Jump to content
Annons

Kondensator till akustisk gitarr / sång


Nerevarine

Recommended Posts

Tjena!

Har prylarna som står i sign. Har länge upplevt att jag aldrig fått till ljudet på vare sig sång eller den akustiska gitarren direkt...detta då med AKG micken. Känns livlöst, platt och totalt odynamiskt. Gällande sången så valde jag väl kanske att tro att jag inte lät roligare. 😉 Men upptäckte i somras att jag blev enormt mycket mer nöjd med SM57:an....så den blev primär sångmick. Har även en vän med både SM57 och SM58 som upplever att 57:an är mycket roligare än den annars så väl erkända sångmicken SM58... Men men...

Min akustiska har jäkligt fint ljud, ringer ut fint och har ordentlig topp med lagom skönt skrammel....men på en inspelning så låter det bara burkigt och platt ändå. Testade idag då att micka på alla möjliga sätt.....och det blev knappt ens någon stor skillnad.....nära/en bit ifrån.....högt upp och vinklad ner eller lägre och mer rakt på....och siktat mest 1/3 upp på halsen ungefär.... Mest för skoj så testade jag då att rikta in SM57:an...och blev lagom förvånad av att det faktiskt lät klart bättre. Detaljerna trädde fram mycket mer, och det lät mer så som jag upplever gitarren... Men givetvis saknas mycket ändå, för jag tror inte en dynamisk är så värst optimal för att micka en akustisk gitarr...

Iaf....jag kom till slutsatsen att min AKG tyvärr är rätt värdelös....eftersom den blir utklassad av 57:an på allt....även på såna områden en dynamisk inte ska kunna hävda sig på så vis. Kom då även fram till att preampen i mitt Focusrite troligen inte är det stora problemet....de är nog helt okej iaf.

Så....då till frågan....vad ska jag skaffa? Blivit lite sugen på Röde NT2A... Vill inte lägga mycket mer än så på det just nu...ekonomin tillåter inte det. Kanske en femhundring till om skillnaden skulle berättiga det.

Ska ha micken till sång och akustiskt alltså....är ute efter att få lite dynamik och liv i ljudet....och kanske få höra en och annan detalj. 🙂

Är Röde mitt bästa alternativ tror ni, eller är jag på fel spår?

Tackar och bockar på förhand för hjälp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Min gissning är att AKG tar upp mer av ditt rum än SM57.

En bättre mick som en stormembranare kommer kanske förvärra ditt problem.

Mitt tips byt inspelningsplats, byt till ett rum med mycket bokhyllor och annat som dämpar rummet.

Prova dig fram det kommer att göra under på inspelningen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan..

jag har tyvvär inget bra tips att komma med angående kondensator

röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att någon som har den är missnöjd iaf..

så den är nog mycket bang för inte så mycket buck!

annars tycker jag att sm-57 inte är att förakta på akustisk stålsträngad

om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums

jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strängarna bättre

fast det är en smaksak iofs, jag till motsats från dig är trött på kondensator ljudet!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan..

jag har tyvvär inget bra tips att komma med angående kondensator

röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att någon som har den är missnöjd iaf..

så den är nog mycket bang för inte så mycket buck!

annars tycker jag att sm-57 inte är att förakta på akustisk stålsträngad

om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums

jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strängarna bättre

fast det är en smaksak iofs, jag till motsats från dig är trött på kondensator ljudet!

😉

Har inte mick i gitarren, funderat på att skaffa en sådan senare dock. Jag gillar dynamiskt ibland....det tar inte så mycket plats....men vill man göra en enklare typ av inspelning, med typ enbart gitarr och sång...eller vill få fram verklig närvaro i sången så tror jag allt en kondensator är vad som krävs.

SM57:an kommer säkert fortsätta användas till vissa saker (till elgitarren är den alltid standard givetvis)...men vill ha en kondensator för det fylligare och mer totala ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

För mig låter det jätte märkligt det du beskriver. Är du säker på att inte AKG:n är defekt på något sätt? Har den åkt i golvet etc?

Förvisso är AKG:n billig men den borde inte låta platt och odynamiskt... 😉

// Klas

Redigerat av Magnetic
Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan..

jag har tyvvär inget bra tips att komma med angående kondensator

röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att någon som har den är missnöjd iaf..

så den är nog mycket bang för inte så mycket buck!

annars tycker jag att sm-57 inte är att förakta på akustisk stålsträngad

om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums

jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strängarna bättre

fast det är en smaksak iofs, jag till motsats från dig är trött på kondensator ljudet!

😉

Har inte mick i gitarren, funderat på att skaffa en sådan senare dock. Jag gillar dynamiskt ibland....det tar inte så mycket plats....men vill man göra en enklare typ av inspelning, med typ enbart gitarr och sång...eller vill få fram verklig närvaro i sången så tror jag allt en kondensator är vad som krävs.

SM57:an kommer säkert fortsätta användas till vissa saker (till elgitarren är den alltid standard givetvis)...men vill ha en kondensator för det fylligare och mer totala ljudet.

om du vill höra sm-57/linad gitarr & sång med röde-k2 (konding, fast i 5-6000 kr klassen):

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3926

jag tycker iaf att det blev bra med dynamisk på gitarr & konding på sång

fast jag tror det blitt ännu bättre om man haft en bättre dynamisk mick på rösterna åxo

typ Shure SM7b som förövrigt ska inköpas när ekonomin tillåter

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också besöka min testsite och hämta smakprov på en drös micar där. Det finns både acke och sång att jämföra med de flesta modellerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även en vän med både SM57 och SM58 som upplever att 57:an är mycket roligare än den annars så väl erkända sångmicken SM58... Men men...

SM57 och SM58 är precis samma mikrofon. Den enda skillnaden är att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det så vips blir det en 57a. 🙂

Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De är neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer än sina 2000kr/paret tycker jag.

http://www.lineaudio.se/

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och SM58 är precis samma mikrofon. Den enda skillnaden är att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det så vips blir det en 57a. 😉

Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De är neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer än sina 2000kr/paret tycker jag.

http://www.lineaudio.se/

Haha riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Det är väl egentligen bara membranet som är samma tror jag? själva kapseln eller "lådan" är olika bl.a. Och påstår man att det är så enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a så har man nog inte lyssnat på de båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
creel (oregistrerad)
SM57 och SM58 är precis samma mikrofon. Den enda skillnaden är att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det så vips blir det en 57a. 😏

Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De är neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer än sina 2000kr/paret tycker jag.

http://www.lineaudio.se/

Haha riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Det är väl egentligen bara membranet som är samma tror jag? själva kapseln eller "lådan" är olika bl.a. Och påstår man att det är så enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a så har man nog inte lyssnat på de båda.

+1

Det är ganska stor skillnad mellan SM57 och SM58, eller stor är kanske att ta i - de påminner om varandra trots allt. Men SM58 har mer bas och är inte lika kul att spela in gitarr med (iaf om vi snackar elgitarr/förstärkare).

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 och SM58 är precis samma mikrofon. Den enda skillnaden är att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det så vips blir det en 57a. 😆

Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De är neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer än sina 2000kr/paret tycker jag.

http://www.lineaudio.se/

Haha riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Det är väl egentligen bara membranet som är samma tror jag? själva kapseln eller "lådan" är olika bl.a. Och påstår man att det är så enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a så har man nog inte lyssnat på de båda.

+1

Det är ganska stor skillnad mellan SM57 och SM58, eller stor är kanske att ta i - de påminner om varandra trots allt. Men SM58 har mer bas och är inte lika kul att spela in gitarr med (iaf om vi snackar elgitarr/förstärkare).

Mer bas i 58an? inte om man kollar frekvenskurvan, 58 går ner till 50 hz, 57 till 40 hz. Och jag har för mig att SM58 har nåt som ska kompensera diskantförlusten den får av allt skumgummi. Det är därför den låter skit jämfört med 57an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röde NT2-A har jag nyss köpt två, de verkar snuskigt bra på sång och gitarr. Vore jag du ringde jag snabbt som fan på denna annons, bara upphängningen i orginal kostar ca 700 kr. Har tänkt lägga ut nåt ljudprov här, men fattar inte min maskin riktigt än...

http://www.blocket.se/vi/19352233.htm?ca=5_s

Fast du har väl köpt nåt nytt för länge sen, du har ju inte skrivit sen i september...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...