Jump to content
Annons

Vilken låt skulle du velat ligga bakom?


Holmberg

Recommended Posts

Annons

1. Sex Pistols trevliga "hyllningsversion" av God save the queen… Kan man vara kaxigare? Vi snackar big, big balls!

2. Hm, Clash London Calling? Har älskat ljudet från det att jag hörde den första gången (egentligen hela skivan…). Har aldrig heller kopierats riktigt. Men nutid, hm, ändrar mig, ”Den lilla bäcken” när Stefan Sundström spelar den. Så underbar sångröst de fått till (och den dämpade musiken är även den perfekt).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Doobie Brothers - "What A Fool Believes". Bästa jävla låten som har skrivits. Helt genial på ALLA plan.

http://uk.youtube.com/watch?v=l7ruJlNoymU&fmt=18

2. Donald Fagen - "I.G.Y." Helt perfekt produktion. Hur många stereoanläggningar, PA-system och studiomonitorer har inte provlyssnats med den plattan...

http://uk.youtube.com/watch?v=WX5V53Trngo&fmt=18

Är det Michael McDonald som sjunger i Doobie Brothers?!

I den goa versionen av bandet (1976-1980) är det McD ja. När de var slicka... :rolleyes: Plus att han skrev/arrade alla de bra låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade helt enkelt velar producera back in black albumet :rolleyes:

psst..min farfars far, eller om det va en far till, va med och skrev den svenska översättningen till stilla natt, det ni 🙂

Torsten Fogelqvist hette han

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stilla_natt,_...ers.C3.A4ttning

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade helt enkelt velar producera back in black albumet 😱

psst..min farfars far, eller om det va en far till, va med och skrev den svenska översättningen till stilla natt, det ni 🙂

Torsten Fogelqvist hette han

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stilla_natt,_...ers.C3.A4ttning

Mycket bra svar! 🙂 Stilla natt är världens bästa jullåt och back in black...ja...ojojoj så bra! En sägen går att Bon Scott visst hade sjungt in hela den skivan på en demo innan han dog. Nån här som vet om det är sant???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade helt enkelt velar producera back in black albumet 🙂

Men det var ju producerat av min favoritproducent Mutt Lange. Så följer du i hans spår så bugar jag mig djupt.

Var förresten och kollade på AC/DC på IZOD Center i New Jersey den 19/11. Gubbar kan fortfarande rocka så in i helvete! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

1. White Lion - When the children cry

Kan fortfarande inte släppa hur j-a bra den låten är, både text och melodi mässigt. Om jag kunde spela gitarr hade jag spelat denna melodi hela tiden =P

2. Queen - I want to break free

Finns i och för sig hur mycket väl producerat som helst när det gäller Queen men denna är en favorit. Att Freddies röst är gudomlig gör inte saken sämre.

http://www.youtube.com/watch?v=9hMrY8jysdg...feature=related

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Queen - Bohemian Rhapsody ... tror jag aldrig blivit golvad musikaliskt som jag blev när jag hörde den första gången, körerna, sången, melodin allt!!!

2. Är ju svårare så där måste jag tänka ett tag till 😛

Bohemian R är en otroligt vacker låt, innehåller alla känslor. Bra val!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle ju inte va direkt missnöjd om man hade Thriller som merit!

Där har vi en till!

Sjuuuukt snygg produktion och låten i sig är ju sjukt bra också!

Jo, men den har ju dragit en å en annan dållars oxå...

Finns ju med på världens mest sålda platta. Typ 55 000 000+!

För att inte snacka om radion och videon i stimpengar. SICK!!

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅT 2: Vilken låt skulle du velat ligga bakom för att du tycker det är en sjukt bra produktion? Såväl rent soundmässigt som arrangeringsmässigt.

Som nån skrev tidigare, sånt varierar över tid.

Men jag tycker att Chris Cornells album Carry On är jäkligt skönt producerad. Jag faller pladask inför den skenbart nakna och enkla ljudbilden, de sköna gitarrarren, trummorna och de ofta lita udda körerna.

Särskilt gillar jag låten Disappearing Act, mycket för låtens uppbyggnad med crescendot kring 3:35.

När det gäller LÅT 1 är Bohemian Rapsody ett bra val, men jag har lite svårare att ta ställning där ...

Ha det fint så länge och ät inte den gula snön! 😄

😎

Varför inte? Den vita smakar ju inget?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Come to me av Koop. Fantastisk! Den är ju grymt bra producerad också tycker jag, så den skulle kunna hamna på nummer två också, men..

2. Do you know (the ping pong song) av Enrique Iglesias. Ända sen jag hörde den har jag förbannat mig som inte kom att tänka på att sampla en pingisboll först! I övrigt lämnar den väl kanske lite att önska, men jag är väldigt förtjust i just pingisljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på eftersom det kan variera och det finns så många men...

LÅT 1: Vilken låt skulle du velat ligga bakom för att du tycker det är en sjukt bra skriven låt? Det kan bero på både den skrivna musiken och texten.

Tar med tre kandidater: Stevie Wonder - Superstition, Led Zeppelin - When the leave breaks, Soundgarden - Outshined.

LÅT 2: Vilken låt skulle du velat ligga bakom för att du tycker det är en sjukt bra produktion? Såväl rent soundmässigt som arrangeringsmässigt.

Vilken låt som helst från KISS - Destroyer, Pink Floyd - Wish you were here eller AC/DC - Back in black.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...