Jump to content
Annons

Hur mixar ni eran KICK? Olika metoder


rode_orm1

Recommended Posts

Jakten på en fet baskagge i house eller hihop är ständig tycker jag.

Jag efterlyser tips och alternativ för mixning av baskagge

Själv komprimerar jag och limitar lite, men är det egentigen lungt att använda limiter på baskagge? Jag sitter inte i toppmonitorer direkt.

Ha det bra!

Redigerat av rode_orm1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske är fel att säga att det är överskattat med supernoga mixning, sitter man med schysta monitorer så borde det ju bara vara att lyssna sig till rätt sound .. Men men, har du bra samplingar från t.ex vengeance serien så borde du inte oroa dig över hur dina kickar låter, handlar väll bara igentligen om hur du vill placera dem i mixen, dominanta eller mindre dominanta .. Jag gillar att ge mixen lite headroom genom att ha kicken på runt -2 db, då lämnar man lite fint space till de övriga elementen och om man t.ex vill ge house/electro låten lite bart b more feeling är det lätt att mixa basljudet över kicken ..

Peace out 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blandar så gott som alltid. Vad gäller klubbmusik så gillar jag toppen på 707 kick så den åker nästan alltid med. Kapar i princip allt under 100 med ett 48db lo cut. Behåller lite vad som krävs för att gjuta ihop med den andra. Noga med att få med lite klickljud eller något som markerar tydligt (smaksak). Sedan minst en kagge som sköter botten. Gärna en riktigt djup sak på absolut low end, och en med bra studs runt 70-80 hz. Eqar så att de får lagom utrymme och smälter ihop.Därefter bussar jag ihop dem. Eq kompressor eq. Sista eqn för finlir och ev ta bort jobbigt klick från eqn. Ibland förekommer kompressor även innan buss.

När det handlar om andra genrer så blir det givetvis andra tillvägagångsätt.

EDIT: Förtydligade lite

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har så jävla grymma kickar så jag brukar inte behöva göra ett skit :rolleyes:

Ofta är samplingarna "klara" så jämn velocity och EQ är ofta allt som behövs.

Man kan tappa draget om man komprimerar för mycket.

När jag lyssnar på mina gamla inspelningar och mixar så är det ofta ett jädra drag på trummorna (Samplade).

Ingen kompressor på trummorna där inte vilket resulterar i mycket attack.

Så jag tycker du har helt klart en poäng i det du säger hunden!

EDIT: Får väl gardera mig att det beror på låt, tycke och smak....älskar själv knallhårt komprimerat kit, mycket pump.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Lager på lager ( layering ) som det redan sagts.

I Hip hop är det vanligt att blanda akustiska med elektroniska kickar. Akustiska för att få snärten och dom elektroniska för att få djuper/basen.

Som sagt Vengeance har bra samplingar , Modernbeats , P5 Audio , Kicksandsnares är lite mer åt Hip Hop hållet

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i att mixa kicken. Sök efter den riktiga.

Jag har cirka 30 kickprogram i logics exs24 sampler. Varje program har kanske en 50-60 kickar från div sample cds.

Arra ut en takt och transportera din part tills du hittar någon som passar ditt behag.

Om nödvändigt använd EQ.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vad säger folk om limiter på kicken för att få upp volymen? Även ibland för att jämna ut. ska man komprimera istället då?

Mja, om du behöver använda limiter för att kicken skall höras i mixen så har du nog problem med hela mixen.

Och som jag sagt tidigare i tråden om man jobbar med samplingar så sätt samma velocity istället för att använda kompressor.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Även att svagt variera ton och volym på kicken, men kanske framförallt längd, kan ibland vara skönt. Mängden avvägs ju beroende på genre och eftersträvad effekt. Jag tycker det är rätt skönt att få en svag variation som bryter lite mot det monotona, fler saker som kan bära låten och göra den intressant även 50e gången du lyssnar.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...