Beppen Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 (redigerat) Jag tĂ€nker gĂ„ el elektronik som inriktning pĂ„ gymnasiet. DĂ€r fĂ„r jag lĂ€sa om ljudteknik och ljudanlĂ€ggningar. Men min dröm Ă€r ju att bli musikproducent. Ăr det fel att ta det valet dĂ„? Ska jag kanske vĂ€lja estet?? Vad för kunskaper behövs? eller vet ni kanske nĂ„got Ă€nnu viktigare inom detta? Jag önskar pĂ„ svar sĂ„ snabbt som möjligt. Ska nĂ€mligen göra mitt gymnasium val den 26 senast MVH Redigerat 22 juli 2011 av Beppen
Dingbats Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 Jag tĂ€nker gĂ„ el elektronik som inriktning pĂ„ gymnasiet. DĂ€r fĂ„r jag lĂ€sa om ljudteknik och ljudanlĂ€ggningar.Men min dröm Ă€r ju att bli musikproducent. Ăr det fel att ta det valet dĂ„? Ska jag kanske vĂ€lja estet?? Vad för kunskaper behövs? eller vet ni kanske nĂ„got Ă€nnu viktigare inom detta? Jag skulle absolut rekommendera dig att gĂ„ estet, eller samhĂ€lle/natur med musikinriktning om det finns dĂ€r du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det Ă€r klart att det finns undantag) Ă€r att icke studiemotiverade killar med 140 poĂ€ng och nĂ„n form av koncentrationsstörning Ă€r klart överrepresenterade dĂ€r, och det Ă€r inte direkt inspirerande att gĂ„ i samma klass som sĂ„na. GĂ„ nĂ„nting dĂ€r du fĂ„r lĂ€sa musik pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. Jag gĂ„r sjĂ€lv sista Ă„ret pĂ„ samhĂ€lle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man gĂ„r estet sĂ„ Ă€r det mĂ„nga som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som gĂ„r dĂ€r ocksĂ„ (och det ger sĂ€mre behörighet till högskolan). Men lĂ„ngt lĂ„ngt viktigare Ă€n vilken linje du vĂ€ljer till gymnasiet Ă€r att du Ă€r intresserad av musikproduktion och musik i allmĂ€nhet, inte bara som ett medel för att bli nĂ€sta Anders Bagge, utan för att det Ă€r sĂ„ himla kul sĂ„ du inte kan lĂ„ta bli hur mycket du Ă€n försöker. I sĂ„ fall kan du gĂ„ hĂ€stuppfödningslinjen och bli stjĂ€rnproducent i slutĂ€ndan Ă€ndĂ„.
Beppen Postat 19 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 19 januari 2009 Jag skulle absolut rekommendera dig att gĂ„ estet, eller samhĂ€lle/natur med musikinriktning om det finns dĂ€r du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det Ă€r klart att det finns undantag) Ă€r att icke studiemotiverade killar med 140 poĂ€ng och nĂ„n form av koncentrationsstörning Ă€r klart överrepresenterade dĂ€r, och det Ă€r inte direkt inspirerande att gĂ„ i samma klass som sĂ„na. GĂ„ nĂ„nting dĂ€r du fĂ„r lĂ€sa musik pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. Jag gĂ„r sjĂ€lv sista Ă„ret pĂ„ samhĂ€lle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man gĂ„r estet sĂ„ Ă€r det mĂ„nga som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som gĂ„r dĂ€r ocksĂ„ (och det ger sĂ€mre behörighet till högskolan). Men lĂ„ngt lĂ„ngt viktigare Ă€n vilken linje du vĂ€ljer till gymnasiet Ă€r att du Ă€r intresserad av musikproduktion och musik i allmĂ€nhet, inte bara som ett medel för att bli nĂ€sta Anders Bagge, utan för att det Ă€r sĂ„ himla kul sĂ„ du inte kan lĂ„ta bli hur mycket du Ă€n försöker. I sĂ„ fall kan du gĂ„ hĂ€stuppfödningslinjen och bli stjĂ€rnproducent i slutĂ€ndan Ă€ndĂ„. Okej Tack för svaret! Ă„terkommer,ska Prata med syo pĂ„ skolan i morgon( Om det inte Ă€r fullt) och höra vad hon har att sĂ€ga. För bor i en liten hĂ„la i Södermanland (Flen ^^) och har inge bra gymnasie inriktning som pekar Ă„t musikproducent mer en Elektroniken ,Estet finns ju men som du sĂ€ger tror dem allra flesta bara bryr som om Musiken, Och dem bryr sig bara mera om kör och att leka pĂ„ scener( Inge fel med det). I Elektronik fĂ„r man lĂ€ra sig ljudteknik a/b i estet bara a. Men det Ă€r typ inget pluggande i Elektronik som jag tycker det lĂ„ter :S. Och tog bara Bagge som ett förslag för det han gör Ă€r nĂ€stan precis vad jag vill göra đź tack igen!
Anders F Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 Jag skulle absolut rekommendera dig att gĂ„ estet, eller samhĂ€lle/natur med musikinriktning om det finns dĂ€r du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det Ă€r klart att det finns undantag) Ă€r att icke studiemotiverade killar med 140 poĂ€ng och nĂ„n form av koncentrationsstörning Ă€r klart överrepresenterade dĂ€r, och det Ă€r inte direkt inspirerande att gĂ„ i samma klass som sĂ„na. GĂ„ nĂ„nting dĂ€r du fĂ„r lĂ€sa musik pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. Jag gĂ„r sjĂ€lv sista Ă„ret pĂ„ samhĂ€lle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man gĂ„r estet sĂ„ Ă€r det mĂ„nga som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som gĂ„r dĂ€r ocksĂ„ (och det ger sĂ€mre behörighet till högskolan). Men lĂ„ngt lĂ„ngt viktigare Ă€n vilken linje du vĂ€ljer till gymnasiet Ă€r att du Ă€r intresserad av musikproduktion och musik i allmĂ€nhet, inte bara som ett medel för att bli nĂ€sta Anders Bagge, utan för att det Ă€r sĂ„ himla kul sĂ„ du inte kan lĂ„ta bli hur mycket du Ă€n försöker. I sĂ„ fall kan du gĂ„ hĂ€stuppfödningslinjen och bli stjĂ€rnproducent i slutĂ€ndan Ă€ndĂ„. Okej Tack för svaret! Ă„terkommer,ska Prata med syo pĂ„ skolan i morgon( Om det inte Ă€r fullt) och höra vad hon har att sĂ€ga. För bor i en liten hĂ„la i Södermanland (Flen ^^) och har inge bra gymnasie inriktning som pekar Ă„t musikproducent mer en Elektroniken ,Estet finns ju men som du sĂ€ger tror dem allra flesta bara bryr som om Musiken, Och dem bryr sig bara mera om kör och att leka pĂ„ scener( Inge fel med det). I Elektronik fĂ„r man lĂ€ra sig ljudteknik a/b i estet bara a. Men det Ă€r typ inget pluggande i Elektronik som jag tycker det lĂ„ter :S. Och tog bara Bagge som ett förslag för det han gör Ă€r nĂ€stan precis vad jag vill göra đź tack igen! Hejsan Kolla upp om du kan vĂ€lja de kurser du saknar i estet pĂ„ individuellt val. I sĂ„ fall kan du ju fĂ„ det du saknade pĂ„ det estetiska programmet đ Gymnasiet har sĂ€kert en individuellt-val katalog. MVH Anders
djstyler Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 den hÀr skolan(orna) har en musikproduktion linje ska sjÀlv gÄ deras medielinje
Beppen Postat 24 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 24 januari 2009 Okej tack för alla svar. Gymnasiet jag ska gĂ„ i om jag kommer in ligger i Norrköping heter Film & musik gymnasiet ska gĂ„ med inriktning musik och ljud đ
Rabieshund Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Anders Bagge hade ju en farsa som var musikproducent sĂ„ han hade jĂ€vligt flyt med kontakter antagligen. Men han Ă€r ju en grym lĂ„tskrivare och tjĂ€nade sin första miljon nĂ€r han var 23. Lyckades med det som vĂ€ldigt fĂ„ lyckas med! Musikprogram ftw! Jag gick det och det gav vĂ€ldigt mycket faktiskt. Det bidrog nog inget till mitt lĂ„tskrivande men man trĂ€nas musikaliskt sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt bra. Och finns det studiokurs sĂ„ gĂ„ den. Fast försök lĂ€ra dig sĂ„ mycket du kan sjĂ€lv, det Ă€r det man vinner pĂ„! Tro inte att du blir grym automatiskt om du gĂ„r ljudteknikkurser osv. Det krĂ€ver att du skriver massa lĂ„tar, spelar in hemma, lĂ€r dig mixa osv. Lycka till đ
JJRockford Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag tÀnker sÄhÀr istÀllet. GÄ elteknik. En elektriker kunde i a f förra Äret fÄ uppÄt en 25 000 i ingÄngslön, om man har lite tur. En bra och vettig utbildning som du har nytta av hela livet. En slags backup i sÀmsta fall (om du inte blir framgÄngsrik musikproducent). Om du vill bli nÀsta Anders Bagge, sÄ handlar det nog dels om en jÀklans massa talang (inget man lÀr sig pÄ nÄgot gymnasieprogram) och oÀndligt mycket mera hÄrt arbete och dedikation till det man vill uppnÄ (vilket du kan Àgna dig Ät oavsett vad du gÄr för gymnasieprogram). Om man kollar bakgrunden hos berömda och framgÄngsrika musiker, sÄ tror jag det blir svÄrt att hitta nÄgot slags samband mellan utbildning och framgÄng. Ta Benny Andersson t ex, han lÀr ju inte ens kunna lÀsa noter. Slutsats: Om du vill bli en ny Anders Bagge sÄ har du förmodligen lika stor/liten chans till att bli det oavsett vad du gÄr för gymnasieprogram.
creel (oregistrerad) Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 (redigerat) Slutsats: Om du vill bli en ny Anders Bagge sĂ„ har du förmodligen lika stor/liten chans till att bli det oavsett vad du gĂ„r för gymnasieprogram. +1 Jag lĂ€ste ett brett program med naturvetenskap trots att jag brann (brinner) för musiken. Ă ngrar jag det? Jag vet inte Ă€n, haha! Har varit bĂ„de arbetslös och haft diverse skitjobb Ă€n sĂ„ lĂ€nge, jag har inte lĂ€st nĂ„got efter gymnasiet Ă€n. Om jag inte fĂ„r nĂ„t jobb inom musik sĂ„ kĂ€nns det bra att man har lĂ€st en vettig utbildning dĂ„ denna Ă€r mycket mer meriterande för andra jobb Ă€n en musiklinje. Dessutom har jag möjlighet till att lĂ€sa civilingenjörsutbildningar (inom it, teknik, natur etc) pĂ„ högskolan om jag vill, fast det kommer det nog knappast bli sĂ„... đ SvĂ„rt detta. Hursomhelst sĂ„ Ă€r det ju generellt bra mycket bĂ€ttre att satsa pĂ„ nĂ„t annat Ă€n musik om man vill vara sĂ€ker pĂ„ att fĂ„ jobb och kunna tjĂ€na pengar. Menar inte att det Ă€r dĂ„ligt att jobba inom musikbranschen, men det Ă€r grymt mycket svĂ„rare att fĂ„ jobb dĂ€r. Det gĂ€ller att vara bĂ€st, ha kontakter osv, annars har man nog inte stor chans. Det Ă€r ju sjukt mĂ„nga kids (jag bl.a. haha) som drömmer om att bli nĂ„t inom musik. Kan alla dessa kids bli det? Svar nej. Redigerat 24 januari 2009 av creel
Rabieshund Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Mjo dĂ€r har du en poĂ€ng. Musik Ă€r ju bara studieförberedande. Titta pĂ„ mig, jag blev fotograf (dock utan utbildning). đ Men jag tycker faktiskt att musik pĂ„ gymnasiet inte Ă€r sĂ„ dumt. Jag lĂ€rde mig en hel del om musikteori som jag inte kunde nĂ€r jag började. Jag kunde höra en intervall i huvudet men jag visste inte ens vad intervall betydde. Sen fĂ„r man spela och utvecklas pĂ„ sitt (eller sina) intrument helt gratis, det Ă€r bra. Sen var det antagligen jĂ€vligt mycket roligare Ă€n att gĂ„ typ natur, hehe. GĂ„r man samhĂ€ll sĂ„ fĂ„r man ungefĂ€r samma möjligheter som en estet eftersom man i princip lĂ€ser samma kurser Ă€ven om samhĂ€ll Ă€r lite mer fördjupande. Jag sjĂ€lv har ju faktiskt bestĂ€mt mig för att börja satsa pĂ„ musiken nu efter jag flyttat. Har aldrig satsat pĂ„ musiken riktigt utan skrivit lite "svĂ„rare" musik med vissa undantag, lagt upp hĂ€r och fĂ„tt kommentarer.. Men jag ska sĂ€lja mig lite och skriva nĂ„gra hits tĂ€nkte jag. đ
favoritanton Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Precis som flera tidigare varit inne pĂ„ tycker jag att du ska vĂ€lja den linje du kĂ€nner mest för, det som skulle vara roligast och sedan satsa pĂ„ att skriva, spela in och mixa lĂ„tar hemma sĂ„ mycket du kan. Jag gick IB (International Baccalaureate) och lĂ€ste ingen musik alls, men utvecklades mycket genom att ha ett brinnande intresse och att göra musik nĂ€r jag inte var i skolan. Du kan alltid lĂ€sa en tillĂ€ggsutbildning senare, hellre det Ă€n tre Ă„r pĂ„ en linje du inte trivs pĂ„ bara för att fĂ„ lĂ€sa lite ljudteknik. Om du vill det tillrĂ€ckligt mycket kommer det att hĂ€nda. đ Kör hĂ„rt!
joachime Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 VÀlj i första hand en gymnasieutbildning du tror du kommer trivas med under tiden du gÄr dÀr. I andra hand en utbildning som ger dig möjlighet att studera vidare, om du skulle vilja göra det i framtiden.
nattvaktaren Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Tro inte att du blir grym automatiskt om du gÄr ljudteknikkurser A-fucking-men to that. Och dÄ inte för att du Àr den enda medlemmen i min lÄtsasfanclub. Fan va trött jag Àr pÄ SAE-ungar som besserwissrar sig och tror att genelec Àr obligatoriskt. Faktum Àr att utbildning förmodligen inte betyder ett skit; det Àr erfarenhet, talang och en stenhÄrd drivkraft som gÀller!
Rabieshund Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Tro inte att du blir grym automatiskt om du gÄr ljudteknikkurser A-fucking-men to that. Och dÄ inte för att du Àr den enda medlemmen i min lÄtsasfanclub. VadÄ lÄtsas! Jag brukar stÄ pÄ torget i Eskilstuna och vÀrva medlemmar.
Memphis Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 (redigerat) Tja! Lite input frÄn min sida. Jag funderade pÄ media/ljudteknik eller estet/musik för jag ville bli filmkompositör/musikproducent men valde istÀllet en tung teknikutbildning pÄ gymnasiet för att fÄ en stabil grund och bra valmöjligheter till eventuellt senare studier. Var visserligen ocksÄ teknikintresserad sÄ jag tyckte det vara ganska kul och jag hade musiken vid sidan av skolan och utvecklades mycket ÀndÄ. Jag hade iofs haft mycket mer tid till musiken om jag gÄtt estet och kanske varit Ànnu bÀttre Àn jag Àr idag men jag Ängrar inte alls att jag gick teknik. För nu efter gymnasiet har jag insett hur svÄrt det kommer vara att jobba och f jobb inom musikbranchen. Jag vill nu istÀllet lÀsa till maskiningenjör och kommer göra det till hösten men kommer alltid ha musiken vid sidan av. Min poÀng Àr att det Àr kanon att ha en utbildning i bakrunden ifall man Ängrar sig senare. Men om du kÀnner att det verkligen Àr vad du vill satsa pÄ och inte kan tÀnka dig nÄgot annat sÄ ska du sÄklart göra sÄ! Man ska ska tro pÄ sig sjÀlv och sina drömmar. Att bli maskiningenjör Àr min andra dröm. Hade jag varit i din position hade jag valt el elektronik dÀr man kunde lÀsa om ljudteknik och ljudanlÀggningar. Kanske mer tidskrÀvande till andra Àmnen och kanske inte lika rolig som estet men dÄ fÄr du en bra utbildning i bagaget som ÀndÄ Àr nÄgorlunda inom Àmnet. Och skriv isÄfall sÄ mycket musik du kan vid sidan om och lÀr dig sÄ mycket om musikproduktion/inspelning som möjligt samt försök skaffa dig mÄnga kontakter med folk inom branchen och gör sammarbeten med olika personeer sÄ har du sÀkert stora chanser att lyckas! Gör vad som kÀnns rÀtt helt enkelt, ingen kan göra valen Ät dig. Peace och lycka till! /M Redigerat 25 januari 2009 av Memphis
lavrell Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Fan va trött jag Ă€r pĂ„ SAE-ungar som besserwissrar sig och tror att genelec Ă€r obligatoriskt. Faktum Ă€r att utbildning förmodligen inte betyder ett skit; det Ă€r erfarenhet, talang och en stenhĂ„rd drivkraft som gĂ€ller! NĂ€r jag jobbade i musikaffĂ€r sĂ„ va inte SAE-snubbarna de roligaste kunder att ha att göra med direkt. Bara för att de hade gĂ„tt dĂ€r i 3 mĂ„nader sĂ„ trodde dom att dom kunde en massa genom att rabbla upp massa proutrustning. NĂ€r man sedan gick in pĂ„ mer djupare frĂ„gor kring varför dom skulle ha vissa saker sĂ„ kunde dom aldrig förklara det utan refererade alltid till att "alla pro kör med det" đ FörlĂ„t för sidospĂ„ret men det stĂ€mmer som nattvaktaren skriver!
gaake Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Jag vill bara tilllÀgga att pÄ estetiska programmet kan du utan nÄgra som helst hinder lÀsa ljudteknik B som IV-val. jag gör sjÀlv det nÀmligen!
johahl Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đČ DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd.
jarlo Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đ€Ș DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd. Precis. Har man bra lĂ€rare kan man fĂ„ mycket bra kunskap frĂ„n dem, men det som Ă€r mest vĂ€rt Ă€r ju att man fĂ„r ett eller flera Ă„r pĂ„ sig att bara Ă€gna sig Ă„t musik. Förhoppningsvis trĂ€ffar man ocksĂ„ andra som satsar pĂ„ att komma in i branschen och det Ă€r ju inte helt fel.
VacUm Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đ DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PĂ„ ett estetprogram utbildas man med siktet pĂ„ musikhögskolan och pĂ„ musikhögskolan lĂ€r man sig spela som alla andra. Jag kan tĂ€nka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nĂ€r man Ă€r ung och blir pĂ„verkad av lĂ€rare/andra elever som bestĂ€mmer vad som Ă€r bra / dĂ„ligt / rĂ€tt / fel.
Rabieshund Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đ DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PĂ„ ett estetprogram utbildas man med siktet pĂ„ musikhögskolan och pĂ„ musikhögskolan lĂ€r man sig spela som alla andra. Jag kan tĂ€nka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nĂ€r man Ă€r ung och blir pĂ„verkad av lĂ€rare/andra elever som bestĂ€mmer vad som Ă€r bra / dĂ„ligt / rĂ€tt / fel. SĂ„ lĂ€r det vĂ€l dock inte vara pĂ„ programmet trĂ„dstartaren ska gĂ„. Hans Ă€r vĂ€l mer ljudteknikinriktat tror jag.
VacUm Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đ DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PĂ„ ett estetprogram utbildas man med siktet pĂ„ musikhögskolan och pĂ„ musikhögskolan lĂ€r man sig spela som alla andra. Jag kan tĂ€nka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nĂ€r man Ă€r ung och blir pĂ„verkad av lĂ€rare/andra elever som bestĂ€mmer vad som Ă€r bra / dĂ„ligt / rĂ€tt / fel. SĂ„ lĂ€r det vĂ€l dock inte vara pĂ„ programmet trĂ„dstartaren ska gĂ„. Hans Ă€r vĂ€l mer ljudteknikinriktat tror jag. Tror inte det spelar nĂ„gon större roll. En musikproducent mĂ„ste vĂ€l ha sitt unika konstnĂ€rskap precis som vilken musiker som helst?
Dingbats Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đ DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PĂ„ ett estetprogram utbildas man med siktet pĂ„ musikhögskolan och pĂ„ musikhögskolan lĂ€r man sig spela som alla andra. Jag kan tĂ€nka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nĂ€r man Ă€r ung och blir pĂ„verkad av lĂ€rare/andra elever som bestĂ€mmer vad som Ă€r bra / dĂ„ligt / rĂ€tt / fel. Jag gĂ„r sjĂ€lv ljudteknikslinje, sista Ă„ret. Jag ser det sĂ„hĂ€r: Ăr man intresserad av musik och Ă€r musikalisk, dĂ„ Ă€r man ocksĂ„ nyfiken och tycker om att prova nya saker. Man inser att det man lĂ€r sig i skolan inte Ă€r nĂ„gra fasta regler. Jag har fĂ„tt ut jĂ€ttemycket av att lĂ€ra mig musikteori till exempel, hur man konstruerar komplicerade ackord och hur ackordföljder ofta Ă€r uppbyggda och sĂ„ vidare. Det Ă€r sĂ„nt som jag aldrig hade vetat annars och aldrig hade kunnat tagit stĂ€llning till om jag ville anvĂ€nda det sjĂ€lv eller inte. Och i min erfarenhet Ă€r alltid nivĂ„n pĂ„ utbildningar (i alla fall pĂ„ den hĂ€r nivĂ„n) lĂ€gre Ă€n man tror och hoppas. Det jag har fĂ„tt lĂ€ra mig pĂ„ ljudtekniklektionerna Ă€r vad en eq Ă€r, hur en kompressor fungerar och sĂ„ lite praktiskt arbete pĂ„ det. Utöver det fĂ„r man utforska sig fram utanför kursplanen om man vill komma nĂ„n vart. Strömlinjeformning Ă€r bara ett problem om man inte Ă€r kreativ frĂ„n första början.
Beppen Postat 26 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 januari 2009 (redigerat) OJ vad mycket svar och bra sĂ„dana med! Blev ju nĂ€stan mera osĂ€ker hehe đ Men har nu valt Film och musik utbildningen i Norrköping som första val sedan estet musik och sist EL Elektronik . Men hört att man har en omvals period lĂ€ngre fram. Började faktiskt tĂ€nka att om jag gĂ„r El sĂ„ fĂ„r jag ju ganska sĂ€kert ett jobb som jag kan luta mig till om det gĂ„r inte som förvĂ€ntat... Uj Uj Aja lĂ€mnade ansökan idag.. Och jag Ă€r nog lite fundersam över mitt val men Ă€ndĂ„ ganska sĂ€ker pĂ„ det jag gjorde var det rĂ€tta. Men Aww nu kommer jag fĂ„ svĂ„rt att sova över allt detta grubblande đ Bugar för alla svar Redigerat 26 januari 2009 av Beppen
VacUm Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đ DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PĂ„ ett estetprogram utbildas man med siktet pĂ„ musikhögskolan och pĂ„ musikhögskolan lĂ€r man sig spela som alla andra. Jag kan tĂ€nka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nĂ€r man Ă€r ung och blir pĂ„verkad av lĂ€rare/andra elever som bestĂ€mmer vad som Ă€r bra / dĂ„ligt / rĂ€tt / fel. Jag gĂ„r sjĂ€lv ljudteknikslinje, sista Ă„ret. Jag ser det sĂ„hĂ€r: Ăr man intresserad av musik och Ă€r musikalisk, dĂ„ Ă€r man ocksĂ„ nyfiken och tycker om att prova nya saker. Man inser att det man lĂ€r sig i skolan inte Ă€r nĂ„gra fasta regler. Jag har fĂ„tt ut jĂ€ttemycket av att lĂ€ra mig musikteori till exempel, hur man konstruerar komplicerade ackord och hur ackordföljder ofta Ă€r uppbyggda och sĂ„ vidare. Det Ă€r sĂ„nt som jag aldrig hade vetat annars och aldrig hade kunnat tagit stĂ€llning till om jag ville anvĂ€nda det sjĂ€lv eller inte. Och i min erfarenhet Ă€r alltid nivĂ„n pĂ„ utbildningar (i alla fall pĂ„ den hĂ€r nivĂ„n) lĂ€gre Ă€n man tror och hoppas. Det jag har fĂ„tt lĂ€ra mig pĂ„ ljudtekniklektionerna Ă€r vad en eq Ă€r, hur en kompressor fungerar och sĂ„ lite praktiskt arbete pĂ„ det. Utöver det fĂ„r man utforska sig fram utanför kursplanen om man vill komma nĂ„n vart. Strömlinjeformning Ă€r bara ett problem om man inte Ă€r kreativ frĂ„n första början. Jag hĂ„ller inte riktigt med. SjĂ€lvklart finns det mĂ„nga som ser sin utbildning ur ett "sunt" perspektiv, men vĂ€ldigt mĂ„nga i 17-20-Ă„rsĂ„ldern Ă€r vĂ€ldigt lĂ€ttpĂ„verkade och lĂ„ter sina ideal pĂ„verkas av andra dom ser upp till, som den apcoola ljudteknik-lĂ€raren som drar storys om ulf lundell-turnĂ©n 1986 eller gitarrlĂ€raren som kan spela superlokrisk skala i kvarter upp och ner som ett rinnande vatten. Oftast inget fel i det, men mĂ„nga lurar lĂ€tt ut sig sjĂ€lva pĂ„ konstiga villovĂ€gar som egentligen inte har med det egna uttrycket att göra. Hur mĂ„nga folkhögskole-gitarrister som enbart spelar bebop gillar egentligen i grund och botten bebop? Jag tror det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„... Dessutom menar jag fortfarande att det Ă€r jĂ€vligt mycket tuffare att sjĂ€lv klura ut hur kompressorn funkar Ă€n att man pluggar in det inför ett prov; man fĂ„r helt enkelt en annan kĂ€nsla för prylar/instrument/musikteori (och framförallt hur man uppnĂ„r det resultat man vill ha) om man fĂ„r luska en del sjĂ€lv.
Bob Yordan Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Kul att musikproducenter kan bli idoler, numera. đ
Rabieshund Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gĂ„ musikutbildning Ă€r att man faktiskt fĂ„r tid till att Ă€gna sig Ă„t musik. Samtidigt nĂ€r man vĂ€xer upp kan det vara svĂ„rt att vara helt fokuserad pĂ„ musik stĂ€ndigt. Det finns sĂ„ mycket annat, brudar đ DĂ„ kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. PĂ„ ett estetprogram utbildas man med siktet pĂ„ musikhögskolan och pĂ„ musikhögskolan lĂ€r man sig spela som alla andra. Jag kan tĂ€nka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas nĂ€r man Ă€r ung och blir pĂ„verkad av lĂ€rare/andra elever som bestĂ€mmer vad som Ă€r bra / dĂ„ligt / rĂ€tt / fel. SĂ„ lĂ€r det vĂ€l dock inte vara pĂ„ programmet trĂ„dstartaren ska gĂ„. Hans Ă€r vĂ€l mer ljudteknikinriktat tror jag. Tror inte det spelar nĂ„gon större roll. En musikproducent mĂ„ste vĂ€l ha sitt unika konstnĂ€rskap precis som vilken musiker som helst? Jag menade att det antagligen inte Ă€r lika mycket fokus pĂ„ just instrument, om det ens finns instrumentlektioner.
Mr Keys Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 plugga....och plugga, och sitt hemma och fnula, var kreativ och kom ihÄg att det inte finns Nà GON regel. Pluggar du ljudteknik fÄr du höra ganska mÄnga "regler" för hur man skall göra......kom dÄ ihÄg att det inte finns en enda regel.
jarlo Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 plugga....och plugga, och sitt hemma och fnula, var kreativ och kom ihĂ„g att det inte finns NĂ GON regel. Pluggar du ljudteknik fĂ„r du höra ganska mĂ„nga "regler" för hur man skall göra......kom dĂ„ ihĂ„g att det inte finns en enda regel. ...förutom de pĂ„ mixerbordet đ
Opus99 Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 (redigerat) SvÄrt att sÀga hur man blir musikproducent. Begreppet Àr ju sÄ jÀkla olika, beroende pÄ vem man frÄgar med - musikproducent. Det Àr ocksÄ en frÄga om "musikproducent" Àr yrket du vill anvÀnda för att dra in pengar till din hyra och mat, eller om "musikproducent" Àr vad du vill att andra ska se dig som, socialt. Eller kanske Àr det bÄda tvÄ .. I livet finns det tvÄ sÀtt att inhÀmta sina pengar, sin livsnÀring pÄ: endera inhÀmtar du dina pengar ifrÄn andra mÀnniskor sjÀlv, eller sÄ jobbar du Ät nÄgon som inhÀmtar pengar ifrÄn andra och delar ut till dig (du Àr anstÀlld). En musikproducent kan vara bÄda dom tvÄ, sÄ det Àr svÄrt att sÀga hur man blir sÄ. Nyckeln Àr ju att göra sig anvÀndbar för andra, för allmÀnheten eller för nÄgon som jobbar mot allmÀnheten och behöver en assistans, som t.ex. du kan erbjuda. Denniz pop t.ex. han jobbade Ät nÄgon annan. Han gjorde inte sin musik och sen stod pÄ Hötorget och sÄlde den direkt till allmÀnheten, eller gick till skivbutiker och sÄlde sina fÀrdigtryckta skivor direkt - vilket han iofs kunde ha gjort. Utan han jobbade Ät nÄgon annan, som sÄlde musik och gav en del av den vinsten. Grovt förenklat, men sant. Han jobbade Ät Jive/Zomba, ett skivbolag med sÀte i USA. Dom Àgde halva hans studio och dom gav honom uppdragen att göra radiovÀnlig musik av rÄa kompositions-idéer. Men Pop var inte musikiproducent för att han ville omgivningen skulle fÄ se honom som sÄn, utan han var ganska mediaskygg, totalt o-cool, o-hÀftig, och ville hellre vara ifred med sin tjej och studion i kÀllarn. SÄ .. vad du Àn vill Ästadkomma, om du vill "bli nÄgot" socialt, eller anvÀnda musikbranschen som gödkalv för levernets skull, sÄ handlar det om att antingen göra sjÀlv och sÀlja, eller göra sig anvÀndbar/attraktiv inför nÄgon annan som redan gör och sÀljer. TÀnk pÄ det om du siktar pÄ utbildning osv, för det Àr i det hÀr mönstret du kommer att hamna i slutÀndan. 1. Gör sjÀlv och sÀlj sjÀlv 2. Bli anvÀndbar eller nödvÀndig för person/företag som redan gör 1 Redigerat 26 januari 2009 av Opus99
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.