Jump to content
Annons

När VSTi:n är större än utrymmet, vad göra?


JohnD

Recommended Posts

Ett litet men irriterande problem: Vissa pluggar är större än utrymmet, så nedre delen av pluggen ligger utanför skärmen. Det går inte flytta pluggfönstret öppåt, för den övre delen av pluggen försvinner under menyraderna i FL Studio.

Vad göra? Antingen vill jag ha pluggen ovanför FL:s menyrader, eller få pluggen lite mindre (de verkar inte vara förändringsbara i storlek).

Har letat runt lite i options, men hittar inget. En lösning är att ta bort en menyrad för att göra utrymmet större, men det ska inte behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vissa pluggar har en fast storlek i antal pixlar på bredd och höjd (vissa går att ändra, men oftast är det nog fast) - och då är en större skärm med högre upplösning enda möjligheten om du vill få det att synas och dessutom behålla storleken på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar har en fast storlek i antal pixlar på bredd och höjd (vissa går att ändra, men oftast är det nog fast) - och då är en större skärm med högre upplösning enda möjligheten om du vill få det att synas och dessutom behålla storleken på allt.

Eller skaffa 2 skärmar!

Hur underbart som hällst.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Två skärmar är ju givetvis bäst. Nu när alla ska ha plattskärmar så står nog inte den gamla typen så högt i pris så kolla på blocket efter en sån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar har en fast storlek i antal pixlar på bredd och höjd (vissa går att ändra, men oftast är det nog fast) - och då är en större skärm med högre upplösning enda möjligheten om du vill få det att synas och dessutom behålla storleken på allt.

Jag tycker att det borde gå att välja så att pluggen lägger sig över menyn i FL Studio (och inte under), då hade det gått bra med nuvarande storlek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar har en fast storlek i antal pixlar på bredd och höjd (vissa går att ändra, men oftast är det nog fast) - och då är en större skärm med högre upplösning enda möjligheten om du vill få det att synas och dessutom behålla storleken på allt.

Jag tycker att det borde gå att välja så att pluggen lägger sig över menyn i FL Studio (och inte under), då hade det gått bra med nuvarande storlek.

Om du klickar på pilen längst upp till i vänster hörn av Wrappern så kan du välja "Detached". Då kan man dra fönstret överallt (tack till base10 som berättade detta för mig). Tror det är det du undrar iaf? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Två skärmar är ju givetvis bäst. Nu när alla ska ha plattskärmar så står nog inte den gamla typen så högt i pris så kolla på blocket efter en sån.

Sorry för OT, men vad krävs för att ha 2 skärmar?

Måste man ha något speciellt grafikkort, eller kan man köra den ena via det vanliga uttaget, och den andra via S-video-uttaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar har en fast storlek i antal pixlar på bredd och höjd (vissa går att ändra, men oftast är det nog fast) - och då är en större skärm med högre upplösning enda möjligheten om du vill få det att synas och dessutom behålla storleken på allt.

Jag tycker att det borde gå att välja så att pluggen lägger sig över menyn i FL Studio (och inte under), då hade det gått bra med nuvarande storlek.

Om du klickar på pilen längst upp till i vänster hörn av Wrappern så kan du välja "Detached". Då kan man dra fönstret överallt (tack till base10 som berättade detta för mig). Tror det är det du undrar iaf? :rolleyes:

Jag vet inte om det blir likadant i FL, men i Cubase finns det en funktion som heter "always on top", som man kan aktivera om man högerklickar precis under pluggens meny och som innebär att man sedan kan placera pluggen var man vill - och att den alltid hamnar överst när man aktiverar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två skärmar är ju givetvis bäst. Nu när alla ska ha plattskärmar så står nog inte den gamla typen så högt i pris så kolla på blocket efter en sån.

Sorry för OT, men vad krävs för att ha 2 skärmar?

Måste man ha något speciellt grafikkort, eller kan man köra den ena via det vanliga uttaget, och den andra via S-video-uttaget?

De flesta moderna grafikkort har dubbla utgångar (dubbla SVGA eller DVI) som kan köras separat, men om det bara finns en SVGA-utgång och en S-video, så är troligen S-video bara en kopia av den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar har en fast storlek i antal pixlar på bredd och höjd (vissa går att ändra, men oftast är det nog fast) - och då är en större skärm med högre upplösning enda möjligheten om du vill få det att synas och dessutom behålla storleken på allt.

Jag tycker att det borde gå att välja så att pluggen lägger sig över menyn i FL Studio (och inte under), då hade det gått bra med nuvarande storlek.

Om du klickar på pilen längst upp till i vänster hörn av Wrappern så kan du välja "Detached". Då kan man dra fönstret överallt (tack till base10 som berättade detta för mig). Tror det är det du undrar iaf? 😆

Jo det är nog det han menar, tänkte precis säga samma sak som du 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar har en fast storlek i antal pixlar på bredd och höjd (vissa går att ändra, men oftast är det nog fast) - och då är en större skärm med högre upplösning enda möjligheten om du vill få det att synas och dessutom behålla storleken på allt.

Jag tycker att det borde gå att välja så att pluggen lägger sig över menyn i FL Studio (och inte under), då hade det gått bra med nuvarande storlek.

Om du klickar på pilen längst upp till i vänster hörn av Wrappern så kan du välja "Detached". Då kan man dra fönstret överallt (tack till base10 som berättade detta för mig). Tror det är det du undrar iaf? 🙂

Yes! Fungerar, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...