Guitar Nilsson Postat 25 december 2008 Postat 25 december 2008 Sitter och tittar pÄ ett program om Hagströms instrument pÄ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sÀger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tÀnkt sÀlja, nu Àr den inte till salu lÀngre!
Guitar Nilsson Postat 25 december 2008 TrÄdstartare Postat 25 december 2008 Sitter och tittar pÄ ett program om Hagströms instrument pÄ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sÀger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tÀnkt sÀlja, nu Àr den inte till salu lÀngre! Ser ni pÄ programmet om Hagström? Skitbra!!! Kanal 98
jarlo Postat 25 december 2008 Postat 25 december 2008 Sitter och tittar pĂ„ ett program om Hagströms instrument pĂ„ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sĂ€ger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tĂ€nkt sĂ€lja, nu Ă€r den inte till salu lĂ€ngre! Du menar att den lĂ„ter bĂ€ttre nu nĂ€r du vet att Micke har en? đ
Guitar Nilsson Postat 25 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 25 december 2008 Sitter och tittar pĂ„ ett program om Hagströms instrument pĂ„ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sĂ€ger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tĂ€nkt sĂ€lja, nu Ă€r den inte till salu lĂ€ngre! Du menar att den lĂ„ter bĂ€ttre nu nĂ€r du vet att Micke har en? đ Natrurligtvis! đ Micke Tretow har ju sjĂ€lv uppfunnit det mesta av det bĂ€sta inom ljudteknik. Vore den inte nĂ„nting extra skulle han aldrig ha den i racken, han har ju rĂ„d att köpa precis vad fan som helst!
Claes Holmerup Postat 25 december 2008 Postat 25 december 2008 UltraDyne var en trevlig pryl (hade sjĂ€lv en sĂ„dan för flera Ă„r sedan) - men jag skulle nog inte anvĂ€nda den för nĂ„gon seriös Mastering... Det Ă€r inte omöjligt att Tretow fick den som ett promotion-exemplar nĂ„gon gĂ„ng för lĂ€nge sedan och rentav tyckte att den var kul att leka med... đ
Analogfreak (oregistrerad) Postat 25 december 2008 Postat 25 december 2008 Behringer Ultradyne Àr det sÀmsta skit jag provat förutom Altos Altocomp...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrÄdstartare Postat 26 december 2008 Kör man pÄ det svagaste förinstÀllda lÀget och stÀller ner alla funktioner mer ÀndÄ lÄter det fanemej bra. De flesta av de förinstÀllda programmen vred sönder ljudet totalt. Men lÀgger man ner ett par dar pÄ instÀllningen tror jag den kan vara jÀkligt bra. Att den Àr sÄ krÄnglig att stÀlla in kan ju ha gjort att den aldrig blev nÄn större hit. Men rÀtt instÀlld kan den vara skitbra tror jag. Intervjun med Tretov bevisar ju inte heller att det var hans apparat, han kanske inte alls var i sin egen studio. Men skulle det vara sÄ att det verkligen var hans rack sÄ sÀger det ÀndÄ rakt av att ultradynen verkligen Àr bra i vissa situationer. Inte skulle han lÄta den sitta kvar dÀr annars. Nu Àr det sÄ lÀnge sen jag körde med min, men den har ju mÄnga olika funktioner, flera olika rörsimuleringar tex. Det jag kommer ihÄg var att om man bara anvÀnde sexbandskompressorn plus lite svag excitereffekt sÄ förbÀttrade den ljudet klart. PÄ googlr hittade jag nÄn kommentar som sa ungf samma, rÀtt instÀlld var den skitbra, fel instÀlld en katastrof.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Han kanske anvÀnder den som blindplÄt...
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrÄdstartare Postat 26 december 2008 Han kanske anvÀnder den som blindplÄt... Haha. Eller ocksÄ har den för att driva med folk. "Jo du vet att det fixar jag med den hÀr"... För att smyg se pÄ deras min...
slejnard Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Du har en makalös manick GN! Och sĂ„ var vi dĂ€r igen i mina funderingar: Vad i helvete gör inspelningarna bĂ€ttre nu Ă€n för tio Ă„r sen?? đ DĂ„ hade ni max 225 ram o 2 gb hĂ„rddisk. Nu Ă€r det trilljjoner....vad Ă€r SKILLNADEN??? AlltsĂ„ frĂ„gan: Ăr vi lurade genom vissa uppdateringar? Ska jag vara helt Ă€rlig sĂ„ hör jag inte skillnad pĂ„ musik av Britney Spears nu o för tio Ă„r sen. Men mjukvaror/hĂ„rda har gĂ„tt ENORMT framĂ„t... o Ă€ven i pris. Vad Ă€r skillnaden för en lekman som mig??? // J
bakke Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Du har en makalös manick GN! Och sĂ„ var vi dĂ€r igen i mina funderingar: Vad i helvete gör inspelningarna bĂ€ttre nu Ă€n för tio Ă„r sen?? đ DĂ„ hade ni max 225 ram o 2 gb hĂ„rddisk. Nu Ă€r det trilljjoner....vad Ă€r SKILLNADEN??? AlltsĂ„ frĂ„gan: Ăr vi lurade genom vissa uppdateringar? Ska jag vara helt Ă€rlig sĂ„ hör jag inte skillnad pĂ„ musik av Britney Spears nu o för tio Ă„r sen. Men mjukvaror/hĂ„rda har gĂ„tt ENORMT framĂ„t... o Ă€ven i pris. Vad Ă€r skillnaden för en lekman som mig??? // J Skillnaden Ă€r nog att dagens program har funktioner som gör det lĂ€ttare att göra olika saker, men sedan Ă€r det ju upp till var och en om man tycker att man behöver dom nya funktionerna. Med 225 ram och 2 Gb hĂ„rddisk fick man kompromissa betydligt mer Ă€n vad man mĂ„ste med 2 Gb ram och 2 Tb hĂ„rddisk. De nya funktionerna krĂ€ver alltsĂ„ mer kapacitet frĂ„n datorn, men Ă€r samtidigt enklare att jobba med. Men det gĂ„r ju att göra precis lika bra musik med de prylarna som anvĂ€ndes för 10 Ă„r sedan, om man anvĂ€nder samma program (eller annan utrustning) som man anvĂ€nde för 10 Ă„r sedan. Blir nog svĂ„rt att trycka in Cubase 4 eller nĂ„gon av dagens mjukvarusynthar och fĂ„ det att rulla pĂ„ bra i en 10 Ă„r gammal dator, men med Cubase VST, Logic 4 eller nĂ„n Ă€ldre version av Cakewalk fungerar det naturligtvis lika bra nu som dĂ„.
slejnard Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"... jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrÄdstartare Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"... jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad! För mig Àr det enkla och brusfria rena digitala ljudet det fina. Jag vill inte ha nÄt annat Àn mickinspelade ljud med lite kompressor och reverb. SÄ, ingen mjukvara alls blir helt lagom och perfekt!
Claes Holmerup Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! đ Men till det min stora fundering Ă€r vad snubbarna anvĂ€nde nĂ€r den digitala tekniken kom? Borde det inte gĂ„ att skapa underverk nu utan att lĂ„ta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Ă„r sen....kostar ju ju i princip "nĂ€stan 5 spĂ€nn nu"... jag började att spela in pĂ„ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dĂ„ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mĂ„nga att mina o andras demos lĂ„ter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsĂ„ inte skillnad! Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... đ I dag har du mjukvara som i mĂ„nga fall gör ett bĂ€ttre jobb Ă€n gĂ„rdagens hĂ„rdvara gjorde. Som ett exempel sĂ„ kan kompressorer i plugin-format se framĂ„t i tiden, sĂ„ att de verkligen hinner reagera pĂ„ transienterna - nĂ„got som Ă€r omöjligt med hĂ„rdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gĂ„r det ocksĂ„ att göra mer komplexa algoritmer sĂ„ att ljudkvaliteten höjs. Det Ă€r ocksĂ„ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stĂ€llet för att köpa en hĂ„rdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fĂ„ mycket bĂ€ttre ljudkvalitet Ă€n vad proffsen kunde anno dazumal. Sedan vill det till att man har bra lyssning sĂ„ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vĂ€lljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nĂ„got som har blivit lĂ€ttare med tiden; numera Ă€r det faktiskt svĂ„rt att hitta micar som lĂ„ter illa om man kommer upp Ă„tmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nĂ„gra Ă„r sedan). Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? đ
Gardinen Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Àr 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sÀmre Àven nÀr den var pÄ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvÀnts. Satt dÀr bara för att den var ganska snygg Men den kanske har nÄgon hemlig funktion som jag inte kÀnner till som gör den anvÀndbar.
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2008 VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Ă€r 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sĂ€mre Ă€ven nĂ€r den var pĂ„ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvĂ€nts. Satt dĂ€r bara för att den var ganska snygg đ Men den kanske har nĂ„gon hemlig funktion som jag inte kĂ€nner till som gör den anvĂ€ndbar. Jo den jag har heter DSP 9024. Jag tycker nĂ€stan ni mobbar min lilla stackars Ultradyne, nu nĂ€r det Ă€r jul och allt đ Det bĂ€sta med den mĂ„ste ju vara multibandskompressorn. Vore kul att sen kunna lĂ€gga ut tvĂ„ mixar, med och utan Ultradyne.
Claes Holmerup Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 (redigerat) VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Ă€r 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sĂ€mre Ă€ven nĂ€r den var pĂ„ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvĂ€nts. Satt dĂ€r bara för att den var ganska snygg đ Men den kanske har nĂ„gon hemlig funktion som jag inte kĂ€nner till som gör den anvĂ€ndbar. DSP8000 (som senare ersattes av DSP8024) hette UltraCurve och var en digital eq, medan UltraDyne var en 6-bands digital dynamikprocessor. BĂ„de 8024 och 9024 var bra för sitt pris, men Ă„kte ur min egen rigg efter att jag bytte monitorer... đ EDIT: Kom pĂ„ att 8000 hade bara 20-bits omvandlare, medan 8024 och 9024 hade 24-bit - och blev försedda med epitetet "Pro"... Redigerat 26 december 2008 av Claes
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! đ Men till det min stora fundering Ă€r vad snubbarna anvĂ€nde nĂ€r den digitala tekniken kom? Borde det inte gĂ„ att skapa underverk nu utan att lĂ„ta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Ă„r sen....kostar ju ju i princip "nĂ€stan 5 spĂ€nn nu"... jag började att spela in pĂ„ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dĂ„ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mĂ„nga att mina o andras demos lĂ„ter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsĂ„ inte skillnad! Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... đđ I dag har du mjukvara som i mĂ„nga fall gör ett bĂ€ttre jobb Ă€n gĂ„rdagens hĂ„rdvara gjorde. Som ett exempel sĂ„ kan kompressorer i plugin-format se framĂ„t i tiden, sĂ„ att de verkligen hinner reagera pĂ„ transienterna - nĂ„got som Ă€r omöjligt med hĂ„rdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gĂ„r det ocksĂ„ att göra mer komplexa algoritmer sĂ„ att ljudkvaliteten höjs. Det Ă€r ocksĂ„ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stĂ€llet för att köpa en hĂ„rdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fĂ„ mycket bĂ€ttre ljudkvalitet Ă€n vad proffsen kunde anno dazumal. Sedan vill det till att man har bra lyssning sĂ„ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vĂ€lljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nĂ„got som har blivit lĂ€ttare med tiden; numera Ă€r det faktiskt svĂ„rt att hitta micar som lĂ„ter illa om man kommer upp Ă„tmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nĂ„gra Ă„r sedan). Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? đ Ultradynen har nĂ„t sorts framĂ„tseende, Ă„tminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lĂ„ten innnan man sĂ„ att sĂ€ga sĂ€tter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sĂ€mre, det kommer jag ihĂ„g.
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2008 VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Ă€r 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sĂ€mre Ă€ven nĂ€r den var pĂ„ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvĂ€nts. Satt dĂ€r bara för att den var ganska snygg đ Men den kanske har nĂ„gon hemlig funktion som jag inte kĂ€nner till som gör den anvĂ€ndbar. DSP8000 (som senare ersattes av DSP8024) hette UltraCurve och var en digital eq, medan UltraDyne var en 6-bands digital dynamikprocessor. BĂ„de 8024 och 9024 var bra för sitt pris, men Ă„kte ur min egen rigg efter att jag bytte monitorer... đ Ett dilemma för mig Ă€r att jag liksom bestĂ€mt mig för att inte anvĂ€nda nĂ€stan nĂ„n effekt pĂ„ nĂ„nting, bara de naturella mickinspelade ljuden. Fast jag vill ju prova lite, om det nu gĂ„r att koppla in skiten pĂ„ nĂ„t vettigt digitalt sĂ€tt.
Claes Holmerup Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! đ Men till det min stora fundering Ă€r vad snubbarna anvĂ€nde nĂ€r den digitala tekniken kom? Borde det inte gĂ„ att skapa underverk nu utan att lĂ„ta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Ă„r sen....kostar ju ju i princip "nĂ€stan 5 spĂ€nn nu"... jag började att spela in pĂ„ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dĂ„ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mĂ„nga att mina o andras demos lĂ„ter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsĂ„ inte skillnad! Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... đđ I dag har du mjukvara som i mĂ„nga fall gör ett bĂ€ttre jobb Ă€n gĂ„rdagens hĂ„rdvara gjorde. Som ett exempel sĂ„ kan kompressorer i plugin-format se framĂ„t i tiden, sĂ„ att de verkligen hinner reagera pĂ„ transienterna - nĂ„got som Ă€r omöjligt med hĂ„rdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gĂ„r det ocksĂ„ att göra mer komplexa algoritmer sĂ„ att ljudkvaliteten höjs. Det Ă€r ocksĂ„ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stĂ€llet för att köpa en hĂ„rdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fĂ„ mycket bĂ€ttre ljudkvalitet Ă€n vad proffsen kunde anno dazumal. Sedan vill det till att man har bra lyssning sĂ„ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vĂ€lljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nĂ„got som har blivit lĂ€ttare med tiden; numera Ă€r det faktiskt svĂ„rt att hitta micar som lĂ„ter illa om man kommer upp Ă„tmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nĂ„gra Ă„r sedan). Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? đ Ultradynen har nĂ„t sorts framĂ„tseende, Ă„tminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lĂ„ten innnan man sĂ„ att sĂ€ga sĂ€tter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sĂ€mre, det kommer jag ihĂ„g. JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. đ Man kan stĂ€lla in den helt manuellt, men det Ă€r jobbigt med en multibandskompressor, sĂ„ auto-lĂ€get gav Ă„tminstone en ok utgĂ„ngspunkt att skruva vidare frĂ„n. Det Ă€r inte nödvĂ€ndigt att köra igenom hela lĂ„ten i analys-lĂ€get, men man böra ta ett parti som innehĂ„ller bĂ„de det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvĂ€rde för sina automat-instĂ€llningar dĂ„. I slutĂ€nden tyckte jag dĂ€remot att den inte tillförde nĂ„got positivt, utan att jag hade tillgĂ„ng till bĂ€ttre prylar i datorn.
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! đ Men till det min stora fundering Ă€r vad snubbarna anvĂ€nde nĂ€r den digitala tekniken kom? Borde det inte gĂ„ att skapa underverk nu utan att lĂ„ta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Ă„r sen....kostar ju ju i princip "nĂ€stan 5 spĂ€nn nu"... jag började att spela in pĂ„ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dĂ„ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mĂ„nga att mina o andras demos lĂ„ter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsĂ„ inte skillnad! Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... đđ I dag har du mjukvara som i mĂ„nga fall gör ett bĂ€ttre jobb Ă€n gĂ„rdagens hĂ„rdvara gjorde. Som ett exempel sĂ„ kan kompressorer i plugin-format se framĂ„t i tiden, sĂ„ att de verkligen hinner reagera pĂ„ transienterna - nĂ„got som Ă€r omöjligt med hĂ„rdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gĂ„r det ocksĂ„ att göra mer komplexa algoritmer sĂ„ att ljudkvaliteten höjs. Det Ă€r ocksĂ„ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stĂ€llet för att köpa en hĂ„rdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fĂ„ mycket bĂ€ttre ljudkvalitet Ă€n vad proffsen kunde anno dazumal. Sedan vill det till att man har bra lyssning sĂ„ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vĂ€lljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nĂ„got som har blivit lĂ€ttare med tiden; numera Ă€r det faktiskt svĂ„rt att hitta micar som lĂ„ter illa om man kommer upp Ă„tmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nĂ„gra Ă„r sedan). Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? đ Ultradynen har nĂ„t sorts framĂ„tseende, Ă„tminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lĂ„ten innnan man sĂ„ att sĂ€ga sĂ€tter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sĂ€mre, det kommer jag ihĂ„g. JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. đ Man kan stĂ€lla in den helt manuellt, men det Ă€r jobbigt med en multibandskompressor, sĂ„ auto-lĂ€get gav Ă„tminstone en ok utgĂ„ngspunkt att skruva vidare frĂ„n. Det Ă€r inte nödvĂ€ndigt att köra igenom hela lĂ„ten i analys-lĂ€get, men man böra ta ett parti som innehĂ„ller bĂ„de det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvĂ€rde för sina automat-instĂ€llningar dĂ„. I slutĂ€nden tyckte jag dĂ€remot att den inte tillförde nĂ„got positivt, utan att jag hade tillgĂ„ng till bĂ€ttre prylar i datorn. Men om man nu inte har nĂ„n dator, Ă„tminstone inte som man kan redigera i, dĂ„ kanske den kan vara nĂ„t?
Claes Holmerup Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! đ Men till det min stora fundering Ă€r vad snubbarna anvĂ€nde nĂ€r den digitala tekniken kom? Borde det inte gĂ„ att skapa underverk nu utan att lĂ„ta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Ă„r sen....kostar ju ju i princip "nĂ€stan 5 spĂ€nn nu"... jag började att spela in pĂ„ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dĂ„ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mĂ„nga att mina o andras demos lĂ„ter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsĂ„ inte skillnad! Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... đđ I dag har du mjukvara som i mĂ„nga fall gör ett bĂ€ttre jobb Ă€n gĂ„rdagens hĂ„rdvara gjorde. Som ett exempel sĂ„ kan kompressorer i plugin-format se framĂ„t i tiden, sĂ„ att de verkligen hinner reagera pĂ„ transienterna - nĂ„got som Ă€r omöjligt med hĂ„rdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gĂ„r det ocksĂ„ att göra mer komplexa algoritmer sĂ„ att ljudkvaliteten höjs. Det Ă€r ocksĂ„ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stĂ€llet för att köpa en hĂ„rdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fĂ„ mycket bĂ€ttre ljudkvalitet Ă€n vad proffsen kunde anno dazumal. Sedan vill det till att man har bra lyssning sĂ„ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vĂ€lljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nĂ„got som har blivit lĂ€ttare med tiden; numera Ă€r det faktiskt svĂ„rt att hitta micar som lĂ„ter illa om man kommer upp Ă„tmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nĂ„gra Ă„r sedan). Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? đ Ultradynen har nĂ„t sorts framĂ„tseende, Ă„tminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lĂ„ten innnan man sĂ„ att sĂ€ga sĂ€tter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sĂ€mre, det kommer jag ihĂ„g. JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. đ Man kan stĂ€lla in den helt manuellt, men det Ă€r jobbigt med en multibandskompressor, sĂ„ auto-lĂ€get gav Ă„tminstone en ok utgĂ„ngspunkt att skruva vidare frĂ„n. Det Ă€r inte nödvĂ€ndigt att köra igenom hela lĂ„ten i analys-lĂ€get, men man böra ta ett parti som innehĂ„ller bĂ„de det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvĂ€rde för sina automat-instĂ€llningar dĂ„. I slutĂ€nden tyckte jag dĂ€remot att den inte tillförde nĂ„got positivt, utan att jag hade tillgĂ„ng till bĂ€ttre prylar i datorn. Men om man nu inte har nĂ„n dator, Ă„tminstone inte som man kan redigera i, dĂ„ kanske den kan vara nĂ„t? Tycker du att det blir ett bra resultat, sĂ„ ĂR det bra. Det Ă€r din musik som ska gĂ„ igenom den och dĂ„ Ă€r du ju fri att bearbeta efter eget tycke - sĂ„ lĂ„t ingen annan bestĂ€mma vilka prylar du ska anvĂ€nda, utan lĂ„t slutresultatet tala för sig sjĂ€lvt. đ
Gardinen Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Tycker du att det blir ett bra resultat, sĂ„ ĂR det bra. Det Ă€r din musik som ska gĂ„ igenom den och dĂ„ Ă€r du ju fri att bearbeta efter eget tycke - sĂ„ lĂ„t ingen annan bestĂ€mma vilka prylar du ska anvĂ€nda, utan lĂ„t slutresultatet tala för sig sjĂ€lvt. đ Precis vad jag ocksĂ„ brukar sĂ€ga. Men man kan ju alltid ha personliga Ă„sikter om en burk. Lite intressant Ă€r det ju dock att bĂ„de DSP 8000, 8024 och 9024 dyker upp nĂ€stan lite överallt.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Ett dilemma för mig Ă€r att jag liksom bestĂ€mt mig för att inte anvĂ€nda nĂ€stan nĂ„n effekt pĂ„ nĂ„nting, bara de naturella mickinspelade ljuden.Fast jag vill ju prova lite, om det nu gĂ„r att koppla in skiten pĂ„ nĂ„t vettigt digitalt sĂ€tt. Mina digitala anslutningsmöjligheter Ă€r jag riktigt nöjd med. HĂ€r ser vi ADAT, AES/EBU & S/PDIF. đ
Guitar Nilsson Postat 26 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2008 Ett bra svar Bakke! đ Men till det min stora fundering Ă€r vad snubbarna anvĂ€nde nĂ€r den digitala tekniken kom? Borde det inte gĂ„ att skapa underverk nu utan att lĂ„ta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Ă„r sen....kostar ju ju i princip "nĂ€stan 5 spĂ€nn nu"... jag började att spela in pĂ„ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dĂ„ kostade beg 4000! Nu för tiden tycker mĂ„nga att mina o andras demos lĂ„ter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsĂ„ inte skillnad! Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... đđ I dag har du mjukvara som i mĂ„nga fall gör ett bĂ€ttre jobb Ă€n gĂ„rdagens hĂ„rdvara gjorde. Som ett exempel sĂ„ kan kompressorer i plugin-format se framĂ„t i tiden, sĂ„ att de verkligen hinner reagera pĂ„ transienterna - nĂ„got som Ă€r omöjligt med hĂ„rdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gĂ„r det ocksĂ„ att göra mer komplexa algoritmer sĂ„ att ljudkvaliteten höjs. Det Ă€r ocksĂ„ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stĂ€llet för att köpa en hĂ„rdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fĂ„ mycket bĂ€ttre ljudkvalitet Ă€n vad proffsen kunde anno dazumal. Sedan vill det till att man har bra lyssning sĂ„ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vĂ€lljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nĂ„got som har blivit lĂ€ttare med tiden; numera Ă€r det faktiskt svĂ„rt att hitta micar som lĂ„ter illa om man kommer upp Ă„tmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nĂ„gra Ă„r sedan). Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? đ Ultradynen har nĂ„t sorts framĂ„tseende, Ă„tminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lĂ„ten innnan man sĂ„ att sĂ€ga sĂ€tter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sĂ€mre, det kommer jag ihĂ„g. JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. đ Man kan stĂ€lla in den helt manuellt, men det Ă€r jobbigt med en multibandskompressor, sĂ„ auto-lĂ€get gav Ă„tminstone en ok utgĂ„ngspunkt att skruva vidare frĂ„n. Det Ă€r inte nödvĂ€ndigt att köra igenom hela lĂ„ten i analys-lĂ€get, men man böra ta ett parti som innehĂ„ller bĂ„de det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvĂ€rde för sina automat-instĂ€llningar dĂ„. I slutĂ€nden tyckte jag dĂ€remot att den inte tillförde nĂ„got positivt, utan att jag hade tillgĂ„ng till bĂ€ttre prylar i datorn. Men om man nu inte har nĂ„n dator, Ă„tminstone inte som man kan redigera i, dĂ„ kanske den kan vara nĂ„t? Tycker du att det blir ett bra resultat, sĂ„ ĂR det bra. Det Ă€r din musik som ska gĂ„ igenom den och dĂ„ Ă€r du ju fri att bearbeta efter eget tycke - sĂ„ lĂ„t ingen annan bestĂ€mma vilka prylar du ska anvĂ€nda, utan lĂ„t slutresultatet tala för sig sjĂ€lvt. đ De fĂ„ ggr jag inte skruvade sönder mina gamla backtrax helt redan innan mixen, och anvĂ€nde Ultradynen med mĂ„tta var ljudförbĂ€ttringen helt uppenbar. Som att lyfta bort ett tjockt vaddtĂ€cket frĂ„n högtalarna. Men nu kommer alla grejer att vara nya, mickar tex, och mixern i Tascamen och allt borde ju vara bĂ€ttre Ă€n mina gamla grejer sĂ„ den har antagligen inget att tillföra om jag inte gör en massa andra fel, dĂ„ kanske den kan nöd-hjĂ€lpa upp lite taskigheter. Det som blev sĂ€mst förut var trumljudet frĂ„n trumburken Alesis SR16, och det lajnade ljudet frĂ„n Falconbasen. Jag fick aldrig det rĂ€tta okonstlade basljudet som en riktig fenderbas kan ge. DĂ€rför Ă€r jag lite allergisk mot lajnad bas! Usch skerek han.
SamSegerblom (oregistrerad) Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Sitter och tittar pĂ„ ett program om Hagströms instrument pĂ„ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sĂ€ger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tĂ€nkt sĂ€lja, nu Ă€r den inte till salu lĂ€ngre! NĂ€r visas programmet pĂ„ kunskapskanalen? đł
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.