Jump to content
Annons

Hur mycket går det att dämpa?


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Det är så att vi letar lokal för att spela in egna projekt, nu har vi fått tag på en källarokal, dock var hon orolig eftersom det finns grannar i huset också.

Har ett par Genelec 8040, det sitter ju 8" basar i dom, tror ni det går att isolera taket med ecophone tak? sådant som går ner med vajrar ifrån taket.

Rummet är 25kvm stort.

Meningen är ju få bort så mycket ljud som möjligt för att kunna lira dag som natt..

Tacksam för svar.

Mvh Tommie

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer du spela mycket bas och trummor på natten?

Jag har en liten studio i vår lägenhetskällare. Den ligger rakt under grannarnas sovrum.

Jag gick helt enkelt över och bad att få lyssna tillsammans med dem, medan min fru vevade järnet på en

acke-gura i studion. Det hördes inte ett knyst upp... De har aldrig hört nåt upp.

Så jag kan sitta dygnet runt och spela och yla.

Det kan vara en ide att helt enkelt kolla hur mycket det låter. Kanske kan du hålla dig till att lägga sång och akustiska instrument

efter klockan 22.

Annars finns det ju en del lösningar för att få ett innertak som inte har kontakt med med grannarnas golv.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du materialet? Jag tror att isoleringen måste ha kontakt med materialet för att ge nån nämnvärd effekt. Innertaket du nämner kommer mer att funka som absorbenter. Bästa är ju rum i rum-princip.

Tophe nämner något vettigt: sätt på monitorerna på hyfsad volym och gå och lyssna tillsammans!

Annars kan nog andreasb eller lee tipsa om hur du gör en bra teknisk lösning.

Vad har du förresten för takhöjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!

Nu har vi varit och kollat på lokalen, 5 x 4 meter är rummet, det är betong överallt, killarna som hade detta innan säger att det är lyhört och att grannen ovanför har klagat, då har dom spelat klockan ett på natten på högsta volym på TV`n, såg att det var ventaltion i takhöjd precis där tv´n stod så den kan nog ha bidragit till en hel del.

Vad tror ni om denna lösning?

Väggar:

Reglar i 45x45 med 70mm isolering på alla 4 väggarna, därefter fäster vi perforeringsplåt i reglarna, mest för att vi får det ifrån jobbet.

Taket:

Där tänkte vi fästa 90grader vinklar längsgående 5 meters väggen för att sedan regla över till andra väggen "4meters reglar" 110mm nedanför taket, därefter sätter vi in isoleringen ovanför reglarna, då ska det bli en luftspalt på ca 10mm till kontakt i taket.

Golv:

Var på bauhaus idag och frågade om den tjockaste heltäckningsmattan. 129:- kvm.

Resultat?

Jag undrar nu vad som kommer hända i detta rum rent tekniskt och praktiskt.

Tacksam för alla tips, då detta verkligen kommer att ta fart väldigt snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Total dämpning är svårt att uppnå och tydligen riktigt äckligt att vistas i. En kompis har varit i ett akustikexperiment, ett totalt dämpat rum i tyskland. Han berättade att det var det mest overkliga han var med om. Han kunde höra sina egna hjärtslag

Tänkte angående titeln "Hur mycket går det att dämpa"

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, byt plåten mot 2 lager gips, även 95x45 regel på väggarna. samma sak i taket. har ni låg takhöjd så kör på 45x45 regel. gör en luftspalt bakom isoleringen. se till att det sitter ihop så lite som möjligt med den befinteliga byggnaden. tak reglarna kan ni låta vila på väggana och sätta några plåtband(sånna där smala fulla i hål) i mitten upp i betong taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Total dämpning är svårt att uppnå och tydligen riktigt äckligt att vistas i. En kompis har varit i ett akustikexperiment, ett totalt dämpat rum i tyskland. Han berättade att det var det mest overkliga han var med om. Han kunde höra sina egna hjärtslag

Tänkte angående titeln "Hur mycket går det att dämpa"

du menar nog ett rum som ser ut så här typ:

ista_akustik_rar.jpg

tror det finns nått liknande hos seriges radio(i stockholm)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte vara den som är den men varför inte föresten. ;-)

Det sitter inte 8tummare i 8040 genelecarna.

Lycka till med bygget föresten!

6 1/2", sorry!

Bygget kommer ta fart, dock vet jag ej hur roligt det kommer låta med isolering runtom hela rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...