Jump to content
Annons

Jag hade tänkt att skicka in material för mastring! Vad tror ni om detta?


Gatubarn

Recommended Posts

Hey!

Jag har snart slutfört ett album som jag tänkte släppa inom kort. Det har relativt bra ljudkvalite och jag skulle vilja säga att mixningen är ganska skyst överlag. Det är just det här "trycket" jag saknar litegran och den här speciella cleanheten. Den här speciellt härliga cleanheten som inte riktigt går att nå hur mycket EQ och De-Esser man än använder.

Jag har funderat på om jag skulle skicka in det och få det mastrat och beslutat mig för att det är något jag vill, OM det kan lyfta ljudet och få det såpass mycket niceare att det är värt pengarna. Jag är inte så väldigt, väldigt insatt i det här med mastring, men jag tror att jag har en liten ungefärlig koll i alla fall. Vad jag förstår och antar så höjer det och jämnar ut ljudet, skapar mer tryck och får det att låta proffsigare "helt enkelt". (Har jag rätt? Missat något viktigt?)

Jag googlade Mastring och klickade mig in på någon utav de första länkarna:

http://www.mastering.se

Efter att ha tittat igenom sidan och läst allt så kände i alla fall jag att jag hade fått ett seriöst intryck och att de verkade duktiga på sin sak.

Jag blev sugen på detta erbjudande:

MASTERING 5 låtar eller fler max 77 min - 3 500 kr

Men vad tror ni? Är det någon som känner till detta företag och kanske har något erfarenhet av mastring hos dem? Rekomenderar ni något annat ställe som inte är dyrare (har inte råd att lägga ut mycket mer än 4000:- tror jag)?

Det jag vill ha mastrat är 12-15 låtar (rap) på 50-60 min. Det är "hemmainspelning", men soundet är ganska cleant redan nu efter mixning ändå.

Tack!

Redigerat av Gatubarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utrustning och priser verkar vara ok tycker jag.

Men jag kan inte riktigt känna ett förtroende för ett företag som inte står med namn och/eller bilder på de som ansvarar för jobbet.

Samt att det inte finns före/efter exempel att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey!

Jag har snart slutfört ett album som jag tänkte släppa inom kort. Det har relativt bra ljudkvalite och jag skulle vilja säga att mixningen är ganska skyst överlag.

Jag har funderat på om jag skulle skicka in det och få det mastrat och beslutat mig för att det är något jag vill, OM det kan lyfta ljudet och få det såpass mycket niceare att det är värt pengarna. Jag är inte så väldigt, väldigt insatt i det här med mastring, men jag tror att jag har en liten ungefärlig koll i alla fall. Vad jag förstår och antar så höjer det och jämnar ut ljudet, skapar mer tryck och får det att låta proffsigare "helt enkelt". (Har jag rätt? Missat något viktigt?)

Jag googlade Mastring och klickade mig in på någon utav de första länkarna:

http://www.mastering.se

Efter att ha tittat igenom sidan och läst allt så kände i alla fall jag att jag hade fått ett seriöst intryck och att de verkade duktiga på sin sak.

Jag blev sugen på detta erbjudande:

MASTERING 5 låtar eller fler max 77 min - 3 500 kr

Men vad tror ni? Är det någon som känner till detta företag och kanske har något erfarenhet av mastring hos dem? Rekomenderar ni något snnat ställe som inte är dyrare (har inte råd att lägga ut mycket mer än 4000:- tror jag)?

Det jag vill ha mastrat är 12-15 låtar (rap) på 50-60 min. Det är "hemmainspelning", men soundet är ganska cleant redan nu efter mixning ändå.

Tack!

Be dem att göra en provmastering, så kan du avgöra själv om de är rätt för dig eller inte.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utrustning och priser verkar vara ok tycker jag.

Men jag kan inte riktigt känna ett förtroende för ett företag som inte står med namn och/eller bilder på de som ansvarar för jobbet.

Samt att det inte finns före/efter exempel att lyssna på.

Det stod att man kan maila dem angående detta så skickar de sådana. Varför de inte bara lägger ut det på hemsidan kan jag ju inte låta bli att undra över dock 😳

Be dem att göra en provmastering, så kan du avgöra själv om de är rätt för dig eller inte.

/Dex.

Aa, jag ska nog göra så. Men är det en mer eller mindre självklarhet att man ska kunna göra så? Jag menar det är inte typ "oförskämt" eller så att be om det. För de vet ju inte hur seriös jag är. Jag kanske bara tycker det skulle vara kul att höra mig själv mastrad, hehe, det vet ju inte dem. Ääh, det är väl bara att förklara att man är seriös men vill höra ett litet smakprov bara, det är trots allt, även om inte dyrt, mycket pengar det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Illerill här på forumet har inne sin låt Crazy på mastering.se nu. Du kan säkert höra med honom om du kan få höra resultatet sedan. Mixen ligger på forumet här så du kan jämföra före och efter.

Annars kan jag rekommendera xarcmastering.com som jag tycker är de som jag fått bäst resultat av och det finns demos att lyssna på direkt från sidan. Är dyrare än vad mastering.se är. Men om man ändå bestämt sig för att mastra sin musik så tycker jag att man skall välja det företag man tycker ger en bäst resultat!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Illerill här på forumet har inne sin låt Crazy på mastering.se nu. Du kan säkert höra med honom om du kan få höra resultatet sedan. Mixen ligger på forumet här så du kan jämföra före och efter.

Annars kan jag rekommendera xarcmastering.com som jag tycker är de som jag fått bäst resultat av och det finns demos att lyssna på direkt från sidan. Är dyrare än vad mastering.se är. Men om man ändå bestämt sig för att mastra sin musik så tycker jag att man skall välja det företag man tycker ger en bäst resultat!

MVH

Anders

Jag lyssnade på deras före och efter demos, och jag blev riktigt imponerad faktiskt. Det lät riktigt grymt alltså.

Jag räknade dock ut på deras priskalkylator att det skulle kosta mig över 13 000 svenska kronor att låta dem mastra mitt album. Detta finns inte på kartan att jag skulle ha råd att lägga ut på ett album som jag ska släppa gratis på nätet. ☺️

Jag har dock mailat mastring .se och de ska göra en sample åt mig. Jag laddade upp en wavefil till dem ikväll och det ska bli spännande att få höra hur det kommer låta. Jag har aldrig hört mig själv mastrad förut.

Jag har lite svårt att berätta för dem hur jag vill att det ska låta dock. Ääh, får se när de mailar tillbaka hur det låter så får jag göra mitt bästa. Jag får väl annars visa dem låtar som jag gillar soundet på om det skulle vara så.

Redigerat av Gatubarn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Koinurka (oregistrerad)

Jag har också spanat på just denna mast(e)ringstudio, så du får gärna uppdatera tråden med en liten recension när du lyssnat på din provmaster 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ljudet balanseras mellan frekvensbanden med hjälp av avancerad EQ och effektiviseras med kompressor/limiter för att kompensera dynamiska brister.

kul fras

hög dynamik är en brist - alltså minskar vi den

Och det förhåller sig tvärtom, för att?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ljudet balanseras mellan frekvensbanden med hjälp av avancerad EQ och effektiviseras med kompressor/limiter för att kompensera dynamiska brister.

kul fras

hög dynamik är en brist - alltså minskar vi den

Du misstolkar dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mixningen ändå det viktigaste i kedjan PRODUKTION - MIXNING - MASTRING ?

Det kan inte vara lätt att åtgärda brister som är gjorda i en mixning, eller har jag fel ? 😉

Det jag vill komma fram till är att det kanske är att kasta pengarna i sjön att få sitt material MASTRAT om mixningen inte är tight och bra.

Nu menar jag inte att ditt material inte håller måttet Gatubarn, då jag inte har hört något av dig. Men jag vill komma med några råd innan du lägger ut dina pengar.

´Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det fortfarande en bajskorv' Förstår du ? Inte bästa citatet(tror inte ens det blev rätt) men ändå vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mixningen ändå det viktigaste i kedjan PRODUKTION - MIXNING - MASTRING ?

Det kan inte vara lätt att åtgärda brister som är gjorda i en mixning, eller har jag fel ? :rolleyes:

Det jag vill komma fram till är att det kanske är att kasta pengarna i sjön att få sitt material MASTRAT om mixningen inte är tight och bra.

Nu menar jag inte att ditt material inte håller måttet Gatubarn, då jag inte har hört något av dig. Men jag vill komma med några råd innan du lägger ut dina pengar.

´Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det fortfarande en bajskorv' Förstår du ? Inte bästa citatet(tror inte ens det blev rätt) men ändå vad jag menar.

Det var "Man kan inte polera en bajskorv." Nej, mixning är inte viktigare än produktionen. Låten är viktigast. Ju längre du går i kedjan desto mindre kan du göra för att lyckas. En medioker låt kommer aldrig bli annat än medioker om så Andy Wallace mixar och Ted Jensen mastrar. Skriva en bra låt följt av att arrangera den är det tveklöst viktigaste. När du gjort det bra kan man gå vidare och göra den bästa inspelningen man behärskar osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mixningen ändå det viktigaste i kedjan PRODUKTION - MIXNING - MASTRING ?

Det kan inte vara lätt att åtgärda brister som är gjorda i en mixning, eller har jag fel ? 😕

Det jag vill komma fram till är att det kanske är att kasta pengarna i sjön att få sitt material MASTRAT om mixningen inte är tight och bra.

Nu menar jag inte att ditt material inte håller måttet Gatubarn, då jag inte har hört något av dig. Men jag vill komma med några råd innan du lägger ut dina pengar.

´Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det fortfarande en bajskorv' Förstår du ? Inte bästa citatet(tror inte ens det blev rätt) men ändå vad jag menar.

Det var "Man kan inte polera en bajskorv." Nej, mixning är inte viktigare än produktionen. Låten är viktigast. Ju längre du går i kedjan desto mindre kan du göra för att lyckas. En medioker låt kommer aldrig bli annat än medioker om så Andy Wallace mixar och Ted Jensen mastrar. Skriva en bra låt följt av att arrangera den är det tveklöst viktigaste. När du gjort det bra kan man gå vidare och göra den bästa inspelningen man behärskar osv...

Jo klart att själva låten är viktigast, det är väl underförstått. Jag var mer inne på mixning och mastring som är den röda tråden här. Och jag menar på att om du lämnar in en medioker mix går ju inte den direkt att förbättra jättemycket med mastring då effekter osv redan ligger i mixen. En riktigt bra mix kräver sällan mycket mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet balanseras mellan frekvensbanden med hjälp av avancerad EQ och effektiviseras med kompressor/limiter för att kompensera dynamiska brister.

kul fras

hög dynamik är en brist - alltså minskar vi den

Du misstolkar dem.

nej

du missar "kul fras"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mixningen ändå det viktigaste i kedjan PRODUKTION - MIXNING - MASTRING ?

Det kan inte vara lätt att åtgärda brister som är gjorda i en mixning, eller har jag fel ? 😕

Ju senare ett fel uppstår i produktionskedjan, desto enklare att åtgärda (och nu utgår jag alltså från att det är ett fel av den typ som går att åtgärda). En dålig mastring är bara att göra om. Beror den misslyckade mastringen på en haffsig mix får man gå tillbaka och åtgärda det i mix. Det blir mer komplicerat om det brister i framförande eller arrangemang.

Jag tycker som Kryckan att låten i sig och den tolknking man gör är de viktigaste delarna i en lyckad produktion. Skriv bra låtar, egnagera bra musiker, välj rätt tagningar och bygg intressanta arrangemang så har du det hela i en liten ask! 🙂

Edit: glömde visst ett ord.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag är lite intresserad av detta. Bör man söka upp mastring för sin specifika musikstil? Eller sysslar alla ställen med alla stilar? Jag undrar för det jag tänker på rör sig om extrem hårdrock, kanske finns det något ställe som är en aning mer inriktad på just detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mixningen ändå det viktigaste i kedjan PRODUKTION - MIXNING - MASTRING ?

Det kan inte vara lätt att åtgärda brister som är gjorda i en mixning, eller har jag fel ? 😄

Det jag vill komma fram till är att det kanske är att kasta pengarna i sjön att få sitt material MASTRAT om mixningen inte är tight och bra.

Nu menar jag inte att ditt material inte håller måttet Gatubarn, då jag inte har hört något av dig. Men jag vill komma med några råd innan du lägger ut dina pengar.

´Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det fortfarande en bajskorv' Förstår du ? Inte bästa citatet(tror inte ens det blev rätt) men ändå vad jag menar.

Joo jag förstår vad du menar. Men jag skulle inte vilja påstå att mina mixar är i närheten av "bajskorv". Jag vet inte om jag ens kan få det mycket bättre genom mix.

Omastrat:

http://www.bahnhof.se/wb553725/Danish%20&a...0din%20hand.mp3

Kanske dock får dra ned på vissa saker innan mastring så de får mer arbetsyta eller vad man ska säga. Jag har fått en test av mitt eget material av dem och det blev rätt fint. De gav ett bra tryck i skiten. Lite synpunkter hade jag men det tar jag med dem sedan. Jag skulle återkomma med lite feedback vilket kanske har dröjt lite för länge nu men ska i alla fall ta tag i det nu vilken dag som helst. Det verkar hur som helst mycket prisvärt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte mixningen ändå det viktigaste i kedjan PRODUKTION - MIXNING - MASTRING ?

Det kan inte vara lätt att åtgärda brister som är gjorda i en mixning, eller har jag fel ? 🙂

Det jag vill komma fram till är att det kanske är att kasta pengarna i sjön att få sitt material MASTRAT om mixningen inte är tight och bra.

Nu menar jag inte att ditt material inte håller måttet Gatubarn, då jag inte har hört något av dig. Men jag vill komma med några råd innan du lägger ut dina pengar.

´Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det fortfarande en bajskorv' Förstår du ? Inte bästa citatet(tror inte ens det blev rätt) men ändå vad jag menar.

Joo jag förstår vad du menar. Men jag skulle inte vilja påstå att mina mixar är i närheten av "bajskorv". Jag vet inte om jag ens kan få det mycket bättre genom mix.

Omastrat:

http://www.bahnhof.se/wb553725/Danish%20&a...0din%20hand.mp3

Kanske dock får dra ned på vissa saker innan mastring så de får mer arbetsyta eller vad man ska säga. Jag har fått en test av mitt eget material av dem och det blev rätt fint. De gav ett bra tryck i skiten. Lite synpunkter hade jag men det tar jag med dem sedan. Jag skulle återkomma med lite feedback vilket kanske har dröjt lite för länge nu men ska i alla fall ta tag i det nu vilken dag som helst. Det verkar hur som helst mycket prisvärt tycker jag.

Fick du en provmastring eller?

Jag skulle få en provmastring, laddade upp min låt och meddelade detta, men sedan hörde de aldrig av sig. Jävla pissföretag.

xarcmastering.com har jag hört bra från, men det är dyrt. 1200 för en låt på 3½ minut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Är inte mixningen ändå det viktigaste i kedjan PRODUKTION - MIXNING - MASTRING ?

Det kan inte vara lätt att åtgärda brister som är gjorda i en mixning, eller har jag fel ? 🙂

Det jag vill komma fram till är att det kanske är att kasta pengarna i sjön att få sitt material MASTRAT om mixningen inte är tight och bra.

Nu menar jag inte att ditt material inte håller måttet Gatubarn, då jag inte har hört något av dig. Men jag vill komma med några råd innan du lägger ut dina pengar.

´Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det fortfarande en bajskorv' Förstår du ? Inte bästa citatet(tror inte ens det blev rätt) men ändå vad jag menar.

Men polerar du din bajskorv tillräckligt länge och noga så har du snart en fin liten böna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...