Jump to content
Annons

Skillnad Nord Stage Compact / Compact EX


johabert

Recommended Posts

Funderar på att köpa Nord Stage Compact. EX-versionen kostar ju betydligt mer, är det värt dom pengarna? Klaviaturen är väl densamma? Om jag förstått rätt är det minnet som skiljer dem åt, 128mb vs 256 mb. Klarar man sig inte med 128mb - nån som har erfarenhet?

Finns ju nya Electro 3 också, men Compact har ändå mer att erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Funderar på att köpa Nord Stage Compact. EX-versionen kostar ju betydligt mer, är det värt dom pengarna? Klaviaturen är väl densamma? Om jag förstått rätt är det minnet som skiljer dem åt, 128mb vs 256 mb. Klarar man sig inte med 128mb - nån som har erfarenhet?

Finns ju nya Electro 3 också, men Compact har ändå mer att erbjuda.

Det nya pianot tycks vara på 63 MB. Sedan beror det förstås på vilka andra instrument du vill ha laddade samtidigt. Flashminne är ju så billigt idag så man förstår varfor Clavia bygger in så pass mycket i de nya instrumenten. De skulle utan vidare kunna bygga in ännu mer, utan att det påverkade priset nämnvärt. Jag menar, man får ju ett 2 GB SD-kort för under hundringen idag. Att de ändå nöjde sig med 256 MB beror säkert på att det helt enkelt inte finns samples nog att fylla mer minne. Varför ha mer minne än vad som krävs för hela sample-biblioteket? Det sätter bara press på dem att utöka biblioteket, vilket kostar pengar för dem. Så mitt svar på frågan blir väl att 128 MB nog räcker för de flesta men jag har ingen personlig erfarenhet att falla tillbaks på.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ytterligare fundering:

Man kan ju fråga sig varför Clavia släpper EX-modellen egentligen. Enligt de uppgifter jag har hört är enda skillnaden mot tidigare modell att minnet är större.

Då är ju frågan om det större minnet verkligen är skäl nog för en ny modell och i så fall varför. Kommer det nya sampligar som kräver mer minne eller har kunderna klagat på att minnet i gamla modellen är för litet?

En förklaring kan vara att komponenter till den gamla hårdvaran inte längre tillverkas och att man därför var tvungen att ta fram en ny modell.

En annan teori är att de planerar nya funktioner som kräver den nya hårdvaran. Men det är mindre troligt då dessa med största sannolikhet skulle behöva annat tryck på panelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

Jo, själv är jag ägare av en Nord Stage 88 med 128 MB minne. Som ni själva säger här så är det bara minnet och det rent kosmetiska utseendet som är förändrat på EX modellerna. Själv har jag Clavinett ljuden istallerat samt 2 rhodes, ett elpiano, och sedan XL versionen av StudioGrand 1 samt ett piano ljud till och där tar det i princip stopp. XL versionen som exempel är på hela 67 Mb. Men visst kan man tycka att det var en något försiktig uppgradering man valde att göra med tanke på att Nord Electro 3 nu i princip är lika kraftfull som NordStage med skillnaderna att man inte kan blanda ljuddelarna på samma sätt samt att man saknar modulationshjulet och pitch-pinnen. Både den gamla modellen samt den nya EX varianten använder numera även samma operativsystem (4.04 för tillfället).

Så valet vilket man ska välja är väl lite svårt att svara på så där direkt. Personligen tycker jag att EX modellerna utseénde mässigt är mycket snyggare och mer minne till pianoljuden hade jag också gärna tackat ja till. Personligen så upplever jag att 256 MB hade varit en stor fördel med tanke på alla ljud som nu finns tillgängliga och fler är på väg. 😛

/ TJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så upplever jag att 256 MB hade varit en stor fördel med tanke på alla ljud som nu finns tillgängliga och fler är på väg. 😉

Ja, så är det helt klart. Vill man ha flera pianon laddade samtidigt går det åt minne. Nord Electro 3 levereras med fyra pianon plus fem elpianon, två elektriska flyglar, clavinet och cembalo. Det fyller hela pianominnet. Då är dock 68 av 256 MB reserverade för andra samplingar.

En intressant upptäckt är att etiketten på lådan till Nord Electro 3 har en kryssruta för "expanded". Man kan ju spekulera i vad den expansionen kan bestå i. Ännu mer minne? Kanske Stage EX kan expanderas också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...