Jump to content
Annons

Need Hjälp


Zauron_87

Recommended Posts

Tja hoppas någon kan svara på det här någorlunda jag är helt nybörjare inom studio på datorn har spelat guitar länge. nu har jag fått cubase och tänkte spela in mig själv. har hört att det finns ett prog inne på cubase som heter lm 7 men hur får jag det och funka, hur gör man.

2, Om man ska growla ska man ta på dist på sången eller ska man typ göra något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lm-7 är en drummaskin, jag antar att det är den du är ute efter?!

Jag förutsätter oxå att det är någon version av cubase SX du använder?

Skall du komma åt den gör du såhär:

1. gör ett "new project" under /filemenyn (följ instruktionerna och typ döp filen och sånt)

2. skapa ett MIDIspår egnom att klicka på "project/add track/MIDI"

3. Tryck F11 för att få fram VST istruments leta reda på Lm-/ i "instrument 1"

4. nu går du tillbaka till ditt midispår, klicka på det..

5. längst upp till vänster står det nu MIDI 1 (om du inte döpt om midispåret) Jämte MIDI1 står det ett "e" för "edit track window" och ett plus(eller minus, beroende på om spårets volymkontroller och balans och liknande är framme.. är de det, behöver du inte klicka på den.. annars gör du det.. på "out" klickar du och väljer Lm-7.. Lm-7 finns nu på det spåret....

6. Nu måste du skapa en trumtakt.. Inte helt enkelt.. Men högerklicka till höger om MIDI-spåret där Bars & beats finns, välj pennan och måla upp en bit.. sedan kan du dubbelklicka på den, och strecken i midi-editorn står för taktslagen.. testa dig fram, du kommer snart på hur du skall göra..

MVH

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska growla ska man ta på dist på sången eller ska man typ göra något annat.

Det beror på. Är du duktig growlare och har en hyffsad inspelningskedja ska du inte behöva dista signalen, möjligtvis lägga på lite kompressor, eq, rörsimulering vid mix.

Är du usel, låter som en arg liten mygga, kanske du kan rädda låten genom att dista sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

För att growla bra med ödesdiger konsekvens så kan du hälla i dig en pava whisky och typ röka 2 eller fler paket cigg på raken sen ska du se att du får en mörk och otrevlig röst som kan passa bra i growl-sammanhang OBS detta är inget skämt :rolleyes: hade en kille som skulle lägga growl åt ett band en gång som hällde i sig whisky och snabbrökte nästan ett helt paket cigg innan growl-pålägget, det var otroligt roligt att se danna människa utföra detta och efteråt inte kunna kommunicera med nån alls då han var dyngrak och inte hade nån röst kvar 😳

Du bör ju helst hitta ett lågt register i din röst som inte känns obekväm för stämband och hals och sedan egentligen inte ta i så mycket alls utan mest se till att vara tydlig på orden och vila ofta samt dricka kallt vatten.

botten upp och lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska growla.. tänk på att ta i rätt.. med magen, använd magstödet, annars kommer du bli hes ett litet tag framöver.. hmm, om du hade ägt en rörkompressor hade det varit guld att överstyra den lite så du får en lätt dist.. då låter det underbart..

men annars, nej, ingen dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

skulle också rekommendera att värma upp med att growla några toner nedanför det du har tänkt att sjunga i. Röstläget låter inte bäst längst ner, snarare en liten bit upp från botten.

Och när du mixar. Tänk inte att det ska vara mycket bas i growlet, då blir det ofta grötigt som tusan.

Dist kan nog vara en bra idé, bara det inte blir grötigt. Annars skulle jag rekommendera tajt dubbning och, beroende på genré, pitchning.

(dubbning betyder att sjunga samma sak flera gånger )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...