Jump to content
Annons

Side-chain!?


Rokkztar (oregistrerad)

Recommended Posts

Rokkztar (oregistrerad)

Heya!

Jag har fått höra ordet "side-chain" ett ganska bra tag nu när bandet spelar in sitt debutalbum, men jag har aldrig riktigt förstått vad det betyder. Vad är side-chain? Hur använder man det och vad gör det för skillnad?

Tack på förhand!

EDIT: Jag läste nyss en annan tråd där man hade skrivit lite om side-chaining, men tänkte att man kan fortsätta den här och ta upp lite djupare funderingar, tips och tricks osv.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan sidechaina allt möjligt men allt bygger på att man låter någonting styra andra ljud.

Ett utomordentligt exempel fanns i förra numret av studio. Per Boysen(som för övrigt är min absoluta favorit) visade hur man kunde tajta till en enligt min mening ganska medioker gitarrstämma mot ett befintligt trumkomp.

Sidechain kan användas på många sätt och är ibland bara ett sätt att kopla en analog enhet. Som regel dock handlar det om att låta ett ljud styra ett annat ljud ofta en kompressor.

Man låter tex. bastrumman styra när man ska komprimera bort basen eller en hel mix. Allt detta förutsätter att dina pluggar har en sidechain möjlighet eller att du med en gate styr ljudet till en subgrupp där inte originalljudet tar för stor plats.

Det viktiga är dock att vissa för starka toner kapas av andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när man lär sig använda det så hittar man användning för det rätt ofta faktiskt. Inte bara att ducka basen för baskaggen, utan kanske ducka gitarrer mot sången eller percussion mot trummor eller lite vad som helst. Sidechainad gate kan också vara användbart, dvs att ett ljud tystas så länge ett annat ljud inte låter tillräckligt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Man backar ett ljud när ett annats spelar.

Som att basen inte hörs när baskaggen slår!

Nä det betyder det inte!

Då skulle jag lika gärna kunna påstå att man tappar all diskant när man EQ:ar och det behöver ju inte vara så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag ska förklara så du förstår. Du låter en signal trigga tex en dynamikprocessor för en annan kanal. Alltså triggas inte dynamikprocessorn av signalen som behandlas utan istället av en extern signal som tas in via sidechain. Den triggande (styrande) signalen kan i praktiken vara vilken källa som helst. Det är vanligt att DJ:s använder sk ducking för hela mastersignalen och låter sin mikrofon trigga den då han pratar i micken. Finns flera användningsområden för sidechain. Du kanske vill trigga kompressorn med signalen du vill behandla men säg att signalen innehåller så mycket energi i basen som utlöser oönskad kompression. Då kan du tappa signalen via en aux och köra den genom en EQ för att skära bas och sen använder du den signalen som sidechainsignal utan att den signalen hörs i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag använder sidechain till i Logic är på auxar vid parallellkomprimering. Om jag till exempel har en stereomickad gitarr som jag skickar till en buss, och en aux i bakgrunden som tar in signalen från bussen och komprimerar till den, då vill jag ju inte att en volymändring på bussen ska påverka komprimeringen i auxen (vilket den skulle göra eftersom tröskelvärdet är konstant). Så då kan man använda en av monokanalerna som sidechain till kompressorn, för de vet man ju att man inte kommer hålla på och dra i.

Men det kanske mest är en nödlösning i Logic eftersom man inte har några sends på bussar där (vet inte hur det är i andra program).

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en houselåt, sidechaina ALLT förutom kicken och mastern, skicka låten till ett tyskt bolag och bada i pengar.

Hur tjatat det skämter nu än är så pwn4r d37.

HAHA! Tack för tipset, bada i pengar går inte av för hackor! L33T! =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när det ändå diskuteras sidechain av alla de sorter eftersöker jag någon instruktions film som tar upp detta 'fenomen'.

Jag använder mig av LOGIC så det vore förträffligt härligt om det finns någon film som visar de sätt som sidechain går att jobba med. Jag har precis lärt mig hur det funkar men det vore ännu bättre för förståelsen att se vilken potential det har.

Någon som vet någon tutorial som tar upp detta?

ps. Ber om ursäkt om jag kapar tråden lite men det kändes dumt att starta en ny tråd gällande detta. ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...