Jump to content
Annons

Behöver lite hjälp med sidechain (cubase studio 4)


Utan Namn

Recommended Posts

Jo, jag vill börja använda sidechain och har kollat lite filmer på youtube och läst lite här också..

Men behöver ändå hjälp 😉

1. en enkel 4/4 baskagge på audio track 1

2. en enkel basgång med vanguard

och så vill jag ju att basgången ska "ducka" när kaggen slår.

Skapa ett "group track" och lägg till sidechain på FX. Jag använde den här: http://www.dontcrack.com/freeware/download...ain-Compressor/

Ska man lägga till group på sends på vanguard? Och sen group på output på kaggen?

:rolleyes:

Klurigt det där.

Skulle verkligen uppskatta om nån kunde hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd kompressorn som följer med Cubase S4. Lägg compressorn på den kanal du vil ska ducka. Aktivera sidechaining i komressorn.

Gå in på en send-output på den kanal som du vill ska trigga duckningen. Välj där kompressorn på duck-kanalen.

Här har du en bra instruktion för bl a sidechaining i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Sidechain... är det när det plötsligt trycker på och man i panik rusar på muggen å just då man slitit av sig byxorna så hamnar allt längs insidan av låren och vidare ner till fotknölarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Allvarligt nu... jag ska försöka uppträda så som man förväntar sig av en vuxen figur..

Med sidechain så låter du en signal trigga tex en kompressor på en annan signal. Du kan tex låta BD trigga basens kompressor hårt sk Ducking för att på så sätt få fram en pumpeffekt så att basen duckar när kicken slår (Vanligt vid Drum'n Base). Om du har tex flera stämmor av tex brass som låter aningen otajt så kan du välja ut den stämma som spelar bäst som triggar gate via sidechain på de övriga brassarna... Den gamla gruppen Earth Wind & Fire jobbade så...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd kompressorn som följer med Cubase S4. Lägg compressorn på den kanal du vil ska ducka. Aktivera sidechaining i komressorn.

Gå in på en send-output på den kanal som du vill ska trigga duckningen. Välj där kompressorn på duck-kanalen.

Här har du en bra instruktion för bl a sidechaining i Cubase.

Tack för svaret, ska prova 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Fast personligen så gillar jag inte Sidechain..

Varför inte? Vad för typ av musik håller du på med?

Pop/rock mycket akustiskt så det ska vara så rakt som möjligt och väldigt sparsamt med processing av signalerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, har fått det att fungera. Även fast jag tycker pluggen i cubase är lite "svår-rattad".

Men det kanske tar ett tag innan man vet exakt hur man ska göra..

Finns det nån bra gratisplugg till mac?

Nästa fråga:

Hur gör man för att basgången ska forsätta att spela även fast kaggen inte gör det?

För nu måste kaggen vara igång för att man ska höra basgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain... är det när det plötsligt trycker på och man i panik rusar på muggen å just då man slitit av sig byxorna så hamnar allt längs insidan av låren och vidare ner till fotknölarna?

Du har alltså erfarenhet av detta? Skulle vara intressant att höra lite mer ingående detaljer. 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast personligen så gillar jag inte Sidechain..

Varför inte? Vad för typ av musik håller du på med?

Pop/rock mycket akustiskt så det ska vara så rakt som möjligt och väldigt sparsamt med processing av signalerna. 🙂

Om man först tar en bra basist som spelar jäkligt tajt, svängingt, med perfekt anslag och sen lägger på baskaggs-sidechain som klipper bort basistens anslag... Det verkar ju vara typ värdelöst tycker jag.

Har man en basist som bara krafsar på strängarna utan takt och ton, då kan det nog vara bra med trummaskins-sidechain som tar bort det mesta av det levande och otäcka som basisten ställt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en basist som bara krafsar på strängarna utan takt och ton, då kan det nog vara bra med trummaskins-sidechain som tar bort det mesta av det levande och otäcka som basisten ställt till.

Fast då lär ju sidechainingen ta bort det som råkar vara tajt och lämna kvar det som är otajt ...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...