Jump to content
Annons

Hör min dator tänka i mina monitorer.


SoloNo1

Recommended Posts

Annons
Jag har en Laptop som ligger på mitt ljudkort, Saffire 26.

Nu har jag ingen lång firewire kabel så jag kan ej testa, kan det vara så att ljudkortet tar upp störningar ifrån datorn som sedan läcker ut i högtalarna?

Tacksam för svar.

Tror du har en jordloop. Hade problem med att man hörde hårddiskar och musrörelser i mina högtalare i begynnelsen, löste det enkelt med att klippa av jorden på signal kabeln mellan ljudkort och högtalare. Kallas för jord lyft. Om du bestämmer dig för att lösa det med sladd "kirurgi" så lyft jorden där ljudet passerar ut ifrån kabeln, alltså i den änden av sladden där kontakten som ska in i högtalaren sitter (kör balanserat och där av kan man klippa jorden).

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Laptop som ligger på mitt ljudkort, Saffire 26.

Nu har jag ingen lång firewire kabel så jag kan ej testa, kan det vara så att ljudkortet tar upp störningar ifrån datorn som sedan läcker ut i högtalarna?

Tacksam för svar.

Tror du har en jordloop. Hade problem med att man hörde hårddiskar och musrörelser i mina högtalare i begynnelsen, löste det enkelt med att klippa av jorden på signal kabeln mellan ljudkort och högtalare. Kallas för jord lyft. Om du bestämmer dig för att lösa det med sladd "kirurgi" så lyft jorden där ljudet passerar ut ifrån kabeln, alltså i den änden av sladden där kontakten som ska in i högtalaren sitter (kör balanserat och där av kan man klippa jorden).

lyft jorden i kontakten i vägen till datorn, genom att tejpa med silver tejp eller dyligt på jordningen på kontakten, gör detta till dina monitorer oxo

Redigerat av kettmpa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Laptop som ligger på mitt ljudkort, Saffire 26.

Nu har jag ingen lång firewire kabel så jag kan ej testa, kan det vara så att ljudkortet tar upp störningar ifrån datorn som sedan läcker ut i högtalarna?

Tacksam för svar.

Tror du har en jordloop. Hade problem med att man hörde hårddiskar och musrörelser i mina högtalare i begynnelsen, löste det enkelt med att klippa av jorden på signal kabeln mellan ljudkort och högtalare. Kallas för jord lyft. Om du bestämmer dig för att lösa det med sladd "kirurgi" så lyft jorden där ljudet passerar ut ifrån kabeln, alltså i den änden av sladden där kontakten som ska in i högtalaren sitter (kör balanserat och där av kan man klippa jorden).

lyft jorden i kontakten i vägen till datorn, genom att tejpa med silver tejp eller dyligt på jordningen på kontakten, gör detta till dina monitorer oxo

Jag tycker att man absolut inte ska lyfta jorden på någon strömkabel, den finns där för ens egen säkerhet.

Lyfta jorden på signalkablarna ska hjälpa att få bort datorsurrandet, glöm inte att lyfta den på båda signalkablarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyft jorden i kontakten i vägen till datorn, genom att tejpa med silver tejp eller dyligt på jordningen på kontakten, gör detta till dina monitorer oxo

Inte för att jag är elektriker men är det där ens lagligt att göra? Hobbexmoddning från jordad till ojordad el? Mja, jag skulle nog undvika det iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jordproblem löser man genom att jorda ordentligt i stället. Men det är nog inte jord problem i detta fallet. Kör du ljudkortet utan egen ström?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Men kan man inte lösa detta på något annat sätt alltså?

Precis som du beskriver så hör jag faktiskt musen och hårdiskarna!

Om du redan har kopplat all strömförsörning till studioutrustningen till ett och samma eluttag/grenuttag men problemet fortfarande är kvar så finns det inte så mycket annat att göra än att bryta jorden i signalkablarna till högtalarna. Du kan antingen göra som jag beskrev innan eller köpa en art cleanbox II eller liknande prudukt men det innebär också signal degration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar allihopa!

Testade att dra ur kabel för kabel, och visst fan hittade jag källan till det hela, när jag drog ur den jordade kabeln till min Korg Triton så blev det knäppt tyst. Fyfan vad skönt, men fan vad tråkigt samtidigt.....

Har ju bara ett uttag här i rummet, det är ju samma kabel som man har till datorn, går det att klippa jorden på den bara?

Kan detta ha orsakat några strul med datorn eller några komponenter när det varit så här i några månader?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar allihopa!

Testade att dra ur kabel för kabel, och visst fan hittade jag källan till det hela, när jag drog ur den jordade kabeln till min Korg Triton så blev det knäppt tyst. Fyfan vad skönt, men fan vad tråkigt samtidigt.....

Har ju bara ett uttag här i rummet, det är ju samma kabel som man har till datorn, går det att klippa jorden på den bara?

Kan detta ha orsakat några strul med datorn eller några komponenter när det varit så här i några månader?

Bra att du hittade problemet 🙂

Du ska inte klippa någon jord på någon ström sladd bara, den är till för din säkerhet. Klippa jorden i Signal kablar var det eller skaffa en transformatorbox.

Du kan vara lugn med att inget har blivit skadat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamen, det är jordat!

*Fan vad lustigt, här har man monitorer för 18 900 och har stått ut med allt detta surrande... Underbart att lyssna på musik nu ju* skrattretande hur lätt detta löste sig.

Underbart att det finns folk som kan hjälpa till!

Nu kan jag dra på max volym utan att man tror att datorbordet ska lyfta!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Ny dator, nya problem.

Min nya dator låter lite väl mycket, gissa om jag vart lite chockad idag när datorn var lite tystare.

Denna gång skiljer sig problemet ifrån det förra på ett sätt, nu låter ett högfrekvent ljud, som en hårddisk nål på porslin på något konstigt sätt när jag scrollar musen upp och ned.

Nu börjar man ju undra ifall ljudkortet kan ha fått driftstörningar pga detta?

Går det inte att köpa ett filter eller något som man bara trycker in i vägguttaget så är det klart?

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen la jag märke till att så fort jag scrollar med musen så drar cpu fläkten på max, sen går den ner... scrollar igen, då drar den på fullt direkt.

Jag kan reglera min cpufläkt med min mus 😕, kan ju inte vara normalt?

Vad är det för dator? Vilken processor? Moderkort? Nätdel?

Du kan ju köpa en Noctua-kylfläns till CPU:n och köra den fläktlöst. Om du har ett hyfsat moderkort kan du ofta ställa in hur fläktar ska bete sig i BIOS. Stäng av automatisk varvtalsstyrning, funktionen heter olika hos olika tillverkare. Och sist av allt kan det vara så att nätdelen är av låg kvalitet och att ström läcker ut i jorden pga det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...