Jump to content
Annons

Få fram reverb? (ljudlänk)


dslyexi

Recommended Posts

1:16 in i låten så fejdas bassslingan upp som går i hela låten, och det blir en typ reverb på den som slutar precis när kicken kommer igen.. Men hur får jag fram denna reverben på ett ljud? Har testat med den vanliga fruity reverben, men får inget bra resultat. Eller är det ens en reverb eller nåt mer?

http://www.youtube.com/watch?v=bTwGElgiCoo

sen nån som vet var jag kan få tag på liknande bass? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1:16 in i låten så fejdas bassslingan upp som går i hela låten, och det blir en typ reverb på den som slutar precis när kicken kommer igen.. Men hur får jag fram denna reverben på ett ljud? Har testat med den vanliga fruity reverben, men får inget bra resultat. Eller är det ens en reverb eller nåt mer?

http://www.youtube.com/watch?v=bTwGElgiCoo

sen nån som vet var jag kan få tag på liknande bass? 😉

Bra fråga är nog ingen som vet förutom person som gjort låten i fråga men i alla fall så skulle en liknande effekt kunna fås om man gör ett automation klipp med reveerb på en cymbal eller 2, med passande reveerb inställningar förstås. Man kan även göra en samtida volymkontrolls automation klipp för maximal effekt. Fruity Reeverb 2 är filtret. Finns massor utav sätt att uppnå liknande men testa lite och se förr eller senare hittar du.

Sätt dig ner o pilla med olika baser (finns massor) så kommer du få fram basen också. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1:16 in i låten så fejdas bassslingan upp som går i hela låten, och det blir en typ reverb på den som slutar precis när kicken kommer igen.. Men hur får jag fram denna reverben på ett ljud? Har testat med den vanliga fruity reverben, men får inget bra resultat. Eller är det ens en reverb eller nåt mer?

http://www.youtube.com/watch?v=bTwGElgiCoo

sen nån som vet var jag kan få tag på liknande bass? 🙂

Bra fråga är nog ingen som vet förutom person som gjort låten i fråga men i alla fall så skulle en liknande effekt kunna fås om man gör ett automation klipp med reveerb på en cymbal eller 2, med passande reveerb inställningar förstås. Man kan även göra en samtida volymkontrolls automation klipp för maximal effekt. Fruity Reeverb 2 är filtret. Finns massor utav sätt att uppnå liknande men testa lite och se förr eller senare hittar du.

Sätt dig ner o pilla med olika baser (finns massor) så kommer du få fram basen också. 😄

men om jag kör reverb mot en cymbal så blir väl inte det sån effekt som i låten? För där låter det ju som om det är nån effekt som endast ligger på basen? ev att det läggs på en bass till som effekten görs på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är inget baklängesreverb.

Det han gör är följande:

Basslingan har väldigt låg cutoff (lågt filter) innan 1:16.

Den har även en väldigt kort release.

Det han gör, som du uppfattar som reverb är detta:

Han höjer cutoffen (filtret) och ökar releasen, då kommer det låta som det gör ovan.

Det låter så här www.soundborn.com/cvf.mp3

Han har även något mer ljud i bakrundet som rör sig uppåt som en effekt typ.

Nu låter inte mitt exakt som hans för jag pillade lite snabbt med det bara, men funktionen är det samma.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Soundborn har rätt angående basen. Det ligger ett filtersvep där. Men ovan på det ligger det även en effekt som låter lite som glaskrash. Och den effekten har ett baklängesreverb så ni har rätt båda två.

Ett baklänges reverb får man om man tar ett ljud gärna en kort stabb eller liknande. Man tar och vänder det ljudet baklänges och lägger reverb på det. Sen renderar man ut detta och vänder på reverbsvansen igen och lägger det exakt framför det ursprungliga ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är inget baklängesreverb.

Det han gör är följande:

Basslingan har väldigt låg cutoff (lågt filter) innan 1:16.

Den har även en väldigt kort release.

Det han gör, som du uppfattar som reverb är detta:

Han höjer cutoffen (filtret) och ökar releasen, då kommer det låta som det gör ovan.

Det låter så här www.soundborn.com/cvf.mp3

Han har även något mer ljud i bakrundet som rör sig uppåt som en effekt typ.

Nu låter inte mitt exakt som hans för jag pillade lite snabbt med det bara, men funktionen är det samma.

Precis så!!! 🙂

menar du med låg cutoff på reverben innan 1:16? och isf vilken använder du? Fruity Reverb 2 ?

Vart ska det vara en kort release... här är jag inte alls med? 😲

Jag är sämst på termer o namn på saker i FL , sorry :/

om du vill får får du gärna visa en skärmdump eller nån länk till hur man gör. eller om du orkar förklara :rolleyes:

Redigerat av dslyexi
Link to comment
Dela på andra sajter

Soundborn har rätt angående basen. Det ligger ett filtersvep där. Men ovan på det ligger det även en effekt som låter lite som glaskrash. Och den effekten har ett baklängesreverb så ni har rätt båda två.

Ett baklänges reverb får man om man tar ett ljud gärna en kort stabb eller liknande. Man tar och vänder det ljudet baklänges och lägger reverb på det. Sen renderar man ut detta och vänder på reverbsvansen igen och lägger det exakt framför det ursprungliga ljudet.

Så jag måste spara baklängesreverben och t.ex importera som en wav, och sen vända på det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det som är gemensamt med soundborns och ditt exempel är inte reverbet utan att man automatiserar filtret och releasen på synten. Leta efter något i still med cutoff, filter, LPF respektive envelop, release, R. Så ökar du dessa värden gradvis över tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det som är gemensamt med soundborns och ditt exempel är inte reverbet utan att man automatiserar filtret och releasen på synten. Leta efter något i still med cutoff, filter, LPF respektive envelop, release, R. Så ökar du dessa värden gradvis över tid.

hur automatiserar jag filtret (vilket filter ska användas) och releasen på synten? :S

Redigerat av dslyexi
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du göra elektronisk musik så är ett bra första steg att ta reda på hur en synt funkar.

Ett bra andra steg är att ta reda på hur ditt musikprogram funkar.

🙂 men jag menar hur man gör en automation på filtret i en VST-synth? går ju inte direkt att högerklicka på rattarna :S

det andra förstår jag nu, satt inte vid datorn med FL när jag skrev inlägget och kunde inte kolla vad du menadet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
1:16 in i låten så fejdas bassslingan upp som går i hela låten, och det blir en typ reverb på den som slutar precis när kicken kommer igen.. Men hur får jag fram denna reverben på ett ljud? Har testat med den vanliga fruity reverben, men får inget bra resultat. Eller är det ens en reverb eller nåt mer?

http://www.youtube.com/watch?v=bTwGElgiCoo

sen nån som vet var jag kan få tag på liknande bass? 😛

Tror att det har mycket att göra med synth/ basen han använder. Men jo självklart är det någon sorts reeverb med.

Link to comment
Dela på andra sajter

mhm, för jag får iaf inte ut samma effekt av att endast vrida på de olika filtrerna som finns på Nexus.

Finns det nåt mer jag kan skruva på? :rolleyes:

är det bara jag som tycker att fruitys egna reverb låter väldigt burkigt... det är svårt att få ut riktigt bra o cleant reverbljud.

Finns det nån man kan tanka ner som inte är fruitys egna som ni kan rekomendera?

Redigerat av dslyexi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kombinerat ett brus med filtersvep, sidechainat mot kicken och ett lågpassfilter som de andra nämnt. Och reverb på basen. Det här är generella saker och jag är helt säker på att det går att göra med de pluggar du redan har i FL.

Om du inte förstår några av orden här ovanför, slå upp dom ett efter ett eller bara läs allt du kan komma över i det här forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Reverbet" som ligger i bakgrunden, förutom basens frekvens och release eller decay... Anser jag är en kraschcymbal av låg kvalite (låg bit rate) som är bakvänd. Sedan så har han lagt på ett reverb som kör 60% wet ungefär...

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...