Jump to content
Annons

Hur startar ProTools?


Cristian

Recommended Posts

Vad är det som egenligen händer med plugins:en när jag startar ProTools? PT kollar såklart vilka som finns att tillgå, men laddar den upp dom i RAM:et på något sätt? Skulle jag tjäna mer än "bara" snabbare starttid av PT om jag rensar bland mina plugins?

/C.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad är det som egenligen händer med plugins:en när jag startar ProTools? PT kollar såklart vilka som finns att tillgå, men laddar den upp dom i RAM:et på något sätt? Skulle jag tjäna mer än "bara" snabbare starttid av PT om jag rensar bland mina plugins?

/C.

Intressant fråga, jag skulle också vilja veta hur det funkar.

För ett tag sedan köpte jag Waves Diamond bundle eftersom jag kom över det till ett riktigt vrakpris, och det påverkade min laddtid i PT rejält. När jag lägger dem åt sidan, i "Unused Plugins" så är allt som förut igen. Men jag antar att det är något jag får leva med. Eftersom jag investerat i dem, så ska de då fan inte ligga i "unused plugins-mappen" 🥰

Överhuvudtaget har jag läst att de som Har Waves Mercury Bundle har ganska stora laddtider för PT. Men jag har ingen erfarenhet av detta paket då det är så jäkla dyrt, dock innehåller det en väldans massa pluggar, så laddtiderna kan nog bero på det!

Rensa ut de du inte använder, lägg dem i "Unused-Plugins", testa och se om det inte går snabbare. Anledningen till att jag tog upp just waves är att de är de enda pluggar som gett mig förhållandevis lång laddtid. Förutom just Waves, har allt gått som tåget.

EDIT: Du kanske kan skriva vad du kör för system till PT, så att de lärda på forumet lättare kan hjälpa dig.

Personligen har jag en Intel E6600 samt 3gb ram, winxp pro sp3, och en Digi 003rack. (Asus p5n-e moderkort om det nu spelar roll)

Redigerat av Chrillea
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som egenligen händer med plugins:en när jag startar ProTools? PT kollar såklart vilka som finns att tillgå, men laddar den upp dom i RAM:et på något sätt? Skulle jag tjäna mer än "bara" snabbare starttid av PT om jag rensar bland mina plugins?

/C.

Jag vet inte heller exakt vad som händer, men det tar lite tid. Det är sällan som jag har så brottom att jag inte kan vänta. Om det är kunder på ingång så gäller det bara att komma några minuter tidigare och det gör inte mig så mycket, det är ju pluggar som jag behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni missförstod min fråga. Att det tar lång tid att ladda PT spelar ju ingen egenlig roll, vad jag undrade var om pluginsen tar något på min dators prestandard i och med att dom laddas in? Sedan när jag startar dom i en session är det klart dom gör det, men just i starten? Läses .DLL filen in i RAM:et? Cachen? På något sätt?

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni missförstod min fråga. Att det tar lång tid att ladda PT spelar ju ingen egenlig roll, vad jag undrade var om pluginsen tar något på min dators prestandard i och med att dom laddas in? Sedan när jag startar dom i en session är det klart dom gör det, men just i starten? Läses .DLL filen in i RAM:et? Cachen? På något sätt?

Någon som vet?

Det är just detta Digi påstår, datorn påverkas inte bara i starten utan under hela tiden. Fler plugins installerade=sämre prestanda. och Digi måste väl räknas som experter i sammanhanget eller? Läste du inte mitt inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
lordlondon (oregistrerad)

Ja...pluggarna läggs i RAM (i alla fall på Win, och förmodligen på Mac också) enklast är väl egentligen att kolla i enhetshanteraren och se hur mycket PT's minne tilldelas efter att man har laddat det med pluggar respektive utan...

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...