Jump to content
Annons

Hur dämpar jag ett runt rum?


favino

Recommended Posts

Jag skall flytta hemstudion till ett nytt rum.

Största problemet är att rummet är helt runt. Jag har satt upp en

längsgående vägg där jag hade tänkt ha studiomöbeln.

Hur skall jag bära mig åt för att få en vettig akustik i rummet. Som det är nu

i byggfasen snurrar ljudet runt utefter väggarna o på vissa platser blir det sjuka fasfel.

Jag antar att jag måste dämpa upp ordentligt på väggarna, men med vad och hur gör jag det bäst.

och hur skall det placeras?

Jag spelar mest in gitarr med mikrofon och sitter sen i PT o snickrar.

Hade tänkt sätta upp någon form av akustikdämpare efter den runda väggen mitt emot mixplats,

hängandes från taket med en liten luftspalt bakom. Matta kommer på golvet. och jag har möjlighet

att sätta upp lite dämpning på innertaket.

Jag är inte ute efter en klinsik korrekt lyssningsituation och heldämpat rum, men jag måste kunna sitta mellan

mina monitorer utan att ljudet snurrar runt för mycket. Vad göra?

DSC00353.jpg

Rummet i dag, arb.plats till höger efter väggen. Tänkte sätta dämpning på väggar

mellan fönster.

DSC00355.jpg

Sett från andra hållet.

Picture6.jpg

Tänkt placering av studiomöbel. Utrymmet till höger om den raka väggen är mitt sovrum.

Picture5.jpg

tornetstudio.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack gossar!

Rummet är en del av en lägenhet i ett gammalt vattentorn som

jag flyttat till. hela rummet skall delas som studio och sovrum.

Mina cad bilder är hyggligt i skala och hela rummet är runt 50 kvadtrat

varav 20 är till studio. Jag antar att det borde funka om jag dämpar upp så

mycket jag bara kan. I köket i våningen under lyssnade jag på radio i dag

och mitt för diskbänken känns det som man trycker på en fasvändarknapp

och inverterar hjärnan på vissa ställen, alltså direkt obehagligt, problemet försvinner

om man flyttar sig en meter i sidled men vill inte ha den effekten i studiodelen.

sådana problem i studiodelen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack gossar!

Rummet är en del av en lägenhet i ett gammalt vattentorn som

jag flyttat till. hela rummet skall delas som studio och sovrum.

Mina cad bilder är hyggligt i skala och hela rummet är runt 50 kvadtrat

varav 20 är till studio. Jag antar att det borde funka om jag dämpar upp så

mycket jag bara kan. I köket i våningen under lyssnade jag på radio i dag

och mitt för diskbänken känns det som man trycker på en fasvändarknapp

och inverterar hjärnan på vissa ställen, alltså direkt obehagligt, problemet försvinner

om man flyttar sig en meter i sidled men vill inte ha den effekten i studiodelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt frågan om inte ett runt rum är ännu värre än en fyrkantig betongbunker... :rolleyes:

Jag skulle nog försöka bygga om det lite och få till en lite mer fyrkantig form med hjälp av några extra väggar, så att man kan få lite mer förutsägbar akustik - för annars vete 17 om du någonsin kommer att få hyfs på det... Har du möjlighet att bygga väggar eller är det nödvändigt att behålla formen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du kommer möblera utrymmet bakom väggen. Lika viktigt att det utrymmet inte reflekterar för mycket ljud(oljud) från studion. Det måste helt klart dämpas. Vad gäller ljudupplevelesen i studiohalvan är det viktigt att du får bort symmetrin i halvcirkeln då den tenderar reflektera ljudet tillbaks likt en omvänd tratt. Dvs att vid en unik punkt nånstans i centrum blir ljudnivån förvånansvärt hög och näst intill försvinnande i andra delar av rummet.

Halvcirkeln kan vara till fördel, dvs lättare att råda bot på vad gäller stående lågfrekventa vågor och dessa är ju dem man oftast har problem med i fyrkantiga rum.

Tyvärr har jag inte möjlighet att illustrera lika fint som du. Till och börja med borde du se till att "räta ut" den bakre väggens halvcirkelform. Med det menar jag naturligtvis inte att du ska ge dig på fastighetens grundkonstruktion. Snarare se till att möblera längs väggarna, allt för att störa den symmetriska halvcikeln. Har du lust och ork är det bästa och mest prisvärda att bygga egna ljudabsorbenter att placera ut längs väggarna. Viktigt är då att de är tjocka nog att absorbera de lägre frekvenserna. Att hänga draperier, backdrop el dy. utmed hela väggarna får endast de högre frekvenserna att tystna och det kan ofta orsaka en tråkig och instängd ljudbild.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, jag kan ev. bygga lite mindre ljudskärmar, men i stort är det hela som det är.

Jag greppar att jag måste dämpa upp en del i sovdelen också, men att sätta upp absorbenter i den

delen är uteslutet tyvärr.

Dessutom är inte rummet så himla stort, och jag har en massa gitarrer o skrot som ska få plats..

Jag gör så här: postar en bild på måndag med förslag på absorbenter o diffusorer o så kan ni

tycka till utifrån det, tack för synpunkterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare favino!!!

Där har du en rejäl bit att tugga på hörru!

Instämmer till fullo med Claes här.

Detta kommer bli knivigt som attans så du får nog försöka koncentrera dig på att få till en så direkt lyssning som möjligt går.

Jag såg på dina skisser att du tänkt placera din arbetsposition mot den enda räta väggen du har.....

Jag hade gjort tvärs om av följande skäl.

Den räta väggen är den enda i hela rummet.

Det är den enda yta där du kan vara något så när säker på hur ljudet kommer bete sig.

Konkaven som utgör din största vägg kommer i din placering, bli en helt otroligt bra parabol som kommer fokusera ljudet tillbaka till lyssningsposition.

Det kommer innebära ett rent helvete för allt kommer bli knas.

Fasfel, korsande ljudvågor på motstående sidor.

Jag tror att detta kommer leda till att du aldrig kommer få ordning på ditt stereoperspektiv.

Om du i stället vänder på hela steken...

Då kan du använda den rundade väggen som en sorts kombinerad diffusor-absorbent.

Placera vettigt tjocka absorbenter utmed den rundade ytan och försök spräcka ljudet ordentligt med detta så att du åtminståne får en chans att kunna uppleva ett stereofält i ditt rum.

Claes och Gilbert är bättre på dom här grejjerna och kommer säkert hjälpa dig i mån av tid.

Jag personligen tror att du sedan kommer behöva montera ytterligar diffusorer på den räta väggen i typ QRD-stil! (Quadratic Residue Diffusor)

...och jag hade satt mig och funderat ordentligt innan jag börjat bygga i den här miljön.... efter att jag mätt upp rummet och sett hur det ser ut.

Claes idé om att försöka räta ut vinklarna är nog egentligen det enda vettiga. men man blir ju nyfiken oxå! Går det genomföra?

Klart som korvspad att det går! Men hur!!!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher, jag var inne lite på din linje förut också o har inte släpppt det helt, men rummet

kommer bli bättre för de andra funktionerna om jag utgår från min skiss, men visst, jag skall

fundera över om det funkar att ändra..

På mina skisser syns egentligen bara mitt studiobord- det skall in femton gitarrer, två stärkare,

ett rack, några synthar och mitt pedalbord också, så det kommer bli trångt. Men förra studion var mindre.

Tyvärr (eller inte, för rummet är grymt skönt att vara i) är det detta runda rum som

gäller, i värsta fall får jag mixa i lurar o sätta upp monitorerna nån annanstans. På sikt kan jag

bygga om min verkstad till studio, men då har jag ingenstans att mecka med gitarrer o bygga möbler, så det är

en absolut sista utväg.

Likväl, på nåt sätt skall det säkert gå att få till det- Jag behöver bara få ett hyggligt ljud på mixplatsen, alla pålägg

gör jag med lurar, så jag skiter i hur det låter två meter åt sidan från mixplatsen, givetvis förstår jag att alla parametrar

hänger ihop, men det är inte proffsstudio jag skall bygga, så kompromisser måste det få bli!

Visar några skisser över absorbenter jag kan bygga och överlåter till fantasin att tänka sig in hur det skulle se ut

om man vände på kakan 180°. - Är jag helt fel ute om jag tänker åt detta hållet, naturligtvis är allt gjort på känn

o inte en millimeter vetenskap finns bakom mina tankar..

post-632-1223306986_thumb.png

post-632-1223307016_thumb.png

post-632-1223307026_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher, jag var inne lite på din linje förut också o har inte släpppt det helt, men rummet

kommer bli bättre för de andra funktionerna om jag utgår från min skiss, men visst, jag skall

fundera över om det funkar att ändra..

På mina skisser syns egentligen bara mitt studiobord- det skall in femton gitarrer, två stärkare,

ett rack, några synthar och mitt pedalbord också, så det kommer bli trångt. Men förra studion var mindre.

Tyvärr (eller inte, för rummet är grymt skönt att vara i) är det detta runda rum som

gäller, i värsta fall får jag mixa i lurar o sätta upp monitorerna nån annanstans. På sikt kan jag

bygga om min verkstad till studio, men då har jag ingenstans att mecka med gitarrer o bygga möbler, så det är

en absolut sista utväg.

Likväl, på nåt sätt skall det säkert gå att få till det- Jag behöver bara få ett hyggligt ljud på mixplatsen, alla pålägg

gör jag med lurar, så jag skiter i hur det låter två meter åt sidan från mixplatsen, givetvis förstår jag att alla parametrar

hänger ihop, men det är inte proffsstudio jag skall bygga, så kompromisser måste det få bli!

Visar några skisser över absorbenter jag kan bygga och överlåter till fantasin att tänka sig in hur det skulle se ut

om man vände på kakan 180°. - Är jag helt fel ute om jag tänker åt detta hållet, naturligtvis är allt gjort på känn

o inte en millimeter vetenskap finns bakom mina tankar..

post-632-1223306986_thumb.png

post-632-1223307016_thumb.png

post-632-1223307026_thumb.png

Det verkar som att vi kommer ur samma sits där då gällande kunskapen.

Jag hade aldrig klarat av mina tokerier om det inte varit för Gilbert, Claes, Lee och Vallhagen här på forumet.

Viktiga snubbar att blidka vid såna här byggen.

Kruxet vid den installation du tänkt att göra åt det håll du avser är ju som bekant inte nåt problem när du kör med lurar.

Det går inte mixa i hörlurar dock. Eller jo, det går men det låter skit i slutresultatet.

Du skriver att du skiter i hur det låter efter två meter från dina högtalare. Ja visst, men trubblet med ljudet kommer inte vara två meter bakom eller framför dom utan exakt där dom sitter.

Dina rundade väggar kommer kasta runt ljudet på ett fantastiskt oregelbundet sätt som gör att det inte går att räkna ut vilka frekvenser som ska absorberas eller behandlas.

Detta var det första jag lärde mig här på forumet i min tråd. Symmetri kontra asymmetri och dess effekter.

Jag ger bara ett av råden.

Fler får inflika med sina kunskaper i detta för att kanske övertyga dig.

I slutändan så är det lustiga med det hela...

Den första tanken man får är helt abnormt svårt att släppa men om man gör det och går utanför sin normala fyrkantiga modell att tänka i, då blir oftast resultatet dubbelt så bra om inte mer!

Klura vidare för det här kommer bli spännande att följa!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Peace and love and good happiness stuff!

Jo, jag medger att jag gärna låst mig vid denna ide´. Jag skall skissa om

placering o se vilka mått jag får kvar o hur det hanteras, kill my darlings liksom, kill

the jävla efterklang!

Som jag upplever det är det primära att dämpa rummet, efterklangen är visserligen

fin men lite väl mycket av det goda (onda).

Sen är det lätt att gå över ån efter vatten, kom på att jag har en gammal spelkompis

som faktiskt är akustiker, visserligen räknar han mest på hur ljud beter sig i lastbilshytter

från södertälje, men nån kunskap bör jag kunna dra ur honom..

Nästa steg blir tvådelat, jag skissar vidare i datorn o ser om nån tycker nåt vettigt, men

jag kan ju få arslet ur vagnen o koppla upp monitorerna provisoriskt o faktiskt lyssna lite mer aktivt.

Har dragit mig eftersom jag anar att jag inte kommer gilla resultatet (liksom min flickvän

inte kommer gilla resultatet med ett madrasserat sovrum a la´psyktvångsvård)

Tackar för funderingarna Cruncher, var ligger "din" tråd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Peace and love and good happiness stuff!

Jo, jag medger att jag gärna låst mig vid denna ide´. Jag skall skissa om

placering o se vilka mått jag får kvar o hur det hanteras, kill my darlings liksom, kill

the jävla efterklang!

Som jag upplever det är det primära att dämpa rummet, efterklangen är visserligen

fin men lite väl mycket av det goda (onda).

Sen är det lätt att gå över ån efter vatten, kom på att jag har en gammal spelkompis

som faktiskt är akustiker, visserligen räknar han mest på hur ljud beter sig i lastbilshytter

från södertälje, men nån kunskap bör jag kunna dra ur honom..

Nästa steg blir tvådelat, jag skissar vidare i datorn o ser om nån tycker nåt vettigt, men

jag kan ju få arslet ur vagnen o koppla upp monitorerna provisoriskt o faktiskt lyssna lite mer aktivt.

Har dragit mig eftersom jag anar att jag inte kommer gilla resultatet (liksom min flickvän

inte kommer gilla resultatet med ett madrasserat sovrum a la´psyktvångsvård)

Tackar för funderingarna Cruncher, var ligger "din" tråd?

Damn!

Där har du en resurs hörru!

Då får du hjälp med matten på hög nivå.

Tänk om man hade haft en akustiker i byrålådan när man behövde honom/henne!!

Think outside of tha' box huh!

Jag finns här!

Cruncharn's byggargalenskaper och leverne!!!

Peace!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket härligt rum! Inte direkt idealiskt för studio men säkerligen coolt ljud.

Mitt förslag är det som ni faktiskt pratat om. Bredbandsabsorbenter. Det är ganska enkelt att fixa själv och inte allt för dyrt.

Några i bakom monitorerna och flertalet längs med den konkava väggen, så mycket utrymme du kan. Gärna tjocka (ca 20 cm) och ställ modulerna ganska nära bredvid varandra.

Det kommer relativt effektivt att hejda ljud som vill gå längs med den rundande väggen också. Testa att viska nära väggen och låt någon ställa sig vid väggen på andra sidan. Brukar vara ganska läckert. Det får inte finnas några hinder längs väggen bara.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt rum! Går säkert o lösa det där. 🙂 Lite fasfel har väl ingen dött av.. 🙂 Ska bli kul att se hur det blir.

Vad är det för program du använt till modellbilderna undrar jag? AutoCad? Solid Edge? Google sketchup??.. 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt rum! Går säkert o lösa det där. 🙂 Lite fasfel har väl ingen dött av.. 🙂 Ska bli kul att se hur det blir.

Vad är det för program du använt till modellbilderna undrar jag? AutoCad? Solid Edge? Google sketchup??.. 🙂

/M

vectorworks heter det, som archicad med parameterstyrning fast billigare o har nurbs modellering o rätt hygglig renderare inbyggt.

http://www.nemetschek.net/

men nu finns Rhino i betaversion för mac att ladda ned, på pc finns det sedan länge. Fint program med massor av bra plugins

fast inte parameterstyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Crunchers idé om att vända på hela klabbet, så att det blir den raka väggen som hamnar bakom din rygg. Jag är ganska säker på att det blir enklare att jobba utifrån det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är uppfattat! Jag ska rita lite på det o återkommer.

Fick en annan ide´. Min säng är uppställd på ett podie (som en liten kungatron)

En sluten låda i mdf, 40 cm hög och 2,5 x 2,5 meter ungefär. Lådan är tom (och fungerar väl därmed som en slags

resonanslåda kan jag tänka.

Jag skulle kunna fylla denna med isolering och sedan borra upp öppningar på en sida. Skulle

detta kunna tänkas ta bort lite bas eller åtminstone äta lite ljud? Oavsett borde det väl förbättra

nåt skit än att stå helt tom o eka? Vet inte hur jag tänkte där riktigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta du kan göra är att sätta lyssningspositionen eller högtalare nära fokuspunkten (mitten) då alla reflexer (även bas) koncentreras här likt en parabol. Om väggarna är kala och rummet vore helt sfäriskt så skulle amplituden på det reflekterade ljudet (om i mittpunkt) vara nästan lika starkt som källan! Om radien är stor nog kan du sätta dig vänd mot en vägg så länge lyssningspositionen är en bra bit från mitten (mellan framvägg och mitten, om rummet är för litet så tror jag din första idé är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ahh, lite nya bud just som jag vänt hela paketet.

Ett problem är att allting är i mittten av de yttre väggarna, men det var kanske mitten

på den raka väggen du syftade på.

Det finns några hörn i rummet, en liten toalett skapar ett hörn i sovrummet och en ett trapphus

skapar ett annat, vinkel på dessa är dock olika och i inget fall 90°, men det kanske är skitsamma

då jag ogjärna ställer några basfällor där.

Rummet är inte värst stort. Radien är 4 meter, alltså 8 meter i diameter på hela rummet. Den raka

väggen står c:a 3 meter som mest ifrån den böjda..

Jag börjar tvivla på hur jag skall få plats med allting också, men det får gå.

Dessutom svek mitt minne mig vad gäller efterklangen, den är inte alls lång, utan snarare

rätt kort (relativt) men väldigt otäck, det låter helt enkelt för djälvligt att klappa i händerna i rummet i dag,

ett kort studsigt litet elakt eko.

Gjorde i alla fall en egen tolkning utifrån Claes och Crunchers synpunkter..

Edit: upptäckte att förstärkaren är oproportionerligt stor, ser ut som en fender bassman kanske, men i modellen är den lika stor som en fyrtolva, ingen liten combo alltså,

jag skrev in lite fel värden förstås..

post-632-1223378697_thumb.png

Redigerat av favino
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, lite nya bud just som jag vänt hela paketet.

Ett problem är att allting är i mittten av de yttre väggarna, men det var kanske mitten

på den raka väggen du syftade på.

Det finns några hörn i rummet, en liten toalett skapar ett hörn i sovrummet och en ett trapphus

skapar ett annat, vinkel på dessa är dock olika och i inget fall 90°, men det kanske är skitsamma

då jag ogjärna ställer några basfällor där.

Rummet är inte värst stort. Radien är 4 meter, alltså 8 meter i diameter på hela rummet. Den raka

väggen står c:a 3 meter som mest ifrån den böjda..

Jag börjar tvivla på hur jag skall få plats med allting också, men det får gå.

Dessutom svek mitt minne mig vad gäller efterklangen, den är inte alls lång, utan snarare

rätt kort (relativt) men väldigt otäck, det låter helt enkelt för djälvligt att klappa i händerna i rummet i dag,

ett kort studsigt litet elakt eko.

Gjorde i alla fall en egen tolkning utifrån Claes och Crunchers synpunkter..

Edit: upptäckte att förstärkaren är oproportionerligt stor, ser ut som en fender bassman kanske, men i modellen är den lika stor som en fyrtolva, ingen liten combo alltså,

jag skrev in lite fel värden förstås..

post-632-1223378697_thumb.png

Nu börjar det likna något. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Så äntligen har min kompis som råkar vara akustiker / ljudingenjör varit på besök, och

det var ett bra besök eftersom han kom med mest glädjande besked.

Vi lyssnade lite i rummet och han föreslog att jag möblerar efter samma ide´som de flesta ev er redan

föreslagit. D v s jag placerar min lyssning efter den runda väggen o dämpar upp så mycket jag kan

på väggar bakom högtalare och i en viss linje i taket. Sen rekommenderade han att jag bygger en diffusator

på den raka väggen bakom lyssningen och ev. sätter upp några absorbenter på sidorna samt kompletterar med

någon slags gardin vid in och utgångarna.

Sen var det skönt att höra att han inte trodde att jag skulle få några problem med "stående vågor" eller vad han kallade

det, utan det var bara att köra på.

Så i morgon bygger jag klart studiobordet o på måndag caddar jag klart och lägger ev. upp nån bild. Sen kan jag börja bygga

på riktigt äntligen o får ev. återkomma när teorin möter praktiken Så tack för råden så här långt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra med sådana kompisar och kul att höra att han också höll med om placeringen.

Stående våg. 😳

Tack för länken! fast jag visste faktiskt vad en stående våg var för nåt, har bara så svårt att

slänga mig med så "fina" uttryck, men skitsamma, Du o chruncher fick in mig på rätt spår, tack!

så jag tar det därifrån.. uppdatering kommer.

Har precis laddat hem BBC:s asteoretiska

rapport om diffusorer (http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1990-15.pdf)

och skall ställa mig vid borddsågen o kapa upp 15,8 meter 45x45 planhyvlat

virke o limma diffusator så fort studiomöbeln är ute ur verkstan.

Men för att ingen skall tro att jag faktiskt begriper något av rapporten så hittade jag en

betydligt mer kortfattad sammanfattning enligt nedan att bygga efter.

post-632-1224368781_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med många pluggar!!!

Det blir TUNGT om du gör det i trä...

En av mina bästa vänner byggde en sådan (eller snarare några stycken direkt bredvid varandra) - och den väger bly, men gör rejäl nytta:

diffusor.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, trä tänkte jag använda,men det verkar grymt jobbigt att plugga alla, tänkte

limma och skjuta fast dem med spikpistol. Ska man plugga måste man borra, o ska man borra

måste det vara noggrant, o noggrant tar tid och tid kan inte prioriteras till detta.

Endera kör jag på i furu eller så tar jag sibatol i bandsågen om jag har tillräckligt mycket kvar, fanken

får sova på detta..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En massa annat kom mellan men nu har jag fått lite gjort i alla fall. 3 absorbenter av 6 är på plats och de gjorde en

rejäl skillnad i rummet redan nu. Rejält tråkigt var det att bygga dem o framför allt få dit tyget, men de sista blir klara i morgon.

Är hyggligt säker på att rummet kommer funka att spela in i när resten kommer upp. Bara dessa 3 har dämpat upp rejält o då är det fortfarande

öppet till den andra delen i rummet som kommer att skärmas av med tyg o glas när jag kommer så långt.

På Lördag skall vi börja repa o spela in för ny skiva med Jazzkvartetten så jag kanske inte ska ropa hej innan jag fått nåt på tejp.

Studiobordet är på plats och saker börjar sakta komma dit, kablarna är provisoriskt på plats o det funkar.

Kvar nu är att sätta upp de sista absorbenterna, bygga diffusator samt sätta upp "akustik" tyg vid in o utgången

i panelskenor. Har fått hem fem meter av mute:on tyg från Svenssons markpelle o hoppas att det är lika bra som det var dyrt, blä!

Sen återstår bara att limma ihop några ljudskärmar, städa o packa upp resten av grejerna.

Fick tag på en cool stol (på bilden) tyvärr funkar den inte att ha i rummet då den höga ryggen reflekterar ljudet när man sitter i den.

Så om nån vet nån skön kontorsstol med lågt ryggstöd och UTAN armstöd som både är snygg o billig är jag tacksam för tips.

http://www.ludvigsvensson.com/Default.asp?...mp;LanguageID=1

post-632-1225974920_thumb.jpg

post-632-1225974939_thumb.jpg

post-632-1225974959_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
favino sa:
Jo, trä tänkte jag använda,men det verkar grymt jobbigt att plugga alla, tänkte

limma och skjuta fast dem med spikpistol. Ska man plugga måste man borra, o ska man borra

måste det vara noggrant, o noggrant tar tid och tid kan inte prioriteras till detta.

Endera kör jag på i furu eller så tar jag sibatol i bandsågen om jag har tillräckligt mycket kvar, fanken

får sova på detta..

limma diffusorerna(klossarna) med sikabond 500 montage lim. jäkligt stakt lim, man behöver inta va rädd att nån "kloss" låssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...