Jump to content
Annons

Frekvenstänk i arrangering


PSG

Recommended Posts

Jag har nyligen börjat falla in mer och mer på tankesättet att man måste ha bra grundmaterial (bra arrangerat och bra inspelat) och använda så lite effekter (eq, kompression, ni fattar..) som möjligt. Nu har jag börjat fundera över mina gamla låtar och deras arrangemang: Om man har två instrument i samma frekvensomfång som spelar samtidig i sitt arrangemang, har man då gjort ett "misstag"? Resultatet blir ju i princip att man har två ljud som hamnar i konflikt, även om man tycker att gitarrslingan och det där pianoljudet passar ihop.. Jag är fortfarande ganska färsk på detta område så jag tänkte att jag kunde fråga runt lite här medans jag själv forskar.. Hur tänker ni? Om ni skriver en låt, ser ni till att lika ljud inte spelar samtidigt? Klipper ni bort ("kill your darlings") instrument i ett parti om ljud krockar? Hur löser ni "kollisioner" om det är oundvikligt ur en konstnärlig synvinkel?

vore kul att höra hur folk (som jobbar med olika genres) tänker om detta..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man har två instrument i samma frekvensomfång som spelar samtidig i sitt arrangemang, har man då gjort ett "misstag"? Resultatet blir ju i princip att man har två ljud som hamnar i konflikt

Nä, absolut inte. Eller, ödmjukare uttryckt, så gör inte jag, så tänker inte jag och så har musik som regel aldrig skapats. Det där är ett tänkande som kommer ifrån tekniker som är vana att mixa direktsignaler av instrument, och att instrument ska separeras istället för att bilda en helhet tillsammans. Studerar man musik skriven för större ensembler så ser man tydligt hur de exotiska klangerna man får fram beror på att olika instrument spelar tillsammans eller i relation till varandra.

Man arrangerar utifrån de klanger och den ljudvolym som behövs, så kan jag tänka. Har du en saxofon som spelar en melodi, så är det en klang. Har du en elgitarr som spelar samma melodi, så är det en andra klang. Spelar de två samma melodi samtidigt, så bildar de två ihop en tredje klang. Men det där blir ett problem för mixaren. Han tänker nämligen att han ska renodla gitarren och saxofonen och få dem att ligga bra i mixen, men när de två plötsligt spelar tillsammans, så är de inte avpassade efter varandra, utan efter hur de låter när de spelar ensamma i musiken. Det blir ett separationsproblem, tycker man.

Det är lite samma sak som att man ska avpassa sitt instrument efter vad som låter bra närmickat, snarare än att se till att man har ett instrument som klingar bra och avpassa inspelnings tekniken för att fånga upp det. Låter det inte bra på inspelningen, så är instrumentet skit. Det har man ju fått höra till leda. Och det är lite samma sak här: är det svårt att mixa, så är musiken inte bra arrangerad. Man anpassar konsten efter tekniken, istället för tvärtom.

Så jag tycker definitivt inte att man ska ta mycket notis om det. Att arrangera musik tekniskt sett, vad händer då om en orkester ska spela det live? då låter det skit där istället. Det vet många orkestrar som fått spela Hans Zimmers filmmusik - tyvärr. Så gör musiken du, som den ska klinga. Tänk i klanger, densitet och volym. Och låt sen teknikerna bli sura om dom vill. (så säger t.o.m. Eric Gadd i video-intervjun som Studio publicerade här för några veckor sedan). Så tycker jag. 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ge instrument sin egen plats i ljudetlandskapet genom att sätta dem nära, långt borta, brett etc ger dem mera plats i mixen och det kan du göra genom olika reverber. Du har kanske två till tre olika reverb med olika tider och klanger på dem som du delar ut till olika instrument. Sedan har du rätt med frekvenser som krockar också.

Bättre inspelningsutrustning (d.v.s. bättre ljud som t.ex. bättre preamps, bättre konverterare, bättre kablar) underlättar också hur bra alla spår sammarbetar med varandra när de mixas. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken ska vara en SLAV för konsten, inte tvärtom... anser jag då 😉

Tänk vad tråkigt om alla låtar hade samma uppsättning av instrument, bara för att dom funkar bäst att mixa. Usch fyfan..

Så kör på! Tänk inte på tekniken under skapandet, ta det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen börjat falla in mer och mer på tankesättet att man måste ha bra grundmaterial (bra arrangerat och bra inspelat) och använda så lite effekter (eq, kompression, ni fattar..) som möjligt. Nu har jag börjat fundera över mina gamla låtar och deras arrangemang: Om man har två instrument i samma frekvensomfång som spelar samtidig i sitt arrangemang, har man då gjort ett "misstag"? Resultatet blir ju i princip att man har två ljud som hamnar i konflikt, även om man tycker att gitarrslingan och det där pianoljudet passar ihop.. Jag är fortfarande ganska färsk på detta område så jag tänkte att jag kunde fråga runt lite här medans jag själv forskar.. Hur tänker ni? Om ni skriver en låt, ser ni till att lika ljud inte spelar samtidigt? Klipper ni bort ("kill your darlings") instrument i ett parti om ljud krockar? Hur löser ni "kollisioner" om det är oundvikligt ur en konstnärlig synvinkel?

vore kul att höra hur folk (som jobbar med olika genres) tänker om detta..!

Jag anser oxå att du ska låta din spontana känsla för klanger bestämma ditt arrangemang, och känner du att det blir problem i mix kan du ju kanske be om hjälp med det av någon vars kunnande du litar på. Skulle det fortfarande upplevas för grötigt och att ditt arrangemang inte kommer fram som du tänkt dig kanske det är dags att börja tänka mer frekvensmässigt, men det är en sista åtgärd kan jag tycka.

Det beror ju naturligtvis på hur pass "fel" man har arrangerat. Spelar man in fyra basinstrument med små intervall så kan det ju absolut bli problem.

Jag har själv haft en del problem med att jag överbelastar vissa frekvensområden då jag gärna smäckar på med 20 kör-spår och mycket stråkar i samma område, så jag har försökt att banta av det lite, men jag vet inte om jag tycker det blir bättre för det.

I slutändan handlar det ju alltid om tycke och smak, och så länge du skriver för din egen räkning så är du ju fri att göra som du vill. Tjusningen i arrangering och låtskapande ligger ju i att det finns inget fel, bara mer eller mindre orginalitet.

Så ös på, och prova dig fram. Det är ju även en viss tjusning med "små" arrangemang som håller kan jag tycka, även om man allt som oftast kommer på sig själv med att skriva alldeles för många stämmor 😉 ,

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många bra tips..! Jag har nyligen gjort sista finslipningarna på denna låt (som från början lät väldigt grötig!!) och är ganska nöjd! Ge gärna en kommentar.. lyssna ifall ni hör pianoslingan i refreängen, t.ex eller om jag prioriterade den alldeles för lågt..🙁

här finns låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många bra tips..! Jag har nyligen gjort sista finslipningarna på denna låt (som från början lät väldigt grötig!!) och är ganska nöjd! Ge gärna en kommentar.. lyssna ifall ni hör pianoslingan i refreängen, t.ex eller om jag prioriterade den alldeles för lågt..🙁

här finns låten

Vilket jävla skönt drag det var i början då! 🙁

Rent spontant tycker jag det låter bra... lyssnar lite sent och på låg volym men fan, låter ju riktigt mysigt, skön dynamik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt! Tycker det lät gött överlag, lite ny gengre för mig att bedöma, så vet inte om jag är rätt man att tycka. Men angående pianot fick jag lyssna väldigt noga för att ens hitta det i refrängen. Mkt beroende på att det är ganska smetigt sound på det, mest sustainpedal och inget anslag upplever jag. Kanske den slingan hade mått bra av att spelas även i den övre oktaven på pianot? Men det skulle oxå innebära ett annat sound, vet inte hur viktigt pianot är för er som band? Melodier som spelas i två oktaver på piano kan ju lätt ge en Abba-vibbar;), kanske inte det man e sugen på?

Skön låt varje fall, den fick mig på gott humör så här inför sängdags!

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för glada kommentarer!

det där med pianot har du helt rätt i, det är ganska såsigt spelat, sustainen nere från inräkning till avslag.. Han som lirar är egentligen nån slags trancesnubbe, så han kanske inte har full koll på den här genren, vad det nu är..😱 nån slags ska-latin-världs är väl tanken! Ska dock framföra att han kan köra mer anslag och mindre pedal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...