Jump to content
Annons

Sälja låtar via sms?


tbruce

Recommended Posts

Telenor har en tjänst som heter Mobilstart som vem som helst med F-skattebevis kan registrera sig till utan kostnad. Det är en samling tjänster som man kan använda för att hantera sms-utskick till kunder. Det som är intressant är att det går att ta betalt via sms och priset dras då från kundens teleräkning. För kunden är det enkelt, man skickar in en angiven kod till ett visst nummer och får strax tillbaka t ex en kod som funkar som värdebevis. Har ni nånsin betalat med mobilen på tunnelbana, spårvagn eller liknande så vet ni precis vad det handlar om.

Är inte detta ett alldeles utmärkt sätt för band och artister att själva sälja sin musik genom hemsidan? Telenor tar visserligen 33% av stålarna men det verkar vara ovanligt lite för den här typen av tjänster (snarare brukar 33% vara vad som blir över...). Eftersom det inte finns några startavgifter så finns det ju ingenting att förlora...

Detta är menat dels som ett tips till alla er som har företag och vill sälja låtar, men jag är också nyfiken på vad ni tycker om det här sättet att betala på. Skulle ni göra det? Tänk er någon grupp/artist som ni tycker är grym men som kanske inte har gett ut något köpbart, hur stor är chansen att ni skulle betala säg 25 spänn genom mobilen för att få ladda ner ett par låtar?

Ska jag själv svara på frågan så tycker jag det är alldeles klockrent. Det är ett av de absolut enklaste sätten jag kan tänka mej att stödja en artist jag gillar. Inget krångel med kontokort, ingen väntetid att tala om. Det är bra mycket enklare än att registrera ett konto på iTunes - ja t o m enklare än att försöka ladda ner musiken på illegal väg. Och så känns det såklart mer motiverat att pröjsa när pengarna verkligen går "direkt" till artisten - INGEN annan än artisten och den som har hand om själva betalningen (dvs Telenor) är ju inblandad.

Tankar? Nån som vet nån liknande tjänst med bättre villkor än Telenors?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De vanligaste konkurrenterna är väl Mosms och Cellsynt. Mosms har väl fler färdiga tjänster medan Cellsynt erbjuder en plattform att bygga sin egen tjänst runt. Jag tror Mosms har högre ersättning än Telenor, och Cellsynt kan helt säkert matcha det, beroende på vilken volym man har på SMS.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...