Jump to content
Annons

Netbook för musikproduktion?


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hej,

Jag satt och tittade på s.k "netbooks" på nätet idag. Små och tysta med lång batteritid.

Perfekt för att surfa "överallt" och lite vanligt kontorsarbete.

Men kan man använda dem för att muskmakande, frågar jag mig.

Med 1,6 ghz Intel Atom processor och maximalt 2 gig DD2 samt 160gig HD (5400 varv)

ser en Asus Eee PC 1000H ganska trevlig ut till det låga priset 4 000 SEK.

Nu tänker jag självfallet inte på en sådan dator som en primär musikmaskin, men

vad tror ni? Är det möjligt med ett vettigt ljudkort att skapa något på den?

Mvh,

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag ska skaffa en lenovo s10. Den har i alla fall pciexpress så det går att koppla in vettiga ljudkort. Om man nu ska köpa en netbook

så är det lika bra att välja en modell som är så bra som möjligt för musik, även om det inte alls är dess primära användningsområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag satt och tittade på s.k "netbooks" på nätet idag. Små och tysta med lång batteritid.

Perfekt för att surfa "överallt" och lite vanligt kontorsarbete.

Men kan man använda dem för att muskmakande, frågar jag mig.

Med 1,6 ghz Intel Atom processor och maximalt 2 gig DD2 samt 160gig HD (5400 varv)

ser en Asus Eee PC 1000H ganska trevlig ut till det låga priset 4 000 SEK.

Nu tänker jag självfallet inte på en sådan dator som en primär musikmaskin, men

vad tror ni? Är det möjligt med ett vettigt ljudkort att skapa något på den?

Mvh,

Bo

Ska du göra några störe produktioner och ha ett bättre ljudkort, kommer det nog skita sig rätt hårt käns det som :S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite varför.

Har den firwire??? Alternativt pci express

1.6ghz, inte direkt någon ferrari.

2gig ram funkar (men vad är det för hastighet på dom), jag vill gärna ha 4gig. (ifo är jag mac användare) Windows 32 stöjer bara 3.25.

5400rpm, nja kanske inte.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Med 1,6 ghz Intel Atom processor och maximalt 2 gig DD2 samt 160gig HD (5400 varv)

ser en Asus Eee PC 1000H ganska trevlig ut till det låga priset 4 000 SEK.

Atom är ju en väldigt slö processor i jämförelse med de "normala" modellerna (klockfrekvensen säger inte mycket). Men visst borde det gå att göra lite musik på den så länge man inte har allt för höga förväntningar på prestandan. Duger säkerligen som skissblock iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra några störe produktioner och ha ett bättre ljudkort, kommer det nog skita sig rätt hårt käns det som :S.

Fast fullt duglig musik har ju gjorts på betydligt långsammare datorer...

Ungefär så jag resonerar. Det blir nog en Netbook, jag får helt enkelt återkomma

med mina erfarenheter av att producera på den. Hade inte precis tänkt mig göra

något avancerat på den. Men att spela in 2 spår (stereo) och lägga lite effekter

står den antagligen pall för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man använda dem för att muskmakande, frågar jag mig.

Med 1,6 ghz Intel Atom processor och maximalt 2 gig DD2 samt 160gig HD (5400 varv)

ser en Asus Eee PC 1000H ganska trevlig ut till det låga priset 4 000 SEK.

Nu tänker jag självfallet inte på en sådan dator som en primär musikmaskin, men

vad tror ni? Är det möjligt med ett vettigt ljudkort att skapa något på den?

Hej

Jag testade att köra Reason 4 (demo) på en Aspire one (HD-varianten) över det interna ljudkortet. Det funkade väl rätt ok så länge man körde relativt enkla arrangemang (alltså inte 8 st Thor...). Latencyn var inte fantastisk, men det var som sagt över det interna ljudkortet.

Min bedömning är således att det funkar bra för enklare saker... Men, jag drog analysen lite längre och funderade lite på hur jag skulle vilja använda den.

För det första; det interna ljudkortet duger inte för mig. Det måste till nån USB-historia för att det ska funka.

För det andra; om jag tänker mig att jag skulle använda den för att göra små "skisser" när andan faller på så skulle jag nog vilja ha ett klaviatur. Det är inte bara lite drygt att lägga in noter i "pianoroll", särskilt med den inbyggda lilla lilla musplattan...

Så, förutom netbooken så behöver jag även ett kombinerat ljudkort/klaviatur (eller två separata enheter) och då är det inte speciellt ultra-portabelt längre vilket gör att hela idén liksom faller.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra; om jag tänker mig att jag skulle använda den för att göra små "skisser" när andan faller på så skulle jag nog vilja ha ett klaviatur. Det är inte bara lite drygt att lägga in noter i "pianoroll", särskilt med den inbyggda lilla lilla musplattan...

Jag brukar lägga melodier med tangentbordet när jag sitter på tåget och får en idé. Men det är svårt att spela lite mer avancerade saker på det 🤪

Annars är väl Korg nanoKEY det mest portabla du kan hitta i klaviaturväg.

r_00076029.jpg

Behringer kom ju ut med en relativt portabel klaviatur/ljudkorts-kombo för inte så längesen som är helt ok. Ännu bättre är Edirol PCR-1, men den har de ju slutat tillverka (går väl att hitta begagnad kanske).

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

har införskaffat en Asus Eee PC 1000H enligt speccs ovan.

Håller på att installera några musikapplikationer nu för att testa.

Som sagt så är den inte tänkt till produktion, men det är en kul bonus om det funkar okej.

Kör externt tangentbord, mus och 22" skärm. Flyter mycket bra för MSN/Surf/Office2007. Över förväntan.

För det första; det interna ljudkortet duger inte för mig. Det måste till nån USB-historia för att det ska funka.

Testade du med ASIO4All då? Det borde ju förbättra situationen med det interna kortet en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första; det interna ljudkortet duger inte för mig. Det måste till nån USB-historia för att det ska funka.

Testade du med ASIO4All då? Det borde ju förbättra situationen med det interna kortet en del.

Nix, det fanns det inte tid för. Men du har säkert rätt i att det kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
drloop (oregistrerad)

Jag körde ändå till 2005 med en Mac med en 233mHz processor.

På den kan jag köra Cubase VST 3-5 kanaler och liiite effekter samt Reason och får till ett hyggligt arr.

Jag har kört Reason och Tracktion på en 1.4gHz laptop och kunnat göra rätt bra arr.

Så länge man inte kör VST eller VSTier som slukar CPU kraft så brukar det vara lugnt.

Kör med dom pluggar coh EQ som följer med din DAW istället för att köra 3e partspluggar så brukar det funka bra.

Så prestanda mässigt tror jag det inte är ett jätteproblem. Däremot är ju upplösningen på bildskärmarna ett potentiellt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
bobbish (oregistrerad)
Läste nånstans att en Atom 1,6 motsvarar en Celeron M 900mhz som motsvarar

En P4 på 1,8mhz? kan det stämma?

Att en celeron 900Mhz är som en p4 påom du menar 1.8Ghz är totalt uppe i det blå, celeron är väsentligt sämre än en p4. Även om den vore dubbelkärnig!

Och om du menade 1.8mhz så låter det VÄLDIGT konstigt... ☺️

Vill inte verka som någon besserwisser, men apropå din mening dvs om atom 1,6 är som en celeron 900mhz det vet jag faktiskt inte, är inte medveten om hur en atom jobbar.

Men celeron har sedan den modellen kom varit budget och varit i förhållande väldigt sega jämförelsevist med intel core duo, P4 eller Athlon och dem också.

En gång i tiden hade jag en celeron 2,4Ghz, den var sämre än min pentium 3 (eller om det kanske var P4) på 1.3Ghz.

Så Celeron är kort och gott dålig i min mening, och kortare livstid.

Men för att klargöra, en Celeron M som står för mobile på 900mhz kan helt omöjligt, vad man än ska göra på datorn, vara bättre än p4.

Om en atom 1,6ghz skulle vara sämre än en celeron på 900mhz så måste atom vara den sämsta processorn i världen 😄

För alla som funderar på en celeron i musiksyfte för övrigt ska nog alltid försöka hitta en bättre lösning, då både busshastighet, cacheminnet och livslängd med mera är säkert max hälften så hög som på P4 eller intel core duo.

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

bobbish (oregistrerad)

Ja nej alltså, det går ju att använda, räcker ju rätt långt med den hastigheten. Menade just som du skrev det är ju inte top of the line, rent optimalt talat 😉

Men generellt så har de mindre hastighet, livslängd (beroende på hur mycket man pressar den också såklart) men framförallt dåligt med arbetsminne som jobbar

med internminnet, vilket kan jag tänka mig kan göra det svårt att riktigt kräma på med många sequensers och tracks parallellt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 😉 . Lite moddad är den iofs. Ett extra gig RAM totalt 1,5. Och att jag för sen ca ett halvår sen har en ny hårddisk som gjorde susen + ett bra men lite gammalt internt ljudkort. M-Audio 1010lt.

Åja...ville bara belysa att det kan fungera med lite billigare altenativ ibland. Fast det är klart....bombar jag på med en massa spår så segar det ju. Och även med många pluggar (fast det använder jag sällan). Funktionell och duglig, men vem drömmer inte om en ny dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

bobbish (oregistrerad)

Ja vem gör inte det, kolla min signatur vad jag har, till och med det får sounddrops ibland och hack i ljuden man får mixa om och bort när det blir mycket 😉

Så man får väl försöka göra saker så kompatibelt man kan, det finns inga genvägar till den ultimata lösningen vilket är just en regelrätt studio med topnotch utrustning!

Min hemmalösning funkar väl minst så bra jag hade hoppats förvisso. Men så ska man väl aldrig ha laptops då de blir varmare och det är kortvarigare livslängd, sämre prestanda med mera, plus att mitt windows nog är den sämsta versionen i universum, dvs Vista Home Premium. Så jag ska inte sitta och kasta sten.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Även om tråden handlar om netbooks så verkar det lite som att man även pratar om billiga lösningar och många av just netbooksen kanske alla vad vet jag kör ju med atom cpun. Det jag tänker på det är att det finns ju även ett Intel mini itx moderkort med både cpu (atom den tvåkärniga versionen) och grafik onboard som det här

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P...CzkkCjC5yblXzLf

Byggde precis en dator baserat på det här i en liten snygg låda (ink nätagg) med 2 gig minne och 500gb sata hårddisk för ca 2200 kr. Om man inte vill köra på det inbyggda ljudkortet och ändå ha en liten låda så blir man ju hänvisad till ett USB ljudkort eller nån slags lösning så att det går att "lägga ner" ett pci kort för en FW lösning eller nåt.

Givetvis så blir det inte riktigt samma sak som en bärbar iom strömförsörjningen och framför allt behovet av extern skärm men ändå.

Har testat den med Win XP, OSX och Ubuntu och alla rullar rent ut sagt bra på den här mobon. Har dessvärre inte haft tid att testa musik program på den men det skulle förvåna mig mycket (iom att den funkar skitbra i alla avseenden i alla av dom här osen) om den inte är lika bra/snabb etc (förmodligen bättre) som en gammal P4 3 Ghz dator.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man inte har några konflikter och hårdvarukrockar i burken så kan man komma lång men ganska blygsam prestanda. Om man däremot datorn lider av problem som t ex IRQ-konflikter eller innehåller olämpliga chipset och dylikt så spelar det inger roll hur snabb den är; det kommer inta att fungera i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

😉 Ja jag säger då det 😄 . Mac kan verkligen suga det mä men det kan ju allt 🙂

Next stop Berlin.

Det går inte att köra osx på pc hårdvara som har tramsig chipset ja typ om man säger så då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...