Jump to content
Annons

Flux Stereo Tool (Freeware)


Tracer

Recommended Posts

Tjo!

Har laddat hem Flux Stereo Tool

och slängt den på en baskanal för att kolla stereobilden. (Ja, jag vet basen ska ligga i mitten men det är

skoj att experimentera ibland.)

Nu till min fråga:

Längst ned på pluggen (ungefär) står det "Phase" med en mätare till höger som visar -1 -- 0 -- +1 där mätaren

ligger och trycker på +1 hela tiden när jag spelar. Vad innebär det? Är det ett fasfel?

Även fast jag slängde basen på tvingad mono så stod mätaren på +1..

Kan tyvärr inte läsa manualen då jag inte hittade någon på sidan.. 🙂 :)

/ Fredrik

Edit: Stavfel..

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om det är som min mätare jag har när jag kollar fasen så är +1 helt i fas och -1 helt ur fas.

För att kolla fasen mellan två spår så lägger du din fasmätare på master fader, sola de två kanalerna du vill kolla. Panorera ena max åt vänster och andra max åt höger. Visar det +1 är dessa två i fas 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack så mycket, ska kolla det 🙂

Har inte förstått helt allt det här med fasförskjutningar och att det kan bli så kallade "fashål"..

Så som jag har förstått så är det typ som att två likadana vågor tar ut varandra..?

Är det därför man använder side-chain, flyttar vänster (eller höger) kanal några millisekunder

fram/bak och diverse andra effekter.. hur vanligt är det egentligen med fasfel? Så vitt jag vet har

jag aldrig vart med om det själv..

Fast det kan ju oxå handla om att jag inte vet vad jag ska lyssna efter...

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...