂ„r sjĂ€lv ljudteknikslinje, sista Ă„ret. Jag ser det sĂ„hĂ€r: Är man intresserad av musik och Ă€r musikalisk, dĂ„ Ă€r man ocksĂ„ nyfiken och tycker om att prova nya saker. Man inser att det man lĂ€r sig i skolan inte Ă€r nĂ„gra fasta regler. Jag har fĂ„tt ut jĂ€ttemycket av att lĂ€ra mig musikteori till exempel, hur man konstruerar komplicerade ackord och hur ackordföljder ofta Ă€r uppbyggda och sĂ„ vidare. Det Ă€r sĂ„nt som jag aldrig hade vetat annars och aldrig hade kunnat tagit stĂ€llning till om jag ville anvĂ€nda det sjĂ€lv eller inte.

Och i min erfarenhet Àr alltid nivÄn pÄ utbildningar (i alla fall pÄ den hÀr nivÄn) lÀgre Àn man tror och hoppas. Det jag har fÄtt lÀra mig pÄ ljudtekniklektionerna Àr vad en eq Àr, hur en kompressor fungerar och sÄ lite praktiskt arbete pÄ det. Utöver det fÄr man utforska sig fram utanför kursplanen om man vill komma nÄn vart.

Strömlinjeformning Àr bara ett problem om man inte Àr kreativ frÄn första början.

Postat (redigerat)

OJ vad mycket svar och bra sÄdana med!

Blev ju nĂ€stan mera osĂ€ker hehe 😄

Men har nu valt Film och musik utbildningen i Norrköping som första val sedan estet musik och sist EL Elektronik .

Men hört att man har en omvals period lÀngre fram.

Började faktiskt tĂ€nka att om jag gĂ„r El sĂ„ fĂ„r jag ju ganska sĂ€kert ett jobb som jag kan luta mig till om det gĂ„r inte som förvĂ€ntat... Uj Uj Aja lĂ€mnade ansökan idag.. Och jag Ă€r nog lite fundersam över mitt val men Ă€ndĂ„ ganska sĂ€ker pĂ„ det jag gjorde var det rĂ€tta. Men Aww nu kommer jag fĂ„ svĂ„rt att sova över allt detta grubblande 😄

Bugar för alla svar

Redigerat av Beppen
Postat
Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar 😄 DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd.

Jag gĂ„r sjĂ€lv ljudteknikslinje, sista Ă„ret. Jag ser det sĂ„hĂ€r: Är man intresserad av musik och Ă€r musikalisk, dĂ„ Ă€r man ocksĂ„ nyfiken och tycker om att prova nya saker. Man inser att det man lĂ€r sig i skolan inte Ă€r nĂ„gra fasta regler. Jag har fĂ„tt ut jĂ€ttemycket av att lĂ€ra mig musikteori till exempel, hur man konstruerar komplicerade ackord och hur ackordföljder ofta Ă€r uppbyggda och sĂ„ vidare. Det Ă€r sĂ„nt som jag aldrig hade vetat annars och aldrig hade kunnat tagit stĂ€llning till om jag ville anvĂ€nda det sjĂ€lv eller inte.

Och i min erfarenhet Àr alltid nivÄn pÄ utbildningar (i alla fall pÄ den hÀr nivÄn) lÀgre Àn man tror och hoppas. Det jag har fÄtt lÀra mig pÄ ljudtekniklektionerna Àr vad en eq Àr, hur en kompressor fungerar och sÄ lite praktiskt arbete pÄ det. Utöver det fÄr man utforska sig fram utanför kursplanen om man vill komma nÄn vart.

Strömlinjeformning Àr bara ett problem om man inte Àr kreativ frÄn första början.

Jag hÄller inte riktigt med. SjÀlvklart finns det mÄnga som ser sin utbildning ur ett "sunt" perspektiv, men vÀldigt mÄnga i 17-20-ÄrsÄldern Àr vÀldigt lÀttpÄverkade och lÄter sina ideal pÄverkas av andra dom ser upp till, som den apcoola ljudteknik-lÀraren som drar storys om ulf lundell-turnén 1986 eller gitarrlÀraren som kan spela superlokrisk skala i kvarter upp och ner som ett rinnande vatten. Oftast inget fel i det, men mÄnga lurar lÀtt ut sig sjÀlva pÄ konstiga villovÀgar som egentligen inte har med det egna uttrycket att göra. Hur mÄnga folkhögskole-gitarrister som enbart spelar bebop gillar egentligen i grund och botten bebop? Jag tror det Àr vÀldigt fÄ...

Dessutom menar jag fortfarande att det Àr jÀvligt mycket tuffare att sjÀlv klura ut hur kompressorn funkar Àn att man pluggar in det inför ett prov; man fÄr helt enkelt en annan kÀnsla för prylar/instrument/musikteori (och framförallt hur man uppnÄr det resultat man vill ha) om man fÄr luska en del sjÀlv.

Postat

Tror inte det spelar nÄgon större roll. En musikproducent mÄste vÀl ha sitt unika konstnÀrskap precis som vilken musiker som helst?

Jag menade att det antagligen inte Àr lika mycket fokus pÄ just instrument, om det ens finns instrumentlektioner.

Postat

plugga....och plugga, och sitt hemma och fnula, var kreativ och kom ihĂ„g att det inte finns NÅGON regel. Pluggar du ljudteknik fĂ„r du höra ganska mĂ„nga "regler" för hur man skall göra......kom dĂ„ ihĂ„g att det inte finns en enda regel.

Postat
plugga....och plugga, och sitt hemma och fnula, var kreativ och kom ihĂ„g att det inte finns NÅGON regel. Pluggar du ljudteknik fĂ„r du höra ganska mĂ„nga "regler" för hur man skall göra......kom dĂ„ ihĂ„g att det inte finns en enda regel.

...förutom de pĂ„ mixerbordet 😄

Postat (redigerat)

SvÄrt att sÀga hur man blir musikproducent. Begreppet Àr ju sÄ jÀkla olika, beroende pÄ vem man frÄgar med - musikproducent.

Det Àr ocksÄ en frÄga om "musikproducent" Àr yrket du vill anvÀnda för att dra in pengar till din hyra och mat, eller om "musikproducent" Àr vad du vill att andra ska se dig som, socialt. Eller kanske Àr det bÄda tvÄ ..

I livet finns det tvÄ sÀtt att inhÀmta sina pengar, sin livsnÀring pÄ: endera inhÀmtar du dina pengar ifrÄn andra mÀnniskor sjÀlv, eller sÄ jobbar du Ät nÄgon som inhÀmtar pengar ifrÄn andra och delar ut till dig (du Àr anstÀlld). En musikproducent kan vara bÄda dom tvÄ, sÄ det Àr svÄrt att sÀga hur man blir sÄ. Nyckeln Àr ju att göra sig anvÀndbar för andra, för allmÀnheten eller för nÄgon som jobbar mot allmÀnheten och behöver en assistans, som t.ex. du kan erbjuda.

Denniz pop t.ex. han jobbade Ät nÄgon annan. Han gjorde inte sin musik och sen stod pÄ Hötorget och sÄlde den direkt till allmÀnheten, eller gick till skivbutiker och sÄlde sina fÀrdigtryckta skivor direkt - vilket han iofs kunde ha gjort. Utan han jobbade Ät nÄgon annan, som sÄlde musik och gav en del av den vinsten. Grovt förenklat, men sant. Han jobbade Ät Jive/Zomba, ett skivbolag med sÀte i USA. Dom Àgde halva hans studio och dom gav honom uppdragen att göra radiovÀnlig musik av rÄa kompositions-idéer. Men Pop var inte musikiproducent för att han ville omgivningen skulle fÄ se honom som sÄn, utan han var ganska mediaskygg, totalt o-cool, o-hÀftig, och ville hellre vara ifred med sin tjej och studion i kÀllarn.

SÄ .. vad du Àn vill Ästadkomma, om du vill "bli nÄgot" socialt, eller anvÀnda musikbranschen som gödkalv för levernets skull, sÄ handlar det om att antingen göra sjÀlv och sÀlja, eller göra sig anvÀndbar/attraktiv inför nÄgon annan som redan gör och sÀljer. TÀnk pÄ det om du siktar pÄ utbildning osv, för det Àr i det hÀr mönstret du kommer att hamna i slutÀndan.

1. Gör sjÀlv och sÀlj sjÀlv

2. Bli anvÀndbar eller nödvÀndig för person/företag som redan gör 1

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.