Jump to content
Annons

Bra monitorer, HJÄLP


Gäst

Recommended Posts

Det med monitorer har jag noll koll på och behöver lite hjälp/rådgivning. Vad ska man kolla på, tänka på osv. Jag vill ha ett par aktiva så man slipper slutsteg osv(antar att det är standard idag?)

Här läst lite men hittar inget direkt bra svar, de klistrade trådarna som finns är allt under 2000 som folk frågat efter men då känner jag att jag hällre kan köpa ett par hörlurar för 1500 som någon skrev.

Så lite tips och bra tänka på saker och vad tycker du är bra?? Jag ska ha det till studion/mixning osv. Gärna en sub till också om det behövs, man vill ju även kunna kräma på lite granna vid slutfinyshen 🙂.....

Funkar det bra att mixa i bättre hörlurar med eller är det bäst med monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Genelece har ju i de flesta prisklasserna, kolla upp dom!

Finns b.la. på thomann.de 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med lurar, och så länge man vänjer sig vid det och förstår vad det är man hör så går det utmärkt. Det är samma sak med monitorer och rummet man lyssnar i. Känner man inte till hur monitorerna eller rummet färgar så blir det inte optimalt - oavsett vilka monitorer eller lurar man kör med.

Jag sitter hemma, och har inget dedikerat lyssnings-rum, så då verkade lurar vara ett bättre alternativ. Man får en ungefär 30% bredare stereobild i lurar, transienterna blir inte lika starka och djupbasen får man använda speciella lyssningstekniker för att passa av, som att lyssna svagt och i mono t.ex. Men har du inget noga avpassat lyssningsrum, och begränsad budget, och grannar, så kan man fundera på bra lurar. Det handlar som sagt mest om att förstå vad det är man hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina förslag är:

ADAM A7, som bl a vann MIPA Award som 2007 års bästa närfältare 🙂

Ultrasone Pro2500, som är de bästa öppna lurar jag har använt hittills 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Var just i din sits och hade svårt för att bestämma mig för vad man skulle löpa. Efter många vändor blev det ett par Adam A7 och det ångrar jag inte för en sekund nu. Tyckte genelec lät som om det låg ett lager smink över dom. Mackie lät bra men nått i dom kändes inte rätt.

Det enda jag var rädd för med adam va att basen inte skulle räcka till men nu med fasit i hand så är den mer än tillräcklig för mina behov.

Och nästa person kommer säga något helt annat om högtalarna. smaken är som...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var just i din sits och hade svårt för att bestämma mig för vad man skulle löpa. Efter många vändor blev det ett par Adam A7 och det ångrar jag inte för en sekund nu. Tyckte genelec lät som om det låg ett lager smink över dom. Mackie lät bra men nått i dom kändes inte rätt.

Det enda jag var rädd för med adam va att basen inte skulle räcka till men nu med fasit i hand så är den mer än tillräcklig för mina behov.

Och nästa person kommer säga något helt annat om högtalarna. smaken är som...

Eller inte 😆

Håller helt med om Adam A7. De låter jättebra, och även om även jag upplevde basen som tunn i musikaffären så lät de med lite justering fylliga och bra hemma. De Genelec jag lyssnat på (80*0) låter även de bra, men jag upplever att Adam's högtalare är öppnare och tydligare i ljudet. Sedan är det ju precis som sagts en smaksak vilka som passar just dig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag sitter, och där jag i så fall skulle ställa "bra monitorer", där skulle det bli 3,5 meter mellan högtalaren och väggen som finns bakom mig. Översatt till våglängd så ger det inte utrymme för lägre än typ 100 hz i vilket fall, så då går det lika bra med närfältare eller lurar - åtminstone vad basen beträffar. Men nog gillar jag att göra en snabb slutmix i en dedikerad lyssningslokal som en studio, med högtalare i storleksklassen Yamaha NS-1000. Lyssnar man typ 6-7 meter ifrån såna högtalare, så hör man allt på en gång - från låga botten till toppen. Det är lite mys 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, kul att alla var överens på att Adam A7 rockar 🙂. blir det ett pra sådana med andra ord 😄. Tror även att jag ska kolla in Ultrasone Pro2500 som Claes hade 😛.

Thanks!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fan inte billigt med monitorer alltså, finns ju för runt 30-40k med 😛.

Blir det så mycket bättre då. Jag tyckte Adam A7 var ganska dyra men varför köper men monitorer för 40k, inte tror jag att man kan få mixningen så mycket bättre i alla fall. Kanske har fel???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fan inte billigt med monitorer alltså, finns ju för runt 30-40k med 😛.

Blir det så mycket bättre då. Jag tyckte Adam A7 var ganska dyra men varför köper men monitorer för 40k, inte tror jag att man kan få mixningen så mycket bättre i alla fall. Kanske har fel???

Det är ungefär som jämförelsen mellan en volvo och en ferrari. En Volvo kan kosta 300,000 medan en ferrari kan kosta 10 gånger mer - tre miljoner. Betyder det att Ferrarin är 10 gånger mer praktiskt effektiv och prisvärd? Nej, så är det inte. Men jag skulle ändå gissa att Ferrarin är mer genombyggd och med större entusiasm än volvon, som är löpande-band framställd. Så ju mer man betalar, desto mindre får man för pengarna. Men oftast blir det ändå lite bättre. Samma sak med högtalare. A7 går på typ 7 laxar medan t.ex. Bowers & Wilkins 800 går på 180,000 kr. Är B&W modellen 26 gånger bättre för att den kostar 26 gånger mer? Nja, men kanske 5 gånger i alla fall.

Nu menar jag ur rent tekniskt perspektiv förstås. Egna preferenserna för vad som låter bra och inte, det är nog omätbart.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par Adam A7 för ett par veckor sedan. Är super nöjd! Håller med Claes till fullo med allt han har sagt om dem i andra trådar. Väldigt prisvärda!

Jag tycker att Genelec låter bra dem också, men får, precis som andra sagt en känsla att de ligger en liten färgning av värme över dem som jag helst inte vill ha i ett par monitorer.

Men det är mina åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fan inte billigt med monitorer alltså, finns ju för runt 30-40k med 😉.

Blir det så mycket bättre då. Jag tyckte Adam A7 var ganska dyra men varför köper men monitorer för 40k, inte tror jag att man kan få mixningen så mycket bättre i alla fall. Kanske har fel???

Det är ungefär som jämförelsen mellan en volvo och en ferrari. En Volvo kan kosta 300,000 medan en ferrari kan kosta 10 gånger mer - tre miljoner. Betyder det att Ferrarin är 10 gånger mer praktiskt effektiv och prisvärd? Nej, så är det inte. Men jag skulle ändå gissa att Ferrarin är mer genombyggd och med större entusiasm än volvon, som är löpande-band framställd. Så ju mer man betalar, desto mindre får man för pengarna. Men oftast blir det ändå lite bättre. Samma sak med högtalare. A7 går på typ 7 laxar medan t.ex. Bowers & Wilkins 800 går på 180,000 kr. Är B&W modellen 26 gånger bättre för att den kostar 26 gånger mer? Nja, men kanske 5 gånger i alla fall.

Nu menar jag ur rent tekniskt perspektiv förstås. Egna preferenserna för vad som låter bra och inte, det är nog omätbart.

hahaha du äger Opuss99, jag gör jämt jämnförelse med bilar:D hahah.

Men jag stämmer överns med det du skriver! Verkligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par Adam A7 för ett par veckor sedan. Är super nöjd! Håller med Claes till fullo med allt han har sagt om dem i andra trådar. Väldigt prisvärda!

Jag tycker att Genelec låter bra dem också, men får, precis som andra sagt en känsla att de ligger en liten färgning av värme över dem som jag helst inte vill ha i ett par monitorer.

Men det är mina åsikter.

Kul och höra, nu vill jag snart beställa ett pra 😉......men ska dra mig till 4sound och se fall dom har ett par där, så man kan få provlyssna och även jämnföra med ett par KRK samt Genelce som man får känna på saken i verkligenheten med 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in för inte så länge sedan på hifiklubben och lyssnade på CERWIN-VEGA CLS-215!!!! Jag säger bara jävlar i helvete va coolt:D^!!!!!!!

Vi kopplade in två st CERWIN-VEGA A förstärkare så vi hade långt över 4KW2 med pure power 😉 Det damade fan från taket mohaaaaa.

Det ska bli en investering till stuion, eller snarare festerna.

Sedan när jag ändå var där med min tremäning (som för övrigt köpte ett par CERWIN-VEGA VE-8F) så satt vi oss och lyssnade på ett äkta surroundsystem, med inte vilka högtalre som helst. B&W 800D, 7.1 ljud, recivers som kosstade runt 100k. Det var den coolaste ljudupplevese jag varit med om i alla fall. Om du har chansen att lyssna på det gör, det. Det skit häftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Jag har gjort detsamma för 5-10 år sedan i ett akutikbehandlat rum med B&W (gryphon tror jag var stärkaren) med samma reaktion. Långt över min förväntan och något av det skönaste jag hört. Snacka om sweetspot! De hade (har?) B&W i Abbey Road Studios också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med Claes vad du kan få för pris av honom. Dagarna efter jag köpte mina (i 4sound butik) så höjdes priserna med 1000:- pga dollarn/finanskrisen. De flesta märkena höjer/ har höjt sina priser med 7-17%. Bla Mackie har höjt med 17%. Så de kostar ca 10000:- där nu. Anledningen varför jag inte köpte av Claes var att jag bakade in dem i resten av mitt studio-köp hos dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par Adam A7 för ett par veckor sedan. Är super nöjd! Håller med Claes till fullo med allt han har sagt om dem i andra trådar. Väldigt prisvärda!

Jag tycker att Genelec låter bra dem också, men får, precis som andra sagt en känsla att de ligger en liten färgning av värme över dem som jag helst inte vill ha i ett par monitorer.

Men det är mina åsikter.

Kul och höra, nu vill jag snart beställa ett pra :rolleyes:......men ska dra mig till 4sound och se fall dom har ett par där, så man kan få provlyssna och även jämnföra med ett par KRK samt Genelce som man får känna på saken i verkligenheten med 🙂.

Jag tror inte 4sound säljer Adam. Hittar inga på deras hemsida, och i butiken på Folkungagatan fick jag svaret att de inte vill sälja Adam, så om du håller till i Stockholm kanske det är en bättre idé att springa till Musikbörsen på S:t Eriksplan. De har Genelec, Adam, KRK m.m. redo för lyssning. Dessutom är de rejält trevliga och bra att ha med att göra ☺️

Edit: En sak till, om du ändå springer dit så be att få provlyssna ett par Audio-technica ATH-M50. Du var ju ute efter lurar också, och de lurarna är finfina.

Redigerat av gumpbert
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Från St Eriksplan är det bara att gå över till fridhemsplan där fix dlx. De har KRK, Adam, Genelec och Dynaudio. Dynaudio ska man inte

missa när man lyssnar på monitorer i klassen runt 10 papp.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Från St Eriksplan är det bara att gå över till fridhemsplan där fix dlx. De har KRK, Adam, Genelec och Dynaudio. Dynaudio ska man inte

missa när man lyssnar på monitorer i klassen runt 10 papp.

Tyvärr så bor jag i lilla Karlstad. :/

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga.

Vad är det för skillnad på stänga hörlurar eller öppna? Ljudmässigt.

Blir man mer dämpad för omgivningen i stängda kanske????

För mig betyder öppna och stängda lurar en liten lös kombination av olika saker. Stängda innebär att de omsluter öronen, helt, och är relativt väl isolerade. De är åtminstone isolerade så att det som hörs i lurarna inte läcker ut fullt så mycket, men däremot kan ljud läcka in ganska väl ändå. Stängda betyder också att ytan bakom högtalarelementet är solid, att det är en vägg där. Det bidrar till att lurarna låter lite mer instängt, stumt och lite mer burkiga.

Öppna lurar innebär ungefär motsatsen. Öppna kan omsluta hela örat men lika ofta ligger de utanpå själva örat, själv vingen till örat. De är åtminstone inte lika instängda. De har oftast ett luftutlopp bakom högtalar elementet - ett metallgaller eller så - så att lurarna inte låter lika instängda och burkiga. De släpper ut betydligt mer ljud i omgivningen, men de släpper in ungefär lika mycket ljud som de flesta stängda gör.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Proline 2500 ... fasen jag som kör heltid med lurar .. och inte provat eller ens hört om proline .. nu måste man ju prova dom med. Fan för dig, Claes 🙂

🙂

Den gamla versionen heter Proline 2500 - och i år har det släppts en ny version som heter Pro 2500. Med lite tur så kanske någon har kvar av den gamla modellen och säljer ut billigt...

Kanske annars dax för mig att göra en specialdeal för forummedlemmar, så att fler blir invigda i Ultrasones underbara värld...? 😉

- fast sådant får man kanske inte säga högt, så glöm att jag sade något... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...