Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag har ett musikrum/studio med stora problem med den lÄga basen.

Vid 43 Hz dÀr problemet Àr som störst sÄ har jag ett reverb pÄ ca 2 sekunder!

I ett försök att bli av med problemet sÄ byggde jag för ca 2 mÄnader sen, 3 st Helmholtz-absorbenter.

Men dom fungerar inte alls.

FrÄgan Àr alltsÄ vad jag gjort fel?

Enligt dom berÀkningar som jag gjorde nÀr jag byggde dom var:

(För att vara verksamma vid 43 Hz)

Höjd: 195 cm

Diameter: 25 cm

BestÄr av tjockare papprör, och en basplatta med mÄtten 40x40cm. TÀtt limmat med trÀlim.

Egna tankar:

-Jag har inte provat att fylla dom med nÄgon typ av dÀmpning, dÄ jag lÀst att dom skall vara helt tomma.

-Basplattan som Àr 40x40cm och röret som Àr 25cm/diameter gör att röret hamnar 7,5cm frÄn vÀggen/hörnet, vilket kanske pÄverkar funktionen.

Go nuts!

Ge mej gÀrna en lathund över vilka mÄtt en Helmholtz-absorbent ska ha för att vara mest effektiv vid 43 Hz.

MvH// Toiva

post-16184-1231894610_thumb.jpg

post-16184-1231894632_thumb.jpg

Annons
Postat

Jag har aldrig hittat nÄgra bevis för att denna typ av Helmholtz skulle vara speciellt effektiv överhuvudtaget. Har du placerat dem rÀtt? Perforerad panel (som jobbar enl. Helmholtzprincipen) som tÀcker en stor del av de ytor som Àr upphovsmÀn till problemen Àr dÀremot vanligt förekommande och ett effektivt sÀtt att absorbera lÄga frekvenser.

Se Crunchers monstertrÄd för mer info om perforerade paneler:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Postat

🙂

Lite gratisjobb gjort dĂ„ 😉 bara att kopiera!

Jag tror perforerade modellen eller spaltmodeller Àr de mest gÄngbara för DIY.

Postat
  Gilbert sa:
Jag har aldrig hittat nÄgra bevis för att denna typ av Helmholtz skulle vara speciellt effektiv överhuvudtaget. Har du placerat dem rÀtt? Perforerad panel (som jobbar enl. Helmholtzprincipen) som tÀcker en stor del av de ytor som Àr upphovsmÀn till problemen Àr dÀremot vanligt förekommande och ett effektivt sÀtt att absorbera lÄga frekvenser.

Se Crunchers monstertrÄd för mer info om perforerade paneler:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Monster-trÄd indeed!!

Nu har jag lÀst igenom hela patrasket och kommigt fram till att jag ska snickra ihop en likadan!

Upp till bevis om den funkar för mej med!

Jag hÄller er uppdaterade.

Postat

Eller, prova följande vÀrden i Excel-arket och tÀck sÄ stor yta (och rÀtt ytor!) som möjligt för bÀsta effekt.

Properties of panel

Panel thickness (tp) 22,0

Repeat distance (D) 135,0

Hole radius (a) 5,0

Properties of cavity

Cavity depth (d) 220,0

Absorber thickness (ta) 145,0

Postat

Man blev ju nyfiken pÄ vem som lurat dig till att tomma papprör skulle fungera och att det för den delan skulle kallas helmholtz?

Postat (redigerat)

OKEJ!

Nu har jag grejat och donat och tÀnkt om allt!

Rören Àr stÀllda Ät sidan för att göra plats för det nya projektet!

Jag ska ge mej pÄ samma projekt som Cruncher gjorde i sin trÄd "DIY-byggprojekt pÄ 13 kvadrat!"

Jag har nu i dagarna gjort nya mÀtningar i rummet och kommit fram till att det inte Àr 43Hz som Àr peaken pÄ problemet, utan peaken Àr pÄ 46Hz!

För att göra den enklelt för mej sjÀlv sÄ kopierade jag CruncherŽs siffror frÄn hans Absorber Calculator.

Jag tyckte inte att jag behövde göra sÄ mycket Àndringar i kalkylen dÄ denna kalkyl verkar tÀcka mina behov.

Dom invÀndiga mÄtten jag tÀnkt mej pÄ lÄdan Àr 1932x1168x430mm (anpassat flör att passa rummets layout).

10mm-hÄll med 16mm djup, och 153 till antalet med 117mm mellanrum.

Det skulle inte förvĂ„na mej om jag gjort allting helt fel đŸ˜Č

Kom gÀrna med feedback angÄende kalkylen och mina tankar.

post-16184-1232401724_thumb.gif

Redigerat av Toiva
Postat
  Toiva sa:
OKEJ!

Nu har jag grejat och donat och tÀnkt om allt!

Rören Àr stÀllda Ät sidan för att göra plats för det nya projektet!

Jag ska ge mej pÄ samma projekt som Cruncher gjorde i sin trÄd "DIY-byggprojekt pÄ 13 kvadrat!"

Jag har nu i dagarna gjort nya mÀtningar i rummet och kommit fram till att det inte Àr 43Hz som Àr peaken pÄ problemet, utan peaken Àr pÄ 46Hz!

För att göra den enklelt för mej sjÀlv sÄ kopierade jag CruncherŽs siffror frÄn hans Absorber Calculator.

Jag tyckte inte att jag behövde göra sÄ mycket Àndringar i kalkylen dÄ denna kalkyl verkar tÀcka mina behov.

Dom invÀndiga mÄtten jag tÀnkt mej pÄ lÄdan Àr 1932x1168x430mm (anpassat flör att passa rummets layout).

10mm-hÄll med 16mm djup, och 153 till antalet med 117mm mellanrum.

Det skulle inte förvĂ„na mej om jag gjort allting helt fel đŸ˜Č

Kom gÀrna med feedback angÄende kalkylen och mina tankar.

Tjenare!

Kul att se att du kommit upp med dina mÀtningar i egna trÄden.

Jag var oxÄ bekymrad för detta med bandbredden nÀr jag byggde min "lilla" lÄda.

Det jag kom fram till var följande som Àven nÀmns i min trÄd.

NÀr jag placerar en sÄ hÀr stÄr tingest inne i mitt lilla rum sÄ minskar rummets volym med ungefÀr en kubikmeter.

Det gör att frekvensen för den stÄende vÄgen faktiskt höjs en aning.

Om jag inte minns fel pÄ mina berÀkningar sÄ tror jag att jag hade peak vid 45 Hz snarare Àn 43 i den exelfil som Gilbert lade upp.

Detta i kombination med en och annan sned vinkel å la mÀnskliga faktorn och en stor smÀll pÄ kÀken av Vallhagen tror jag bestÀmt..., gjorde att jag... körde pÄ!

Se pÄ det sÄ hÀr.

Ljud rör pÄ sig. Tvingar saker att röra pÄ sig...

Alla parametrar gör att matematiken inte alltid stÀmmer med verkligheten.

Jag har inga bevis för detta Àn dÄ jag inte kunnat mÀta mitt rum men likförbenat sÄ lÄter det bra som attans och "nÀra nog", gav ett sÄ bra resultat att jag tappade hakan. Detta med över 25 Ärs musicerande bakom mig!!!

Var noga med att det blir tÀtt!

Se till att verkligen veta att det Àr rÀtt vÀggar som den stÄende vÄgen upptrÀder mellan.

Bygg din lÄda och le stort!!!

Skicka sedan en bild pÄ leendet hit till forumet!!

Kick ass och gasa pÄ!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

För att berÀtta lite om vad jag anvÀnde nÀr jag mÀtte:

AnvÀnde programmet "Room EQ Wisard" tillsammans med en mÀtmikrofon,

En Phonic PAA3,

Och mina egna öron.

*bilden pÄ programmet Àr frÄn tillverkarens hemsida, diagramet har ingen med min mÀtning att göra*

post-16184-1232442612_thumb.jpg

post-16184-1232442626_thumb.jpg

Redigerat av Toiva
Postat (redigerat)

DÄ var bygget igÄng! (och klart)

HÀr stÄr rÄvarorna och vÀntar pÄ att bli uppsÄgade.

Jag sÄgade upp spÄnskivorna sjÀlv. Det skulle bli för dyrt att göra det i butik med 20kr/snitt.

Material:

3 st spÄnskivor å 2500x1200x16mm.

1 paket isolering med 6 skivor ĂĄ 12 cm.

5,4 meter 2tum2.

Fogmassa

TrÀlim

Skruv

NÄgra vinkeljÀrn

Alltihopa skulle gÄ pÄ ca 1000 kr, men dÄ jag har bra rabatt pÄ byggbutiken sÄ gick allt loss pÄ precis 700 kr :rolleyes:

post-16184-1232721997_thumb.jpg

Jag sjÀlv i högsta hugg med borrmaskinen.

post-16184-1232722001_thumb.jpg

Det tog inte lÄng tid innan konstruktionen tog form, och jag insÄg att detta inte var ett litet bygge! den Àr ju i storlek som en bardisk!

Ca 2 x 1,2 x 0,5 meter!

post-16184-1232722007_thumb.jpg

I med reglar. Enligt samma princip som CruncherŽs regling, för att motverka vibrationer i konstruktionen.

post-16184-1232722013_thumb.jpg

TÀtade alla skarvar och kanter med mycket trÀlim och Fogmassa sÄ att det blir riktigt tÀtt.

post-16184-1232722018_thumb.jpg

HÀr har vi min medhjÀlpare Christoffer som stÄr i lÄdan. 50" Plasman ser ju liten ut i jÀmförelse!

post-16184-1232722024_thumb.jpg

I med isoleringen. 2 x 12 cm för att fÄ dom utrÀknade 24 cm.

Trots att jag inte mÀtte vart jag exakt satt reglarna sÄ passade skivorna precis pÄ millimetern in i lÄdan!! TUR!

post-16184-1232722030_thumb.jpg

Det slutliga resultatet av arbetet med insidan av lÄdan.

post-16184-1232722046_thumb.jpg

La pÄ locket och mÀtte upp vart alla hÄllen skulle borras.

Locket skruvade jag bara fast med nÄgra skruvar vid det hÀr stadiet, undviker att limma fast det tills jag provat att allt fungerar överhuvudtaget. Utifall jag mÄste rÀkna om och göra om den hÀr skivan.

post-16184-1232722054_thumb.jpg

Och till sist fick borren göra ett sista ingrepp och borra alla 153 hÄl.

HÄlen har en diameter pÄ 10mm, och med 117 mm mellanrum.

post-16184-1232722063_thumb.jpg

FortsĂ€tting följer... 🙂

Redigerat av Toiva
Postat
  Toiva sa:
FortsÀtting följer...

Cliffhanger!!! :rolleyes:🙂😄🙁

Postat
  Daniel sa:
snyggt jobbat! Bra och tydliga bilder. Du har ingen möjlighet att mÀta resultatet innan och efter?

Tackar. Jag ska göra en mÀtning sen med lÄdan i rummet. Synd bara att jag inte tog rÀtt pÄ dom diagram och siffror som jag mÀtte upp tidigare, dÄ skulle man kunna jÀmfört före och efter. =/

Postat
  ONSatan sa:
  Toiva sa:
FortsÀtting följer...

Cliffhanger!!! 🙂🙂🙂😉

Cliffhanger....!

...fatta flashback!!! Ha ha ha.

KÀndes som att vakna upp ur en dröm och inser att jag har massor kvar att göra för att nÄ dit jag satt mÄlet...

...lite obehagligt Àr det att se dÄ den Àr identisk med min lÄda.

Bra jobbat Toiva!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.