Jump to content
Annons

pme (oregistrerad)

Recommended Posts

Nån som vet nåt vad det blir för pris på en uppdatering till 5:an från 4:an?

Det finns egentligen inga svenska listpriser, utan listpriserna anges alltid från Steinberg i EUR, så det är lite irriterande att vi har så svag valuta nu... 🙁

Om man räknar med att kursen är ca 11:- (dagens kurs är någonstans mellan 10,84 och 11,28, beroende på var man tittar) och med svensk (25%) moms, så blir listpriserna enligt följande:

Cubase 5 retail: 6921:-

Cubase 5 EDU: 3455:-

Cubase 5 updatering från Cubase4/SX3: 2299:-

Cubase 5 updatering från Cubase Studio 4/5, SL3: 2877:-

Cubase 5 updatering från Cubase Essentials 4, Cubase AI/LE4, SL1/2, SX1/2, SE3, Studio Case 2, Sequel 1/2: 5766:-

Cubase Studio 5 retail: 4610:-

Cubase Studio 5 EDU: 2299:-

Cubase Studio 5 uppdatering från Cubase Studio4, SL3: 1491:-

Cubase Studio 5 uppdatering från Cubase Essentials 4, Cubase AI/LE4, SL1/2, SE3, Studio Case 2, Sequel 1/2: 2877:-

Tack och bock 🙂

Men... 2299:- för en uppdatering från 4-5.. Har för mig att det var billigare att uppdatera från SX3 till 4:an.. och då hade Cubase4 högre retail-pris. Aja, Steinberg gör väl som de vill.

Känns onekligen som om det var ett gäng intressanta uppdateringar iallafall. 🙂

/ F

Problemet ligger nog i valutakursen. Tidigare har EUR-kursen väldigt länge legat stabilt på ca 9:50, så det är omkring 15% dyrare nu på grund av det. Det är skit att vi inte införde EUR när vi hade chansen... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 293
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)

Ja men då hade allt annat varit dyrare ändå och då hade det kostat minst lika mycket ändå i slutändan uppdatera cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Stora frågan är om man ska vänta tills första buggfixen innan man köper.

Ja det är ett mycket enkelt svar. Titta i backspegeln och se hur det har varit så kan du lätt räkna ut hur det kommer att se ut nu. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pitch correction rätt i sample editorn är klockren. Om denna funktion låter lika bra som Melodyne (hoppas hoppas) så är definitivt värt en uppgradering.

Det tror jag inte. Jag har experimenterat med den förut, den där yamaha pitch fixen, och den är .. som ett hjälpmedel. Ju mer man tweakar desto tydligare hörs det. Melodyne är tuff att klå här, och yamaha pitch fix är inte i samma nivå. Såvitt jag minns låter den ganska syntetiskt och jag minns att såväl Antares som Waves pitchfixare låter bättre. Men den är inte oanvändbar, den funkar nice för små fixningar.

VariAudio körs direkt i Sample Editor och är helt integrerad - Yamaha ligger inte bakom VariAudio vad det verkar.

Det du tänker på är den nya VST3-pluggen PitchCorrect.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser rejält smaskigt ut. Skulle så gärna köpa Cubase om det inte vore för den där läskiga USB-dongeln 🙁

Har levt med den sen jag uppgraderade från H2O's SX3 till CS4 och jag måste säga att den stör inte alls. Har inte buggat eller konstrat en enda gång faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser rejält smaskigt ut. Skulle så gärna köpa Cubase om det inte vore för den där läskiga USB-dongeln 🙁

Har levt med den sen jag uppgraderade från H2O's SX3 till CS4 och jag måste säga att den stör inte alls. Har inte buggat eller konstrat en enda gång faktiskt.

...och jag har kört med en och samma dongle sedan jag uppgraderade till SX från VST/5 (som hade parallellportsdongle). Inga problem alls hittills, trots att den alltså inte är utbytt sedan SX kom för ca 6 år sedan. Det är dock lite synd att det inte får plats lika många licenser i den som det gör i iLok, utan jag måste börja fylla en dongle till om jag skaffar typ 2 pluggar till som använder Syncrosoft-nyckel (har för mig att det går in 15 licenser) - medan iLok kan fyllas upp med ca 100 licenser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte. Jag har experimenterat med den förut, den där yamaha pitch fixen, och den är .. som ett hjälpmedel. Ju mer man tweakar desto tydligare hörs det. Melodyne är tuff att klå här, och yamaha pitch fix är inte i samma nivå. Såvitt jag minns låter den ganska syntetiskt och jag minns att såväl Antares som Waves pitchfixare låter bättre. Men den är inte oanvändbar, den funkar nice för små fixningar.

VariAudio körs direkt i Sample Editor och är helt integrerad - Yamaha ligger inte bakom VariAudio vad det verkar.

Det du tänker på är den nya VST3-pluggen PitchCorrect.

Se på fan. Helt riktigt. My mistake.

Å det var ju goda nyheter dessutom 😛 (hoppas jag)

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har heller aldrig haft något som helst problem med dongeln. Vet inte hur det funkar med ilok, om det är mer struligt?

Inte det minsta struligt, men iLok har jag bara haft ett par månader - så där är det svårare att säga något säkert. Eftersom det är samma princip så antar jag att det inte heller krånglar (jag är en obotlig optimist... 😛 ).

Jag testade förresten för skojs skull att köra med både Syncrosoft och iLok inpluggade i en liten Logitech USB2-hub (med egen nätdel) härom dagen i ett projekt i C4 där jag använder olika pluggar med licenserna i de olika nycklarna - och det funkade fint den stunden jag testade. Det är ju något man hör ofta att det strular, men inte med min hub i alla fall. Kan dock vara problem med andra hubbar kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser rejält smaskigt ut. Skulle så gärna köpa Cubase om det inte vore för den där läskiga USB-dongeln 😛

Har levt med den sen jag uppgraderade från H2O's SX3 till CS4 och jag måste säga att den stör inte alls. Har inte buggat eller konstrat en enda gång faktiskt.

...och jag har kört med en och samma dongle sedan jag uppgraderade till SX från VST/5 (som hade parallellportsdongle). Inga problem alls hittills, trots att den alltså inte är utbytt sedan SX kom för ca 6 år sedan. Det är dock lite synd att det inte får plats lika många licenser i den som det gör i iLok, utan jag måste börja fylla en dongle till om jag skaffar typ 2 pluggar till som använder Syncrosoft-nyckel (har för mig att det går in 15 licenser) - medan iLok kan fyllas upp med ca 100 licenser...

Aha, visste inte att det fanns en sådan begränsning på antal licenser i Syncrosoft-dongeln. Det är inte så mycket att jag tror att det inte fungerar (det funkar ju bevisligen för väldigt många glada Cubase-användare) utan snarare att jag inte gillar konceptet med donglar. Har redan ett par pluggar (Korg Analog Collection och ett par Arturia-pluggar) som kräver Syncrosoft-dongel, men då jag både jobbar på stationär hemma och på laptop blir det meckigt att hålla på med donglar, så numera använder jag inte dessa pluggar och köper inte heller nya programvaror som kräver dongel.

Edit: stavfel

Redigerat av gumpbert
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har heller aldrig haft något som helst problem med dongeln. Vet inte hur det funkar med ilok, om det är mer struligt?

Inte det minsta struligt, men iLok har jag bara haft ett par månader - så där är det svårare att säga något säkert. Eftersom det är samma princip så antar jag att det inte heller krånglar (jag är en obotlig optimist... 😆 ).

Jag testade förresten för skojs skull att köra med både Syncrosoft och iLok inpluggade i en liten Logitech USB2-hub (med egen nätdel) härom dagen i ett projekt i C4 där jag använder olika pluggar med licenserna i de olika nycklarna - och det funkade fint den stunden jag testade. Det är ju något man hör ofta att det strular, men inte med min hub i alla fall. Kan dock vara problem med andra hubbar kanske...

JA hubbar brukar väl inte vara något som tillverkarna brukar rekommendera till deras produkter men det kanske är lite annorlunda för dongel och ilok? 😆 Hur som helst verkar det som du köpt rätt vara som funkar bra och det är ett bra tips då för de som tänkt satsa på en hub. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ser rejält smaskigt ut. Skulle så gärna köpa Cubase om det inte vore för den där läskiga USB-dongeln 😆

Har levt med den sen jag uppgraderade från H2O's SX3 till CS4 och jag måste säga att den stör inte alls. Har inte buggat eller konstrat en enda gång faktiskt.

...och jag har kört med en och samma dongle sedan jag uppgraderade till SX från VST/5 (som hade parallellportsdongle). Inga problem alls hittills, trots att den alltså inte är utbytt sedan SX kom för ca 6 år sedan. Det är dock lite synd att det inte får plats lika många licenser i den som det gör i iLok, utan jag måste börja fylla en dongle till om jag skaffar typ 2 pluggar till som använder Syncrosoft-nyckel (har för mig att det går in 15 licenser) - medan iLok kan fyllas upp med ca 100 licenser...

Det är inte så mycket att jag tror att det inte fungerar (det funkar ju bevisligen för väldigt många glada Cubase-användare) utan snarare att jag inte gillar konceptet med donglar.

Nej det är väl ingen användare som gillar konceptet med donglar. Idén var ju ursprungligen för att förhindra piratkopior men som sagt var det dröjde inte länge innan de lyckades ändå och då hade idén med dongel, ilok fallit. Tycker de borde upphöra med dem överhuvudtaget. Det blir vi som betalar som drabbas av det och tvingas använda det. Ik Multimedia tog ju bort dongeln och det är jag glad för som användare av deras produkter 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också USB-hubb till syncrosoft, iLok och Logicnyckeln. Har inte upplevt några problem pga detta.

Det negativa med nycklar är att man gärna har de på del ställe (i studion när man är hemma) plus att det är sjukt att behöva hubb för att kunna arbeta smart på en bärbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar hur denna Cubase 5 kommer att stå sig mot Pro Tools 8...

utan att ha provat Pro Tools 8 så känns Cubase 5 som en betydlig bättre, större, fylld med mer intressant funktioner för MIDI hantering, än Pro Tools 8.

Nu jobbar jag inte alls med MIDI, men om jag skulle behöva undervisa i MIDI hantering känns Cubase 5 som ett bättre val än Pro Tools 8.

Hade jag alla pengar och tid i världen skulle jag skaffa båda, men jag hinner bara lära mig en av de. Har ni något förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ska man jobba med midi är Cubase att föredra. Visst PT har tydligen blivit bättre på det. Det var verkligen på tiden men Cubase är ett nummer större på midihanteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar hur denna Cubase 5 kommer att stå sig mot Pro Tools 8...

utan att ha provat Pro Tools 8 så känns Cubase 5 som en betydlig bättre, större, fylld med mer intressant funktioner för MIDI hantering, än Pro Tools 8.

Nu jobbar jag inte alls med MIDI, men om jag skulle behöva undervisa i MIDI hantering känns Cubase 5 som ett bättre val än Pro Tools 8.

Hade jag alla pengar och tid i världen skulle jag skaffa båda, men jag hinner bara lära mig en av de. Har ni något förslag?

Du skriver att du inte jobbar alls med MIDI, och ser man det rent pragmatiskt så är nog Protools mer relevant då.

Vänder man på det, och säger "Jag tänker skaffa Protools, för att jag vill jobba med enbart MIDI" .... det talar lite för sig självt då, i alla fall för mig.

Säger man att "jag vill jobba enbart med MIDI och jag föredrar protools arbetssätt", då är det en annan femma 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

VST Expression-funktionen verkar ju ruskigt smidig när man jobbar med artikulationer i orkesterproduktioner.. 🙂

Och det där Vocal pitch.. Jag antog att Celemony tagit patent på den tekniken.. coolt i vilket fall

Edit. Förresten, ni vet att det finns en film va? Om inte, ta en kik här: http://www.steinberg.net/ 🙂

Ha! Vilka snubbar!!

Tyskland - äran och hjältarnas land

Redigerat av m95larek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser rejält smaskigt ut. Skulle så gärna köpa Cubase om det inte vore för den där läskiga USB-dongeln 😉

Har levt med den sen jag uppgraderade från H2O's SX3 till CS4 och jag måste säga att den stör inte alls. Har inte buggat eller konstrat en enda gång faktiskt.

...och jag har kört med en och samma dongle sedan jag uppgraderade till SX från VST/5 (som hade parallellportsdongle). Inga problem alls hittills, trots att den alltså inte är utbytt sedan SX kom för ca 6 år sedan. Det är dock lite synd att det inte får plats lika många licenser i den som det gör i iLok, utan jag måste börja fylla en dongle till om jag skaffar typ 2 pluggar till som använder Syncrosoft-nyckel (har för mig att det går in 15 licenser) - medan iLok kan fyllas upp med ca 100 licenser...

Det är inte så mycket att jag tror att det inte fungerar (det funkar ju bevisligen för väldigt många glada Cubase-användare) utan snarare att jag inte gillar konceptet med donglar.

Nej det är väl ingen användare som gillar konceptet med donglar. Idén var ju ursprungligen för att förhindra piratkopior men som sagt var det dröjde inte länge innan de lyckades ändå och då hade idén med dongel, ilok fallit. Tycker de borde upphöra med dem överhuvudtaget. Det blir vi som betalar som drabbas av det och tvingas använda det. Ik Multimedia tog ju bort dongeln och det är jag glad för som användare av deras produkter 🙂

Jag önskar att fler och fler bojkottar denna typen av skydd. Ska man vara med och kämpa om användarnas gunst så blir man tillslut tvungen att ta bort skyddet. Bättre att riska att gå omkull pga "piratkopiering" vilket förmodligen var just vad som hjälpte Steinberg att få in foten i folkhemmet ifrån första början. Men som sagt var, bättre att riska att gå omkull pga "piratkopiering" än att mista sina marknadsandelar för att konkurrenterna slopar sina skydd.

Var själv nära att gå omkull på Cubase 4 men ville inte låsa mig med dongles, och framför allt inte uppmuntra företagen till att fortsätta på den banan. Så för mig blev det http://www.Reaper.fm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Men om man nu som jag tänkt uppgradera från SX1 till 4:an för typ 1900 späng...-måste man nu pröjsa 5766:- (enligt Claes tidigare inlägg)för 5:an istället??? eller går det fortfarande att köpa 4:an?

Bäst jag beställer redan ikväll?

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Vet inte hur länge 4:an kommer fortsätta säljas eller om den säljs billigare ett kort tag innan de drar tillbaka den helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Jag har inte riktigt förstått problemet med dongeln......

OK, jag kan förstå när man har laptop spelningar...

Men om skiten sitter i datorn i studion/hemstudion så är det ju inget större problem.....

Problemet är väl om dongeln försvinner (stöld,slarv,husdjur som gillar att äta donglar, barn som tycker den är fin..)

Men jag förstår steinberg och inte....

Man måste ju lita på folk....men dom flesta tankar ju hem om det är gratis (tror jag)...eller??

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Men om man nu som jag tänkt uppgradera från SX1 till 4:an för typ 1900 späng...-måste man nu pröjsa 5766:- (enligt Claes tidigare inlägg)för 5:an istället??? eller går det fortfarande att köpa 4:an?

Bäst jag beställer redan ikväll?

Tjohopp!

Uppdaterar du till 4:an nu, så blir det till nuvarande uppgraderingspris från SX1 till C4 - och sedan får du göra en "grace update" till C5 för ett par hundralappar eftersom du har uppgraderat under denna perioden. Passa alltså på snarast!

Läs mer här: http://www.steinberg.net/en/company/steinb...rocess-478.html

När C5 släpps, så kommer handlarna att få byta ut sina kvarvarande exemplar av C4, så det är inte troligt att det kommer att gå att få tag på C4 sedan och inte heller troligt att C4 säljs billigare, eftersom det inte brukar kosta något för handlarna att få dem utbytta till nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Men om man nu som jag tänkt uppgradera från SX1 till 4:an för typ 1900 späng...-måste man nu pröjsa 5766:- (enligt Claes tidigare inlägg)för 5:an istället??? eller går det fortfarande att köpa 4:an?

Bäst jag beställer redan ikväll?

Tjohopp!

Uppdaterar du till 4:an nu, så blir det till nuvarande uppgraderingspris från SX1 till C4 - och sedan får du göra en "grace update" till C5 för ett par hundralappar eftersom du har uppgraderat under denna perioden. Passa alltså på snarast!

Läs mer här: http://www.steinberg.net/en/company/steinb...rocess-478.html

När C5 släpps, så kommer handlarna att få byta ut sina kvarvarande exemplar av C4, så det är inte troligt att det kommer att gå att få tag på C4 sedan och inte heller troligt att C4 säljs billigare, eftersom det inte brukar kosta något för handlarna att få dem utbytta till nya.

-Beställde uppgraderingen för 30 minuter sedan...så det bör väl funka -annars ska jag personligen köra upp paketet i r***n på herr Steinberg 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar att fler och fler bojkottar denna typen av skydd. Ska man vara med och kämpa om användarnas gunst så blir man tillslut tvungen att ta bort skyddet. Bättre att riska att gå omkull pga "piratkopiering" vilket förmodligen var just vad som hjälpte Steinberg att få in foten i folkhemmet ifrån första början. Men som sagt var, bättre att riska att gå omkull pga "piratkopiering" än att mista sina marknadsandelar för att konkurrenterna slopar sina skydd.

Var själv nära att gå omkull på Cubase 4 men ville inte låsa mig med dongles, och framför allt inte uppmuntra företagen till att fortsätta på den banan. Så för mig blev det http://www.Reaper.fm

Jag tror tvärtom att fler och fler tillverkare väljer att dongla sina program. Apple fick en del uppmärksamhet för att de slopade nyckeln till Logic i och med version 8. Å andra sidan hade man flera åt tidigare slopat stödet för datorer som inte var tillverkade av Apple. Från och med version sex var datorn en enda stor dongle.

Focusrite, TC Electronics, SSL, UAD. Alla säljer dom program med tilhörande dongel. I många fall väcker det till och med uppskattning hos kunderna när tillverkare släpper uppdaterade versioner av dongeln.

Det är idag dongeln man drar in pengar på. Mjukvaran slumpas bort.

Edit: Tog bort en lång kedja av citat.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar att fler och fler bojkottar denna typen av skydd. Ska man vara med och kämpa om användarnas gunst så blir man tillslut tvungen att ta bort skyddet. Bättre att riska att gå omkull pga "piratkopiering" vilket förmodligen var just vad som hjälpte Steinberg att få in foten i folkhemmet ifrån första början. Men som sagt var, bättre att riska att gå omkull pga "piratkopiering" än att mista sina marknadsandelar för att konkurrenterna slopar sina skydd.

Var själv nära att gå omkull på Cubase 4 men ville inte låsa mig med dongles, och framför allt inte uppmuntra företagen till att fortsätta på den banan. Så för mig blev det http://www.Reaper.fm

Jag tror tvärtom att fler och fler tillverkare väljer att dongla sina program. Apple fick en del uppmärksamhet för att de slopade nyckeln till Logic i och med version 8. Å andra sidan hade man flera åt tidigare slopat stödet för datorer som inte var tillverkade av Apple. Från och med version sex var datorn en enda stor dongle.

Focusrite, TC Electronics, SSL, UAD. Alla säljer dom program med tilhörande dongel. I många fall väcker det till och med uppskattning hos kunderna när tillverkare släpper uppdaterade versioner av dongeln.

Det är idag dongeln man drar in pengar på. Mjukvaran slumpas bort.

Edit: Tog bort en lång kedja av citat.

Dongle ÄR väldigt praktiskt. Det gör ju att man kan ha allt installerat på flera datorer utan att behöva köpa en licens till varje maskin, utan det är bara att flytta med sig dongeln till den maskin man ska jobba med. Jag hade faktiskt önskat att alla slutade med challenge/response-koder och i stället gick över till iLok (som rymmer fler licenser än Syncrosoft).

Link to comment
Dela på andra sajter

Dongle ÄR väldigt praktiskt. Det gör ju att man kan ha allt installerat på flera datorer utan att behöva köpa en licens till varje maskin, utan det är bara att flytta med sig dongeln till den maskin man ska jobba med. Jag hade faktiskt önskat att alla slutade med challenge/response-koder och i stället gick över till iLok (som rymmer fler licenser än Syncrosoft).

Det kanske till och med blir så snart att programmet säljs installerad på dongle, och bara kan användas när man kör det från den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...