Jump to content
Annons

Rush


Hellpig

Recommended Posts

Jag har läst en del gott om Rush "comeback" album, Vapor Trails - så jag införskaffade det i veckan. Lät rätt ok tills sångaren börjar sjunga... här måste det vara något fel, tänkte jag. Det lät som någon som andats helium sjunger. Har det blivit något fel med filformatet, tänkte jag, så att det låter uppspeedat? Laddade ner ett gammalt album från 74 bara för att kontrollera. Nehej, det var minsann samma sångare bara det att det lät nästan ännu värre. För mig gör hans röst att det blir helt onjutbart... någon som upplever samma sak eller folk (som gillar Rush, om det finns några kvar?) att det låter bra? Jag är helt förvirrad.

(Å andra sidan tycker jag personligen att Axl Rose aldrig varit mer än en kraxande kråka medan somliga tycker att han är guds gåva till folket... strange)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Avataren som jag har säjer väl att jag bör svara... 😛

Jovisst har karln en märklig röst. Men som vanligt så är smaken delad. När jag fastnade för Rush så var det inte alls rösten som stod i fokus utan annorlunda takter och en sanslöst duktig trummis. (Nåja, de andra går inte av för hackor heller.) Samtidigt så var rösterna på 70-80 -talet lindrigt talat överspända högfrekvensare allihopa. (Behöver jag tillägga att jag själv var hårdrockare och tog höga C utan att blinka redan när jag vaknade på morgonen...) Geddys röst var alltså inte det som jag först tyckte var det speciella, snarare var det nog så att jag inte gillade den alls. Men en viss tillvänjningsperiod och se, sedan tillhörde den Rush-soundet. Så vill du ge Rush en chans så får du nog fortsätta lyssna ett tag. Och får jag föreslå att du ägnar dig åt de lite äldre alsterna som jag tycker är bättre och avsevärt klurigare musikaliskt sett. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag får kanske ge dem några chanser till men ... jag tycker det låter hemskt. 😲 Musiken är ju mer än ok men hans röst var en chock (mindre överdrift), låter ju nästan manipulerad. Brrrr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Geedy Lee´s röst är verkligen säregen. Som mr Lee säger så hör den ju ändå som liksom till. Ruggigt skickligt band är dom ju ändå och jag har absolut "vant" mig. 😲 Han spelar ju bas otroligt bra plus nå slags synthar med fötterna o utöver det sjunger karln! Inte undra på att rösten går upp ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag förstår vad du menar med att den är annorlunda. Själv tycker jag däremot att den är grymt skön för att den är så speciell 😛

Men vad tycker du t.ex. om Angus Young? Han har ju också lite udda röst 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag förstår vad du menar med att den är annorlunda. Själv tycker jag däremot att den är grymt skön för att den är så speciell 😛

Men vad tycker du t.ex. om Angus Young? Han har ju också lite udda röst 😲

Angus brukar väl mest låta gitarren föra sin talan? Jag antar att du tänker på Bon Scott. Minns första gången jag hörde honom och jo, jag tyckte det lät rätt illa minns jag. Men det var över 20 år sedan och jag lärde mig att gilla hans röst så hoppet är väl inte inte för rush antar jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad tycker du t.ex. om Angus Young?
Jag antar att du tänker på Bon Scott.

Eller kanske på Brian Johnson?

Bon Scott var rätt skön som bluessångare. Lyssna t ex på "Ride On".

Brian Johnson har jag fortfarande inte helt tagit till mitt hjärta ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idol-Lars..... Där har ni en pipa av rang!

Och vem fan är det? 🙂

Idioten som äntligen åkte ur idol igår! Fast å andra sidan så finns det ingen där som tilltalar en annan. Dom flesta sjunger som om kniven satt i dom! En katt som blir flådd levande låter bättre.

Men Lars är ta mig fan det värsta skit jag nånsin hört. Men nog om det..

Rush är ett höjdarband, liurar svinbra och intressant. Inget jag köper direkt men kul att lyssna på då & då. Sen har ju Geddy Lee en speciell pipa, det kan man hålla med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill höra den som tar sig an Cygnus X1: book one. 😄

Iallafall, tycker själv att sången fungerar utmärkt, kanske att kan vara en del spes/cheesy lyrik på gång ibland (hint: virtuality). 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Geddys röst har ett speciellt signum. Dock har han experimenterat en hel del med den genom åren. Om Hellpig lyssnat på Vapor Trails och någon av de tidigare så kan han gått miste om skivor som: "Power Windows", "Hold Your Fire" och Counterparts där han ofta går ner en del i både pitch och intensitet. Även på "Presto" o "Roll The Bones" men de lider av ett märkligt sound som både Rush o Producenten Rupert Hines i efterhand erkänt var misslyckat. Själv har jag precis varit ute o joggat med blandat Rush ljudande i öronen, underbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Geddys röst har ett speciellt signum. Dock har han experimenterat en hel del med den genom åren. Om Hellpig lyssnat på Vapor Trails och någon av de tidigare så kan han gått miste om skivor som: "Power Windows", "Hold Your Fire" och Counterparts där han ofta går ner en del i både pitch och intensitet. Även på "Presto" o "Roll The Bones" men de lider av ett märkligt sound som både Rush o Producenten Rupert Hines i efterhand erkänt var misslyckat. Själv har jag precis varit ute o joggat med blandat Rush ljudande i öronen, underbart!

Shit, har du vart ute å joggat. Tyckte väl att du såg fit ut i affärn senast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Geddys röst har ett speciellt signum. Dock har han experimenterat en hel del med den genom åren. Om Hellpig lyssnat på Vapor Trails och någon av de tidigare så kan han gått miste om skivor som: "Power Windows", "Hold Your Fire" och Counterparts där han ofta går ner en del i både pitch och intensitet. Även på "Presto" o "Roll The Bones" men de lider av ett märkligt sound som både Rush o Producenten Rupert Hines i efterhand erkänt var misslyckat. Själv har jag precis varit ute o joggat med blandat Rush ljudande i öronen, underbart!

Shit, har du vart ute å joggat. Tyckte väl att du såg fit ut i affärn senast.

Njae, snarare "rädda vad som räddas kan"! Jag skrämmer slag på alla fruntimmer i spåret. Dock händer då något knäckande - de springer ifrån mig!

Personligen tycker jag de två senaste skivorna, Vapor Trails o vafandennuheter, är tråkiga. Jag tackar dock för all fantastisk musik o text som detta band har givit mig genom åren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbade som musiklärare på ett mellanstadie på åttiotalets slut. Minns att jag hade en musikfrågetävling där en fråga rörde huruvida det var en kille eller tjej som sjöng i låten jag spelade upp. Har för mig att det var Temples of Syrinx från 2112.

Inte många gissade rätt för övrigt. 🙂

Har förresten aldrig tyckt han sjunger konstigt. Bara annorlunda. Och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag förstår vad du menar med att den är annorlunda. Själv tycker jag däremot att den är grymt skön för att den är så speciell 😉

Men vad tycker du t.ex. om Angus Young? Han har ju också lite udda röst :rolleyes:

Angus brukar väl mest låta gitarren föra sin talan? Jag antar att du tänker på Bon Scott. Minns första gången jag hörde honom och jo, jag tyckte det lät rätt illa minns jag. Men det var över 20 år sedan och jag lärde mig att gilla hans röst så hoppet är väl inte inte för rush antar jag. 😛

Åh, det kan tänkas 😎

Hehe nejdu, med lite vilja bara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst en del gott om Rush "comeback" album, Vapor Trails - så jag införskaffade det i veckan. Lät rätt ok tills sångaren börjar sjunga... här måste det vara något fel, tänkte jag. Det lät som någon som andats helium sjunger. Har det blivit något fel med filformatet, tänkte jag, så att det låter uppspeedat? Laddade ner ett gammalt album från 74 bara för att kontrollera. Nehej, det var minsann samma sångare bara det att det lät nästan ännu värre. För mig gör hans röst att det blir helt onjutbart... någon som upplever samma sak eller folk (som gillar Rush, om det finns några kvar?) att det låter bra? Jag är helt förvirrad.

(Å andra sidan tycker jag personligen att Axl Rose aldrig varit mer än en kraxande kråka medan somliga tycker att han är guds gåva till folket... strange)

Jag jobbade som musiklärare på ett mellanstadie på åttiotalets slut. Minns att jag hade en musikfrågetävling där en fråga rörde huruvida det var en kille eller tjej som sjöng i låten jag spelade upp. Har för mig att det var Temples of Syrinx från 2112.

Inte många gissade rätt för övrigt. 😆

Har förresten aldrig tyckt han sjunger konstigt. Bara annorlunda. Och bra.

Gillar du inte hans sätt att sjunga på så är det nog ingen idé för mej att föreslå King Diamond/Mercyful Fate...

The Temples of Syrinx är en sjukligt bra låt! Ett riktigt litet mästerverk.

...och så fick jag åxå gjort ett inlägg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 3 år sedan roade jag mig med att göra en cover på 2112. Från början tom Temple of Syrinx. Plankade allt så noga det gick. Trummprogrameringen tog ett par dagar och jag fick pitcha några av dfh´s pukor så att jag hade 7-8 st. Det var roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 3 år sedan roade jag mig med att göra en cover på 2112. Från början tom Temple of Syrinx. Plankade allt så noga det gick. Trummprogrameringen tog ett par dagar och jag fick pitcha några av dfh´s pukor så att jag hade 7-8 st. Det var roligt.

Får man lyssna? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du inte hans sätt att sjunga på så är det nog ingen idé för mej att föreslå King Diamond/Mercyful Fate...

Jag hatar King Diamond men det mest för att jag har hört att han inte har byggt sin mikrofon själv. Det är ny grej som jag lärde mig i en annan tråd, att hata artister som inte bygger sina instrument själva. Så det så. För övrigt så trodde jag inte mina öron när jag hörde King D första gången för herrans länge sedan, det är ju ett skämt. Sedan, när jag insåg att det finns folk som lyssnar på honom och tycker att det är b r a ja... då trillade mina öron av. Så nu ser jag ut som en medeltida bödel. Det är dagens sanning, jag lovar!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Gillar du inte hans sätt att sjunga på så är det nog ingen idé för mej att föreslå King Diamond/Mercyful Fate...

Jag hatar King Diamond men det mest för att jag har hört att han inte har byggt sin mikrofon själv. Det är ny grej som jag lärde mig i en annan tråd, att hata artister som inte bygger sina instrument själva. Så det så. För övrigt så trodde jag inte mina öron när jag hörde King D första gången för herrans länge sedan, det är ju ett skämt. Sedan, när jag insåg att det finns folk som lyssnar på honom och tycker att det är b r a ja... då trillade mina öron av. Så nu ser jag ut som en medeltida bödel. Det är dagens sanning, jag lovar!

Ja tur för dig det, annars hade jag kommit och skärt av dig öronen för att du säger så om K.D. 😛 Det är en av mina stora favisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Geedy Lee´s röst är verkligen säregen. Som mr Lee säger så hör den ju ändå som liksom till. Ruggigt skickligt band är dom ju ändå och jag har absolut "vant" mig. 😛 Han spelar ju bas otroligt bra plus nå slags synthar med fötterna o utöver det sjunger karln! Inte undra på att rösten går upp ibland...

Bästa rockbasist 4-5 år i rad i "Bass Player". Fotsynten är: Moog Taurus Bass Pedals,

numera utbytta mot några slags midi-pedaler (+ dator?). (De har börjat sampla sig själva, coolt)

För övrigt är Rush ett av di grymmare banden på topp-tio-listan!

Sett dom live i Sthlm två ggr de senaste åren. Outstanding!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 3 år sedan roade jag mig med att göra en cover på 2112. Från början tom Temple of Syrinx. Plankade allt så noga det gick. Trummprogrameringen tog ett par dagar och jag fick pitcha några av dfh´s pukor så att jag hade 7-8 st. Det var roligt.

Får man lyssna? 🙂

Jag får väl inte lägga upp den här, eller? Sedan måste jag kovertera till mp3. Är på jobbet nu och min sambos vatten gick för en timme sedan. Möjligtvis vid ett senare tillfälle.

/Gabriel

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 3 år sedan roade jag mig med att göra en cover på 2112. Från början tom Temple of Syrinx. Plankade allt så noga det gick. Trummprogrameringen tog ett par dagar och jag fick pitcha några av dfh´s pukor så att jag hade 7-8 st. Det var roligt.

Får man lyssna? 🙂

Jag får väl inte lägga upp den här, eller? Sedan måste jag kovertera till mp3. Är på jobbet nu och min sambos vatten gick för en timme sedan. Möjligtvis vid ett senare tillfälle.

/Gabriel

Oj, lycka till, Gaben! Nu lär man inte se Dig här på ett tag! Vad roligt, grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...