Nerevarine Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 Tjena! Har prylarna som stĂ„r i sign. Har lĂ€nge upplevt att jag aldrig fĂ„tt till ljudet pĂ„ vare sig sĂ„ng eller den akustiska gitarren direkt...detta dĂ„ med AKG micken. KĂ€nns livlöst, platt och totalt odynamiskt. GĂ€llande sĂ„ngen sĂ„ valde jag vĂ€l kanske att tro att jag inte lĂ€t roligare. đ Men upptĂ€ckte i somras att jag blev enormt mycket mer nöjd med SM57:an....sĂ„ den blev primĂ€r sĂ„ngmick. Har Ă€ven en vĂ€n med bĂ„de SM57 och SM58 som upplever att 57:an Ă€r mycket roligare Ă€n den annars sĂ„ vĂ€l erkĂ€nda sĂ„ngmicken SM58... Men men... Min akustiska har jĂ€kligt fint ljud, ringer ut fint och har ordentlig topp med lagom skönt skrammel....men pĂ„ en inspelning sĂ„ lĂ„ter det bara burkigt och platt Ă€ndĂ„. Testade idag dĂ„ att micka pĂ„ alla möjliga sĂ€tt.....och det blev knappt ens nĂ„gon stor skillnad.....nĂ€ra/en bit ifrĂ„n.....högt upp och vinklad ner eller lĂ€gre och mer rakt pĂ„....och siktat mest 1/3 upp pĂ„ halsen ungefĂ€r.... Mest för skoj sĂ„ testade jag dĂ„ att rikta in SM57:an...och blev lagom förvĂ„nad av att det faktiskt lĂ€t klart bĂ€ttre. Detaljerna trĂ€dde fram mycket mer, och det lĂ€t mer sĂ„ som jag upplever gitarren... Men givetvis saknas mycket Ă€ndĂ„, för jag tror inte en dynamisk Ă€r sĂ„ vĂ€rst optimal för att micka en akustisk gitarr... Iaf....jag kom till slutsatsen att min AKG tyvĂ€rr Ă€r rĂ€tt vĂ€rdelös....eftersom den blir utklassad av 57:an pĂ„ allt....Ă€ven pĂ„ sĂ„na omrĂ„den en dynamisk inte ska kunna hĂ€vda sig pĂ„ sĂ„ vis. Kom dĂ„ Ă€ven fram till att preampen i mitt Focusrite troligen inte Ă€r det stora problemet....de Ă€r nog helt okej iaf. SĂ„....dĂ„ till frĂ„gan....vad ska jag skaffa? Blivit lite sugen pĂ„ Röde NT2A... Vill inte lĂ€gga mycket mer Ă€n sĂ„ pĂ„ det just nu...ekonomin tillĂ„ter inte det. Kanske en femhundring till om skillnaden skulle berĂ€ttiga det. Ska ha micken till sĂ„ng och akustiskt alltsĂ„....Ă€r ute efter att fĂ„ lite dynamik och liv i ljudet....och kanske fĂ„ höra en och annan detalj. đ Ăr Röde mitt bĂ€sta alternativ tror ni, eller Ă€r jag pĂ„ fel spĂ„r? Tackar och bockar pĂ„ förhand för hjĂ€lp. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 (redigerat) Min gissning Àr att AKG tar upp mer av ditt rum Àn SM57. En bÀttre mick som en stormembranare kommer kanske förvÀrra ditt problem. Mitt tips byt inspelningsplats, byt till ett rum med mycket bokhyllor och annat som dÀmpar rummet. Prova dig fram det kommer att göra under pÄ inspelningen. Redigerat 18 september 2008 av drloop Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Nerevarine Postat 18 september 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 18 september 2008 Tackar đ Har testat i flera olika rum, och Ă€ven pĂ„ samma stĂ€lle som jag spelat in med kompisen och hans grejer. SĂ„ jag vet att problemet inte ligger sĂ„ mycket i rummet heller. Men visst Ă€r det sĂ€kert en faktor i det hela ocksĂ„. SĂ„ frĂ„gan kvarstĂ„r. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 hejsan.. jag har tyvvĂ€r inget bra tips att komma med angĂ„ende kondensator röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att nĂ„gon som har den Ă€r missnöjd iaf.. sĂ„ den Ă€r nog mycket bang för inte sĂ„ mycket buck! annars tycker jag att sm-57 inte Ă€r att förakta pĂ„ akustisk stĂ„lstrĂ€ngad om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strĂ€ngarna bĂ€ttre fast det Ă€r en smaksak iofs, jag till motsats frĂ„n dig Ă€r trött pĂ„ kondensator ljudet! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Nerevarine Postat 18 september 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 18 september 2008 hejsan.. jag har tyvvĂ€r inget bra tips att komma med angĂ„ende kondensator röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att nĂ„gon som har den Ă€r missnöjd iaf.. sĂ„ den Ă€r nog mycket bang för inte sĂ„ mycket buck! annars tycker jag att sm-57 inte Ă€r att förakta pĂ„ akustisk stĂ„lstrĂ€ngad om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strĂ€ngarna bĂ€ttre fast det Ă€r en smaksak iofs, jag till motsats frĂ„n dig Ă€r trött pĂ„ kondensator ljudet! đ Har inte mick i gitarren, funderat pĂ„ att skaffa en sĂ„dan senare dock. Jag gillar dynamiskt ibland....det tar inte sĂ„ mycket plats....men vill man göra en enklare typ av inspelning, med typ enbart gitarr och sĂ„ng...eller vill fĂ„ fram verklig nĂ€rvaro i sĂ„ngen sĂ„ tror jag allt en kondensator Ă€r vad som krĂ€vs. SM57:an kommer sĂ€kert fortsĂ€tta anvĂ€ndas till vissa saker (till elgitarren Ă€r den alltid standard givetvis)...men vill ha en kondensator för det fylligare och mer totala ljudet. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Magnetic Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 (redigerat) Tjena För mig lĂ„ter det jĂ€tte mĂ€rkligt det du beskriver. Ăr du sĂ€ker pĂ„ att inte AKG:n Ă€r defekt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt? Har den Ă„kt i golvet etc? Förvisso Ă€r AKG:n billig men den borde inte lĂ„ta platt och odynamiskt... đ // Klas Redigerat 18 september 2008 av Magnetic Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Nerevarine Postat 18 september 2008 TrÄdstartare Dela Postat 18 september 2008 Inget fel pÄ den pÄ sÄ vis. Bara att den Àr livlös i ljudet. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 hejsan.. jag har tyvvĂ€r inget bra tips att komma med angĂ„ende kondensator röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att nĂ„gon som har den Ă€r missnöjd iaf.. sĂ„ den Ă€r nog mycket bang för inte sĂ„ mycket buck! annars tycker jag att sm-57 inte Ă€r att förakta pĂ„ akustisk stĂ„lstrĂ€ngad om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strĂ€ngarna bĂ€ttre fast det Ă€r en smaksak iofs, jag till motsats frĂ„n dig Ă€r trött pĂ„ kondensator ljudet! đ Har inte mick i gitarren, funderat pĂ„ att skaffa en sĂ„dan senare dock. Jag gillar dynamiskt ibland....det tar inte sĂ„ mycket plats....men vill man göra en enklare typ av inspelning, med typ enbart gitarr och sĂ„ng...eller vill fĂ„ fram verklig nĂ€rvaro i sĂ„ngen sĂ„ tror jag allt en kondensator Ă€r vad som krĂ€vs. SM57:an kommer sĂ€kert fortsĂ€tta anvĂ€ndas till vissa saker (till elgitarren Ă€r den alltid standard givetvis)...men vill ha en kondensator för det fylligare och mer totala ljudet. om du vill höra sm-57/linad gitarr & sĂ„ng med röde-k2 (konding, fast i 5-6000 kr klassen): https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3926 jag tycker iaf att det blev bra med dynamisk pĂ„ gitarr & konding pĂ„ sĂ„ng fast jag tror det blitt Ă€nnu bĂ€ttre om man haft en bĂ€ttre dynamisk mick pĂ„ rösterna Ă„xo typ Shure SM7b som förövrigt ska inköpas nĂ€r ekonomin tillĂ„ter Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 Du kan ocksĂ„ besöka min testsite och hĂ€mta smakprov pĂ„ en drös micar dĂ€r. Det finns bĂ„de acke och sĂ„ng att jĂ€mföra med de flesta modellerna. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 (redigerat) Har Ă€ven en vĂ€n med bĂ„de SM57 och SM58 som upplever att 57:an Ă€r mycket roligare Ă€n den annars sĂ„ vĂ€l erkĂ€nda sĂ„ngmicken SM58... Men men... SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. đ Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De Ă€r neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer Ă€n sina 2000kr/paret tycker jag. http://www.lineaudio.se/ Redigerat 18 september 2008 av rainydays Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 JĂ€pp! CM3:orna Ă€r trevliga smĂ„ rackare. đ Oktava MK012 Ă€r ocksĂ„ mycket trevliga smĂ„membranare att micka upp gitarr med. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
JagĂ€rsnabb Postat 19 september 2008 Dela Postat 19 september 2008 SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. đ Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De Ă€r neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer Ă€n sina 2000kr/paret tycker jag. http://www.lineaudio.se/ Haha riktigt sĂ„ enkelt Ă€r det faktiskt inte. Det Ă€r vĂ€l egentligen bara membranet som Ă€r samma tror jag? sjĂ€lva kapseln eller "lĂ„dan" Ă€r olika bl.a. Och pĂ„stĂ„r man att det Ă€r sĂ„ enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a sĂ„ har man nog inte lyssnat pĂ„ de bĂ„da. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 28 november 2008 Dela Postat 28 november 2008 SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. đ Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De Ă€r neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer Ă€n sina 2000kr/paret tycker jag. http://www.lineaudio.se/ Haha riktigt sĂ„ enkelt Ă€r det faktiskt inte. Det Ă€r vĂ€l egentligen bara membranet som Ă€r samma tror jag? sjĂ€lva kapseln eller "lĂ„dan" Ă€r olika bl.a. Och pĂ„stĂ„r man att det Ă€r sĂ„ enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a sĂ„ har man nog inte lyssnat pĂ„ de bĂ„da. +1 Det Ă€r ganska stor skillnad mellan SM57 och SM58, eller stor Ă€r kanske att ta i - de pĂ„minner om varandra trots allt. Men SM58 har mer bas och Ă€r inte lika kul att spela in gitarr med (iaf om vi snackar elgitarr/förstĂ€rkare). Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 28 november 2008 Dela Postat 28 november 2008 Jag gillar Oktava mk12 pÄ gitarr Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 december 2008 Dela Postat 5 december 2008 SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. đ Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De Ă€r neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer Ă€n sina 2000kr/paret tycker jag. http://www.lineaudio.se/ Haha riktigt sĂ„ enkelt Ă€r det faktiskt inte. Det Ă€r vĂ€l egentligen bara membranet som Ă€r samma tror jag? sjĂ€lva kapseln eller "lĂ„dan" Ă€r olika bl.a. Och pĂ„stĂ„r man att det Ă€r sĂ„ enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a sĂ„ har man nog inte lyssnat pĂ„ de bĂ„da. +1 Det Ă€r ganska stor skillnad mellan SM57 och SM58, eller stor Ă€r kanske att ta i - de pĂ„minner om varandra trots allt. Men SM58 har mer bas och Ă€r inte lika kul att spela in gitarr med (iaf om vi snackar elgitarr/förstĂ€rkare). Mer bas i 58an? inte om man kollar frekvenskurvan, 58 gĂ„r ner till 50 hz, 57 till 40 hz. Och jag har för mig att SM58 har nĂ„t som ska kompensera diskantförlusten den fĂ„r av allt skumgummi. Det Ă€r dĂ€rför den lĂ„ter skit jĂ€mfört med 57an. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 december 2008 Dela Postat 5 december 2008 (redigerat) Röde NT2-A har jag nyss köpt tvÄ, de verkar snuskigt bra pÄ sÄng och gitarr. Vore jag du ringde jag snabbt som fan pÄ denna annons, bara upphÀngningen i orginal kostar ca 700 kr. Har tÀnkt lÀgga ut nÄt ljudprov hÀr, men fattar inte min maskin riktigt Àn... http://www.blocket.se/vi/19352233.htm?ca=5_s Fast du har vÀl köpt nÄt nytt för lÀnge sen, du har ju inte skrivit sen i september... Redigerat 5 december 2008 av Guitar Nilsson Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.