Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på och provar ett ett par CM3'or. Ska spela in gitarren i stereo.

Men jag körde fast lite i panoreringen...

Nu spelar jag in varje mick på ett eget spår och panorerar dem.

Men vilken ska vara vänster och vilken ska vara höger?

Ska jag tänka utifrån min position som gitarrist, alltså att mikrofonen som är närmare gitarrhalsen är vänster.

Eller ska jag tänka att jag sitter framför och lyssnar... Då blir ju den mikrofon som är närmast stallet.

Säkert jättelogiskt, men jag har limmat lister i studion, med kontaktlim, idag. Så hjärnan håller på att stänga ner

för kvällen.

Annons
Postat

Hehe... jag vet att det inte finns nåt som heter "ska".

Men vill ju ha en genväg till det perfekta ljudet ju! Jag vill ju skörda frukten av ert hårda arbete.

Just nu tycker jag det knepigaste är att all kropp i ljudet kommer i den ena kanalen (den vid stallet).

Så det låter som gitarren ligger väldigt långt till vänster... Men jag lär väl hitta min sweet-spot snart.

Det är kul det här!

creel (oregistrerad)
Postat

Jag trodde frågan skulle handla om nya hamburgare. Nu blev jag besviken. 🙂

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag brukar köra micken jag råkade koppla in i kanal 7 till vänster och den i kanal 8 till höger.

Jaha?

Postat
Jag brukar köra micken jag råkade koppla in i kanal 7 till vänster och den i kanal 8 till höger.

Jaha?

Ett annat sätt att skriva "det spelar ingen roll".

Postat
Hehe... jag vet att det inte finns nåt som heter "ska".

Men vill ju ha en genväg till det perfekta ljudet ju! Jag vill ju skörda frukten av ert hårda arbete.

Just nu tycker jag det knepigaste är att all kropp i ljudet kommer i den ena kanalen (den vid stallet).

Så det låter som gitarren ligger väldigt långt till vänster... Men jag lär väl hitta min sweet-spot snart.

Det är kul det här!

Visst är det kul!

Jag tycker att det brukar bli bäst resultat om man stereomickar en akustisk gitarr med metoden som kallas X/Y ungefär vid tolfte bandet, dvs du placerar mickarna vända mot varandra så membranen ligger som ett V med ca 90 graders vinkel.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker M-S ger den mest rättvisa stereobilden...

Postat (redigerat)

Jag tycker att det överlägset bästa sättet är att sätta en av mikarna bredvid eller ovanför ens eget huvud när man spelar och sedan ha en mik mitt emellan centrumhålet och där man brukar spela. På så sätt får man in ett ljud som låter mer som det man hör när man själv spelar på instrumentet ifråga.

Jag tycker iaf att det är enklast att göra så, eftersom det är ungefär det ljudet man själv hört under de 100-tals timmar man övat på instrumentet innan det är dags för inspelning. Anslaget blir mer naturligt då, så som det brukar, än om man måste anpassa sig efter nya förhållanden = en ny lyssning, via lurar på något man inte "känner igen" ljudmässigt. Så tycker jag iaf.

Angående din fråga så är det rätta sättet att sätta den ena miken till vänster och den andra miken till höger, på det sätt som du sitter och uppfattar det. Den som lyssnar kommer ju att uppfatta din vänster som vänster och din höger som din höger och inte som om han/hon satt framför dig och lyssnade live.

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.