Jump to content
Annons

LYSSNA på min METAL mix.


Deeps

Recommended Posts

Tjenis igen. Denna gång har jag väl lirat in några riff lite snabbt för att testa mitt nya sound.

Jag vill så klart ha det hårdaste gitarrljudet som går. Så jag har lekt lite.

Gitarrerna är så klart lite mer framme än trummorna för att visa lite extra hur det låter.

Lyssna och tyck!

http://www.speedyshare.com/426549331.html

Tack! // Henke

Redigerat av Deeps
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I Cant stop Banging!

Riktigt jävla svulstigt å evil! Bra som fan!

Keeeeeeeeeeeeeeeeeeeep rockin´!

Hehe tack som fan!

Nu kanske man hoppar över en mickad stärkare om det här blir bra i längden.

Detta är ju "Lajnat".

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte vara den som kräver analogporta från '83 men i mitt tycke är det lite för digitalt.

Det låter bra och helt klart bättre än vissa metalproduktioner som säljs idag men mitt tycke, lite varmare gärna.

Vad är det för simulator du använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter fett! Lite Pantera vibbar!

Vad kör du med för prylar??

Sitter inte i studion och jobbar just så jag sitter med basic line6 Toneport UX2 i mitt favorit skrivarrum. (Mitt sovrum)

La ingen bas eftersom jag inte har någon liggandes här.

Lirade in och mixade gitarrerna i ett par AKG k240 lurar. Inte det bästa för mixning enligt mig.

Annars sitter jag med ett par Genelec 8020a.

Kör en 7strängad ESP F model som jag fick tag på genom Frankfurt mässan. gött gött säger jag.

Nu har jag glömt vad jag skulle skriva. Tappade plektrumet. Det är ett heavy Fender plektrum. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Gitarrerna är stenhårda men de är ju för mycket "in your face" och för torra... det hörs att det inte är nån riktig stärkare som är uppmickad. Låter livlöst och sterilt när det är line:at såhär.

Hur gjorde du trummorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag glömt vad jag skulle skriva. Tappade plektrumet. Det är ett heavy Fender plektrum. 😄

2 hewy 4 ya?

Link to comment
Dela på andra sajter

kalla inte detta musik

Ööööh, jaha?

Nu när jag försöker vara lite mogen och skriva massa skit,

så skriver jag bara:

Skärpning!

Hade det vart för några år sen då man var lite mer true hade det

antagligen lett till:

VAFAN LYSSNAR DU PÅ FÖR SKIT DÅ?

JÄVLA POP ELLER? AKUSTISKA SKITGITARRER SOM GÅR

SÖNDER AV ATT KLIMATET DROPPAR 3 GRADER? VA?

men inte längre, sweet times =)

jävligt konstigt inlägg om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
kalla inte detta musik

VAFAN LYSSNAR DU PÅ FÖR SKIT DÅ?

JÄVLA POP ELLER? AKUSTISKA SKITGITARRER SOM GÅR

SÖNDER AV ATT KLIMATET DROPPAR 3 GRADER? VA?

E-Type och Basshunter säkert 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hygienteknikern (oregistrerad)

Ohhhh, det låter som Pantera. Fast gitarrljudet är fan så möe bättre än deras.

Dock är jag allergisk mot kaffeburkssnares a´la Cannibal Corpse men din är preeeecis på gränsen.

Säger som Gnissel, mer fläsk i virveln.

Vad är det för trummor förresten??

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att du kan trycka in mer grejjer imellan "PAN" gitarrerna och trummorna sen en bas vore ju aldrig fel. har du DUBBAT gitarrerna eller har du kopierat och lagt på non effekt?

sen som non sa att det skulle nog gärna sett att det var inspelat på en riktig stärkare. "om det nu inte var det"?

hade gott

kakelugn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag glömt vad jag skulle skriva. Tappade plektrumet. Det är ett heavy Fender plektrum. 🙂

2 hewy 4 ya?

haha, jo. 🙂

Nu har man i alla fall fått reda på hur man får fram dom hårdaste gitarrerna.

Ska börja lägga lite mer gitarrer på det nya materialet nu. Som sagt så har jag funderat på att spela in linat hela plattan.

Ljudet håller i längden tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att du kan trycka in mer grejjer imellan "PAN" gitarrerna och trummorna sen en bas vore ju aldrig fel. har du DUBBAT gitarrerna eller har du kopierat och lagt på non effekt?

sen som non sa att det skulle nog gärna sett att det var inspelat på en riktig stärkare. "om det nu inte var det"?

hade gott

kakelugn

Det jag gjort här är:

Spelar in ett par halvdana riff L och R.

Dom är panorerarade 100% L och R. Ingen dubb eller kopiering.

En fet kompressor och en EQ på varge kanal.

Jag skar bort nästan all bas och ton för att få fram allt det vidrigaste i gitarren. Eftersom dom kanalerna ska sticka ut från mixen och ta över lite extra.

Vanligtvis så dubbar jag gitarrerna och mixar dom på ett lite mjukare sätt. Så det låter lite varmare och naturligare.

MEN... i detta fall så var meningen med denna inspelning och mix att jag skulle få fram det värsta sågljudet jag kunde.

Mono reverb som är panorerade åt varsitt håll för att skapa ett slags rumsljud.

Sen skickade jag båda kanalerna till en grupp där jag körde på en multibandskompressor som köttkniv i biffen.

Sen undrar jag varför folk frågar varför jag inte lagt bas... Är inte det ganska självklart om jag vill visa hela gitarrljudet för att få respons av er andra här på forumet.

Som alla andra vill jag dela med mig och lära mig mer.

Aja, gött gött. Ska fortsätta lägga guror.

Tack för all respons. Kanske kan lägga upp något nytt material sen.

// Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du kunna svara på mitt inlägg på förstasidan?

För att inte alla skall springa runt blinda och döva kanske du borde länka till vad det är för inlägg du vill ha svar på ?

Men jag antar att det har med trummorna att göra ?

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Skulle du kunna svara på mitt inlägg på förstasidan?

För att inte alla skall springa runt blinda och döva kanske du borde länka till vad det är för inlägg du vill ha svar på ?

Men jag antar att det har med trummorna att göra ?

"alla"? Det är ju bara trådskaparen. Han får väl skylla sig själv när han hoppar över inlägg? :rolleyes:

Jag har bara gjort ett inlägg tidigare i denna tråd.

"Gitarrerna är stenhårda men de är ju för mycket "in your face" och för torra... det hörs att det inte är nån riktig stärkare som är uppmickad. Låter livlöst och sterilt när det är line:at såhär.

Hur gjorde du trummorna? "

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt tungt och rått. Skulle vara kickass att ha sånt ljud. Så det är en sådan här du använder? Besök hos Thomann. Isåfall borde man kunna spara ihop till en sån någon gång. Jag undrar som de andra vilka trummor det är. Superior 2?

Fett var det 😛 lycka till med skivan! Skulle vara kul at höra.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='Deeps' post='816155' date='2009-01-04, 15:42'

Det jag gjort här är:

Spelar in ett par halvdana riff L och R.

Dom är panorerarade 100% L och R. Ingen dubb eller kopiering.

En fet kompressor och en EQ på varge kanal.

Jag skar bort nästan all bas och ton för att få fram allt det vidrigaste i gitarren. Eftersom dom kanalerna ska sticka ut från mixen och ta över lite extra.

Vanligtvis så dubbar jag gitarrerna och mixar dom på ett lite mjukare sätt. Så det låter lite varmare och naturligare.

MEN... i detta fall så var meningen med denna inspelning och mix att jag skulle få fram det värsta sågljudet jag kunde.

Mono reverb som är panorerade åt varsitt håll för att skapa ett slags rumsljud.

Sen skickade jag båda kanalerna till en grupp där jag körde på en multibandskompressor som köttkniv i biffen.

Sen undrar jag varför folk frågar varför jag inte lagt bas... Är inte det ganska självklart om jag vill visa hela gitarrljudet för att få respons av er andra här på forumet.

Som alla andra vill jag dela med mig och lära mig mer.

För det första är det ett par riktigt bra riff du har där..om du inte fattar det själv 😛 För det andra tycker jag att du ska arbeta ut den här, i den här tråden. Jag menar det du spelat in + att du dubbar en gång (el. två), ser över rummet något och slänger på en bas - då börjar det bli intressant och utvecklande. Du är på helt rätt väg tycker jag. Skriv gärna lite utförligare om ovan (eq, kompressorer) + vilken stärkarsim och högtalare inkl. mickning du valt.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sjukt tungt och rått. Skulle vara kickass att ha sånt ljud. Så det är en sådan här du använder? Besök hos Thomann. Isåfall borde man kunna spara ihop till en sån någon gång. Jag undrar som de andra vilka trummor det är. Superior 2?

Fett var det 😎 lycka till med skivan! Skulle vara kul at höra.

Mvh

Memphis

Tackar. Nja, det är den förra versionen. Toneport UX2. Den som är röd. Den ända skillnaden är väl programvaran och säkert någon finare lödning skulle jag tro.

Jag jobbar med en tjej som heter Ellinor Asp. www.ellinorasp.com

Vi kör ett projekt som heter Hellinor och lirar rätt tung Metal.

Plockade precis ett sample av hennes förra projekt och lekte lite med det.

Lyssna här:

http://www.speedyshare.com/944582356.html

Ett gammal projekt jag lirade in för 2 år sen finns att hitta här:

www.myspace.com/theunknownterritory

Inget specielt, men det är i alla fall 100% linade gitarrer och basar med DFH trummorna som sagt.

// Henke

Redigerat av Deeps
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första är det ett par riktigt bra riff du har där..om du inte fattar det själv 😄 För det andra tycker jag att du ska arbeta ut den här, i den här tråden. Jag menar det du spelat in + att du dubbar en gång (el. två), ser över rummet något och slänger på en bas - då börjar det bli intressant och utvecklande. Du är på helt rätt väg tycker jag. Skriv gärna lite utförligare om ovan (eq, kompressorer) + vilken stärkarsim och högtalare inkl. mickning du valt.

Absolut. Skulle kunna skriva något skoj i morn och beskriva vad jag gjort. Om jag inte kör fast i skrivandet.

Lyssna på min lilla lekstuga jag precis gjorde. Det är en lite hårdare version av Ellinor Asp's - Feelings.

Ellinor och jag jobbar på ett Metalprojekt som heter Hellinor. Så jag tänkte leka till en gammal låt som visserligen var rätt parymjuk innan jag förstörde den med tungriff. 😎

http://www.speedyshare.com/944582356.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna är stenhårda men de är ju för mycket "in your face" och för torra... det hörs att det inte är nån riktig stärkare som är uppmickad. Låter livlöst och sterilt när det är line:at såhär.

Hur gjorde du trummorna?

håller med om intrycket men inte anledningen

det går alldeles utmärkt att få det lika torrt å sterilt med förstärkare å mick :rolleyes:

nåväl

försök "placera" gitarrerna i samma rum som trummorna - om än bara en gnutta

sen tycker jag personligen dom ligger för högt, är för distade å vassa - så ja: lite för mycket öronsåg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag glömt vad jag skulle skriva. Tappade plektrumet. Det är ett heavy Fender plektrum. 😉

2 hewy 4 ya?

haha, jo. 😉

Nu har man i alla fall fått reda på hur man får fram dom hårdaste gitarrerna.

Ska börja lägga lite mer gitarrer på det nya materialet nu. Som sagt så har jag funderat på att spela in linat hela plattan.

Ljudet håller i längden tycker jag.

Vill oxå veta hur man får dom HÅRDASTE gitarrerna..dela med dig 😳... AS bra det du gjort!! Super nice!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...