Jump to content
Annons

Två frågor om winzip/winrar och komprimering


Dashboard

Recommended Posts

Osäker på vart jag ska lägga denna tråd, men provar i Mixning/Mastring eftersom

det ändå har mest med det att göra.

Jo, jag kommer ibland behöva skicka låtar på mixning över nätet, t ex

genom FileCentral.se. Då är det smidigast att zippa ihop hela mappen med alla spåren för låten.

Fråga 1: Påverkar det kvalitén på ljudet ifall allt komprimeras till en zip? Provade att zippa

två filer som var 60 MB tillsammans, och den zippen blev liksom bara 3 MB stor, så

jag har börjat fundera över detta.

Fråga 2: Hur zippar man UTAN att komprimera? Att jag t ex har en låt som tar upp 600 MB,

och jag gör en zip av det som också den blir 600 MB stor, utan komprimering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fråga 2: Hur zippar man UTAN att komprimera?

Vad kör du för program?

I WinRARs inställningar kan man sätta "Compression method" till "Store". Då görs ingen kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 2: Hur zippar man UTAN att komprimera?

Vad kör du för program?

I WinRARs inställningar kan man sätta "Compression method" till "Store". Då görs ingen kompression.

Jag har WinRAR 3.80 men jag hittar varesig "Compression method" eller "Store"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 1: Påverkar det kvalitén på ljudet ifall allt komprimeras till en zip?

Nej, ljudet påverkas inte. Zip och Rar är båda icke-förstörande komprimering. När du packar upp filerna får du tillbaka exakt samma filer som du började med. Det är alltså helt safe att zippa ihop allt som du vill skicka.

Du vinner inte ett dugg på att sätta komprimeringsmetod till "store". Det enda den inställningen ändrar är hur tungt eller lätt det är för datorn att komprimera eller packa upp filen, dvs det kan gå lite fortare att skapa / packa upp zippen med den inställningen. Ljud och innehållsmässigt är det ingen skillnad alls.

Ett exempel som är bra att tänka på är när man zippar tex en exe-fil. När man packar upp den zippen får man ju tillbaka exakt samma exefil, annars skulle den inte fungera alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 1: Påverkar det kvalitén på ljudet ifall allt komprimeras till en zip? Provade att zippa

två filer som var 60 MB tillsammans, och den zippen blev liksom bara 3 MB stor, så

jag har börjat fundera över detta.

Som Dr. D säger - zip och rar är helt förlustfria komprimeringar, avsedda att minska platsen utan att förstöra något och samtidigt göra upp- och nedladdningar snabbare. Om du är osäker, packa ihop några Word-dokument, packa upp dem och se om det har försvunnit något 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...