Jump to content
Annons

Sonar 8 - WOW!


Tilly

Recommended Posts

Tjena!

Min systers man vann Sonar 8 i en tävling precis innan jul som han gav till mig då han inte pysslar med musik.

Jag lät den gigantiska kartongen ligga några dagar utan att ens intressera mig av programmet.

Men sambon frågade om jag inte skulle installera och i alla fall se hur det funka.

Jag, som är en inbiten Cubase användare och som har varit det i flera år fick en liten chock.

Vilket program!

Vad stilrent det ser ut!

Snyggt, lätt att hitta alla funktioner, och det känns som arbetsflödet snabbas på lite också (i alla fall när man hittat och ändrat alla snabbtangenter).

Och det där med Groove-Clip looping, både på midi och audio är en underbar funktion!

Jag gillar att programmet ser så "digitalt" ut.

Själva mixern (eller konsollen som det kallas här?) ser så fräck ut så det har gett mig lite mer och nyare inspiration.

Och "Loop Exploren" funkar klockrent! Det enda negativa här är att loopen, eller ljudfilen man valt fortsätter att spela tills man klickar på stopp knappen.

Men jag har några få frågor till er inbitna Sonar användare.

Jag har legat och läst manualen några kvällar i rad nu, samt även försökt leta fram på internet men lyckas inte hitta det jag söker.

Om jag tex vill ta bort (delete) en eller flera kanaler, kan jag inte mappa upp det på en snabbtangent?

Som det är nu så måste jag högerklicka på kanalen och ta delete, eller klicka på tracks uppe i menyn och välja delete.

I cubase räckte det med att man markera kanalen och klicka på delete tangenten på tangentbordet. Det önskar jag kunna göra i Sonar 8 också.

Sen en annan funktion som jag saknar, men som kanske finns (?) är följande.

Om jag blippar ut några noter på en midi kanal och ska öppna piano rollern, då vill jag enbart se den "baren" så att säga i Piano Rollern.

Förstår ni hur jag menar?

Slänger upp en bild.

pr.JPG

Jag vill enbart se midi noterna, de röda runt omkring vill jag liksom ha bort.

Jag vill enbart se den "baren" så att säga. Kanske är en Cubase vana, jag vet inte.

Men funkar det?

Sen undrar jag även om man kan skapa en bar på en midikanal utan att recorda in?

Jag vet att jag kan klicka på piano rollern och trycka ut noterna där, men jag vill liksom skapa en bar först och sen trycka ut mina noter, funkar det?

Känns som tusen frågor här 😏

Sen min sista!

Om jag ska recorda på en kanal, då måste jag först trycka på R på den kanalen och sen trycka på record.

För att recorda på en ny kanal, då måste jag stoppa hela låten, trycka på R på den kanalen, och sen trycka på record igen.

Kan man inte på något sätt trycka på R, på en viss kanal, under tiden låten spelas?

Samt, kan man inte få igång metronomen under tiden låten spelas? Som det är nu måste jag trycka igång den innan jag klickar på play eller record.

Hur som haver så verkar det vara ett riktigt grymt program!

Finns det funktioner som ovan, så kan det hända att detta blir mitt standard program framöver, gillar verkligen designen! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, lite snabbt bara för skoj skull.

Jag är ingen sångare direkt. Men jag fann den lite svårarbetad.

Det var jobbigt att ändra och korrigera.

Det är säkert en vanesak. Men när jag väl fick det att låta så som jag ville så lät det bra.

Den ändrade det den skulle göra så den uppfyller sin funktion även om den är något svårarbetad.

Gränssnittet tyckte jag var jobbigt också.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Va säger man:) Välkommen i gänget. Sonar är finfint.

Några svar, det slår mig att mycket säkert är en vanesak oxå:

Nej du kan inte ta bort ett spår utan att klicka på det. Känns nästan som en fördel tycker jag, "foolproof".

Nej du kan inte heller trycka Record "on the fly", medans s a s tejpen rullar. Det är en typisk programbrist.

Det är - vad jag vet - samma med metronom, att den inte går att klicka på/av onthefly.

Tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där!

Har länge funderat på att "byta sida" jag med. Kör Cubase idag, men det vore ju onekligen skoj med nått nytt. Så bytet Från Cubase till Sonar är relativt smärtfritt alltså? Eller måste man lära om från grunden igen?

Sonars senaste version är 8. Jag vill påminna mig att rätt många "tog klivet" i samband med släppet av Sonar 6, den version jag har och fortfarande är nöjd med. För ungefär två år sen.

Det finns nog en del gamla trådar här kring vad folk tyckte:)

Själv tycker jag Sonar är svinbra, och det följer med pluggar så det blir över.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där!

Har länge funderat på att "byta sida" jag med. Kör Cubase idag, men det vore ju onekligen skoj med nått nytt. Så bytet Från Cubase till Sonar är relativt smärtfritt alltså? Eller måste man lära om från grunden igen?

Bytet från Cubase till Sonar var inga större problem.

De flesta känner man igen sig i.

Dock tycker jag att man hittar allt betydligt mycket snabbare i Sonar.

Känns som det är mer "användarvänligt" på något konstigt vänster.

Sen ser det förjävla fräckt ut också, vilket bara gör saken bättre :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckans ost säger jag bara! Och välkommen! Sitter med sjuan och är nöjd men inte testat så många andra sequencers.

Deleta flera kanaler, ex-vis 2-5: shift+vä klicka 5 och sedan 2 markerar spåren däremellan, hö klicka (kommer inte ifrån, deleteknappen tar bara bort själva clippet) och delete.

Vet inte om du med "skapa en bar" menar lägga in en eller flera takter? I såna fall Insert/Time/Measures... och rutan välja antalet measures. Men detta "drabbar" alla tracks och inte bara midi-tracket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Soundborn,

Bara att gratulera. Själv skaffade jag Sonar 6 PE från början och nu kör jag 8:an.

Visserligen kör jag även Cubase4, men Sonar är mycket roligare att jobba med.

Betr dina frågor så har du väl säkert kollat på cakewalks forum redan men

om inte så finns den på http://forum.cakewalk.com/default.asp där finns det

mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm fan sonar ser ju riktigt schysst ut ju. kollade en del youtube filmer på det och verkar helt underbart. Hade bestämt mig från att gå över från reason till cubase 5 när det kommer men nu får man nog tänka om! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Snacka om flyt att få Sonar 8!

Men visst fasen går det att addera spår "on the fly" i 8:an? Var det inte en av sakerna som dom snackade om i början av lanseringen? Hmmm... Måste hem och testa. Dom har ju optimerat motorn i 8:an rätt rejät.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till Cubase.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja! Testade Sonar en kort stund men tycker att det suger just pga GUI:t.

Man måste ju ha förstoringsglas för att använda det!

Och då är jag inte ens 34 fyllda och har aldrig behövt glasögon 😎

Tacka vet jag Ableton där har vi ett GUI som verkligen funkar.

Reason är också nice men det behöver verkligen uppgraderas - deras GUI är skapat för 800x600, vem kör det i dag?! 😱

Med Ableton får man verkligen nytta av hela sin skärm utan att det blir plottrigt.

Största nackdelen med Ableton är väl det bristande stödet för externa instrument (går inte att ladda in patchnames t.ex).

Där är ju Sonar och Cubase klart bättre. Men jag är allergisk mot bristande GUI, så Sonar = nej tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provkört Sonar 8 ett tag och kommit fram till att jag nog stannar kvar vid Cubase, vilket är lite tråkigt.

Jag gillar verkligen Sonar. Utseendet är snyggt, många saker kommer man åt väldigt fort, det ser stilrent och snyggt ut.

Men det är vissa saker jag stör mig på, men det kanske går att ändra i options menyn.

Jag stör mig att man alltid måste klicka på Record button på respektive kanal när man ska spela in.

I cubase så blir kanalen record enable så fort man markerar kanalen.

Man måste välja om man ska ha metronomen på innan man startar inspelningen. Jag vill kunna trycka igång den under inspelningen om jag

känner att jag måste ha den.

Man kan inte skapa en "midibar" utan man måste recorda för att det ska bli en liten bar så att säga, eller öppna pianorollen och trycka in noterna.

Man kan inte välja så man enbart ser den midibaren, utan måste även se det efter.

Jag hittade dock en funktion som markerade baren så att säga, men man såg ändå dem midibarer som var före eller efter.

Det är synd, jag gillar verkligen Sonar.

Jag kanske borde ge det lite mer tid bara. Well, jag får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte skapa en "midibar" utan man måste recorda för att det ska bli en liten bar så att säga, eller öppna pianorollen och trycka in noterna.

Hej,

Varje midi strip/kanal har en liten ikon som ser ut som ett klaviatur i miniatyr. Om du hovrar över ikonen står det PRV Mode. Klicka på den så får du fram en midibar..

(tror jag 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundborn,

det var tråkigt att höra. Visserligen kan man köra Sonar VST pluggarna i Cubase. Så har du Producer edition så kan man

köra Dimension pro, Z3TA+ mm. Steinbergs Cubase pluggar kan du inte köra i Sonar. Det är väl bara True pianos du inte

kan köra i Cubase. Vidhåller att Sonar 8 PE är mycket mer out of the box än tom Cubase 5.

Sen tycker jag mixerbordet är bättre med gruppkanaler och hur man kan bussa ljudet om du har ett ljudkort med flera

kanaler ut. Det blir en bättre summering om man kör via en extern mixer och externa effekter. Frysfunktionen av pluggar är bättre

än den i Cubase. Det är bara Arranger Track jag saknar i Sonar.

Cubase är som mellanmjölk i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spaceman,

Jag håller fullkomligt med dig.

Jag gillade verkligen Sonar. Men det var dem små detaljerna som avgjorde.

Jag får liksom inget "flow" i mitt arbetande.

Jag kände mig bara mer och mer frustrerad över dessa små ting så jag har valt att lägga det åt sidan ett tag.

Tror dock att jag kommer installera det igen inom en snar framtid och försöka mig på det på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tråkigt att höra... Jag antar att om man är van vid ett arbetssätt så är det väl inte helt busenkelt att ändra sig. Vi hade ju gärna sett dig gå över till "the dark side" ;-)

/Darth Sonar

Spaceman,

Jag håller fullkomligt med dig.

Jag gillade verkligen Sonar. Men det var dem små detaljerna som avgjorde.

Jag får liksom inget "flow" i mitt arbetande.

Jag kände mig bara mer och mer frustrerad över dessa små ting så jag har valt att lägga det åt sidan ett tag.

Tror dock att jag kommer installera det igen inom en snar framtid och försöka mig på det på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har nu tänkt ge det en chans igen efter den senaste uppdateringen samt lite läsning på Cakewalks forum.

Har egentligen tänkt införskaffa Cubase 5 men ska testa Sonar 8 över helgen och till veckan.

Jag har äntligen börjat ändra om lite i inställningarna och börjat finna mig till rätta.

En sak jag inte hittar och lyckas inte förstå heller är följande.

Hmm hur ska jag förklara detta nu då...

Jag vet inte om jag har fel inställning på autosnap eller gridden

När jag recordar in på en MIDI kanal, då får jag bara en bar som är lika lång som jag recordar noter.

Jag vill liksom att baren ska bli full, ända tills nästa grid börjar (precis som i Cubase, spaceman förstår vad jag menar 😄).

Som läget är nu så måste jag förlänga baren manuellt. Kan man inte på något vänster få att baren automatiskt snappar till nästa grid?

Så här blir det

segt.jpg

Så här vill jag att det ska bli automatiskt, precis som i Cubase

ja.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar. Har kollat lite själv på det där och inte hittat någon inställning för detta.

Min fråga är då varför detta är så viktigt egentligen ? Är det för det rena grafiska du vill hålla koll ?

Lite av en sån där ljud & bild gåta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan högerklicka och göra klippet till ett "loop clip", om det är det du eftersträvar? Då kan du så att säga mångfaldiga ditt klipp "i takt åt höger" med ett enkelt klicka-dra.

För jag antar att det är det du vill göra? spela in två takter som du sen loopar hur många gånger som helst?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

spaceman - Jag tycker det blir enklare om jag får en hel bar så att säga.

Jag får även bättre arbetsflöde och behöver inte manuellt dra ut baren till en hel.

Jag måste bara ha en hel bar helt enkelt, jag vill inte ha en halv.

Vallhagen - Det är inte så jag menar.

tex; jag ska recorda in en kick som ligger på första och andra takten.

Alltså dunk dunk.

I Cubase så är en "bar" 4 takter, och oavsett om jag spelar in 1,2 eller 4 via midi i Cubase så får jag alltid

en bar som är 4 takter.. Alltså en hel bar i mitt tycke.

I Sonar så får jag bara en bar som är lika lång som jag spelat in - alltså dom första 2 takterna och för mig är det en halv bar.

På det sättet måste jag, om jag vill ha en hel, dra ut själva baren manuellt till en full 4 takts bar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...