Jump to content
Annons

Bästa koncert


Hellpig

Recommended Posts

Ja, AC/DC Göta Lejon, 80 tror jag en höjdare (länge sedan, ville gå på Lizzy men fick inte för Mamma 🙂 )

BurningWater i LA 91-93 många gånger alltid super, Frank Marino & Mahognyrush 93 Karlshamn super.

Blir svårt att säga vad som är bäst. Ac/Dc på Göta Lejon (alltså en biograf) -80 eller -81 var ju stort då...

Annars tycker jag att en Soundtrack of our lives på Riviera i stockholm för ett par år sedan var rätt så bra.

Thin Lizzy på Gröna Lund -77 var nog min första konsert

Skulle velat sett den legendariska spelningen med Ebba Grön på Ultra i Handen i början på åttiotalet, när trummisen lackade ur över ett oväntat låtval.. (var det Häng Gud???) och lämnade spelningen varpå någon ur publiken tog över trummorna....

Redigerat av Oldtimer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Solnahallen 2001. Rammstein som huvudnummer & Clawfinger som förband.

Backstage pass och V.I.P för mig och min medhavda kompis. Träffade hela gänget från både Clawfinger och Rammstein. Har en T-shirt som är nedklottrad med autografer. Ett riktigt riktigt gott minne som är inbränt.

Väldigt trevliga killar måste jag säga, speciellt Claws'arna.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller fullständigt med, Kings´X på Kåren i Gbg var grymt! Grym känsla att se sitt favvoband på så nära håll att man kunde läsa Doug Pinnicks låtlista som satt fasttejpad i scengolvet 😑

Då måste vi ha stått nära varann, jag stod precis framför Pinnick 😆

Håller verkligen med dig, det var en sjukt bra spelning!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att rangordna, men tre sticker ut:

QOTSA på Sticky Fingers (kan det ha vart 2001?). Innan de byggde ut, så det var på den lilla scenen. Oliveri inleder med att blåsa eld så lågorna slickar taket. Jag lyckas gasta fram önskelåten "The Bronze" när Josh frågar vad vi vill höra. Har nog aldrig gastat så högt varken förr eller senare...

Foo Fighters på Where the action is härom året. Den akustiska versionen av Everlong med allsång var närmast magisk.

Primus på Kåren (nån gång 96-98?). Första riktiga konserten minns man ju såklart, men det var fanimej helt grymt. Enormt svettigt och hela publiken hoppade som en man, trodde kåken skulle rämna.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Black Sabbath på Olympen i Lund 1977 med det helt okända förbandet AC/DC! Nu snackar vi magi...Totalt outstanding!!!

En konsert som också var en höjdare var Rainbow i Malmö Folkets Park med sättningen: Richie, Cozy Powell, Graham Bonnet, Don Airey och Roger Glover!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo!

Har två som jag måste få dela med mig av, de är ganska lika bra.

Första är Kirk Fletcher Band FEAT. Michael Landau (wahhhhat??) på fasching förra året.

Det var ett gäng sköna norrmän som drog till LA och träffade landau och på något sätt fick ihop det till en turné med Landau och Fletcher.

Bas, trummor och grymmaste Hammondorgerln spelades av norrmännen, Kirk lirade chopsblues och Landau, ja. Kommentarer är överflödiga.

De växlade mellan Kirks låtar och Landaus brutalblus.

Upplevde eufori ett flertal gånger där.

Andra konserten är antingen 06 eller 07 på kulturfestivalen i kulturhuset.

Mats Öberg spelade solo i en liten sal med perfekt ljud.

Jag satt i en superbekväm stol liknande de i en biograf och när jag slöt ögonen kändes det som jag svävade tyngdlöst i rymden. Det enda som fanns var Öbergs musik. Sjuukt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Black Sabbath på Olympen i Lund 1977 med det helt okända förbandet AC/DC! Nu snackar vi magi...Totalt outstanding!!!

En konsert som också var en höjdare var Rainbow i Malmö Folkets Park med sättningen: Richie, Cozy Powell, Graham Bonnet, Don Airey och Roger Glover!

Nu blev jag ruskigt avundsjuk. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag ruskigt avundsjuk. 😑

Kan också delge ett rätt så roligt konsertminne:

I Danmark så fanns det i början på 80-talet ett band som hette Brats. De spelade en blandning av punk och Heavy Metal. De kom till våra lilla stad och skulle spela på vår Stadsteater. Vad ingen visste var att de till denna spelningen hade tagit in 2 nya medlemmar, nämligen King Diamond och Michael Denner. Vi i publiken hade förväntat oss lite speedad heavy metal, men i stället så möttes vi av en massiv doom-metal med en sångare som var starkt sminkad och korslagda ben som mikrofonstativ! Inget fel på detta i och för sig, men om vi var 300 i publiken så var det nog inte mer än 20-30 pers. kvar i publiken när spelningen var slut. Efter denna spelningen så bytte de namn till Mercyful Fate.

Redigerat av mellow
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jo, den var inte så tokig, men jämfört med deras spelning på Roskilde '98 var det snudd på kattskit... Klingklangstudio istället för laptops gör en viss skillnad...! 🙂

Jag såg Kraftwerk på Olympen i Lund -91, The Mix-turnén. (Originaluppsättningen!)

Det va grejer det!!

Määh .. det är väl ingen tävling?

.. och det säger jag mest för att jag är obehagligt avundsjuka på er! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kan också delge ett rätt så roligt konsertminne:

I Danmark så fanns det i början på 80-talet ett band som hette Brats. De spelade en blandning av punk och Heavy Metal. De kom till våra lilla stad och skulle spela på vår Stadsteater. Vad ingen visste var att de till denna spelningen hade tagit in 2 nya medlemmar, nämligen King Diamond och Michael Denner. Vi i publiken hade förväntat oss lite speedad heavy metal, men i stället så möttes vi av en massiv doom-metal med en sångare som var starkt sminkad och korslagda ben som mikrofonstativ! Inget fel på detta i och för sig, men om vi var 300 i publiken så var det nog inte mer än 20-30 pers. kvar i publiken när spelningen var slut. Efter denna spelningen så bytte de namn till Mercyful Fate.

Fan nu blev jag avis igen. 😐 Ett av mina gamla favvoband.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...