Jump to content
Annons

Röde NT2A vs Röde NT1A.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har ju fastnat för Röde NT1A, tänkte köpa mig ett par att använda som allround till min portabla lilla studio. Och jag skulle säkert bli väldigt nöjd med dem. Men jag har även lyssnat på NT2A:

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Den låter ju också precis på det sätt jag gillar. Tänkte sen vidare med min lilla ljudteknikerhjärna att, ponera bara, ponera att jag köpte en av varje och jobbade med bägge två ett par månader, då skulle jag rimligtvis höra att NT2A låter mycket bättre ändå än ettan? Även om jag inte först kan höra någon skillnad. Rätt eller fel?

En sak jag undrar med tvåan är de olika patterns den har; cardioid, omni och åtta. Hur kan en mick med bara ett menbram vara så exakt rundupptagande som omni-diagrammet visar? Jag tvivlar inte men är nyfniken

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Är det värt skillnaden i pengar att slå till på tvåan?

Nedan snyggt saxofonlir geno en NT2A:

http://www.youtube.com/watch?v=Q1C1zEpmzDo

Här är en annan grej, lite konstiga nivåer och sönderskruvad helhet kanske?

Här hittade jag en skitsnygg cavatinainspelning. Och då är väl youtube-formatet inget vidare. den som kunde spela så där! Har ni sett filmen? Synd att inte låten kom i repris på slutet, då har man nog suttit kvar på bion och gråtit en timme extra.

Mera gött mos:

http://www.youtube.com/watch?v=svvs6leEhh0

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Alla micar med ställbar karakteristik, har dubbla membran - så du behöver inte fundera mer över den biten i alla fall... 😄

Jag såg det sen på deras hemsida. Men ändå, att de då funkar bra med 8-karaktären är ju föståeligt, men rakt ut åt sidorna? Dubbelmembranen sitter väl typ med ryggarna mot varandra?

Har idag kollat lite på en ny mick MXL V67i. Den har dubbla membran och två olika ljud, man kan höra hur olika ak gitarr låter via varma respektiva brigtha sidan av micken på deras sida. Jag tyckte spontant att ena sidan var lite för vass, den andra lite för dov. Men vad vet jag om världsalltet?

http://www.mxlmics.com/condenser_mic/mxlV67i/mxlv67i.htm

Litet dyrare än en Röde NT1A hos tyska storfirman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt både Röde NT1-A och NT2-A (äger själv 2an) Jag tycker helt klart att det är värt att lägga till lite för att få 2an.

Har du använt både ettan och tvåan på trummor? Jag har ju tänkt att "Glyn Johnsmicka" trummorna med två överhäns kondingar plus en sm57 på virveln och en Ev kaggemick. Funkar tvåan lika bra på trummor som till sång o ak gitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag har använt både Röde NT1-A och NT2-A (äger själv 2an) Jag tycker helt klart att det är värt att lägga till lite för att få 2an.

Har du använt både ettan och tvåan på trummor? Jag har ju tänkt att "Glyn Johnsmicka" trummorna med två överhäns kondingar plus en sm57 på virveln och en Ev kaggemick. Funkar tvåan lika bra på trummor som till sång o ak gitar?

Jag har haft ett par NT2-A, det var bra mickar. Har bara mixat diverse grejjer inspelade med NT1 och av vad jag kan döma så låter 2an betydligt "snyggare" på det mesta.

NT2-A är en höjdare på pukor, helt ok på överhäng och funkar fint till sång och acke. Det är en allroundmick som är schysst för priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att inte "stirra" dig blind på låten du hör på deras hemsida. Kan lova att det är preamps för priser vi kan drömma om:) som de säkert har använt sig utav!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Dessutom tål ju NT2-A höga ljudtryck vilket är väldigt bra vid inspelning av trummor.

Jag köpte just en SM2 och den var inte billig. Hade ju bara en (den som följer med K2). Eftersom jag köpt mina NT2-A i Sverige så fick jag inte med nån SM2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Grattis Analogfreak! 1000 inlägg^ 😏

Ja har man sett på fan... 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att inte "stirra" dig blind på låten du hör på deras hemsida. Kan lova att det är preamps för priser vi kan drömma om:) som de säkert har använt sig utav!

Nej det är klart, så gör väl alla tillverkarna. En lustig grej på sångdemon till NT2A är att när den torra sången får effekterna pålagda hörs just i början ett ganska fult missljud. Beror ju knappast på micken, men inte så snyggt. Ganska säker jävel på att sjunga, nån som vet vem det är?

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det var NT-1A tråden som jag noterade, (många Rödetrådar nu Nilsson vilket kanske är på tiden, bra mickar som är värda lite uppmärksamhet 😆 ) att du kommer att vilja vara flexibel i ditt användande av mikrofoner. Det lutar väl åt NT-2A som primärt val för dig.

Båda är tysta och tål en del och som sagt ovan, NT-2A exceptionellt mycket. Känsligheten är fantastiskt bra för bägge. Gemensamt är också att de är tydliga i basen och att det är lätt att undvika ludd där när det är dags för lite närhet. NT-2A är lite mer bastant i diskanten och kan möjligen upplevas lite varmare totalt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det var NT-1A tråden som jag noterade, (många Rödetrådar nu Nilsson vilket kanske är på tiden, bra mickar som är värda lite uppmärksamhet 😆 ) att du kommer att vilja vara flexibel i ditt användande av mikrofoner. Det lutar väl åt NT-2A som primärt val för dig.

Båda är tysta och tål en del och som sagt ovan, NT-2A exceptionellt mycket. Känsligheten är fantastiskt bra för bägge. Gemensamt är också att de är tydliga i basen och att det är lätt att undvika ludd där när det är dags för lite närhet. NT-2A är lite mer bastant i diskanten och kan möjligen upplevas lite varmare totalt sett.

Hur ofta har man nytta av dubbla membran och 8-karaktär om man inte har en studio med bra akustik uppe under taket?

Jag tog på prov hem en mick en gång som hade en strömmatning med en vridbar pilratt på, 8, omni osv. Jag gillade inte micken alls, men det vanliga kardioidläget där den tog upp ljudet från bara ett håll tyckte jag var det enda användbara. Fast det är klart, det var nog bara skräp förpackat i flott förpackning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det var NT-1A tråden som jag noterade, (många Rödetrådar nu Nilsson vilket kanske är på tiden, bra mickar som är värda lite uppmärksamhet 🙂 ) att du kommer att vilja vara flexibel i ditt användande av mikrofoner. Det lutar väl åt NT-2A som primärt val för dig.

Båda är tysta och tål en del och som sagt ovan, NT-2A exceptionellt mycket. Känsligheten är fantastiskt bra för bägge. Gemensamt är också att de är tydliga i basen och att det är lätt att undvika ludd där när det är dags för lite närhet. NT-2A är lite mer bastant i diskanten och kan möjligen upplevas lite varmare totalt sett.

Hur ofta har man nytta av dubbla membran och 8-karaktär om man inte har en studio med bra akustik uppe under taket?

Jag tog på prov hem en mick en gång som hade en strömmatning med en vridbar pilratt på, 8, omni osv. Jag gillade inte micken alls, men det vanliga kardioidläget där den tog upp ljudet från bara ett håll tyckte jag var det enda användbara. Fast det är klart, det var nog bara skräp förpackat i flott förpackning.

Kanske finns dom som skulle säga aldrig... men SÅ dålig akustik har du väl inte?

Då blir det till att köra med digitaltrummor och mjukvarustärkare istället 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det var NT-1A tråden som jag noterade, (många Rödetrådar nu Nilsson vilket kanske är på tiden, bra mickar som är värda lite uppmärksamhet 🙂 ) att du kommer att vilja vara flexibel i ditt användande av mikrofoner. Det lutar väl åt NT-2A som primärt val för dig.

Båda är tysta och tål en del och som sagt ovan, NT-2A exceptionellt mycket. Känsligheten är fantastiskt bra för bägge. Gemensamt är också att de är tydliga i basen och att det är lätt att undvika ludd där när det är dags för lite närhet. NT-2A är lite mer bastant i diskanten och kan möjligen upplevas lite varmare totalt sett.

Hur ofta har man nytta av dubbla membran och 8-karaktär om man inte har en studio med bra akustik uppe under taket?

Jag tog på prov hem en mick en gång som hade en strömmatning med en vridbar pilratt på, 8, omni osv. Jag gillade inte micken alls, men det vanliga kardioidläget där den tog upp ljudet från bara ett håll tyckte jag var det enda användbara. Fast det är klart, det var nog bara skräp förpackat i flott förpackning.

Kanske finns dom som skulle säga aldrig... men SÅ dålig akustik har du väl inte?

Då blir det till att köra med digitaltrummor och mjukvarustärkare istället 😎

Ibland spelar man ju live där det är bra akustik som tex den drygt 100 år gamla Teatern i Söderhamn. Vi ska ha 30-års jubileumskonsert där den femte november. Med lite flyt har jag fått igång inspelningsmaskineriet tills dess.

Basistens brorsa har såna där förskräckliga digitaltrummor, fattar inte hur han står ut, hans gäng spelar ofta helt utan lyssning. Det låter som om han slår på hopvikta regnrockar och såna där resväskor som fanns på morfars tid. Cymbalerna låter som rundgång eller spikutdragningsgnissel.

Undrar om de dubbla membranen i NT2A är mer påkostade än det enkla i NT1A? Om inte kan man ju fundera på vitsen med dubbelmembran...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om de dubbla membranen i NT2A är mer påkostade än det enkla i NT1A? Om inte kan man ju fundera på vitsen med dubbelmembran...

Den dämpande upphängningen av själv membranen följer nog samma goda principer. Vitsen med dubbelmembran ligger ju i möjligheten till t ex m-s och rundupptagning och därigen en annan karaktär t ex när du lägger sång. Ytterligare vits med NT-2A är ju förstås dämpning och högpassfiltren, 40/80 Hz. Kan du prioritera inför det något högre priset så får du alltså en mick som är mer mångsidig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det var NT-1A tråden som jag noterade, (många Rödetrådar nu Nilsson vilket kanske är på tiden, bra mickar som är värda lite uppmärksamhet 🙂 ) att du kommer att vilja vara flexibel i ditt användande av mikrofoner. Det lutar väl åt NT-2A som primärt val för dig.

Båda är tysta och tål en del och som sagt ovan, NT-2A exceptionellt mycket. Känsligheten är fantastiskt bra för bägge. Gemensamt är också att de är tydliga i basen och att det är lätt att undvika ludd där när det är dags för lite närhet. NT-2A är lite mer bastant i diskanten och kan möjligen upplevas lite varmare totalt sett.

Hur ofta har man nytta av dubbla membran och 8-karaktär om man inte har en studio med bra akustik uppe under taket?

Jag tog på prov hem en mick en gång som hade en strömmatning med en vridbar pilratt på, 8, omni osv. Jag gillade inte micken alls, men det vanliga kardioidläget där den tog upp ljudet från bara ett håll tyckte jag var det enda användbara. Fast det är klart, det var nog bara skräp förpackat i flott förpackning.

Jag tycker att man ofta kan få snyggare ljud med 8-upptagning - men det vill ju till att rummet inte är någon akustisk katastrof i så fall. 😎

Du kan dessutom göra stereouppmickning med M/S-metoden (då man ju använder en 8 och en cardioid), som ofta ger det trevligaste resultatet för stereoupptagningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det var NT-1A tråden som jag noterade, (många Rödetrådar nu Nilsson vilket kanske är på tiden, bra mickar som är värda lite uppmärksamhet 🙂 ) att du kommer att vilja vara flexibel i ditt användande av mikrofoner. Det lutar väl åt NT-2A som primärt val för dig.

Båda är tysta och tål en del och som sagt ovan, NT-2A exceptionellt mycket. Känsligheten är fantastiskt bra för bägge. Gemensamt är också att de är tydliga i basen och att det är lätt att undvika ludd där när det är dags för lite närhet. NT-2A är lite mer bastant i diskanten och kan möjligen upplevas lite varmare totalt sett.

Hur ofta har man nytta av dubbla membran och 8-karaktär om man inte har en studio med bra akustik uppe under taket?

Jag tog på prov hem en mick en gång som hade en strömmatning med en vridbar pilratt på, 8, omni osv. Jag gillade inte micken alls, men det vanliga kardioidläget där den tog upp ljudet från bara ett håll tyckte jag var det enda användbara. Fast det är klart, det var nog bara skräp förpackat i flott förpackning.

Jag tycker att man ofta kan få snyggare ljud med 8-upptagning - men det vill ju till att rummet inte är någon akustisk katastrof i så fall. 😏

Du kan dessutom göra stereouppmickning med M/S-metoden (då man ju använder en 8 och en cardioid), som ofta ger det trevligaste resultatet för stereoupptagningar.

Med lite räknedostryckningar får jag fram att jag hos Tysken kan köpa tre stycken NT1A 848 kr billigare än vad två stycken NT2A kostar! Ska testa att maila Röde och höra om dubbelmembranen har högre kvalite än enkelmembranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är inte enbart membranet som avgör om micken är bra eller dålig. Elektroniken i micken är minst lika viktig eftersom ingenting blir bättre än svagaste länken. NT2-A är en betydligt bättre mick än NT1-A.

Angående M-S så blir det nog lite jobbigt att göra det med AW1600. Mitt Dm1000 har funktion för att göra 2 kanaler till en M och en S kanal men det har inte AW1600. Det går ju åt många kanaler att göra M-S patchningen på det klassiska sättet med kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte enbart membranet som avgör om micken är bra eller dålig. Elektroniken i micken är minst lika viktig eftersom ingenting blir bättre än svagaste länken. NT2-A är en betydligt bättre mick än NT1-A.

Angående M-S så blir det nog lite jobbigt att göra det med AW1600. Mitt Dm1000 har funktion för att göra 2 kanaler till en M och en S kanal men det har inte AW1600. Det går ju åt många kanaler att göra M-S patchningen på det klassiska sättet med kablar.

Nä allt påverkar ju, det fattar nog en dö gris. Men samtidigt så kan man ju räkna ut att alla extra grejer i tvåan kostar pengar. Så ser man enbart till hur de funkar som cardioid så är det inte självklart att tvåan är bättre.

Men jag har sett en anmärkningsvärd sak angående dessa två mickar som till det yttre ser ganska lika ut; NT2A är mer än dubbelt så tung, 860gm mot för 326 gm! Är det gram som förkortas så? Så de har nog stoppat i en del mer gosaker i tvåan, bättre transformator kanske.

Sen har jag mailat Röde och frågat hur de skiljer sig om man ser enbart till cardiod upptagning. Få se om jag får nåt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte enbart membranet som avgör om micken är bra eller dålig. Elektroniken i micken är minst lika viktig eftersom ingenting blir bättre än svagaste länken. NT2-A är en betydligt bättre mick än NT1-A.

Angående M-S så blir det nog lite jobbigt att göra det med AW1600. Mitt Dm1000 har funktion för att göra 2 kanaler till en M och en S kanal men det har inte AW1600. Det går ju åt många kanaler att göra M-S patchningen på det klassiska sättet med kablar.

Nä allt påverkar ju, det fattar nog en dö gris. Men samtidigt så kan man ju räkna ut att alla extra grejer i tvåan kostar pengar. Så ser man enbart till hur de funkar som cardioid så är det inte självklart att tvåan är bättre.

Men jag har sett en anmärkningsvärd sak angående dessa två mickar som till det yttre ser ganska lika ut; NT2A är mer än dubbelt så tung, 860gm mot för 326 gm! Är det gram som förkortas så? Så de har nog stoppat i en del mer gosaker i tvåan, bättre transformator kanske.

Sen har jag mailat Röde och frågat hur de skiljer sig om man ser enbart till cardiod upptagning. Få se om jag får nåt svar.

Föresten, vill någon vänlig själ förklara hur man läser siffrorna på signal noise ratio?

NT2A: Signal noise ratio 87 dB SPL (A - weighted per IEC651)

Är det hur svaga ljud de kan ta upp? Är en lägre siffra bättre än en högre.

Håkan,

dålig på siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är signal/brus förhållande. Ju högre värde desto bättre. Så enligt specifikationerna så har NT1-A 1 dB bättre signal/brus avstånd än NT2-A.

Men det sklijer desto mer i dynamikomfång mellan mickarna och det är där man märker den stora skillnaden.

Men till din porta så funkar nog NT1-A väldigt bra. Om du vill lägga ut pengarna på NT2-A som är en bättre mick så kanske du ska lägga ut mer pengar på ett bättre system än AW1600. Inget blir som sagt bättre än svagaste länken i systemet.

Men jag tror du kommer bli nöjd med NT1-A för det är ju inte en dålig mick. Du har ju satt en budget att hålla dig inom. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är signal/brus förhållande. Ju högre värde desto bättre. Så enligt specifikationerna så har NT1-A 1 dB bättre signal/brus avstånd än NT2-A.

Men det sklijer desto mer i dynamikomfång mellan mickarna och det är där man märker den stora skillnaden.

Men till din porta så funkar nog NT1-A väldigt bra. Om du vill lägga ut pengarna på NT2-A som är en bättre mick så kanske du ska lägga ut mer pengar på ett bättre system än AW1600. Inget blir som sagt bättre än svagaste länken i systemet.

Men jag tror du kommer bli nöjd med NT1-A för det är ju inte en dålig mick. Du har ju satt en budget att hålla dig inom. 😏

Det sitter ju i pengar som sagt. Jag har andra rejält kostsamma intressen också... En portabel oöm liknande, fast bättre än AW1600 blir nog inte billig.

Och vad ger bäst ljud på en 8-kanals liveinspelning av ett bluesband? Två NT2 ovanför trummorna och sång genom en Beta58, eller med tre NT1 varav en på sången?

Tar jag ut det allra bästa ur grejerna oavsett så kommer ingen blueslyssnare tänka en sekund på vilka mickar som ev använts, de lyssnar bara på hur vi spelar. Hade jag åttatusen spänn till skulle jag köpa ännu en aktiv subbas till mitt PA. Jag kör med bara en, det räcker i de flesta fall, men ibland vore det gött med två. Det är en sån här jag har:

http://www.thomann.de/se/db_technologies_sub_15.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Röde!

Skrev till dem om mina funderingar och fick faktiskt svar nyss! Men svaret var lite goddag yxskaft. Jag svarade och frågade samma sak en gång till. Få se om det kommer mer svar.

Hello again.

Ive just bougth a portable digital Yamaha AW1600 ministudio and Im going to buy some microphones. I need two good condensator mikes as overheads when I record drums with the "Glyn Johns-method". For snare and bass drum Ive already got microphones, and I dont have much money.

Ive been thinking of both NT1A and NT2A. Is the HF1 dual diaphragm capsule in NT2A better than the single 1" (25mm) capsule with gold plated diaphragm in NT1A? Or is there other different things inside tha makes NT2A a better choise? The thing is that I can afford three pieces of NT1A, for less than the cost of two NT2A, and I need three good mikes, I want to record the vocal at the same time as drums when we play the blues. Ive got nearly no need for omni and 8-pattern, and low bass cut I can do in the mixer. Do you think I could hear any difference?

 

Best blues-wish Håkan Nilsson, Guitar 66 Sweden.

Honestly, I would just go with the NT4 as an overhead mic. Have you checked out the NT4?

 

Michael Buckley

RODE/Event Tech Support

(805) 566-7777

Thanx for answer!

But I cant use a stereomicrophone for the Glyn Johns drumrecording method. Look at this, scroll down a bit:

http://www.blaxploitation.com/drums/

I wonder if the sound in nt2-a is so much better than from nt1-a if my need is only the cardioid polar pattern? If its not so big difference I could choose nt1-a and afford to buy three of them instead of only two nt2-a. Im a poor bluesman, and it would be nice to sing in a Rode instead of my old noisy ADK. Were about to record our trio live.

Håkan...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Röde!

Skrev till dem om mina funderingar och fick faktiskt svar nyss! Men svaret var lite goddag yxskaft. Jag svarade och frågade samma sak en gång till. Få se om det kommer mer svar.

Hello again.

Ive just bougth a portable digital Yamaha AW1600 ministudio and Im going to buy some microphones. I need two good condensator mikes as overheads when I record drums with the "Glyn Johns-method". For snare and bass drum Ive already got microphones, and I dont have much money.

Ive been thinking of both NT1A and NT2A. Is the HF1 dual diaphragm capsule in NT2A better than the single 1" (25mm) capsule with gold plated diaphragm in NT1A? Or is there other different things inside tha makes NT2A a better choise? The thing is that I can afford three pieces of NT1A, for less than the cost of two NT2A, and I need three good mikes, I want to record the vocal at the same time as drums when we play the blues. Ive got nearly no need for omni and 8-pattern, and low bass cut I can do in the mixer. Do you think I could hear any difference?

 

Best blues-wish Håkan Nilsson, Guitar 66 Sweden.

Honestly, I would just go with the NT4 as an overhead mic. Have you checked out the NT4?

 

Michael Buckley

RODE/Event Tech Support

(805) 566-7777

Thanx for answer!

But I cant use a stereomicrophone for the Glyn Johns drumrecording method. Look at this, scroll down a bit:

http://www.blaxploitation.com/drums/

I wonder if the sound in nt2-a is so much better than from nt1-a if my need is only the cardioid polar pattern? If its not so big difference I could choose nt1-a and afford to buy three of them instead of only two nt2-a. Im a poor bluesman, and it would be nice to sing in a Rode instead of my old noisy ADK. Were about to record our trio live.

Håkan...

If you only need a cardioid pattern then you should be fine going with the NT1-A.?

 

Michael Buckley

RODE/Event Tech Support

(805) 566-7777

Sounds good! Maybee I buy a matced pair and one single NT1A.

Very much thanx!

Håkan in Sweden

No problem. Let me know if i can be of further assistance.

regards,

Michael Buckley

Jag tror nästan han gav mig rätt! Tre bra mickar är bättre än två, så det lutar nog åt tre st NT1-A. Kul att han svarade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...