Jump to content
Annons

ISOBOX-bygge


jesus

Recommended Posts

Nu är det så att mina föräldrar börjar klaga på att jag gör för mycket oväsen när jag spelar in med min 5150, måste ju köra högt så slutstegsrören får jobba 🙂

Jag har kommit fram till att en ISOBOX är vad jag behöver - plus att mina föräldrar sponsrar med material.

Jag har en 4x12 JJ-labs 300w låda och mitt rum är väldigt litet. Det jag har kommit fram till är detta:

th_isobox.jpg

På väggar och tak tänkte jag mig ha roxull plus att kabinetten kommer stå på en ljudabsorbmatta.

Nu vänder jag mig till er och era synpunkter. Är det en bra idé att ha såhär med "öppen bak", eller är det mer värt att bygga en helt försluten - vilket jag kommer få ont om plats till plus att det blir bökigt då det också är min övningsstärk?

Tacksam för era synpunkter

/Jesus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Dämpingen blir enormt mycket bättre om det hela byggs som en tät box. Det är nog lättare att få till ett bra ljud och lite läckage om

du bygger det kring något lite mindre än en 4x12.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dämpingen blir enormt mycket bättre om det hela byggs som en tät box. Det är nog lättare att få till ett bra ljud och lite läckage om

du bygger det kring något lite mindre än en 4x12.

Menar du typ att skaffa en 2x12 :a och bygga en isobox åt den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att mina föräldrar börjar klaga på att jag gör för mycket oväsen när jag spelar in med min 5150, måste ju köra högt så slutstegsrören får jobba 😎

Om du inte vill bygga en isobox så är mitt tips att du skaffar en attenuator till förstärkaren, t.ex. en THD Hotplate.

Den låter dig kräma på förstärkaren hur tokmycket du vill så att slutrören får arbeta, men med fördelen att du själv bestämmer utvolymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att mina föräldrar börjar klaga på att jag gör för mycket oväsen när jag spelar in med min 5150, måste ju köra högt så slutstegsrören får jobba 🙂

Om du inte vill bygga en isobox så är mitt tips att du skaffar en attenuator till förstärkaren, t.ex. en THD Hotplate.

Den låter dig kräma på förstärkaren hur tokmycket du vill så att slutrören får arbeta, men med fördelen att du själv bestämmer utvolymen.

Visst, men den kostar också 😎 Sparar bra mycket mer på att bygga en isobox.

Redigerat av jesus
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ja, det kan nog bli lite besvärligt...

Vilken ljudnivå har du tänkt komma ner till? 120 watt fulltblås till en 4x12 är lagom till globlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...