Vallhagen Posted November 15, 2004 Share Posted November 15, 2004 Efter 7 sorger , en månad och 14 bedrövelser verkar jag nu ha fått igång en skapligt stabil hård-mjukvarufunktion. Så att man liksom kan börja (har börjat) ägna sig åt den kreativa delen av musikskapandet (och inspelandet). Så min första (är det det?) fråga i denna kategori handlar om trummor. Mitt läge är att jag sitter på en Reasonrack och Sonar 3-demon och undrar om jag "jobbar rätt": Jag kör hela Reasonköret som Rewire under Sonar. Reason har en trummaskin (Redrum), där jag programmerar patterns, kopierar ner dessa till Reasons sequencer, exporterar dessa "fragment" till midi, importerar dem till mitt trumspår i Sonar, där jag sedan kan efterredigera mm. Den här överflyttningen av midispåret från Reason till SOnar är ju möjligvis onödig, men jag tycker det "känns vettigt" att ha alla midispår i samma sequencer/fönster. Det här tillvägagångssättet fungerar ju, men det är eventuellt bökigt? Hur lägger ni trummor? Och hur mycket bättre trummor får man om man lägger ut pengar på en seriös trumsampler? I ärlighetens namn är jag inte så pigg på att köpa ett "trumpaket" för ett eller flera tusen, men det kanske är värt det? Finns det annars bra share-freeware trummor? Jag har känslan av att det är rätt tunnsått? Kanske ska nämna att jag lirar nån sorts rock, dvs i grunden mer gitarr än synthar. jag har kollat in Sonars "Session drummer" men blev inte speiellt överens med den. Men det kanske också är värt besväret med vidare fördjupning? Tyck gärna något. Hoppas det inte blev för rörigt och allt på en gång:) /Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Les Paul Posted November 15, 2004 Share Posted November 15, 2004 ...Pearl Export... 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PzYkBrYt Posted November 15, 2004 Share Posted November 15, 2004 tänkte faktiskt ta & sampla hela mitt kit.. fast det är nog iofs lättare att spela in sk-ten istället.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted November 15, 2004 Author Share Posted November 15, 2004 ...Pearl Export... 🙂 Får inte plats med ett sånt i sovrummet 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 15, 2004 Share Posted November 15, 2004 Jag vet ju inte hur VSTi:er fungerar i Sonar - men om det fungerar, så är min omedelbara tanke: HALion eller Kontakt tillsammans med det magiskt välgjorda Scarbee Imperial Drums-biblioteket. Demo finns på http://www.scarbee.com . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted November 16, 2004 Author Share Posted November 16, 2004 Tack för tipset! Har inte lyssnat på demon än, men ska naturligtvis ta mig tid till det. Inte riktigt mitt prisläge dock, 300+ USD är för mycket... Men visst går det bra att köra VST i sonar! mvh igen /Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
dede Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 VSampler som medföljer Sonar kan användas som trumsampler. Den har ju också ett antal inbyggda effekter. Du får dock "mixa" i Vsampler (varje trumma på ett eget track o egen midikanal) eftersom den bara har stereo ut. Den läser de flesta ljudformat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helguz Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 TAMA Startclassic - Låter skit bra (uppmickat å in i datorn) Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarCruiser Posted November 18, 2004 Share Posted November 18, 2004 Ni har fel allihop; Drumkit From Hell - är rocklåtarnas betongfundament Drumkit From Hell Superior - är armeringen alltihop enligt mina 14 öre (2 cent) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted November 19, 2004 Author Share Posted November 19, 2004 ... tja det får väl bli ett kit från helvetet då... när ekonomin tillåter. julklapp kanske! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts