Jump to content
Annons

Trummor, gitarrer och bas.


The Mr

Recommended Posts

Hej alla glada!

Äntligen är The Mr tillbaka! Jag hör hur publiken jublar. 😕 Nu har jag tagit ett par sabbatsår från musiken och har istället satsat på min karriär inom bygg. Men nu känner jag att lusten har kommit tillbaka och den ska jag nu ta tillvara på.

Det första jag ska göra är att återuppbygga studion och rensa den från skräp. Ja, för hur konstigt det än kan låta för er som är medlemmar på studioforum, så har jag faktiskt använt min studio som förråd i två år!?! Jag har förmånen av att äga ett hus med en friggebod på tomten som jag har inrett som studio. Det är faktiskt pinsamt när jag tänker på att jag inte har använt den...

Nu till saken...

Det har ju som sagt gått ett par år sedan jag höll på. Då använde jag mig av virtual guitarist, ett basprogram som jag inte minns vad den heter och Groove agent. Jag misstänker att det har kommit ett antal nyheter på den fronten den senaste tiden. Vilka program är enligt er de bästa för att simulera trummor, bas och gitarr?

Tacksam för tips!

/The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du köra kompgitarrer så funkar fortfarande Virtual Guitarist, det har släppts en ny version av det men eftersom Steinberg har slutat sälja den så kan den vara svår att hitta. Annars så tycker jag Guitar Rig och Vox Tonelab (som då är hårdvara) funkar bra om man vill och kan spela gitarrr på riktigt.

Till basljuden använder jag Broomstick Bass eller spelar in en riktig elbas genom Guitar Rig. Det finns många bra samplingsbibiotek med basljud också, det får du säkert tips om senare i tråden.

Och trummorna då, där finns det några olika alternativ. EZ Drummer, DFH Superior 2.0 eller Addictive Drums, alla tre är bra på sitt sätt. Jag har kört EZ Drummer länge men gick över till DFH Superior 2.0 när det släpptes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köra kompgitarrer så funkar fortfarande Virtual Guitarist, det har släppts en ny version av det men eftersom Steinberg har slutat sälja den så kan den vara svår att hitta. Annars så tycker jag Guitar Rig och Vox Tonelab (som då är hårdvara) funkar bra om man vill och kan spela gitarrr på riktigt.

Till basljuden använder jag Broomstick Bass eller spelar in en riktig elbas genom Guitar Rig. Det finns många bra samplingsbibiotek med basljud också, det får du säkert tips om senare i tråden.

Och trummorna då, där finns det några olika alternativ. EZ Drummer, DFH Superior 2.0 eller Addictive Drums, alla tre är bra på sitt sätt. Jag har kört EZ Drummer länge men gick över till DFH Superior 2.0 när det släpptes.

Tack för tipsen!

På steinbergs hemsida hittar man fortfarande Virtual Guitarist, visserligan är det version 2, har de slutat sälja den helt? Är det någon som vet varför i så fall?

När det gäller DFH så testade jag programmet för ett par år sedan, men tyckte att det var alldeles för komplicerat, kanske DFH Superior 2.0 är bättre och enklare. En sak jag saknade i DFH var färdiga loopar. Det tar för lång tid för mig att skapa nya trumtakter från scratch. Finns denna funktion i den nya versionen?

The Mr... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska du köra kompgitarrer så funkar fortfarande Virtual Guitarist, det har släppts en ny version av det men eftersom Steinberg har slutat sälja den så kan den vara svår att hitta. Annars så tycker jag Guitar Rig och Vox Tonelab (som då är hårdvara) funkar bra om man vill och kan spela gitarrr på riktigt.

Till basljuden använder jag Broomstick Bass eller spelar in en riktig elbas genom Guitar Rig. Det finns många bra samplingsbibiotek med basljud också, det får du säkert tips om senare i tråden.

Och trummorna då, där finns det några olika alternativ. EZ Drummer, DFH Superior 2.0 eller Addictive Drums, alla tre är bra på sitt sätt. Jag har kört EZ Drummer länge men gick över till DFH Superior 2.0 när det släpptes.

Tack för tipsen!

På steinbergs hemsida hittar man fortfarande Virtual Guitarist, visserligan är det version 2, har de slutat sälja den helt? Är det någon som vet varför i så fall?

När det gäller DFH så testade jag programmet för ett par år sedan, men tyckte att det var alldeles för komplicerat, kanske DFH Superior 2.0 är bättre och enklare. En sak jag saknade i DFH var färdiga loopar. Det tar för lång tid för mig att skapa nya trumtakter från scratch. Finns denna funktion i den nya versionen?

The Mr... 😆

Istället för loopar finns det färdiga midifiler att använda sig av. Vill man utgå från låtar man gillar är det bara googla. Om du inte är ute efter det finns det bla köpa till midifiler från bla www.groovemonkee.com(de har gratis med) och www.vamtech-ent.com/

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du köra kompgitarrer så funkar fortfarande Virtual Guitarist, det har släppts en ny version av det men eftersom Steinberg har slutat sälja den så kan den vara svår att hitta. Annars så tycker jag Guitar Rig och Vox Tonelab (som då är hårdvara) funkar bra om man vill och kan spela gitarrr på riktigt.

Till basljuden använder jag Broomstick Bass eller spelar in en riktig elbas genom Guitar Rig. Det finns många bra samplingsbibiotek med basljud också, det får du säkert tips om senare i tråden.

Och trummorna då, där finns det några olika alternativ. EZ Drummer, DFH Superior 2.0 eller Addictive Drums, alla tre är bra på sitt sätt. Jag har kört EZ Drummer länge men gick över till DFH Superior 2.0 när det släpptes.

Tack för tipsen!

På steinbergs hemsida hittar man fortfarande Virtual Guitarist, visserligan är det version 2, har de slutat sälja den helt? Är det någon som vet varför i så fall?

Jag hittade inte det på Steinbergs hemsida, men om du har hittat det så bör det ju fortfarande säljas. Och det var version 2.0 som jag menade. Jag har 2.0 själv och även om jag numer spelar in majoriteten av gitarrerna själv så tycker jag att den är grymt bra som gitarr-synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ska du köra kompgitarrer så funkar fortfarande Virtual Guitarist, det har släppts en ny version av det men eftersom Steinberg har slutat sälja den så kan den vara svår att hitta. Annars så tycker jag Guitar Rig och Vox Tonelab (som då är hårdvara) funkar bra om man vill och kan spela gitarrr på riktigt.

Till basljuden använder jag Broomstick Bass eller spelar in en riktig elbas genom Guitar Rig. Det finns många bra samplingsbibiotek med basljud också, det får du säkert tips om senare i tråden.

Och trummorna då, där finns det några olika alternativ. EZ Drummer, DFH Superior 2.0 eller Addictive Drums, alla tre är bra på sitt sätt. Jag har kört EZ Drummer länge men gick över till DFH Superior 2.0 när det släpptes.

Jag har använt ez drummer mycket och tycker det är väldigt bra. Men jag tycker addictive drums verkar mycket bättre. Man kan ju göra så mycket mer med ljudet, inte sant? Storebrorn till ez drummer, superior 2.0 slår nog alla iofs.

Jag bara undra för du skrev att alla är bra på sitt sätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...