Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och tittar pÄ ett program om Hagströms instrument pÄ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sÀger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tÀnkt sÀlja, nu Àr den inte till salu lÀngre!

Annons
Postat
Sitter och tittar pÄ ett program om Hagströms instrument pÄ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sÀger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tÀnkt sÀlja, nu Àr den inte till salu lÀngre!

Ser ni pÄ programmet om Hagström? Skitbra!!! Kanal 98

Postat
Sitter och tittar pÄ ett program om Hagströms instrument pÄ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sÀger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tÀnkt sÀlja, nu Àr den inte till salu lÀngre!

Du menar att den lĂ„ter bĂ€ttre nu nĂ€r du vet att Micke har en? 😛

Postat
Sitter och tittar pÄ ett program om Hagströms instrument pÄ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sÀger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tÀnkt sÀlja, nu Àr den inte till salu lÀngre!

Du menar att den lĂ„ter bĂ€ttre nu nĂ€r du vet att Micke har en? 😛

Natrurligtvis! 😛 Micke Tretow har ju sjĂ€lv uppfunnit det mesta av det bĂ€sta inom ljudteknik. Vore den inte nĂ„nting extra skulle han aldrig ha den i racken, han har ju rĂ„d att köpa precis vad fan som helst!

Postat

UltraDyne var en trevlig pryl (hade sjÀlv en sÄdan för flera Är sedan) - men jag skulle nog inte anvÀnda den för nÄgon seriös Mastering...

Det Ă€r inte omöjligt att Tretow fick den som ett promotion-exemplar nĂ„gon gĂ„ng för lĂ€nge sedan och rentav tyckte att den var kul att leka med... 😐

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Behringer Ultradyne Àr det sÀmsta skit jag provat förutom Altos Altocomp...

Postat

Kör man pÄ det svagaste förinstÀllda lÀget och stÀller ner alla funktioner mer ÀndÄ lÄter det fanemej bra. De flesta av de förinstÀllda programmen vred sönder ljudet totalt. Men lÀgger man ner ett par dar pÄ instÀllningen tror jag den kan vara jÀkligt bra. Att den Àr sÄ krÄnglig att stÀlla in kan ju ha gjort att den aldrig blev nÄn större hit. Men rÀtt instÀlld kan den vara skitbra tror jag.

Intervjun med Tretov bevisar ju inte heller att det var hans apparat, han kanske inte alls var i sin egen studio. Men skulle det vara sÄ att det verkligen var hans rack sÄ sÀger det ÀndÄ rakt av att ultradynen verkligen Àr bra i vissa situationer. Inte skulle han lÄta den sitta kvar dÀr annars.

Nu Àr det sÄ lÀnge sen jag körde med min, men den har ju mÄnga olika funktioner, flera olika rörsimuleringar tex. Det jag kommer ihÄg var att om man bara anvÀnde sexbandskompressorn plus lite svag excitereffekt sÄ förbÀttrade den ljudet klart.

PÄ googlr hittade jag nÄn kommentar som sa ungf samma, rÀtt instÀlld var den skitbra, fel instÀlld en katastrof.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Han kanske anvÀnder den som blindplÄt...

Postat
Han kanske anvÀnder den som blindplÄt...

Haha. Eller ocksÄ har den för att driva med folk. "Jo du vet att det fixar jag med den hÀr"... För att smyg se pÄ deras min... :rolleyes:

Postat

Du har en makalös manick GN! :rolleyes:

Och sĂ„ var vi dĂ€r igen i mina funderingar: Vad i helvete gör inspelningarna bĂ€ttre nu Ă€n för tio Ă„r sen?? 😆 DĂ„ hade ni max 225 ram o 2 gb hĂ„rddisk. Nu Ă€r det trilljjoner....vad Ă€r SKILLNADEN???

AlltsĂ„ frĂ„gan: Är vi lurade genom vissa uppdateringar? Ska jag vara helt Ă€rlig sĂ„ hör jag inte skillnad pĂ„ musik av Britney Spears nu o för tio Ă„r sen. Men mjukvaror/hĂ„rda har gĂ„tt ENORMT framĂ„t... o Ă€ven i pris.

Vad Àr skillnaden för en lekman som mig???

// J

Postat
Du har en makalös manick GN! :rolleyes:

Och sĂ„ var vi dĂ€r igen i mina funderingar: Vad i helvete gör inspelningarna bĂ€ttre nu Ă€n för tio Ă„r sen?? 😆 DĂ„ hade ni max 225 ram o 2 gb hĂ„rddisk. Nu Ă€r det trilljjoner....vad Ă€r SKILLNADEN???

AlltsĂ„ frĂ„gan: Är vi lurade genom vissa uppdateringar? Ska jag vara helt Ă€rlig sĂ„ hör jag inte skillnad pĂ„ musik av Britney Spears nu o för tio Ă„r sen. Men mjukvaror/hĂ„rda har gĂ„tt ENORMT framĂ„t... o Ă€ven i pris.

Vad Àr skillnaden för en lekman som mig???

// J

Skillnaden Àr nog att dagens program har funktioner som gör det lÀttare att göra olika saker, men sedan Àr det ju upp till var och en om man tycker att man behöver dom nya funktionerna. Med 225 ram och 2 Gb hÄrddisk fick man kompromissa betydligt mer Àn vad man mÄste med 2 Gb ram och 2 Tb hÄrddisk. De nya funktionerna krÀver alltsÄ mer kapacitet frÄn datorn, men Àr samtidigt enklare att jobba med.

Men det gÄr ju att göra precis lika bra musik med de prylarna som anvÀndes för 10 Är sedan, om man anvÀnder samma program (eller annan utrustning) som man anvÀnde för 10 Är sedan. Blir nog svÄrt att trycka in Cubase 4 eller nÄgon av dagens mjukvarusynthar och fÄ det att rulla pÄ bra i en 10 Är gammal dator, men med Cubase VST, Logic 4 eller nÄn Àldre version av Cakewalk fungerar det naturligtvis lika bra nu som dÄ.

Postat

Ett bra svar Bakke! :rolleyes:

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

Postat
Ett bra svar Bakke! :rolleyes:

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

För mig Àr det enkla och brusfria rena digitala ljudet det fina. Jag vill inte ha nÄt annat Àn mickinspelade ljud med lite kompressor och reverb. SÄ, ingen mjukvara alls blir helt lagom och perfekt!

Postat
Ett bra svar Bakke! 🙂

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... :rolleyes:😆

I dag har du mjukvara som i mÄnga fall gör ett bÀttre jobb Àn gÄrdagens hÄrdvara gjorde. Som ett exempel sÄ kan kompressorer i plugin-format se framÄt i tiden, sÄ att de verkligen hinner reagera pÄ transienterna - nÄgot som Àr omöjligt med hÄrdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gÄr det ocksÄ att göra mer komplexa algoritmer sÄ att ljudkvaliteten höjs. Det Àr ocksÄ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stÀllet för att köpa en hÄrdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fÄ mycket bÀttre ljudkvalitet Àn vad proffsen kunde anno dazumal.

Sedan vill det till att man har bra lyssning sÄ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vÀlljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nÄgot som har blivit lÀttare med tiden; numera Àr det faktiskt svÄrt att hitta micar som lÄter illa om man kommer upp Ätmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nÄgra Är sedan).

Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? 😉

Postat

VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Àr 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sÀmre Àven nÀr den var pÄ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvÀnts. Satt dÀr bara för att den var ganska snygg :rolleyes:

Men den kanske har nÄgon hemlig funktion som jag inte kÀnner till som gör den anvÀndbar.

Postat
VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Ă€r 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sĂ€mre Ă€ven nĂ€r den var pĂ„ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvĂ€nts. Satt dĂ€r bara för att den var ganska snygg 🙂

Men den kanske har nÄgon hemlig funktion som jag inte kÀnner till som gör den anvÀndbar.

Jo den jag har heter DSP 9024. Jag tycker nĂ€stan ni mobbar min lilla stackars Ultradyne, nu nĂ€r det Ă€r jul och allt 🙂

Det bÀsta med den mÄste ju vara multibandskompressorn. Vore kul att sen kunna lÀgga ut tvÄ mixar, med och utan Ultradyne.

Postat (redigerat)
VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Ă€r 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sĂ€mre Ă€ven nĂ€r den var pĂ„ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvĂ€nts. Satt dĂ€r bara för att den var ganska snygg 🙂

Men den kanske har nÄgon hemlig funktion som jag inte kÀnner till som gör den anvÀndbar.

DSP8000 (som senare ersattes av DSP8024) hette UltraCurve och var en digital eq, medan UltraDyne var en 6-bands digital dynamikprocessor.

BĂ„de 8024 och 9024 var bra för sitt pris, men Ă„kte ur min egen rigg efter att jag bytte monitorer... 🙂

EDIT:

Kom pÄ att 8000 hade bara 20-bits omvandlare, medan 8024 och 9024 hade 24-bit - och blev försedda med epitetet "Pro"...

Redigerat av Claes
Postat
Ett bra svar Bakke! 🙂

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... 🙂🙂

I dag har du mjukvara som i mÄnga fall gör ett bÀttre jobb Àn gÄrdagens hÄrdvara gjorde. Som ett exempel sÄ kan kompressorer i plugin-format se framÄt i tiden, sÄ att de verkligen hinner reagera pÄ transienterna - nÄgot som Àr omöjligt med hÄrdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gÄr det ocksÄ att göra mer komplexa algoritmer sÄ att ljudkvaliteten höjs. Det Àr ocksÄ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stÀllet för att köpa en hÄrdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fÄ mycket bÀttre ljudkvalitet Àn vad proffsen kunde anno dazumal.

Sedan vill det till att man har bra lyssning sÄ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vÀlljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nÄgot som har blivit lÀttare med tiden; numera Àr det faktiskt svÄrt att hitta micar som lÄter illa om man kommer upp Ätmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nÄgra Är sedan).

Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? 😉

Ultradynen har nÄt sorts framÄtseende, Ätminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lÄten innnan man sÄ att sÀga sÀtter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sÀmre, det kommer jag ihÄg.

Postat
VILKEN Ultradyne modell menar ni? Jag antar att det Ă€r 9024 modellen ni snackar om. Jag har testat Ultradyne DSP 8000, och den gjorde ljudet sĂ€mre Ă€ven nĂ€r den var pĂ„ "bypass". 9024:an har vi i studion men den har aldrig anvĂ€nts. Satt dĂ€r bara för att den var ganska snygg 🙂

Men den kanske har nÄgon hemlig funktion som jag inte kÀnner till som gör den anvÀndbar.

DSP8000 (som senare ersattes av DSP8024) hette UltraCurve och var en digital eq, medan UltraDyne var en 6-bands digital dynamikprocessor.

BĂ„de 8024 och 9024 var bra för sitt pris, men Ă„kte ur min egen rigg efter att jag bytte monitorer... 🙂

Ett dilemma för mig Àr att jag liksom bestÀmt mig för att inte anvÀnda nÀstan nÄn effekt pÄ nÄnting, bara de naturella mickinspelade ljuden.

Fast jag vill ju prova lite, om det nu gÄr att koppla in skiten pÄ nÄt vettigt digitalt sÀtt.

Postat
Ett bra svar Bakke! 🙂

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... 🙂🙂

I dag har du mjukvara som i mÄnga fall gör ett bÀttre jobb Àn gÄrdagens hÄrdvara gjorde. Som ett exempel sÄ kan kompressorer i plugin-format se framÄt i tiden, sÄ att de verkligen hinner reagera pÄ transienterna - nÄgot som Àr omöjligt med hÄrdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gÄr det ocksÄ att göra mer komplexa algoritmer sÄ att ljudkvaliteten höjs. Det Àr ocksÄ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stÀllet för att köpa en hÄrdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fÄ mycket bÀttre ljudkvalitet Àn vad proffsen kunde anno dazumal.

Sedan vill det till att man har bra lyssning sÄ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vÀlljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nÄgot som har blivit lÀttare med tiden; numera Àr det faktiskt svÄrt att hitta micar som lÄter illa om man kommer upp Ätmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nÄgra Är sedan).

Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? 😉

Ultradynen har nÄt sorts framÄtseende, Ätminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lÄten innnan man sÄ att sÀga sÀtter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sÀmre, det kommer jag ihÄg.

JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. 🙂

Man kan stÀlla in den helt manuellt, men det Àr jobbigt med en multibandskompressor, sÄ auto-lÀget gav Ätminstone en ok utgÄngspunkt att skruva vidare frÄn. Det Àr inte nödvÀndigt att köra igenom hela lÄten i analys-lÀget, men man böra ta ett parti som innehÄller bÄde det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvÀrde för sina automat-instÀllningar dÄ.

I slutÀnden tyckte jag dÀremot att den inte tillförde nÄgot positivt, utan att jag hade tillgÄng till bÀttre prylar i datorn.

Postat
Ett bra svar Bakke! 🙂

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... 🙂🙂

I dag har du mjukvara som i mÄnga fall gör ett bÀttre jobb Àn gÄrdagens hÄrdvara gjorde. Som ett exempel sÄ kan kompressorer i plugin-format se framÄt i tiden, sÄ att de verkligen hinner reagera pÄ transienterna - nÄgot som Àr omöjligt med hÄrdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gÄr det ocksÄ att göra mer komplexa algoritmer sÄ att ljudkvaliteten höjs. Det Àr ocksÄ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stÀllet för att köpa en hÄrdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fÄ mycket bÀttre ljudkvalitet Àn vad proffsen kunde anno dazumal.

Sedan vill det till att man har bra lyssning sÄ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vÀlljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nÄgot som har blivit lÀttare med tiden; numera Àr det faktiskt svÄrt att hitta micar som lÄter illa om man kommer upp Ätmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nÄgra Är sedan).

Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? 😉

Ultradynen har nÄt sorts framÄtseende, Ätminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lÄten innnan man sÄ att sÀga sÀtter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sÀmre, det kommer jag ihÄg.

JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. 🙂

Man kan stÀlla in den helt manuellt, men det Àr jobbigt med en multibandskompressor, sÄ auto-lÀget gav Ätminstone en ok utgÄngspunkt att skruva vidare frÄn. Det Àr inte nödvÀndigt att köra igenom hela lÄten i analys-lÀget, men man böra ta ett parti som innehÄller bÄde det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvÀrde för sina automat-instÀllningar dÄ.

I slutÀnden tyckte jag dÀremot att den inte tillförde nÄgot positivt, utan att jag hade tillgÄng till bÀttre prylar i datorn.

Men om man nu inte har nÄn dator, Ätminstone inte som man kan redigera i, dÄ kanske den kan vara nÄt?

Postat
Ett bra svar Bakke! 🙂

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... 🙂🙂

I dag har du mjukvara som i mÄnga fall gör ett bÀttre jobb Àn gÄrdagens hÄrdvara gjorde. Som ett exempel sÄ kan kompressorer i plugin-format se framÄt i tiden, sÄ att de verkligen hinner reagera pÄ transienterna - nÄgot som Àr omöjligt med hÄrdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gÄr det ocksÄ att göra mer komplexa algoritmer sÄ att ljudkvaliteten höjs. Det Àr ocksÄ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stÀllet för att köpa en hÄrdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fÄ mycket bÀttre ljudkvalitet Àn vad proffsen kunde anno dazumal.

Sedan vill det till att man har bra lyssning sÄ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vÀlljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nÄgot som har blivit lÀttare med tiden; numera Àr det faktiskt svÄrt att hitta micar som lÄter illa om man kommer upp Ätmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nÄgra Är sedan).

Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? 😉

Ultradynen har nÄt sorts framÄtseende, Ätminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lÄten innnan man sÄ att sÀga sÀtter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sÀmre, det kommer jag ihÄg.

JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. 🙂

Man kan stÀlla in den helt manuellt, men det Àr jobbigt med en multibandskompressor, sÄ auto-lÀget gav Ätminstone en ok utgÄngspunkt att skruva vidare frÄn. Det Àr inte nödvÀndigt att köra igenom hela lÄten i analys-lÀget, men man böra ta ett parti som innehÄller bÄde det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvÀrde för sina automat-instÀllningar dÄ.

I slutÀnden tyckte jag dÀremot att den inte tillförde nÄgot positivt, utan att jag hade tillgÄng till bÀttre prylar i datorn.

Men om man nu inte har nÄn dator, Ätminstone inte som man kan redigera i, dÄ kanske den kan vara nÄt?

Tycker du att det blir ett bra resultat, sĂ„ ÄR det bra. Det Ă€r din musik som ska gĂ„ igenom den och dĂ„ Ă€r du ju fri att bearbeta efter eget tycke - sĂ„ lĂ„t ingen annan bestĂ€mma vilka prylar du ska anvĂ€nda, utan lĂ„t slutresultatet tala för sig sjĂ€lvt. 🙂

Postat
Tycker du att det blir ett bra resultat, sĂ„ ÄR det bra. Det Ă€r din musik som ska gĂ„ igenom den och dĂ„ Ă€r du ju fri att bearbeta efter eget tycke - sĂ„ lĂ„t ingen annan bestĂ€mma vilka prylar du ska anvĂ€nda, utan lĂ„t slutresultatet tala för sig sjĂ€lvt. 🙂

Precis vad jag ocksÄ brukar sÀga. Men man kan ju alltid ha personliga Äsikter om en burk. Lite intressant Àr det ju dock att bÄde DSP 8000, 8024 och 9024 dyker upp nÀstan lite överallt.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Ett dilemma för mig Àr att jag liksom bestÀmt mig för att inte anvÀnda nÀstan nÄn effekt pÄ nÄnting, bara de naturella mickinspelade ljuden.

Fast jag vill ju prova lite, om det nu gÄr att koppla in skiten pÄ nÄt vettigt digitalt sÀtt.

Mina digitala anslutningsmöjligheter Ă€r jag riktigt nöjd med. HĂ€r ser vi ADAT, AES/EBU & S/PDIF. 🙂

Postat
Ett bra svar Bakke! 🙂

Men till det min stora fundering Àr vad snubbarna anvÀnde nÀr den digitala tekniken kom? Borde det inte gÄ att skapa underverk nu utan att lÄta sig luras av nya mjukvaror? Jag menar det som var poppis för tio Är sen....kostar ju ju i princip "nÀstan 5 spÀnn nu"...

jag började att spela in pÄ slutet av -80 o det gick inte att ens fantisera om bra inspelningar.Min porta dÄ kostade beg 4000!

Nu för tiden tycker mÄnga att mina o andras demos lÄter som skivor....fast inspelade i sovrummet. Gemene man hör alltsÄ inte skillnad!

Gemene man hör nĂ€stan ingen skillnad mellan CD och en 96kbps MP3... 🙂🙂

I dag har du mjukvara som i mÄnga fall gör ett bÀttre jobb Àn gÄrdagens hÄrdvara gjorde. Som ett exempel sÄ kan kompressorer i plugin-format se framÄt i tiden, sÄ att de verkligen hinner reagera pÄ transienterna - nÄgot som Àr omöjligt med hÄrdvaruburkarna om man inte har en inbyggd delay i dem. Med snabbare datorer gÄr det ocksÄ att göra mer komplexa algoritmer sÄ att ljudkvaliteten höjs. Det Àr ocksÄ mycket billigare med plugins, eftersom man kan köra en plugin i flera instanser i stÀllet för att köpa en hÄrdvaruburk per kanal som man vill processa. I dag kan man med andra ord fÄ mycket bÀttre ljudkvalitet Àn vad proffsen kunde anno dazumal.

Sedan vill det till att man har bra lyssning sÄ att man hör alla detaljer och kan göra ett bra jobb med sitt material, att man har ett hyggligt vÀlljudande rum som liverum och att man har mikrofoner som ger ett bra grundljud att arbeta vidare med (nÄgot som har blivit lÀttare med tiden; numera Àr det faktiskt svÄrt att hitta micar som lÄter illa om man kommer upp Ätmistone runt tusenlappen - men det var en omöjlighet för nÄgra Är sedan).

Sedan har vi det största dilemmat, som alltid kvarstĂ„r; man mĂ„ste göra bra lĂ„tar - för vĂ€rldens bĂ€sta teknik kan aldrig kompensera för en kass lĂ„t, men det visste förstĂ„s alla redan...? 😉

Ultradynen har nÄt sorts framÄtseende, Ätminstone i teorin. Man ska spela igenom en bit, eller helst hela lÄten innnan man sÄ att sÀga sÀtter den i mastringen. Gör man inte det blir resultatet sÀmre, det kommer jag ihÄg.

JĂ€pp! Jag kommer ihĂ„g att den hade en inbyggd fördröjning för att klara det, men jag kommer inte ihĂ„g hur lĂ„ng fördröjning det handlade om. Det Ă€r en fördel med digitala burkar. 🙂

Man kan stÀlla in den helt manuellt, men det Àr jobbigt med en multibandskompressor, sÄ auto-lÀget gav Ätminstone en ok utgÄngspunkt att skruva vidare frÄn. Det Àr inte nödvÀndigt att köra igenom hela lÄten i analys-lÀget, men man böra ta ett parti som innehÄller bÄde det starkaste och det svagaste, eftersom burken skapar ett slags medelvÀrde för sina automat-instÀllningar dÄ.

I slutÀnden tyckte jag dÀremot att den inte tillförde nÄgot positivt, utan att jag hade tillgÄng till bÀttre prylar i datorn.

Men om man nu inte har nÄn dator, Ätminstone inte som man kan redigera i, dÄ kanske den kan vara nÄt?

Tycker du att det blir ett bra resultat, sĂ„ ÄR det bra. Det Ă€r din musik som ska gĂ„ igenom den och dĂ„ Ă€r du ju fri att bearbeta efter eget tycke - sĂ„ lĂ„t ingen annan bestĂ€mma vilka prylar du ska anvĂ€nda, utan lĂ„t slutresultatet tala för sig sjĂ€lvt. 🙂

De fÄ ggr jag inte skruvade sönder mina gamla backtrax helt redan innan mixen, och anvÀnde Ultradynen med mÄtta var ljudförbÀttringen helt uppenbar. Som att lyfta bort ett tjockt vaddtÀcket frÄn högtalarna. Men nu kommer alla grejer att vara nya, mickar tex, och mixern i Tascamen och allt borde ju vara bÀttre Àn mina gamla grejer sÄ den har antagligen inget att tillföra om jag inte gör en massa andra fel, dÄ kanske den kan nöd-hjÀlpa upp lite taskigheter.

Det som blev sÀmst förut var trumljudet frÄn trumburken Alesis SR16, och det lajnade ljudet frÄn Falconbasen. Jag fick aldrig det rÀtta okonstlade basljudet som en riktig fenderbas kan ge. DÀrför Àr jag lite allergisk mot lajnad bas! Usch skerek han.

SamSegerblom (oregistrerad)
Postat
Sitter och tittar pÄ ett program om Hagströms instrument pÄ Kunskapskanalen. Michael B Tretow intervjuas framför en studiorack. Vad har han i racken om inte en Behringer Ultradyne! Det sÀger en hel del om denna mastringsapparat! Jag har en som jag tÀnkt sÀlja, nu Àr den inte till salu lÀngre!

NĂ€r visas programmet pĂ„ kunskapskanalen? 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.