Jump to content
Annons

Jag & Min Netbook


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hej,

Jag skapade nyligen en tråd och frågade efter erfarenheter av att använda en netbook för musikproduktion. Jag hade då suttit och scannat av nätet efter recensioner av netbooks och deras prestanda. Visst hittade jag en och annan recension (med tillhörande statistiska jämförelser) och flertalet fattiga uttalanden. Dessvärre hittade jag få narrativa (till skillnad från statistiska) redogörelser av hur bra en netbook egentligen är. Jag fick nöja mig med:

"Okej, det är inget prestandamonster men vet man vad man ska med den till så blir man inte besviken." Eller: "För surfande, skriva lite i word och kolla på mindre PDF dokument så funkar det fint." Med andra ord så gav det mig inte så värst mycket.

Så igår gick jag och inhandlade en netbook. Det blev en Asus Eee PC 1000H: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345494

OS: Win XP SP3

CPU: 1,6 ghz Intel Atom

RAM: 1gig DDR2

HD: 5400varv 160gig

3x USB

Eftersom jag skriver och producerar musik var jag självfallet nyfiken på vad denna lilla datorn klarar av, så här sitter jag nu. Jag antar nämligen att det finns dem bland er som är litet nyfikna. Så därför ska jag nu redogöra för mina netbooks musikaliska eskapader!

Mvh.

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer publicera några rapporter, här är den första.

---

Jag sitter just nu och gör de första testerna. Jag använder mig av Reaper http://www.reaper.fm vilket är ett "gratis" musikverktyg. Jag har laddat in demoprojektet vilket består av 12 audiospår vilka ligger på den interna hårddisken. Flera utav spåren har någon form av insert men det är ganska svårt att uppskatta hur avancerade dessa är. Totalt 3 EQ pluggar, 2 kompressorer och ett reverb. På master regeln ligger en limiter (kan missat något, är inte hemma i Reaper). Utöver detta kör jag Firefox med tre tabbar, en extern skärm i hög upplösning och MSN med ett antal konversationer igång. Samt en extern mus och uppkopplat 3Gmodem via USB. Med andra ord använder jag netbooken ungefär som jag brukar använda en vanlig laptop.

Jag använder min Zoom H2 med Asio drivrutiner som ljudkort. Detta med en latency på 7MS.

Med denna belastning utav datorn ligger CPU-anvädningen mellan 55% och 70%. Av totala 1gig ram är drygt 400mb ledigt. Lyssningen sker via ett par AKG K271S.

Ljudåtergivningen är ren, inget knaster (vilket kan uppstå ifall jag går ner på 4-5 MS inställd latency). Bortsett då från att projektet jag lyssnar på är ganska halvdant inspelat. Det går utmärkt att pendla mellan MSN/Firefox och Reaper utan att det hackar eller uppstår något annat problem. När låten inte spelar ligger CPU-användningen på mellan 35-45%.

Detta var ett första test. Härnäst kommer testinspelning av vocals över någon form av bakgrund samt test av VST instrument!

Redigerat av BoGabrielNurmi
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant dethär! Ser fram emot att läsa framtida äventyr.

Jag har nu börjat leka med inspelningsmöjligheterna. Jag är som sagt en ovan Reaper användare (sitter med Cubase i studion) och efter lite trixande fick jag igång ett stereospår. Ljudet går in bra via ZOOM H2. Det verkar inte vara någon fördröjning att tala om. Så jag spelar in ett spår med lite handklappande. Spåret ser fint ut i Reaper. Så spelar jag upp spåret och stöter på patrull. Visst låter ljudet fint, men det är ganska grov fördröjning. Ljudspåret ligger rent "fysiskt" korrekt i programmets tidslinje, men själva ljudet uppenbarar sig en halv sekund efteråt. Mycket märkligt! Eftersom jag som nämnt inte är hemma i Reaper förstår jag inte vad detta beror på. När jag aktiverar lyssning på ett stereospår är det absolut ingen fördröjning, inte heller verkar det skett någon fördröjning på det inspelade materialet. Men vid uppspelning kommer ljudet efter.

[Den som vet kan infoga förklaring här!]

Edit: Vad som är lustigt är att metronomen går som den ska, vid inspelning och uppspelning. Det är bara audiospåret som släpar. Borde inte rimligen ALL uppspelning släpa (och lika mycket), om det rör sig om latency relaterade problem? Datorn vet väl inte att metronomen och Stereospåret är två skilda ting, utan registrerar det väl bara som samma output?

Jag öppnar så en flaska Spaten München till, stänger ner Reaper och låter saken bero! Tacka vet jag Cubase! 😉

Redigerat av BoGabrielNurmi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag funderar på att skaffa mig en netbook för att köra typ guitar rig 3 med. (i replokal & live)

har Toneport UX2 som ljudkort, frågan är bara om det funkar och om det är stabilt nog för det ?

Har även POD Farm som jag tror drar mindre i jämförelse med GR3, någon som testat eller har en hjälpsam teori ?

(sorry för bump, bättre än att starta ny post!) 😕

har tittat lite på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407328

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör min lilla Thinkpad med den första generationen av två cores Intel processor.

1.83gHz och jag kan säga att det är mer tryck i laptopen än i min gamla 3gHz singlecore stationära dator.

Jag kör dessutom med det inbyggda ljudkortet och Asio4all, 256 samples som buffert och det rockar på över förväntan.

Tracktion 2 och Reason tuffar på utan problem. Har inte provat min Amplitube 2 live i laptopen men jag ser inga problem att köra Amplitube i laptopen.

Jag använder laptopen för att arra grejer, inspelningen gör jag med den stationära.

Köpte mig en nanoKEY i veckan så jag satt faktiskt på tåget och skrev en ny låt. Riktigt nice!

Liten laptop + litet keyboard = stor musik vart som helst... glöm ukelelen eller gitarren, laptop och nanoKEY is teh shit. 😕

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...