Jump to content
Annons

Vst eller Rewire


kvd669o

Recommended Posts

Som jag sagt i ett antal trÄdar sÄ anvÀnder jag tracktion 3 men oavsett daw sÄ undrar jag vilket som fungerar bÀst att köra rewire eller vst ?

nÀr man kör program tillsammans med en daw.

Vilket av dom tvÄ Àr enklast att anvÀnda och som fungerar bÀst och har stabilitet ?

Ja menar om man tex vill köra reason 4 till ett daw sÄ finns ju tydligen bara rewire ?

Har fattat det som att man har mer editerings möjligheter i sin daw om man anvÀnder program som har vst istÀllet för rewire ???

Som sagt försöker lÀra mig och enkla ,korta och sÄ raka svar som möjligt Àr det som jag hoppas pÄ.

Tack pĂ„ förhand 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Du har samma editeringsmöjligheter i bÄda fallen.

Ok tack sÄ mycket för svaret.

Tycker du man ska köra som vallin hÀr pÄ forumet gjorde alltsÄ spela in allt som tillhör reason pÄ reasons sequenser och sen rewira till en midispÄr/audiospÄr i en daw ? AlltsÄ om man gör det synkar dÄ reason sequensern tillsamman med audio och andra midispÄr man spelat in i sitt daw eller

blir det synk/tempo komplikationer ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör Cubase och Reason i Rewire lÀge, funkar hur bra som helst. Det Àr det nog mÄnga som gör. Funkar i de flesta daw.

MVH

Ja reason och cubase verkar vara en populÀr kombination helt klart. sjÀlv valde jag tracktion 3 för att ju enklare ett program Àr att lÀra sig och anvÀnda desto gladare blir i alla fall jag. SÄ det blir inga problem dÄ att köra rewire med reason samtidigt som jag kör vst program och tex superior drummer 2.0 mm mm pÄ en och samma gÄng? Ja menar med synkning och tempo etc etc ?

Tack för ditt inlĂ€gg 😛

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr inga problem för mig nÀr jag anvÀnder vst i cubase tillsammans med reason.

Vad bra tack sĂ„ mycket â˜ș

Tycker du att alla ljud man behöver för dance och pop dvs bra strĂ„kar och basar och trummor etc finns i reason redan frĂ„n start eller mĂ„ste man komplettera med annan utrustning typ naturliga ljud vill man ju gĂ€rna ha mĂ„nga 😛

NÀr du spelar in ett spÄr via rewire frÄn reason stÀller du in kanalen/spÄret pÄ midi spÄr dÄ i din cubase (för mig i tracktion 3) pÄ sÀg kanal spÄr 2 ?

DÄ kör jag ett trum plugin pÄ kanal spÄr 1 redan via superior drummer 2.0 och vst

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns mycket bra i Reason, plus att det finns mÄnga bra refills som det kallas som Àr gratis runt om pÄ nÀtet. Sen nÄgra bra samplingsskivor att komplettera med Àr inte fel.

Jag brukar ha midi i cubase till vst i Cubase och midi i reason till instrument i Reason.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kör ocksĂ„ Reason med Rewire till Cubase. Funkar kalas med synkning o stabilitet. Reason har helt okej orkesterljud (Se min lĂ„t Aksai Chin) men om man vill ha lite mer proffsiga och vĂ€ljudande grejor sĂ„ fĂ„r man ta till stora Vst-pluggar via Cubase. (Se min lĂ„t Adventures of the Caribbean). Men för elektronisk musik som electro/house (Se Firmafest nedan), eller drum ÂŽn bass (min lĂ„t Sparkling eyes) eller hip-hop som jag grejat med den senaste tiden sĂ„ Ă€r Reason alldeles ypperligt för dessa genres. HĂ„ller pĂ„ med ett sammarbete med tvĂ„ rappare nu dĂ€r jag gör orkester-hiphop. 😄 AnvĂ€nder dĂ„ Cubase med pluggar för orkesterljuden och allt annat tar jag frĂ„n Reason via Rewire. Smidigt as hell. â˜ș Lycka till.

Edit, observera att detta inlĂ€gget inte var nĂ„gon slags smygreklam för mina lĂ„tar, kom pĂ„ nu att det kan se ut sĂ„.. 😛 Var tĂ€nkt som tips pĂ„ smakprov för ljuden.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

De flesta orkester biblioteken finns som refills till Reason med.

Tex Garritan sample library :

http://www.garritan.com/GPORefill.html

SĂ„ slipper man dra mer processorkraft med nĂ„gon sampler i Cubase... đŸ˜Č

SÄg ocksÄ att GPO kostar 199$ för VST versionen med Kontakt samplern, som refill till Reason sÄ kostar GPO 80$.

SÄ varför köra den i Kontakt om man redan har Reason?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja du kan spela in Reason pÄ ett eller flera midispÄr i T3.

Reason 4 har en otroligt smutt sequenser. Jag anvÀnder den till 100%. Ingen midi i T2.

Automatisering, groove mixer, arpeggiatorn samt Matrix step sequensern gör Reason till ettgrymt sequenserpaket.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kör ocksĂ„ Reason med Rewire till Cubase. Funkar kalas med synkning o stabilitet. Reason har helt okej orkesterljud (Se min lĂ„t Aksai Chin) men om man vill ha lite mer proffsiga och vĂ€ljudande grejor sĂ„ fĂ„r man ta till stora Vst-pluggar via Cubase. (Se min lĂ„t Adventures of the Caribbean). Men för elektronisk musik som electro/house (Se Firmafest nedan), eller drum ÂŽn bass (min lĂ„t Sparkling eyes) eller hip-hop som jag grejat med den senaste tiden sĂ„ Ă€r Reason alldeles ypperligt för dessa genres. HĂ„ller pĂ„ med ett sammarbete med tvĂ„ rappare nu dĂ€r jag gör orkester-hiphop. 🙂 AnvĂ€nder dĂ„ Cubase med pluggar för orkesterljuden och allt annat tar jag frĂ„n Reason via Rewire. Smidigt as hell. 😛 Lycka till.

Edit, observera att detta inlĂ€gget inte var nĂ„gon slags smygreklam för mina lĂ„tar, kom pĂ„ nu att det kan se ut sĂ„.. 🙂 Var tĂ€nkt som tips pĂ„ smakprov för ljuden.

Mvh

Memphis

Tack sĂ„ mycket för den bra informationen.HjĂ€lpte mig mycket 😄 Om du orkar sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna skriva namnet pĂ„ orkester vstÂŽs du anvĂ€nde/anvĂ€nder i cubase 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack sĂ„ mycket för den bra informationen.HjĂ€lpte mig mycket 🙂 Om du orkar sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna skriva namnet pĂ„ orkester vstÂŽs du anvĂ€nde/anvĂ€nder i cubase 😉

VarsĂ„god. Den orkesterplugg jag anvĂ€nt nĂ€mner jag alltid i lĂ„t-trĂ„darna. 😉

/M

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack sĂ„ mycket för den bra informationen.HjĂ€lpte mig mycket 😼 Om du orkar sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna skriva namnet pĂ„ orkester vstÂŽs du anvĂ€nde/anvĂ€nder i cubase 🙂

VarsĂ„god. Den orkesterplugg jag anvĂ€nt nĂ€mner jag alltid i lĂ„t-trĂ„darna. 🙂

/M

Jag sÄg det efter att jag hade skrivit inlÀgget.

Kommer inte ihĂ„g vad den heter nu gold nĂ„nting men den Ă€r den enda som inte dr loop hittat som refill men den kanske ocksĂ„ gĂ„r att hitta som refill pĂ„ internet ? SĂ„g att reason 4 skulle kosta mig 4006 kronor med frakt frĂ„n thomann till min dörr om jag bestĂ€llde nu. FrĂ„gan Ă€r bara om man dĂ„ behöver superior drummer 2.0 ? Tracktion 3 behöver man hur som helst 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Superior 2 Àr ett riktigt bra bibliotek.

Det Àr bara trummor men bra trummor.

Reason 4 har en del trummor men inte i klass med S2 naturligtvis.

Jag köpte Reason Drumkit 2 efter ett tag, mycket nöjd med detta kan jag sÀga.

SÄ behöver ett brett instrument, köp Reason. Reason rÀcker ganska lÄngt med sina trummor.

Behöver du trummor, köp S2 eller Reason Drumkit 2.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack sĂ„ mycket för den bra informationen.HjĂ€lpte mig mycket 😼 Om du orkar sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna skriva namnet pĂ„ orkester vstÂŽs du anvĂ€nde/anvĂ€nder i cubase 🙂

VarsĂ„god. Den orkesterplugg jag anvĂ€nt nĂ€mner jag alltid i lĂ„t-trĂ„darna. 🙂

/M

Jag sÄg det efter att jag hade skrivit inlÀgget.

Kommer inte ihĂ„g vad den heter nu gold nĂ„nting men den Ă€r den enda som inte dr loop hittat som refill men den kanske ocksĂ„ gĂ„r att hitta som refill pĂ„ internet ? SĂ„g att reason 4 skulle kosta mig 4006 kronor med frakt frĂ„n thomann till min dörr om jag bestĂ€llde nu. FrĂ„gan Ă€r bara om man dĂ„ behöver superior drummer 2.0 ? Tracktion 3 behöver man hur som helst 😎

Dessa tvÄ lÄt lÀnkar frÄn cher och frÄn vallin hÀr pÄ forumet har variphrase-teknik. Rolands Variphrase att ta en sample och variera den i pitch

i realtid utan att tid/tempo Àndras. Vet nÄn om det finns nÄt sÀtt att göra detta via nÄt plugin , vst program mjukvara ?

GÄr inte att göra i reason 4 i alla fall har jag förstÄtt.

http://www.myspace.com/michaelvallin

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3995:- frÄn vilken butik som helst i Sverige.

Ja men dÄ fÄr man inte levererat Ànda fram till dörren och som exempel sÄ kolla jag 4sound.se och dÀr blir det 4095 eftersom dom tar 100 kronor i frakt och jag mÄste Äka till stockholm om jag vill gÄ in i en affÀr som har reason och dÄ kostar tÄgbiljett fram och tillbaka som billigast 72 kronor,sÄ dÄ kan man lika bra bestÀlla frÄn thomann och fÄ det till dörren om nu inte nÄn vet nÄn affÀr som skickar reason 4 med gratis frakt,

please please lÀnka " Miroslav finns som refill."

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Slipper vi och se dig.... http://www.jamshop.se/ gratis frakt. 3 995:- för R4.

http://www.garritan.com/downshop/

Tack Ă„ter igen dr loop 😆 Älskar verkligen din bild/avantar he he den Ă€r sĂ„ rolig alltsĂ„ katten dĂ„.

Jag har redan garritan refill lÀnken utan jag menar den andra lÀnken som du skrev: " Miroslav finns som refill. "

Den lĂ€nken vill jag gĂ€rna ha ocksĂ„ om du rĂ„kar ha den 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Thomann tar drygt 3200, frakten kostar ca 150 kr.

AlltsÄ dÄ mÄste du ge mig lÀnken till den sidan för nÀr jag var dÀr sÄ kostade den 4000 kr nÀr man inkluderar frakt dvs

jag la den i shoppingvagnen och kollade och fick 404 euro som pÄ forex var just dÄ typ 4000 kronor.

Du kanske har kollat pÄ uppgraderings pris eller nÄt ? Hur som helst ge mig lÀnken Àr du snÀll sÄ jag fÄr kolla in det du sett.

Tack för ditt inlĂ€gg 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja du hade rÀtt med frakt sÄ betalar jag 3511 kronor alltsÄ typ 500 kronor billigare för att jag köper reason 4 med engelsk manual istÀllet för svensk he he. Det gör i och för sig igenting eftersom det finns folk hÀr som kan hjÀlpa mig + en manual pÄ svenska borde man kunna ladda ner frÄn internet.

Gillar din sida och du har bra musik smak 😄 Har du ocksĂ„ en reason 4 eller tĂ€nker du skaffa en ?

Hur som helst tack sÄ mycket för ditt tips dÀr sparar man 500 kronor.

Ha det gott

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Finns det manual pÄ svenska till reason? Jag trodde man fick pÄ engelska om man köpte i Sverige ocksÄ.

Musikbörsen har det hÀr paketet om du behöver ett FireWire interface:

http://www.musikbörsen.se/frameset.aspx?id...201904&fm=1

Antar den ena Àr pÄ svenska och den andra pÄ engelska annars skulle det inte vara olika pris och produkt artiklar. Kanske har det med moms i respektive land att göra dvs mer moms eller nÄt i sverige Àn i england tex Àh har inte en aning.

Tack för tipset pÄ musikbörsen.

Ska du köpa sjÀlv frÄn musikbörsen ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...