Jump to content
Annons

Problem med Kontakt 2


Tomas E

Recommended Posts

(Osäker på i vilken avdelning detta hör hemma men jag postar här).

Ställde en fråga på motunation.com om det finns nåt sätt att lägga in/ändra continuous data (vad nu det heter på svenska?) i flera spår procentuellt, baserat på deras egna data. Man har ju oftast olika CC#7 värden i olika spår.

Fick svar om att man kan lägga in CC#11 för att styra volymen proportionellt i flera spår. Nu är det där lite tjorvigt formulera på engelska när jag behöver mer kött på benen. Och eftersom det här säkert gäller de flesta moderna sequencers hoppas jag nån här ska kunna förklara "på ren svenska". 🙂

Först citerar jag min egen fråga till dem. Sen följer två utmärkta beskrivningar men jag får inte riktigt ihop det. De tangentkommandon och övriga förkortningar som anges gäller så klart bara DP.

Is there any way to create continuous data in multiple tracks by % based on their own individual data? Say you have 5 tracks with different volume settings. Now you want to add a diminuendo at the end of bar 40. Is this doable with one single command, or do I have to create individual volume curves for each track? (Which I've done so far.)
If you're talking MIDI, then I'd suggest doing it using expression (CC#11) on one track, then copy that to the other tracks. The Expression is proportional to your main volume, so that means if you change the volume on one of the tracks later on, you don't have to go back and re-do the fade.
If you want to do that to a LOT of tracks at the same time, for MIDI tracks, by the same percentage, and based on each track's current value, I would show in the SE all the tracks you want to change. Press "w" and click on a current volume (or CC#11) line. All tracks will show a point. That would be your beginning of diminuendo. Do the same for the end of the diminuendo. Select the last point for all tracks. Get the change continuous data dialog, and select the amount of diminuendo you want.

This operation would not take you more than 5 seconds to do.

Antar som sagt att metoderna ovan kan användas i vilken modern sequencer som helst. Jag har provat lägga in CC#11 men det räcker inte antar jag eftersom inget händer. Ska man "routa" eller "assigna"(shit vilken svengelska) signalen på nåt sätt för att få det att fungera? Jag har ingen expressionpedal men det ska väl inte ha nån betydelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Vad är det för instrument på midispåren? Vissa syntar kanske inte stöder expresion CC11.

Är det hårdvara kanske det går att lösa genom att sätta alla berörda midikanalerna i inspelningsläge och då spela in expression svepet samtidigt på dessa kanaler.

Är det mjukvara jag jobbar med och jag vill ändra volymen på en grupp med syntar samtidigt så assignar jag syntarna till samma grouppchannel i (mitt fall) Cubase mixern. Sen automatiserar jag gruppkanalen efter smak och behåller den inbördes volymen i mixen.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mjukvaruinstrument, KONTAKT 2.

Det blev lite annat att göra så jag har inte riktigt hunnit med att kolla. Men det borde gå att göra på ditt sätt också, kanske till och med det enklaste. Halkade dock in på sidospår i och med att jag fått svar på det andra forumet också. Jag får återkomma senare när jag hunnit jämföra de olika metoderna och kronan förhoppningsvis har "trillat ner".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är riktigt intressant!

Antagligen finns det de som känner till detta redan men det tål att upprepas. CC11 kan användas till att styra subvolymen - eller vad man kallar den - på instrument i t ex Kontakt.

post-9095-1225814468.png

Det gör att man har två volymkontroller, en som styrs via CC7 och den andra via CC11. För att göra det så drar man bara controllern till volymknappen. Nackdelen är att det blir ganska mycket jobb om man har många instrument.

post-9095-1225814721.png

Det står i manualen att man ska använda Host Automation om man använder programmet som plugin. I DP funkar det inte utan jag måste använda Midi Automation enligt bilden ovan såväl i standalone som plugin mode. Vet inte hur det är i Cubase och Logic m fl.

Fördelen med det hela är att man inte behöver göra om eventuella crescendon och diminuendon om man upptäcker att ett instrument låter för starkt. Då ändrar man bara CC7 som blir som ett slags mastervolym för varje spår. Den andra volymkurvan blir proportionell till CC7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...