Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenna.

Jag har ett litet dilemma hÀr över ett kommande gitarrköp.

Valet stÄr mellan en 3 Är begagnad Gibson Studio i mycket bra skick med medföljande hardcase. Nackdelen med den Àr att jag mÄste betala bensin för c:a 500 spÀnn för att hÀmta den.

Annars ska jag köpa en ny Gibson SG för 6000 pÄ musikbörsen. Men med den följer det inte med nÄgot hardcase.

NÄ? förslag pÄ vad jag ska göra?

Tack pĂ„ förhand // Viktor 🙁

Annons
Postat
Tjenna.

Jag har ett litet dilemma hÀr över ett kommande gitarrköp.

Valet stÄr mellan en 3 Är begagnad Gibson Studio i mycket bra skick med medföljande hardcase. Nackdelen med den Àr att jag mÄste betala bensin för c:a 500 spÀnn för att hÀmta den.

Annars ska jag köpa en ny Gibson SG för 6000 pÄ musikbörsen. Men med den följer det inte med nÄgot hardcase.

NÄ? förslag pÄ vad jag ska göra?

Tack pÄ förhand // Viktor :rolleyes:

Med Gibson Studio antar jag att du menar en Les Paul Studio?

Det Àr ju en del skillnad mellan en LP och en SG sÄ det beror mycket pÄ vad du sjÀlv tycker om att spela pÄ. En annan skillnad Àr ju att det Àr mycket mer trÀ i en

LP vilket ger det en annan klang samt gör den bra mycket tyngre Àn SG:n.

Hade förresten för mig att Gibson alltid skickar med hard case till sina guror... Hard casen till min Explorer har den gamla hÀrliga "porr"-plyschen inuti :rolleyes:

// L-G

Postat

6000 kronors SG:n Àr dessutom "faded", dvs. trÀet Àr hyffsat obehandlat. Den kommer med ett softcase som kÀnns vÀldans tunnt och billigt, men det stÄr Gibson pÄ det :rolleyes:

Postat

Om man jÀmför en Les Paul mot en SG med lika mickar brukar ljudet vara "tunnare" i SGn. SvÄrt val. Jag skulle inte bestÀmma mig utan att ha provspelat i min egen förstÀrkare.

Postat

Scheisse!

Jag var inne pÄ börsen idag och snackade och provspelade lite.... Det finns endast tre st kvar av sg:n, sedan kostar de c:a 12 000-13 000. SÄ nu Àr det liiite brÄttom.

Efter att ha provspelat bÄda modellerna mÄste jag ju sÀga att jag Àr förvirrad.

Fördelarna med LP:n som jag kommit pÄ Àr:

Snyggare

bra ljud (har Àven sg:n)

hardcase medföljer

inspelad

kÀnslan av att spela en gibson les paul

Nackdelarna:

dyrare

LÄngt bort

ingen garanti

mycket tyngre Àn sg:n

jag har korta fingrar vilket gör sg:n bÀttre för att den inte har sÄ mycket trÀ vid början av halsen

Nu kanske jag lÄter smÄtt tjatig och velig men jag kan verkligen inte bestÀmma mig. Hur mycket kostnader tillkommer en ny gitarr ungefÀr om man rÀknar axelband, hardcase och sÀkrare axelbandsfÀsten?

HjĂ€lp mig! 😏

Postat
Nu kanske jag lÄter smÄtt tjatig och velig men jag kan verkligen inte bestÀmma mig. Hur mycket kostnader tillkommer en ny gitarr ungefÀr om man rÀknar axelband, hardcase och sÀkrare axelbandsfÀsten?

Axelband hittar du för nÄgon hundring. Hard case Àr betydligt dyrare. RÀkna med ungefÀr 1000 kr.

Men försök fÄ med axelband (och kanske en nÀve plektrum eller ett strÀng-set) "pÄ köpet". Samt paketpris pÄ gitarr + case. Kan kanske ge lite rabatt iaf.

Postat

Axelband hittar du för nÄgon hundring. Hard case Àr betydligt dyrare. RÀkna med ungefÀr 1000 kr.

Men försök fÄ med axelband (och kanske en nÀve plektrum eller ett strÀng-set) "pÄ köpet". Samt paketpris pÄ gitarr + case. Kan kanske ge lite rabatt iaf.

Det börjar luta mot en ny SG nu.... FĂ„r försöka klĂ€mma ut lite grejer ur musikbörsen 🙁 dom brukar vara jĂ€ttetrevliga sĂ„ det ska nog inte vara nĂ„t problem.

Det jag inte gillar med SG:n Àr att den kÀnns "billig" pÄ grund av sin lÄga vikt om ni förstÄr.... Men det ska ju inte vara en avgörande faktor..

Vore tacksam o en SG Ă€gare kunde skriva lite saker om dom sĂ„ jag fĂ„r lite mer kött pĂ„ benen 🙂

Postat

Min första gitarr var en SG faded. Hade verkligen ingen aning om vad jag var ute efter, sÄ efter att ha lyssnat pÄ rÄd frÄn ett gÀng kollegor blev det en Gibson. Den ser billig ut men lÄter absolut inte billig. Det Àr inget fel pÄ ljudet ifrÄn den. En kollega som Àr Les Paul -fantast sedan mÄnga Är var ruggigt imponerad av ljudet ifrÄn den, och dess sustain. Personligen gillar jag inte hur den lÄter (föredrar Fender-plonk). Dessutom tycker jag att SG, oavsett modell och prisklass, Àr jÀttefula, men det Àr ju en smaksak, och SG faded Àr onekligen en prisvÀrd gitarr. Den ger ett kvalitetsintryck (avsaknaden av lack till trots) och den Àr skön att spela pÄ.

Postat
Jag var inne pÄ börsen idag och snackade och provspelade lite.... Det finns endast tre st kvar av sg:n, sedan kostar de c:a 12 000-13 000. SÄ nu Àr det liiite brÄttom.

SÄ de menar att de normalt sett tar mer Àn dubbla priset mot vad exempelvis Thomann tar? Det har jag vÀldigt svÄrt att tro. KÀnns mer som de vill sÀtta lite press pÄ dig.

Postat

SÄ de menar att de normalt sett tar mer Àn dubbla priset mot vad exempelvis Thomann tar? Det har jag vÀldigt svÄrt att tro. KÀnns mer som de vill sÀtta lite press pÄ dig.

StĂ€mmer bra, det dĂ€r "ordinarie priset" sĂ€ljs de aldrig för, de har sĂ„lt för 6000 i sĂ€kert 3-4 Ă„r nu sĂ„ det behöver du nog inte oroa dig för 🙂

Postat

StĂ€mmer bra, det dĂ€r "ordinarie priset" sĂ€ljs de aldrig för, de har sĂ„lt för 6000 i sĂ€kert 3-4 Ă„r nu sĂ„ det behöver du nog inte oroa dig för 🙂

Men vafan... ska frĂ„ga dom lite men anledningen dom hade till det lĂ„ga priset var att dom var inköpta nĂ€r dollarn lĂ„g runt 6 och nu ligger den över 8..... men fan va kasst om dom försöker lura mig. Jag mĂ„ste höra med dom..... 😄

Postat

Men vafan... ska frĂ„ga dom lite men anledningen dom hade till det lĂ„ga priset var att dom var inköpta nĂ€r dollarn lĂ„g runt 6 och nu ligger den över 8..... men fan va kasst om dom försöker lura mig. Jag mĂ„ste höra med dom..... 😄

FörsÀljare ...

Postat

Musikbörsen Àr ett företag som vill tjÀna pengar. Igen vÀlgörenhetsorganisation.

NÀr du köper begagnat sÄ kan du antingen göra superklipp, eller bli jÀttelurad. Om man gÄr till en butik sÄ vet man alltid att man blir "lagom" mycket lurad.

Postat

Jag tycker i alla fall att SG'n Àr snyggare, smidigare/skönare. Helt enkelt coolare. LP'n har fetare/rundare ljud kÀnns det som, men det beror ju helt och hÄllet pÄ vad man gillar. Jag personligen gillar SG's ljud mer Àn LP.

Postat

SG Faded.... Uuuhh ryser. SjĂ€lv skulle jag kört pĂ„ LP studion. Gillar inte kĂ€nslan av att spela pĂ„ en ohyvlad planka som vĂ€ger typ noll. Iofs en smaksak. 🙂

Postat
Det jag inte gillar med SG:n Àr att den kÀnns "billig" pÄ grund av sin lÄga vikt om ni förstÄr.... Men det ska ju inte vara en avgörande faktor..

Jag tycker faktiskt att du SKA ta fasta pÄ en sÄn kÀnsla. Om du ska betala 6000 för en gitarr (rÀttsÄ mycket pengar), sÄ ska du bara tokÀlska ditt instrument till 100%, inte 97%.

Vad du Ă€n vĂ€ljer sĂ„ tror jag Ă€ndĂ„ du fĂ„r ett bra instrument. Åsikter om SG brukar gĂ„ isĂ€r (det ser vi ju hĂ€r i trĂ„den), jag tycker det Ă€r en skitball gitarr. "Faded"-serien kĂ€nns dock lite som lĂ„gbudget tycker jag. Om Les Paul-guran Ă€r i toppenskick sĂ„ skulle det luta Ă„t den om jag var köpare. Tre Ă„r Ă€r ingen Ă„lder pĂ„ en gitarr.

För att förvirra dig lite kan du ju kolla in Xaviere-trÄden;)

Lycka till, gör ett bra köp!

tjing

Bengan

Postat

Àr det vÀrdare att köpa t.ex. en gibson för 6000 eller en epiphone för 6000, om dom finns i den prisklassen?

Postat

Jag har en Gibson SG Faded, och jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med soundet. Är ju i princip samma gitarr som en SG standard. Standarden har en 498t bridge humbucker, istĂ€llet för 490t som special har, och har dĂ€rför lite mörkare ljud, men inte mkt. Sen Ă€r det bara lacken och inlaysena som skiljer sig frĂ„n standarden tror jag.

Om du inte bryr dig om utseendet sÄ tycker jag defenetivt att du ska köpa SG special gitarren, fast det beror ju iofs ochsÄ vad du ska betala för Les Paul:en..... Men Àr alltid roligare med en helt ny Gitarr.

Postat

Sitter och tittar pÄ Idol och ser att gitarristen spelar pÄ en Hagström som jag verkligen kan rekommendera(har en som reserv) men det Àr ju ingen gibson men j*vligt mycket gitarr för pengarna!

Jag Àr ju gibson kille sjÀlv och hejar pÄ Studion framför Sg:n . Men som du sÀger sjÀlv sÄ Àr det en rÀtt sÄ fet hals pÄ Studion (fetare Àn en standard) har iof ingen riktig koll pÄ hur fet den Àr pÄ Sg:n.

Postat

Tack för alla tips och all hjĂ€lp 😎

Det hela slutade med att jag köpte den nya SG:n och jag kan sĂ€ga att det Ă€r en riktigt grym gitarr. Den matta lacken Ă€r skitgo 😆

Postat (redigerat)
Tack för alla tips och all hjĂ€lp 😎

Det hela slutade med att jag köpte den nya SG:n och jag kan sĂ€ga att det Ă€r en riktigt grym gitarr. Den matta lacken Ă€r skitgo 😆

Vilken fĂ€rg? TvĂ„ eller tre mickar? Även Jimi Hendrix spelade SG som synes:

http://www.youtube.com/watch?v=fHv7WN0jfLE

LÀckert med en helt ny gitarr. Och bÀttre för ryggen Àn Les Paulen.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • 2 veckor senare...
Postat

Vilken fĂ€rg? TvĂ„ eller tre mickar? Även Jimi Hendrix spelade SG som synes:

http://www.youtube.com/watch?v=fHv7WN0jfLE

LÀckert med en helt ny gitarr. Och bÀttre för ryggen Àn Les Paulen.

En röd Gibson SG standard worn red. Jag Àlskar den verkligen

DÄ har vi samma gitarr! Kan verkligen gratulera dig, bÀttre gitarr för de priset fÄr man leta efter. Fast att Musikbörsen lurar sina kunder inget nytt för mig, nÀr jag var dÀr i Januari i Är sÄ hÀvdade dom att SG faded var nÄgonting nytt och exklusivt för Sverige som bara skulle finnas till salu i ett par veckor! Fast sen visade det sig att Gibson har tillverkat Sg Faded gitarrerna i flera Är... Snacka om att jag kÀnde mig lurad efter att i princip ha impulsköpt gitarren. Nu Àr det ju inte sÄ att jag direkt Ängrar det, men iallafall...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.