Jump to content
Annons

8-kopplad stormembranare vs bandmick på gitarrstärkare.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Kan nån förklara lite lätt skillnaden i ljud om jag spelar in min Fendercombo (Hot Rod, enkeltolva) med min, eller med bägge mina NT2-A i 8-koppling, eller med en eller kanske två bandmickar? De senare har jag ingen av, och aldrig provat heller vad jag vet.

Jag har lite sm57-or, Beta58, två fina basmickar, Rödena och en AKGC1000S. Nästa mest naturliga inköp kanske vore en bandmick av nåt slag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Det är skillnad som natt och dag mellan NT2-A och en bandmick. Det går inte att jämföra....

Lyssna på Claes testsajt... Han har ett par bandmickar där du kan lyssna på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man tappar ganska mycket diskant och blir lite mjukare. Dock ställer bandmickar krav på preamp:en som inte kondingar gör. Det finns numer

även bandmickar med in inbyggd förstärkare precis som kondingar vilket är oerhört praktiskt. Så ska man prova bandmic så är det nog en bra

funktion att titta efter. Anledningen till att de låter som de gör är att ytan som tar upp ljud är större än stormembrans kondigar. Lite som att ta ett stegen från småmembran till stormenbran till bandmic. Men de är ganska opraktiska saker. Ömtåliga saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tappar ganska mycket diskant och blir lite mjukare. Dock ställer bandmickar krav på preamp:en som inte kondingar gör. Det finns numer

även bandmickar med in inbyggd förstärkare precis som kondingar vilket är oerhört praktiskt. Så ska man prova bandmic så är det nog en bra

funktion att titta efter. Anledningen till att de låter som de gör är att ytan som tar upp ljud är större än stormembrans kondigar. Lite som att ta ett stegen från småmembran till stormenbran till bandmic. Men de är ganska opraktiska saker. Ömtåliga saker.

Då kanske en bandmick är bättre till att få fram "gammalt amerikanskt sångljud" typ Bing Crosby och Frank Sinatra. I gitarrljudet vill man ju inte tappa varken topp eller bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då micklar du förstås ihop den med nån preamp för typ femsiffrigt belopp? 😳🤪

Fy fan vad snygg den där var. När man ska sjunga in en julskiva måste man ju ha en sån där, det fattar man ju direkt när man ser hur den ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Botten finns det massvis av i en bandmick så den tappar du inte. Det är själva tricket med den typen av mick.

Tar man en stereo Royer och sätter framför ett trumset så är ljudet nästan klart. Låter ruggigt bra.

Kan inte svara för hur de billigare bandmickarna låter men det torde vara mycket botten lite mindre diskant.

I och med att bandmickarna har så fin botten kan man micka på distans och få ett "naturligt" ljud.

Jag är svag för bandmickar, men har egentligen bara erfarenhet av Royer som kostar skjortan.

http://www.royerlabs.com/index.html

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Botten finns det massvis av i en bandmick så den tappar du inte. Det är själva tricket med den typen av mick.

Tar man en stereo Royer och sätter framför ett trumset så är ljudet nästan klart. Låter ruggigt bra.

Kan inte svara för hur de billigare bandmickarna låter men det torde vara mycket botten lite mindre diskant.

I och med att bandmickarna har så fin botten kan man micka på distans och få ett "naturligt" ljud.

Jag är svag för bandmickar, men har egentligen bara erfarenhet av Royer som kostar skjortan.

Royer VAR det enda alternativet tidigare om man ville ha bra bandmickar. Men nu är Royer bara svindyra i jämförelse konkurrenterna. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Botten finns det massvis av i en bandmick så den tappar du inte. Det är själva tricket med den typen av mick.

Tar man en stereo Royer och sätter framför ett trumset så är ljudet nästan klart. Låter ruggigt bra.

Kan inte svara för hur de billigare bandmickarna låter men det torde vara mycket botten lite mindre diskant.

I och med att bandmickarna har så fin botten kan man micka på distans och få ett "naturligt" ljud.

Jag är svag för bandmickar, men har egentligen bara erfarenhet av Royer som kostar skjortan.

Royer VAR det enda alternativet tidigare om man ville ha bra bandmickar. Men nu är Royer bara svindyra i jämförelse konkurrenterna. 🤪

Har du någon som du kan rekommendera. Jag har sannerligen ett sug efter en bra bandmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Botten finns det massvis av i en bandmick så den tappar du inte. Det är själva tricket med den typen av mick.

Tar man en stereo Royer och sätter framför ett trumset så är ljudet nästan klart. Låter ruggigt bra.

Kan inte svara för hur de billigare bandmickarna låter men det torde vara mycket botten lite mindre diskant.

I och med att bandmickarna har så fin botten kan man micka på distans och få ett "naturligt" ljud.

Jag är svag för bandmickar, men har egentligen bara erfarenhet av Royer som kostar skjortan.

Royer VAR det enda alternativet tidigare om man ville ha bra bandmickar. Men nu är Royer bara svindyra i jämförelse konkurrenterna. 🤪

Har du någon som du kan rekommendera. Jag har sannerligen ett sug efter en bra bandmick.

Jag har lyssnat på GA-Project R1 active och blev väldigt imponerad. Jag rekommenderar den aktiva eftersom signalen i en passiv bandmick är så svag.

Den finns även som rör-variant men den har jag inte lyssnat på. Jag ska köpa den som heter R1 Active MKIII.

Info om den finns här. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jo den låter ok, den har jag faktiskt hört.

Ett bra alternativ, men inte i närheten av en Royer. GA är ju nästan gratis i jämförelse.

Får nog köpa loss en sådan när stimpengarna kommer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo den låter ok, den har jag faktiskt hört.

Ett bra alternativ, men inte i närheten av en Royer. GA är ju nästan gratis i jämförelse.

Får nog köpa loss en sådan när stimpengarna kommer.

En bandmick är alltid en bandmick... Inte blir det nån Ahaa-upplevelse med Royer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jo den låter ok, den har jag faktiskt hört.

Ett bra alternativ, men inte i närheten av en Royer. GA är ju nästan gratis i jämförelse.

Får nog köpa loss en sådan när stimpengarna kommer.

En bandmick är alltid en bandmick... Inte blir det nån Ahaa-upplevelse med Royer.

Jo det blir det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den låter ok, den har jag faktiskt hört.

Ett bra alternativ, men inte i närheten av en Royer. GA är ju nästan gratis i jämförelse.

Får nog köpa loss en sådan när stimpengarna kommer.

En bandmick är alltid en bandmick... Inte blir det nån Ahaa-upplevelse med Royer.

Mina favoriter bland bandmicar i överkomligt pris, är Crowley and Tripp Naked Eye, AEA R-84 och Royer R-121 - i den ordningen.

Hämta som sagt gärna smakprov på dem och ett antal andra bandmicar från min testsite. Jag ska uppdatera testsiten med mer info (typ bandmic, kondensator, rör, dynamisk, stormembran, småmembran etc) när andan faller på och tiden räcker till, men följande är de bandmicar som finns med så här långt:

Oktava ML-52

AEA R-84

Royer R-121

GA Project R1

GA Project R2

Crowley and Tripp Studio Vocalist

Crowley and Tripp Proscenium

sE Electronics R-1

Sontronics Sigma

Oktava ML-53

Crowley and Tripp Soundstage Image

Crowley and Tripp Naked Eye

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore dumt att inte nämna en klassiker till överkomligt pris som jag själv nyss köpt:

m160_bg.jpg

Beyerdynamic M160

Supernjure för 444 euro. Låter fantastiskt.

Den har också en brorsa med 8-karaktäristik som heter M130 samt en billigare lillebrorsa (också supernjure) med highpassfilter som heter M260.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Då kanske en bandmick är bättre till att få fram "gammalt amerikanskt sångljud" typ Bing Crosby och Frank Sinatra. I gitarrljudet vill man ju inte tappa varken topp eller bas.

En typisk gitarrhögtalare skär mycket tidigare än en typisk bandmik, så en gitarrstärkare kan bli riktigt bra. Mer tveksamt med akustiska gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 stycken Royer R-121'or.. bandmickar.. helt klart de bästa mickar jag har.. funkar verkligen überbra på allt.

Jag använder dom mestadels på; elgitarr, ackegura, överhäng, rumsmick på trummor, percussion, hihat, blås.

Bandmickar är fantastiskt kul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...