Jump to content
Annons

Studio forums bluesjam


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Satt och latjade vid painot. Samtidigt spelade jag in. Detta resulterade i ett bluesjam. Fick sedan idén att man skulle kunna lägg ut låten här och låta alla som vill bidra med komp och/eller solo istälelt för att radera den. Då skulle vi få studio forums egna bluesjam. Inte en aning om någon tycker detta verkar som en kul idé. Har gjort det som en standardblues i C. Alla som vill ska få lira. Trummis? Inga problem, kan plocka bort de dåligt programmerade trummorna och samma sak med basen.

Ackordföljden:

C13 - F9 - C13 - F9 - C13 - A7- Dm9 - G7#5 - C13 - Am7 - Dm9 - G7#5

Skulle vara roligt om några hakade på. Nu är det inte med någon runda i musiken för solo och så, men bara lira till och skicka solot till mig så lägger jag in det. Tänkte lägga ut en annan version med en tom 16 eller 32 takters runda utan piano som kanske är lättare att sola till, men det är ifall det efterfrågas och om folk vill haka på detta 😛

OBS! kommer lägga om mitt solo då det är riktigt otajt på vissa ställen. DETTA ÄR BARA EN KUL GREJ 😉

MVH

Anders

FÖLJANDE ÄR MED:

Gizmozis- Piano

Slejnard - Instrument okänt

VacUm - Bas

Pompe - Instrument okänt

BigStef - Instrument okänt

Opus99 - Leslie, hammond - Inskickat slutgiltiga versionen

KaptenGnissel - Gitarr - Inskickat slutgiltiga versionen

Limpan - elgitarr

PokerFigge - Munspel

Myrli - kompgitarr - Inskickat slutgiltiga versionen

EDIT:Ännu en ny fil. Min mp3-konveterare gjorde en fördröjning på filen (skumt), så om ni inte spelat in ännu så spela helst till denna nya aif-fil istället http://www.speedyshare.com/755270944.html

Upptäckte att ni som spelar till de första/gamla filerna så är det en 16 dels paus i början av låten. Riktig miss från min sida! Sorry 😄

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det där låter som en riktigt kul grej:) Då får jag kanske ta mig tid att lära mig hur man lirar in på "avstånd". Är för trött nu och har en riktigt massa å göra en vecka framåt. Men det behöver kanske inte vara skyndsamt som Skalman skulle sagt? 😉

Bra idé! Ska absolut haka på... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter som en riktigt kul grej:) Då får jag kanske ta mig tid att lära mig hur man lirar in på "avstånd". Är för trött nu och har en riktigt massa å göra en vecka framåt. Men det behöver kanske inte vara skyndsamt som Skalman skulle sagt? 😉

Bra idé! Ska absolut haka på... 😛

Nej absolut inte någon brådska. Vad kul! Detta kan ju bli världens längsta jam om många hakar på 😄 Ska lägga ut en version med 32 takter endast trummor och bas pckså så inte mitt piano stör i solona 😎

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar gärna lite elbas..

men det var ett förskräckligt trumkomp 😮

haha. ja, det är nog ett av de sämsta komp jag hört, men det gjordes på fem röda 🙂 Kanon, då har vi en bas. Vill du ha en version med bara piano och de hemska trummorna eller fixar du det själv? Förresten så kanske det är lättast att ta basen sist när man vet hur lång låten blir, eller vad tror du? 🙂 Hoppas det kommer in en trummis som vill lira till, annars ber jag nog min kompis lira så vi slipper dessa hemska trummor på slutversionen sen.

Kan tillägga att låten går i 200bpm, kan vara bra att veta.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar gärna lite elbas..

men det var ett förskräckligt trumkomp 😮

haha. ja, det är nog ett av de sämsta komp jag hört, men det gjordes på fem röda 🙂 Kanon, då har vi en bas. Vill du ha en version med bara piano och de hemska trummorna eller fixar du det själv? Förresten så kanske det är lättast att ta basen sist när man vet hur lång låten blir, eller vad tror du? 🙂 Hoppas det kommer in en trummis som vill lira till, annars ber jag nog min kompis lira så vi slipper dessa hemska trummor på slutversionen sen.

Kan tillägga att låten går i 200bpm, kan vara bra att veta.

MVH

Anders

jag kan avvakta lite till det finns en form.. men lägg upp en version med allt utan bas sen så spelar jag på det som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar gärna lite elbas..

men det var ett förskräckligt trumkomp 😮

haha. ja, det är nog ett av de sämsta komp jag hört, men det gjordes på fem röda 🙂 Kanon, då har vi en bas. Vill du ha en version med bara piano och de hemska trummorna eller fixar du det själv? Förresten så kanske det är lättast att ta basen sist när man vet hur lång låten blir, eller vad tror du? 🙂 Hoppas det kommer in en trummis som vill lira till, annars ber jag nog min kompis lira så vi slipper dessa hemska trummor på slutversionen sen.

Kan tillägga att låten går i 200bpm, kan vara bra att veta.

MVH

Anders

jag kan avvakta lite till det finns en form.. men lägg upp en version med allt utan bas sen så spelar jag på det som det är.

Då gör jag det i morgon 🙂 F-n va kul detta ska bli. Hoppas bara det är riktigt många som hakar på också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på en grej, är det tabu med lite instrument som inte finns inom bluesnormen men som fortf kan låta bluesiga?

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på en grej, är det tabu med lite instrument som inte finns inom bluesnormen men som fortf kan låta bluesiga?

Nope, det tycker jag inte. Detta skall vara studio forums bluesjam och skapas av dess medlemmar 😮 Det är så min tanke är iaf 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på en grej, är det tabu med lite instrument som inte finns inom bluesnormen men som fortf kan låta bluesiga?

Nope, det tycker jag inte. Detta skall vara studio forums bluesjam och skapas av dess medlemmar 😮 Det är så min tanke är iaf 🙂

MVH

Anders

Coolt coolt, ge mig natten till att fundera ut mitt val av vapen!

RUTAN KL SJU!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mys. Jag hämtar upp hammond-orgeln och lesliet 🙂

Blir iofs lite knepigt att identifiera vem som gör vad när slut-kompilationen är ihopsatt. Folk kommer nog att vilja veta det.

Gizmozis kanske kan agera cirkusdomptör med en mic, "... å hääär kommer .. POOMPEEEE" ☺️

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

F-n va kul att så många vill haka på. Jag tänkte att man kunde bifoga en textfil med låten sedan (och i låttråden) där det står vem som spelar vad osv. Säg gärna till vilka instrument ni vill lira så kommer jag uppdatera första tråden med namn och instrument ☺️

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att man kunde bifoga en textfil med låten sedan (och i låttråden) där det står vem som spelar vad osv.

Ah, självklart. Bra idé.

'å ja ba, opus error lixom *smackar mig själv i pannan*

Jag fick ett tips av en vän nyss. Han sa till mig att markera 5 korta snuttar på olika ställen i filen, och nolla volymen på just dom ställena. Och sen spara den som en "finn fem fel" version. Geni!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooops! glömde bort det i brådrasket... Gitarr för min del. Något speciellt önskemål? Rent Eller distat?

Singlecoil eller Humbucker? En nästan ren tele låter gôrgôtt 😉

//KG

Jag tycker val av instrument, samt ljud på instrumentet skall få vara helt fritt 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att låten går i 200bpm, kan vara bra att veta.

MVH

Anders

Är du gaaalen? Idealet är ju 56 bpm.

En annan gång kanske.

😉 Det låter snabbare än vad det är. Man kan ju välja att spela lite fjärdedelar eller halvnoter om man känner för det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att låten går i 200bpm, kan vara bra att veta.

MVH

Anders

Är du gaaalen? Idealet är ju 56 bpm.

En annan gång kanske.

😉 Det låter snabbare än vad det är. Man kan ju välja att spela lite fjärdedelar eller halvnoter om man känner för det.

MVH

Anders

Ja, jag skojade lite där. Tyvärr hinner jag inte till detta lovvärda alternativ denna gången.

Idén tycker jag dock är strålande! Samarbete äver Nätet fungerar ju faktiskt ypperligt om man använder rätt nedladdningsplats - You send it! tycker jag är bra t.ex.

Och ja, något bluesigt kommer du ju till om du klickar på min länk...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo just ja.. Gitarr spelar ja ju då isf. Elgitarr that is. Mest troligt halspositionen på stratan... gött twang.

Efter lyssnandet upptäcker jag att det är ju jazz-blues det här.. inte vad jag skulle kalla "standard" men OK, Jag e på! Jag är dock en rostig spik på harmoniskt snygga räkor.... men jag gör gärna ett försök. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo just ja.. Gitarr spelar ja ju då isf. Elgitarr that is. Mest troligt halspositionen på stratan... gött twang.

Efter lyssnandet upptäcker jag att det är ju jazz-blues det här.. inte vad jag skulle kalla "standard" men OK, Jag e på! Jag är dock en rostig spik på harmoniskt snygga räkor.... men jag gör gärna ett försök. =)

Nu har jag fört in dig i listan. Mer standard än en jazzblues kan det väll inte bli 😄 :D

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror den här bluesen kommer att bli låååååååååååååååååååååååång 😄

Tror också det kommer att bli problem rytmiskt. Eftersom den grund jag spelat till nu kommer att bytas ut - trummorna, basen etc. Det sväng och rytmiska frasering de tidigare musikerna använt sig av, den referensen byts ut. Finns stor risk att vårt musikaliska sväng kommer att grumlas upp rätt bra. vi får lita på Giz.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...