Jump to content
Annons

Kondensator till akustisk gitarr / sÄng

Nerevarine

Recommended Posts

Tjena!

Har prylarna som stĂ„r i sign. Har lĂ€nge upplevt att jag aldrig fĂ„tt till ljudet pĂ„ vare sig sĂ„ng eller den akustiska gitarren direkt...detta dĂ„ med AKG micken. KĂ€nns livlöst, platt och totalt odynamiskt. GĂ€llande sĂ„ngen sĂ„ valde jag vĂ€l kanske att tro att jag inte lĂ€t roligare. 😉 Men upptĂ€ckte i somras att jag blev enormt mycket mer nöjd med SM57:an....sĂ„ den blev primĂ€r sĂ„ngmick. Har Ă€ven en vĂ€n med bĂ„de SM57 och SM58 som upplever att 57:an Ă€r mycket roligare Ă€n den annars sĂ„ vĂ€l erkĂ€nda sĂ„ngmicken SM58... Men men...

Min akustiska har jÀkligt fint ljud, ringer ut fint och har ordentlig topp med lagom skönt skrammel....men pÄ en inspelning sÄ lÄter det bara burkigt och platt ÀndÄ. Testade idag dÄ att micka pÄ alla möjliga sÀtt.....och det blev knappt ens nÄgon stor skillnad.....nÀra/en bit ifrÄn.....högt upp och vinklad ner eller lÀgre och mer rakt pÄ....och siktat mest 1/3 upp pÄ halsen ungefÀr.... Mest för skoj sÄ testade jag dÄ att rikta in SM57:an...och blev lagom förvÄnad av att det faktiskt lÀt klart bÀttre. Detaljerna trÀdde fram mycket mer, och det lÀt mer sÄ som jag upplever gitarren... Men givetvis saknas mycket ÀndÄ, för jag tror inte en dynamisk Àr sÄ vÀrst optimal för att micka en akustisk gitarr...

Iaf....jag kom till slutsatsen att min AKG tyvÀrr Àr rÀtt vÀrdelös....eftersom den blir utklassad av 57:an pÄ allt....Àven pÄ sÄna omrÄden en dynamisk inte ska kunna hÀvda sig pÄ sÄ vis. Kom dÄ Àven fram till att preampen i mitt Focusrite troligen inte Àr det stora problemet....de Àr nog helt okej iaf.

SÄ....dÄ till frÄgan....vad ska jag skaffa? Blivit lite sugen pÄ Röde NT2A... Vill inte lÀgga mycket mer Àn sÄ pÄ det just nu...ekonomin tillÄter inte det. Kanske en femhundring till om skillnaden skulle berÀttiga det.

Ska ha micken till sĂ„ng och akustiskt alltsĂ„....Ă€r ute efter att fĂ„ lite dynamik och liv i ljudet....och kanske fĂ„ höra en och annan detalj. 🙂

Är Röde mitt bĂ€sta alternativ tror ni, eller Ă€r jag pĂ„ fel spĂ„r?

Tackar och bockar pĂ„ förhand för hjĂ€lp. 🙂

Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Min gissning Àr att AKG tar upp mer av ditt rum Àn SM57.

En bÀttre mick som en stormembranare kommer kanske förvÀrra ditt problem.

Mitt tips byt inspelningsplats, byt till ett rum med mycket bokhyllor och annat som dÀmpar rummet.

Prova dig fram det kommer att göra under pÄ inspelningen.

Redigerat av drloop
Dela pÄ andra sajter

Tackar 😉

Har testat i flera olika rum, och Àven pÄ samma stÀlle som jag spelat in med kompisen och hans grejer. SÄ jag vet att problemet inte ligger sÄ mycket i rummet heller. Men visst Àr det sÀkert en faktor i det hela ocksÄ.

SĂ„ frĂ„gan kvarstĂ„r. 🙂

Dela pÄ andra sajter

hejsan..

jag har tyvvÀr inget bra tips att komma med angÄende kondensator

röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att nÄgon som har den Àr missnöjd iaf..

sÄ den Àr nog mycket bang för inte sÄ mycket buck!

annars tycker jag att sm-57 inte Àr att förakta pÄ akustisk stÄlstrÀngad

om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums

jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strÀngarna bÀttre

fast det Àr en smaksak iofs, jag till motsats frÄn dig Àr trött pÄ kondensator ljudet!

😉

Dela pÄ andra sajter

hejsan..

röde nt2a:an har ju ett gott rykte & jag har inte hört att nÄgon som har den Àr missnöjd iaf..

om gitarren har inbyggd mick & du linar den,blandat med mickad sm-57 signal tycker jag det blir mums

jag brukar rikta sm-57 mot stallet typ, för att med anslagen mot strÀngarna bÀttre

fast det Àr en smaksak iofs, jag till motsats frÄn dig Àr trött pÄ kondensator ljudet!

😉

Har inte mick i gitarren, funderat pÄ att skaffa en sÄdan senare dock. Jag gillar dynamiskt ibland....det tar inte sÄ mycket plats....men vill man göra en enklare typ av inspelning, med typ enbart gitarr och sÄng...eller vill fÄ fram verklig nÀrvaro i sÄngen sÄ tror jag allt en kondensator Àr vad som krÀvs.

SM57:an kommer sÀkert fortsÀtta anvÀndas till vissa saker (till elgitarren Àr den alltid standard givetvis)...men vill ha en kondensator för det fylligare och mer totala ljudet.

Dela pÄ andra sajter

Tjena

För mig lĂ„ter det jĂ€tte mĂ€rkligt det du beskriver. Är du sĂ€ker pĂ„ att inte AKG:n Ă€r defekt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt? Har den Ă„kt i golvet etc?

Förvisso Ă€r AKG:n billig men den borde inte lĂ„ta platt och odynamiskt... 😉

// Klas

Redigerat av Magnetic
Dela pÄ andra sajter

hejsan..

😉

Har inte mick i gitarren, funderat pÄ att skaffa en sÄdan senare dock. Jag gillar dynamiskt ibland....det tar inte sÄ mycket plats....men vill man göra en enklare typ av inspelning, med typ enbart gitarr och sÄng...eller vill fÄ fram verklig nÀrvaro i sÄngen sÄ tror jag allt en kondensator Àr vad som krÀvs.

SM57:an kommer sÀkert fortsÀtta anvÀndas till vissa saker (till elgitarren Àr den alltid standard givetvis)...men vill ha en kondensator för det fylligare och mer totala ljudet.

om du vill höra sm-57/linad gitarr & sÄng med röde-k2 (konding, fast i 5-6000 kr klassen):

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=3926

jag tycker iaf att det blev bra med dynamisk pÄ gitarr & konding pÄ sÄng

fast jag tror det blitt Ànnu bÀttre om man haft en bÀttre dynamisk mick pÄ rösterna Äxo

typ Shure SM7b som förövrigt ska inköpas nÀr ekonomin tillÄter

Dela pÄ andra sajter

Du kan ocksĂ„ besöka min testsite och hĂ€mta smakprov pĂ„ en drös micar dĂ€r. Det finns bĂ„de acke och sĂ„ng att jĂ€mföra med de flesta modellerna. 🙂

Dela pÄ andra sajter

Har Àven en vÀn med bÄde SM57 och SM58 som upplever att 57:an Àr mycket roligare Àn den annars sÄ vÀl erkÀnda sÄngmicken SM58... Men men...

SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. 🙂

Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De Àr neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer Àn sina 2000kr/paret tycker jag.

http://www.lineaudio.se/

Redigerat av rainydays
Dela pÄ andra sajter

SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. 😉

Personligen gillar jag att stereomicka akustiska gitarrer med ett par Line Audio CM3. De Àr neutrala och ruggigt bra. Borde kosta betydligt mer Àn sina 2000kr/paret tycker jag.

Haha riktigt sÄ enkelt Àr det faktiskt inte. Det Àr vÀl egentligen bara membranet som Àr samma tror jag? sjÀlva kapseln eller "lÄdan" Àr olika bl.a. Och pÄstÄr man att det Àr sÄ enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a sÄ har man nog inte lyssnat pÄ de bÄda.

Dela pÄ andra sajter

• 2 mĂ„nader senare...
creel (oregistrerad)
SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. 😏

Haha riktigt sÄ enkelt Àr det faktiskt inte. Det Àr vÀl egentligen bara membranet som Àr samma tror jag? sjÀlva kapseln eller "lÄdan" Àr olika bl.a. Och pÄstÄr man att det Àr sÄ enkelt att göra en sm58a till en Sm 57a sÄ har man nog inte lyssnat pÄ de bÄda.

+1

Det Àr ganska stor skillnad mellan SM57 och SM58, eller stor Àr kanske att ta i - de pÄminner om varandra trots allt. Men SM58 har mer bas och Àr inte lika kul att spela in gitarr med (iaf om vi snackar elgitarr/förstÀrkare).

Dela pÄ andra sajter

SM57 och SM58 Ă€r precis samma mikrofon. Den enda skillnaden Ă€r att SM58an har ett vindskydd. Ta bort det sĂ„ vips blir det en 57a. 😆

+1

Det Àr ganska stor skillnad mellan SM57 och SM58, eller stor Àr kanske att ta i - de pÄminner om varandra trots allt. Men SM58 har mer bas och Àr inte lika kul att spela in gitarr med (iaf om vi snackar elgitarr/förstÀrkare).

Mer bas i 58an? inte om man kollar frekvenskurvan, 58 gÄr ner till 50 hz, 57 till 40 hz. Och jag har för mig att SM58 har nÄt som ska kompensera diskantförlusten den fÄr av allt skumgummi. Det Àr dÀrför den lÄter skit jÀmfört med 57an.

Dela pÄ andra sajter

Röde NT2-A har jag nyss köpt tvÄ, de verkar snuskigt bra pÄ sÄng och gitarr. Vore jag du ringde jag snabbt som fan pÄ denna annons, bara upphÀngningen i orginal kostar ca 700 kr. Har tÀnkt lÀgga ut nÄt ljudprov hÀr, men fattar inte min maskin riktigt Àn...

http://www.blocket.se/vi/19352233.htm?ca=5_s

Fast du har vÀl köpt nÄt nytt för lÀnge sen, du har ju inte skrivit sen i september...

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.