Jump to content
Annons

Skiva till radiokanaler


evilrocker

Recommended Posts

Vi har nu släppt våran första skiva (en ep), den finns på cdon och ginza, klicktrack och snart

itunes. Men hur fasen får vi den till tex Sveriges Radio? Vi har gett ut skivan på vårat egna

bolag och har sedan skrivit ett distributionskontrakt med ett annat bolag. Skickar vi skivan

själva på något sätt? Någon som har kunskap om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Musichelp har några tjänster där dom gör utskick till radiostationer, kolla upp den. Dom skickar också till många små radiostationer, jag tror det är lättare för egensläppta plattor att bli spelad på många små radiostationer än att bli spelad på bara en av jättarna (SR, Mix Megapol eller Rix FM).
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur mycket ni vill nå ut bestäms rätt mycket av er budget. När jag släppte mitt debutalbum ville jag att varenda mediakotte skulle ha hört talas om mig så jag skickade den överallt där jag trodde att den hade en chans vilket blev ganska dyrt med försäljningsförlust + porto och emballage.

Men till din fråga. P3 har fyra musikredaktörer bla Germund Stenhag. De är de som bestämmer hela P3s musikutbud. Så skicka en skiva till dem med en pressrelease/presentation vilka ni är, vad ni vill, lite bio osv. Gärna snyggt formgivet och kanske med ett pressfoto. Bifoga lite recensioner om ni har det. De träffas varje måndag och går igenom allt material.

Sedan har ju P3 ett program för ny musik som heter P3LAB. Det är Pelle Moeld som har det och han är en trevlig typ. Skicka honom ett mail med presentation och länk till musiken så lyssnar han garanterat.

Sedan finns det en till sak ni kan göra. Ni kan skicka till landets olika studentradiostationer. De är alltid på hugget och vill vara först med det nyaste.

Sedan om ni har pengar och ork kan ni skicka till olika lokalstationer runtom landet. Speciellt om ni har en lokal anknytning någonstans kan de vara extra intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka helt enkelt skivan i två exemplar till Grammofonarkivet hos Sveriges Radio. Då kan den spelas i alla önskeprogram på radio sedan som använder sig av just det arkivet. Det har de berättat för mig själva nyligen.

och glöm inte att be alla dina vänner att bombardera alla önskeprogram i radio med just er låt.

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte riktigt på den strategin om du vill bli spelad i radio. Men du ska absolut skicka dit ändå då ni självklart är stolta över er EP och då ska den finnas i arkivet tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nu släppt våran första skiva (en ep), den finns på cdon och ginza, klicktrack och snart

itunes. Men hur fasen får vi den till tex Sveriges Radio? Vi har gett ut skivan på vårat egna

bolag och har sedan skrivit ett distributionskontrakt med ett annat bolag. Skickar vi skivan

själva på något sätt? Någon som har kunskap om detta?

Vet inte vilken typ av musik ni spelar.

men radioseven eller NERadio kanske är alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...