Jump to content
Annons

jag vill höra!


koala

Recommended Posts

när jag spelar in i cubase sx 1.5 hör jag inget ,man ser ljudvågorna och kan höra på det efteråt men man vill ju järna höra vad man spelar, 😳

har försökt leta i manualen men har inte hittat något,, så jag tänkte höra om någon haft samma problem eller vet hur man löser det.

tack på förhan 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare!

Det finns två sätt mig veterligen att få lyssning på det du spelar in. Det ena är att monitorera direkt genom ljudkortet. Det andra är att monitorera genom Cubase. Det sistnämnda kräver dock att du har låg latency på ditt ljudkort, annars kommer du få en fördröjning innan du hör ljudet (under 10 ms rekommenderas)..

1. Monitorering direkt från ljudkortet:

Inställningen görs i Windows och inte i Cubase. Dubbelklicka på högtalar ikonen nere till höger, alternativt välj Control Panel, sounds and multimedia. Välj därefter Audio och tryck på Volume under Sound Playback. Kontrollera därefter att line in (eller vilken ingång du använder) inte är mutad.

2. Monitorering i Cubase:

Ingången du använder ska i detta läget vara mutad. Sitter på jobbet så förklaringen blir något förenklad. Men för att det ska fungera bra behöver du ha ASIO drivrutiner till ljudkortet och ställa ner latencyn så lågt som möjligt utan att du får problem med inspelningen. Det finns en knapp på varje track där du manuellt aktiverar monitorering såvida du inte ändrat på standardinställningen.

Övrigt. Jag rekommenderar normalt sett variant 1. Men om du kör variant 2 kan du lägga på sends i realtid, exempelvis lägga lite lyssnings reverb på sången. Gör en del för känslan helt klart när man står och sjunger. Realtidseffekter kräver dock lite av datorn om du slår på för mycket, och kan då öka latencyn avsevärt.

Lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...