Jump to content
Annons

Mbox piper / TRS-kontakt / Fel kabel?


Wernborg

Recommended Posts

Tänkte konsolidera prylarna och använda min Mbox istället för M-audioljudkortet, extern mixer och micpreamp. Mboxen har ju inbyggd Focusrite preamp som säker är bättre än min lågbudget micpreamp. Nåja.... till saken:

När jag kör ut ljudet från Mbox till monitorerna ligger det ett svag pip hela tiden. Det påverkas inte av volymen på ljudkortet utan är konstant. Detta ljud finns inte i hörlursutgången på Mboxen.

På Mbox utgångar står det TRS och det gör det på monitorernas ingångar också. Jag har "vanlig" telekabel mellan ljudkortet och monitorerna. Kan det bero på det?

Vad betyder TRS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte konsolidera prylarna och använda min Mbox istället för M-audioljudkortet, extern mixer och micpreamp. Mboxen har ju inbyggd Focusrite preamp som säker är bättre än min lågbudget micpreamp. Nåja.... till saken:

När jag kör ut ljudet från Mbox till monitorerna ligger det ett svag pip hela tiden. Det påverkas inte av volymen på ljudkortet utan är konstant. Detta ljud finns inte i hörlursutgången på Mboxen.

På Mbox utgångar står det TRS och det gör det på monitorernas ingångar också. Jag har "vanlig" telekabel mellan ljudkortet och monitorerna. Kan det bero på det?

Vad betyder TRS?

Om jag fattat detta rätt nu så är TRS balanserad telekabel. Kontakterna ser ut som stereotele med två svarta ringar istället för en. Använder själv detta mellan kontrollbord och mina monitorer. Fast då är det XLR-Tele. Om anledningen till att det tjuter beror på att du kör obalanserat har jag inte en aning om. Den enda gången jag märkt av störningar från en mbox 2 var när jag kopplade in den till ett PA och hade en extern hårdisk bredvid. Då hörde man när hårddisken jobbade, vilket resulterade i ett tjutande ljud. Då körde jag med obalnserade kablar skall tilläggas!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...