Jump to content
Annons

Är sång musik?


MusicNixon

Recommended Posts

Det är väl bara jag som är fånig eller nåt, men jag stör mig på följande uttryck:

"Sänk musiken och höj sången".

"Jag vill ha den där låten, fast bara musiken, som karaoke liksom."

Acapella = "Bara sång, ingen musik"

Då kommer min fråga: Är inte sången också en del av musiken? Eller har vi liksom två komponenter i en låt?

Musik

Sång

Bara en liten tankeställare. Jag vet att det är praktiskt att uttrycka sig så, och jag fattar vad folk menar. Men jag hajar till varje gång.

Förslag: Instrumenten, kompet, bakgrunden m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Bara man förstår varandra tycker jag man kan säga vad man vill.

Och skulle man inte göra det kan man ju fråga ,"Vad menade du nu?"

Link to comment
Dela på andra sajter

...och borde man inte från början tala om ifall man menar att det är tonarten eller volymen som skall höjas eller sänkas?!

eller basistens axelrem

🙁

Fast det händer ju ibland, när nån uttryckt sig otydligt, att man undrar om tonarten eller volymen ska t.ex. sänkas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång/musik, träd/skog, hmmm. Man hör ju inte musiken för all sång. Man ser ju inte skogen för alla träden..... Fetare mossa tack, färre rådjur, sänk dom där buskarna lite...fan är det en björn som har skitit här....?!

/Avd. filosofi

Link to comment
Dela på andra sajter

Du må rycka till när folk blandar musik och sång, jag rycker till när du kallar detta ett filosofiskt resonemang. Detta är inget filosofiskt resonemang. Det är ordklyverier. Möjligen skulle det kunna vara början i en analytisk diskussion där vi klargör vad exakt vi menar med orden för att kunna diskutera någonting senare men eftersom frågan gäller bara ord kan jag inte stå bakom att detta skulle vara ett filosofiskt resonemang.

Angående ordklyverierna.

Den gamla goda Jimi Hendrix såg ju sin röst enbart som ett instrument. Vilket nog de flesta inom populärmusiken gör med tanke på att deras texter är hjärndöda.

Sången är en del av musiken. Texten är det först när den sjungs.

I Acapella grupper kan man väll säga att musiken är en del av sången?

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Du må rycka till när folk blandar musik och sång, jag rycker till när du kallar detta ett filosofiskt resonemang. Detta är inget filosofiskt resonemang. Det är ordklyverier. Möjligen skulle det kunna vara början i en analytisk diskussion där vi klargör vad exakt vi menar med orden för att kunna diskutera någonting senare men eftersom frågan gäller bara ord kan jag inte stå bakom att detta skulle vara ett filosofiskt resonemang.

Angående ordklyverierna.

Den gamla goda Jimi Hendrix såg ju sin röst enbart som ett instrument. Vilket nog de flesta inom populärmusiken gör med tanke på att deras texter är hjärndöda.

Sången är en del av musiken. Texten är det först när den sjungs.

I Acapella grupper kan man väll säga att musiken är en del av sången?

Kringlan!

Vilket egendomligt citat du har i botten av dina inlägg! Alltså eftersom själva grundidén med forum är att tala med andra människor.... 🙂 Eller va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordklyverier skriver jag under på. Men jag tycker också att det är begreppsanalys, som är en metod i filosoferande. Alltså filosoferar vi. 🙂

Till vardags går jag inte och stör mig, eller knäpper folk på näsan. Men jag gillar att fundera/filosofera när jag har för lite att göra, och då kom jag tänka på det här. Tyckte det kunde vara en eminent fråga för Studios filosofer.

Hörde nån radiointervju för länge sen med nån grupp. Reportern presenterade dem som fyra musiker och en trumslagare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående begrepssanalys så görs den i den analytiska skolan. Det finns filosofer som bara ägnar sig endast åt begrepssanalys, men det är min åsikt att det inte är filosofi. Begrepssanalys är mycket nyttigt som första steg in i en filosofisk diskussion. Tex. ska vi diskutera tid kan det vara nytigt att vi vet vad vi faktiskt menar med tid så vi pratar om samma sak. Men själva filosofin berör för mig de större frågorna. Den rena undran inför allt. Frågorna som inte har några svar, där frågan står i fokus.

Vi är ju alltid misförstådda genom språkets barriär hur mycket vi än försöker förklara enstaka ord.

En intressant fråga är ju om de största filosoferna var bäst på ord eller om de faktiskt var bra filosofer 😉

Ja, man kan tycka att citatet är missvisande. Jag har det mest därför att det är en så klockren formulering. Läs Orons Bok av honom. Fantastisk prosa 🙂.

[edit] Och nu när vi ändå håller på med begrepssanalys. Talar man verkligen på diskussionsforum?

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu när vi ändå håller på med begrepssanalys. Talar man verkligen på diskussionsforum?

Nej man diskuterar 😆

Edti: Stavfel

Jag skulle mena att vi skriver? Lite krasst kanke men endå.

hmm.....vad är ett forum? Skriver man verkligen bara i ett forum?

Är ett diskussionsforum bundet till internet och skrivande?

Eller menar du just "detta" forum kanske?

så snurrigt det kan bli.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...