Jump to content
Annons

Tappar 6dB output!


JonasW

Recommended Posts

Hallå alla glada.

Vi har fått ett litet problem i vår ena studio. Häromdagen när jag satt och jobbade märkte jag att vi fick väldigt låg output och testade med oscillatorn ut från bordet, in i PT och ut igen och märkte att vi fick 6dB lägre output än input. Efter en jäkla massa trasslande och tänkande "fixade" jag det till slut genom att gå in i Hardware Setup och säga till interfacen än en gång att de ska vara 888/24 i/o. Men problemet är att varje gång man startar en session så måste man gå in och ändra! Det är för mig en gåta hur det går till men nu är det så här och det är sjukt jobbigt.

Nån som råkat ut för detta problem och har en lösning?

Systemet är ett MixPlus med 3st Apogee AD-8000 och vi kör PT TDM 6.4.1.

Tack på förhand,

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
lordlondon (oregistrerad)
Hallå alla glada.

Vi har fått ett litet problem i vår ena studio. Häromdagen när jag satt och jobbade märkte jag att vi fick väldigt låg output och testade med oscillatorn ut från bordet, in i PT och ut igen och märkte att vi fick 6dB lägre output än input. Efter en jäkla massa trasslande och tänkande "fixade" jag det till slut genom att gå in i Hardware Setup och säga till interfacen än en gång att de ska vara 888/24 i/o. Men problemet är att varje gång man startar en session så måste man gå in och ändra! Det är för mig en gåta hur det går till men nu är det så här och det är sjukt jobbigt.

Nån som råkat ut för detta problem och har en lösning?

Systemet är ett MixPlus med 3st Apogee AD-8000 och vi kör PT TDM 6.4.1.

Tack på förhand,

Jonas

Det går inte att trash:a pref. filen?

Sedan när du startar en ny session och väljer i Hardware setup kan du väl spara den som default?

Man kan väl även välja när man skapar ett nytt prjekt vilken I/O-setup man skall ha (tex, senast använd eller default eller liknande?)

6dB är ju annars ett problem som indikerar att man har förlorat en av signalerna på en balanserad signal....

Är det på alla kanaler eller bara en?

Mvh

Redigerat av lordlondon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå alla glada.

Vi har fått ett litet problem i vår ena studio. Häromdagen när jag satt och jobbade märkte jag att vi fick väldigt låg output och testade med oscillatorn ut från bordet, in i PT och ut igen och märkte att vi fick 6dB lägre output än input. Efter en jäkla massa trasslande och tänkande "fixade" jag det till slut genom att gå in i Hardware Setup och säga till interfacen än en gång att de ska vara 888/24 i/o. Men problemet är att varje gång man startar en session så måste man gå in och ändra! Det är för mig en gåta hur det går till men nu är det så här och det är sjukt jobbigt.

Nån som råkat ut för detta problem och har en lösning?

Systemet är ett MixPlus med 3st Apogee AD-8000 och vi kör PT TDM 6.4.1.

Tack på förhand,

Jonas

Det går inte att trash:a pref. filen?

Sedan när du startar en ny session och väljer i Hardware setup kan du väl spara den som default?

Man kan väl även välja när man skapar ett nytt prjekt vilken I/O-setup man skall ha (tex, senast använd eller default eller liknande?)

6dB är ju annars ett problem som indikerar att man har förlorat en av signalerna på en balanserad signal....

Är det på alla kanaler eller bara en?

Mvh

Ingenting som brukar lösa saker i PT funkar 🤪

Men jag fick höra av en god vän att det tydligen är en bugg i 6.4 att man inte kan köra med 12dB gain på reglarna utan måste köra 6dB och då slipper man problemet.

Det roliga med problemet är att man inte bara tappar 6dB output utan filer som skapas i PT har en 0-punkt som faktiskt är -6dB, jag blev jätteförvånad när en mastrad skiva som var klistrad i taket spelade väldigt lågt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...