Jump to content
Annons

USB-problem...


Pluffo

Recommended Posts

Pro Tools LE 6.4

PC

M-Box

ASUS A7V600-X Moderkort

Hallå!

Nu har jag gått och stött på problem med mitt nyinförskaffade Pro Tools system.

Såg när jag köpte paketet att det låg en brasklapp i manualen om att SP1 ( Service Pack ) var tvunget att installeras för att inte få problem med ljudingångarna ( från M-box, Source 1 och 2 ) i Windows XP. Jag provade och visst lät det skrutt, men eftersom jag inte hade internet just då och inte kunde ladda hem några uppdateringar så nöjde jag mig med att leka med Midi i programmet så länge.

För ett tag sedan fick jag dock internet och bestämde mig för att försöka få Pro Tools att fungera smärtfritt. Jag laddade hem SP 2 ( vilket rimligtvis borde innehålla alla nödvändiga uppdateringar från 1:an också...eller hur? ) och installerade det.

Fortfarande taskigt ljud på ingångarna...

Jag noterade då att jag kunde installera USB 2.0 drivrutiner på mitt Moderkort med hjälp av den medföljande skivan. Detta kunde också bara görans efter en uppdatering av Windows. Halvvägs in i processen stannar dock installationen upp och vill ha en fil från SP1. Jag väljer att ignorera det hela och instalationen går klart. Under USB-interfacet i enhetshanteraren syns dock små utroppstecken här och var som gör mig uppmärksam på att allt inte fungerar som det ska.

Måste SP1 installeras också ( och i sådana fall, före SP2? ) för att Pro Tools ska fungera? Jg känner mig aningens förvirrad som kanske också märks i mitt inlägg. Hade jag själv fattat vari problemet låg så skulle jag nog kunna ha kapat texten till en fjärdedel 😆

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, det där gav mig hyffsat med information. Förstår dock fortfarande inte om man kan använda sig av enbart SP2 eller om man måste installera SP1 först.

Jag tror ändå att detta är ett problem med moderkortet. Efter att ha försökt att installera dessa USB 2.0 drivrutiner klagar t ex även min Ipod på att den är kopplad till en port som inte stödjer dess höghastighetsöverförning fullt ut ( dvs. du har inte fullt fungerande usb 2.0 din jävel 😆 ).

För övrigt undrar jag om man måste ha USB 2.0 för att kunna köra M-box tillfredställande...Ska det inte räcka med version nummero 1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det blir problem om du har USB 1 men drivrutiner för USB 2 läste även någonstans att Pro tools inte rekomenderade Sercvice Pack 2, de kan de visserligen ha slutat med. Kolla på www.kjell.com klicka på Kjell fakta och USB och läs vad det står. M-Box funkar i våra G4or och den modellen hara bara USB 1, och det tror jag att M-boxen har.....

Link to comment
Dela på andra sajter

SP2 är inte vad jag förstår helt kompatibelt med PT 6.4 än.. håller på att testas så det är inget som Digidesign rekomenderar att installera,

hade samma problem tills jag installerade SP1, kolla också upp i enhetshanteraren hur ditt moderkort hanterar dina USB, ligger de via hub så gillar inte PT detta, fick själv skaffa et PCI kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det där gav mig hyffsat med information. Förstår dock fortfarande inte om man kan använda sig av enbart SP2 eller om man måste installera SP1 först.

Jag tror ändå att detta är ett problem med moderkortet. Efter att ha försökt att installera dessa USB 2.0 drivrutiner klagar t ex även min Ipod på att den är kopplad till en port som inte stödjer dess höghastighetsöverförning fullt ut ( dvs. du har inte fullt fungerande usb 2.0 din jävel 😆 ).

För övrigt undrar jag om man måste ha USB 2.0 för att kunna köra M-box tillfredställande...Ska det inte räcka med version nummero 1?

Service Packs (till windows) är normalt "cumulative" dvs innehåller även alla tidigare servicepackuppdateringar. Men detta betyder inte att du kan installera SP2 i alla de fall SP1 krävs. (Det kan ju vara så att något i senare SP gör att x inte fungerar som tänkt). SP2 är väl allmänt känt för att "ställa till det" också...

Hör helt enkelt med Digidesign om SP2 är ok för ditt system (M-box + version av Pro Tools).

Enl spec har m-boxen USB 1.1, så USB 2.0 behövs inte. Prova med USB 1.1 portar istället om ditt moderkort har sådana (t.ex. mitt har fyra med 1.1 och två med 2.0, har jag för mig)

Hoppas du får ordning på prylarna!

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen...

Tänkte pröva dem när jag kommer hem...

Antar att jag har olika USB-uttag...antagligen därför som min Ipod klagar när jag sätter in den i ett av dem på framsidan av datorlådan...

Nåja, om detta inte fungerar så tänkte jag fixa så att endast SP1 är installerat på min dator...

Då följer genast två frågor:

- Går SP2 att avinstallera? Jag har för mig att det inte är möjligt och antar att alla eventuella program som kan gå runt det bara fungerar hyffsat bra.

- Var kan jag få tag i SP1? Microsoft är ju så himla oflexibla så jag har svårt att hitta någon gammal SP-version på deras hemsida.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

- Var kan jag få tag i SP1? Microsoft är ju så himla oflexibla så jag har svårt att hitta någon gammal SP-version på deras hemsida.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...p1/default.mspx

- Går SP2 att avinstallera? Jag har för mig att det inte är möjligt och antar att alla eventuella program som kan gå runt det bara fungerar hyffsat bra.

Kolla i add remove programs, jag tror den finns med där.

Nåja, om detta inte fungerar så tänkte jag fixa så att endast SP1 är installerat på min dator...

Om du är uppkopplad mot www, så får du lägga på en himla massa patchar på

SP1.

Kör du iPod med USB 1 ? Det måste gå segt, eller ? Mac rekomenderar USB 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är uppkopplad mot www, så får du lägga på en himla massa patchar på

SP1.

Ursäkta...men vad menar du? 😄

För övrigt vet jag inte riktigt vad jag kör Ipod på...men det tar väl en tio sekunder för en låt att laddas över. Jag har inte bråttom 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...